تحقیق عوامل موثر بر رویش درختان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عوامل موثر بر رویش درختان دارای ۲۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۲-۱- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور:    ۶
۲-۲- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور:    ۱۱
فهرست منابع    ۱۷

منابع

انصاری، ا.، ۱۳۴۷٫ جنگل­کاری در مناطق خشک. انتشارات دانشگاه تهران، ۱۶۲ص.

یخکشی، ع.، ۱۳۸۱٫ شناخت، حفاظت و بهسازی محیط زیست ایران، موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی، ۴۴۵ص.

مجد طاهری، ح و جلیلی، ع.، ۱۳۷۵٫ بررسی مقایسه­ای اثرات جنگل­کاری با کاج الداریکا و اقاقیا روی برخی از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک و پوشش گیاهی زیر آشکوب. پژوهش و سازندگی، انتشارات جهاد سازندگی. ۹ :۱۵-۶ص ص.

زرین کفش، م.، ۱۳۷۲٫ خاکشناسی کاربردی. انتشارات دانشگاه تهران. ۳۴۲ص.

زرین کفش، م.، ۱۳۸۰٫ خاکشناسی جنگل ( اثرات متقابل خاک و گیاه در ارتباط با عوامل زیست محیطی اکوسیستم های جنگلی). موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع. ۳۶۱ص.

زرین کفش، م.، ۱۳۶۸٫ حاصلخیزی خاک و تولید. انتشارات دانشگاه تهران. ۳۱۹ ص.

احمدی، ع.، زاهدی، ق.، محمودی.، ش. و مقیسه، ا.، ۱۳۸۵٫ بررسی رابطه بین خصوصیات فیزیکوشیمیایی خاک و پوشش گیاهی در خاک های شور و گچی مراتع قشلاقی اشتهادر، نشریه دانشکده منابع طبیعی تهران. ۳ :۱۰۴۹-۱۰۵۸ص ص.

رضایی، ع.، و ارزانی، ح.، ۱۳۸۶٫ ارزیابی پتانسیل با استفاده از خصوصیات سطحی خاک. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مرتع و بیابان ایران .۲(۱۴): ۲۴۸-۲۳۲ص ص.

حبیبی­کاسب، ح.، ۱۳۵۳٫ بررسی تاثیر بافت خاک در میزان رویش راش ایران. مجله منابع طبیعی ایران. ۴۳: ۱۹-۱۳ص ص.

حجتی، س.م.، ۱۳۸۸٫ جزوه درسی حاصل­خیزی خاک­های جنگلی. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری. ۳۰ص.

ایروانی، م.، خواجه الدین، ج.، و بصیری، م.، ۱۳۸۰٫ تعیین عوامل محیطی مهم و موثر بر رویشگاه سه گونه­ی مرتعی در حوضه رودخانه وهرگان. مجموعه مقالات دومین سمینار ملی مرتع و مرتعداری ایران. موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. ۱۷: ۵۴۹-۵۳۳ص ص.

جزیره ای، م.، ۱۳۸۱٫ جنگل­کاری در خشکبوم. موسسه و انتشارات دانشگاه تهران. ۴۵۸ص.

مقدمه

در مناطق خشک ایران برای حصول موفقیت در جنگل­ کاری آشنایی با جغرافیای گیاهی لازم و ضروری به نظر می­رسد تا از روی گیاهان باقیمانده، که معرف رستنی­های سابق در آن مناطق هستند بتوانیم گونه­هایی را که کاشت آنها با شرایط محل سازگاری دارد بشناسیم. کاشت درختان بومی در اکثر موارد در صورت مدیریت با موفقیت همراه بوده و می­توان گونه­های خارجی را نیز در جنگل­کاری بصورت آزمایشی وارد کرد (انصاری،۱۳۴۷).  حدود ۳۵% از چوب مورد نیاز جهان از منابع جنگل­کاری تامین می­شود که تنها حدود ۳% از کل سطح جنگل­های جهان را به خود اختصاص داده است و انتظار می­رود که جنگل­کاری­ها بتوانند پاسخگوی ۴۶% از تقاضای چوب جهان تا سال ۲۰۴۰ باشند (بوت و همکاران[۱]،۲۰۰۲). لازم به ذکر است که جنگل­کاری نباید تنها با هدف اقتصادی و مالی صورت گیرد، گاهی بایستی تنها به دلیل اهمیت تفریحی یا حفاظتی آن برای اجتماع با تقبل هزینه، اقدام به جنگل­کاری در منطقه نمود (یخکشی،۱۳۸۱). در کشور ایران که به رغم دارا بودن اکوسیستمی خشک و شکننده (مجد طاهری و جلیلی،۱۳۷۵) سرعت تخریب جنگل در دنیا توسط انسان بیش از احیا و توسعه آن است (بانک لغت[۲]، ۲۰۰۰). با توجه به مزایای زیاد جنگل­ها باید سعی شود این منابع با اجرای مدیریتی اصولی هر چه بهتر حفظ و توسعه یابند. شناخت وی‍ژگی­های خاک یکی از پایه­های مدیریتی جنگل است که بسیاری از گزینه­های جنگل­شناسی از جمله انتخاب گونه، تعیین حاصل­خیزی رویشگاه، نرخ رویش توده، میزان سطح ذخیره­گاه لازم در جنگل، پیش­بینی درصد زنده­مانی و رشد نهال­ها تحت تاثیر آن قرار می­گیرند (دانیل[۳]، ۱۹۷۹).

