تحقیق اهمیت کار در توسعه اقتصادی و اجتماعی و بررسی ویژگیهای مشاغل غیررسمی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اهمیت کار در توسعه اقتصادی و اجتماعی و بررسی ویژگیهای مشاغل غیررسمی دارای ۲۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
اهمیت کار و تأمین اجتماعی در اسلام:    ۵
اهمیت کار و معیشت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:    ۶
اهمیت کار در پیشرفت فردی:    ۶
اهمیت کار در توسعه اقتصادی:    ۷
اهمیت کار در توسعه اجتماعی:    ۷
مروری بر مفاهیم نظری اقتصاد غیر رسمی :    ۷
تعریف و تقسیم بندی:    ۷
بخش خانوار :    ۷
بخش غیر رسمی:    ۸
بخش نا منظم:    ۸
بخش غیر قانونی (جنایی) :    ۸
علل ایجاد بخش غیر رسمی :    ۸
عوامل ناشی از تغییرات جمعیتی و توسعه اقتصادی :    ۱۰
نحوۀ پیدایش واژۀ بخش غیررسمی:    ۱۲
انفراد های کسب درآمد غیررسمی به صورت مشروع و قانونی    ۱۳
بخش غیررسمی مفهوم وجایگاه آن:    ۱۴
اشتغال زنان در بخش غیررسمی:    ۱۵
پیشینه پژوهش:    ۱۶
پژوهش های انجام شده در خارج از کشور:    ۱۹
جمع بندی    ۱۹
منابع    ۲۱

منابع

علاءفر، صدیقه.(۱۳۷۹). خود اشتغالی، تهران ،مؤسسه کار و تأمین اجتماعی

مهراباد.(۱۳۹۰) .در بررسی جایگاه بخش غیررسمی در ایجاد اشتغال در ایران

نایب، سعید .(۱۳۸۰). بررسی ساختار بازار کار بخش غیررسمی شهری در ایران، پایان نامه کارشناسی

ارشد اقتصاد دانشگاه اصفهان.

شکویی،حسین .(۱۳۷۴) .جغرافیدانان ایرانی و مسائل مهم جامعه ما،مجموعه مقالات سمینار جغرافیا ،شماره یک مشهد

شولتز، تئودور.(۱۳۷۰) سرمایه گذاری در نیروی انسانی و توسعه ، تهران، مؤسسه تحقیقات پولی و بانکی.

شهر و خانه. (۱۳۶۹).جلد ۱۶ص۲۵

پرواز، سیاوش.(۱۳۷۷). قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران، انتشارات اورست.

توماس، جی جی، و همکاران.( ۱۹۹۱ ). اقتصاد غیررسمی؛ ترجمه منوچهر محمدی و کامران سپهری؛ تهران: مؤسسه تحقیقات پولی

رنانی، محسن.(۱۳۸۹).بررسی ساختار اشتغال و ظرفیت اشتغال زایی بخش غیررسمی در استان کهگیلویه و بویراحمد، طرح تحقیقاتی، استانداری کهگیلویه و بویراحمد

رنانی،محسن . (۱۳۸۹).اشتغال غیررسمی و رقابتپذیری صنایع با فناوری پایین مجله دانش و توسعه (علمی – پژوهشی) سال هفدهم، شماره ۳۴ ، ویژه اسفند ۱۳۸۹

رنانی، محسن. (۱۳۹۰) .شناخت ساختار  اشتغال زنان در بخش غیررسمی کشور،مجله تحقیات اقتصادی

مقدمه

کار، شغل، درآمد و دسترسی به تأمین شرافتمندانه نیازهای انسانی مورد تأکید همۀ ادیان آسمانی و مکاتب بشری بوده است. بخش عمده ای از مبارزه پیامبران و مصلحان دینی در طول تاریخ، نجات مردم از دست شرایط سخت و ناملایم حاکم بر زندگی آنها بوده است. مکاتب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بشری نیز همگی در پی رساندن بشر به وضع مطلوب زندگی بوده اند. اقتصاد سرمایه داری، متمرکز و… به دنبال حداکثر کارایی برای زندگی بوده اند و در نهایت خود را آنگونه تعدیل نموده اند که حق داشتن حداقل های غذا، پوشاک، مسکن،آموزش، تفریح، بهداشت و درمان و … برای همگان امروزه اصلی پذیرفتنی شده است. در این میان تأمین کار و شغل مناسب که بتواند نیازهای مادی و معنوی انسان را تأمین نماید مورد توجه قانونگذاران و دولتمردان همۀکشورها می باشد. با این وجود در بسیاری از کشورها مخصوصاً کشورهای در حال توسعه این مطلوب حاصل نشده است. در کشور ما نیز مشکل بیکاری همچنان گریبانگیر اقتصاد و جامعه است. همراه با مشکل بیکاری، نبود سیستم مناسب تأمین اجتماعی، تحمل بیکاری را برای مردم بسیار سخت نموده تا جایی که افراد بیکار برای تأمین معیشت حاضر می شوند تن به هر نوع کاری بدهند.(علافر،۱۳۷۹)در برخی از مطالعات تجربی رابطۀ بین بیکاری و بزه های اجتماعی از قبیل سرقت، قتل، فحشا،قاچاق مواد مخدر و … مثبت و مستقیم نشان داده شده است. با این حال تعداد زیادی ازنیروی کار وجود دارند که با وجود مشکلات سخت معیشتی، مرتکب بزه نشده و برای تأمین حداقل های مورد نیاز زندگی خود و خانواده به میادین کار مراجعه نموده و در شرایط بد حاضر به کار هستند. اما بسیاری اوقات شانسی برای یافتن کار نداشته و بعد از یک روز خسته کننده بدون کار و درآمد راهی محلهای سکونتشان و نه لزوماً خانه هایشان می شوند. این افراد جزیی ازنیروی کار شاغل در بخش غیررسمی اقتصاد هستند که این مفهوم دروجود نیروی کار عرضه شده در میادین غیررسمی کار در کشور جمهوری اسلامی ایران است.