نکته مهم این است که برنامه­ ریزی­ های کشاورزی و منابع طبیعی و تولید در هر منطقه به یک سری اطلاعات مربوط به آن منطقه نیازمند می­باشد که یکی از مهم­ترین آن وضعیت خاک است. زیرا خاک، بستر رویش بوده، و گیاه را استوار نگه داشته و منبع غنی از مواد غذایی را نیز در اختیار آن قرار می­دهد (رای موند[۴]، ۱۹۹۸). لذا باید به منظور کمک به حفظ و توسعه جنگل­ها، اطلاعات موجود در رابطه با تاثیر گونه­های جنگلی بر این ویژگی­ها مشخص گردد. البته خاکشناسی جنگل در دنیا سابقه طولانی داشته و تا کنون دانشمندان زیادی در زمینه اثر گونه­های درختی بر خاک تحقیق نموده­اند. به عنوان مثال در قاره­ی اروپا تا سال ۲۰۰۲ تعداد ۲۰۵ تحقیق در زمینه بررسی اثر مهم­ترین گونه­های درختی بر ویژگی­های فیزیکوشیمیایی خاک انجام شده است (آگوستو[۵] و همکاران،  ۲۰۰۲). شدت تاثیر، به تیپ خاکی که جنگل­کاری در آن استقرار پیدا کرده و شرایط اقلیمی منطقه بستگی دارد (گانجنت[۶] و همکاران، ۲۰۰۴). تولید موفقیت­ آمیز گیاهان مستلزم خاک مناسب و وجود مقدار کافی از عناصر غذایی و قابل استفاده گیاه است، عناصر غذایی نه تنها باید به صورت ترکیباتی باشند که به سهولت مورد استفاده گیاهان قرار می­گیرند، بلکه تعادل بین مقدار آن­ها نیز حائز اهمیت است (تاندون[۷]، ۱۹۸۹). با اندکی دقت به وضوح مشخص می­شود که عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم جزء اصلی­ترین و ضروری­ترین عناصر غذایی گیاه می­باشد (هانسون[۸]، ۱۹۶۷). جذب متفاوت از منابع و بازگشت کربن و عناصر غذایی عوامل مهم و اصلی در جریان عناصر غذایی درون سیستم هستند (میلر[۹]، ۱۹۸۴).  ارتباط و اثرات متقابل بین خاک و درختان در یک منطقه­ی مشخص اقلیمی به قدری به هم نزدیک و به اندازه­ای دارای پیوند تنگاتنگ هستند که یک مولفه را بدون تاثیر مولفه دیگر نمی­توان مطالعه و بررسی نمود (زرین کفش، ۱۳۸۰).

درکشوری مثل ایران، شهرها برای مقابله با آلودگی­های صوتی و هوایی و کاهش استرس­های محیطی، بیشتر از هر نقطه­ی دیگری به فضای سبز نیاز دارند. اصولا خاک­هایی که برای جنگل­ کاری در نظر گرفته می­شوند اغلب برای زراعت نامناسب بوده و حاصلخیزی کمی دارند و جنگل­کاری می­تواند به حاصلخیزی و خصوصیات مطلوب آن کمک کند (روحی مقدم و همکاران، ۱۳۸۶). درهمین راستا شناخت گونه­های سازگار در هر منطقه ضروری به نظر می­رسد چرا که این گونه­ها به تیمار و آبیاری کمتری نیاز دارند. گونه­های پهن­برگ، نسبت به سوزنی­برگ دارای قدرت ذخیره­ی ازت بیشتر (سولان[۱۰]، ۱۹۹۰:  هومان[۱۱] وهمکاران ،۱۹۹۲) و فسفر کمتری (کوله[۱۲] و همکاران، ۱۹۹۰) هستند و همچنین از تخلخل خاکی و سرعت هوادیدگی کمتری (آگوستو[۱۳] و همکاران ، ۲۰۰۲) نیز برخوردارند و این تاثیر بیشتر در عمق ۱۰-۰ سانتی­متری خاک دیده می­شود (هاگن[۱۴] و همکاران و ۲۰۰۴). آب­شویی عناصر معدنی در خاک­های زیر پوشش سوزنی­برگان سریع­تر از خاک­های تحت پوشش پهن­برگان آن است. همچنین تجمع و انتقال عناصر معدنی فیلتر شده از جو و گرد و غبار روی برگ­های سوزنی­برگان بیش از پهن­برگان است (زرین کفش، ۱۳۸۰). هر چند درختان جنگلی خشکی­گرا به سبب کندی رشد و اینکه غالباً به ابعاد قابل ملاحظه­ای نمی­رسند و بعضاً از نظر کیفیت چوب نیز چندان مطلوب نیستند اما عاری از فایده نبوده­اند (جزیره­ای، ۱۳۸۱).

۲-۱- پژوهش ­های انجام شده در داخل کشور:

حبیبی کاسب ( ۱۳۵۳)، تاثیر بافت خاک بر روی میزان رویش راش ایران را مورد مطالعه قرار داد. محقق با مطالعه ۱۵رویشگاه راش شمال ایران و تجزیه فیزیکی و شیمیایی خاک آن­ها نشان داد که مقدار لیمون خاک می­تواند روی رویش قطری و ارتفاع درخت تاثیر داشته باشد.

ستاریان (۱۳۷۱)، در مورد پوشش گیاهی پارک جنگلی لویزان مطالعاتی را به انجام رسانده است که شامل خصوصیات اقلیمی، زمین­شناسی، خاک­شناسی و پوشش گیاهی منطقه بوده است.

[۱]. Booth

[۲]. Word bank

[۳]. Daniel

[۴]. Raymon

[۵]. Augusto

[۶]. Ganjegante

[۷]. Tandon

[۸]. Hanson

[۹]. Miller

[۱۰]. Colline

[۱۱]. Homann

[۱۲]. Cole

[۱۳]. Augusto

[۱۴]. Hagen

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.