اهمیت کار و تأمین اجتماعی در اسلام:

اساساًهر فرد مسئول است که با اراده و تلاش خود نیازهایش را تأمین نماید. اسلام در تعالیم خود گدایی و سربار بودن را محکوم نموده و بر سخت کوشی تأکید می نماید. پیامبر (ص )تأکید نموده است که  از مردم چیزی مخواه سفارش نموده است که مسلمانان گدایی نکنند هیچ درآمدی بهتر از درآمد حاصل از تلاش خود فردنیست(سجستانی،۱۹۵۲) البته در اسلام از فرد انتظاری بالاتر از این می رود. انتظار می رود او نه تنها برای تأمین معاش و رفاه خود بکوشد بلکه در هر کار بامسئولیتی که به او واگذار می شود به بهترین شیوه آن را کامل انجام دهد. (یوسف بن علی القرطبی)اما با وجود اینکه مسئولیت اساسی فرد است که به خود تکیه نموده و تلاش نماید، نیروهای بازار لزوماً به صورت خودکار این بستر را فراهم نمی نمایند. یعنی ممکن است فرد بیشترین سعی وتلاش را به عمل آورد ولی در عملکرد بازار به او پاداش مناسب داده نشود. بنابراین وظیفۀ دولت اسلامی آن است که در هدایت و تنظیم اقتصاد نقش مثبتی ایفا نماید تا اهداف سالم اجتماعی تحقق یابد. در این راستا بعضی از اقتصاددانان حوزۀ اقتصاد اسلامی وظایفی را برای دولت اسلامی با تکیه بر دولت رفاه بودن آن برشمرده اند، برای مثال دکتر محمد عمر چپ را مشاور اقتصادی آژانس پولی عربستان سعودی وظایف اقتصادی دولت را به صورت زیر فهرست نموده است.(مهدوی ،۱۳۷۴)

١- ریشه کن کردن فقر و ایجاد شرایط اشتغال کامل و نرخ بالای رشد

٢- تثبیت قیمت واقعی پول

٣- حفظ قانون و برقراری نظم

۴- تأمین عدالت اجتماعی و اقتصادی

۵- ایجادسیستم مناسب تأمین اجتماعی و فراهم کردن زمینه ی توزیع متعادل درآمدو ثروت

۶- هماهنگ کردن روابط بین المللی و تأمین دفاع ملی

در این نگرش کارگر به دلیل مشارکت در تولید استحقاق دریافت مزدی عادلانه دارد واستثمار او برای کارفرمای مسلمان ناروا و نامشروع می باشد. علاوه بر این کارگر نباید به کارهای بسیار سخت یا در شرایط نامناسب به کار گمارده شود مگر آنکه مخاطرات ناشی از سختی کاربرای او جبران گردد. بنابراین تعیین حداقل دستمزد، تعیین ساعات کار هفتگی، ایجاد شرایط مساعد و مناسب برای کار، اتخاذ تدابیری برای مقابله با مخاطرات کار و تسهیل کار برای کارگران با روح تعالیم اسلام سازگاری دارد و این می تواند با ایفای نقش مثبت دولت به انجام برسد. از نظر عمر چپرا، اسلام بر عدالت در توزیع تأکید داشته و در نظام خود برنامه ای رامی گنجاند که دربردارنده ی پنج عنصر اساسی است.(مهدوی ،۱۳۷۴)

١- انجام اقداماتی برای آموزش و سپس کمک به بیکارانی که در جستجوی کاری متناسب با توان خود هستند.

٢- ایجاد سیستم پرداخت پاداش عالانه به افراد شاغل انجام اقدامات اجباری در جهت بیمه علیه بیکاری و خطرات شغلی، پرداخت مستمری کهولت و اعانه به بازماندگان افراد تهی دست.

۴- کمک به کسانی که به علت کهولت، ناتوانی و معلولیت ذهنی یا جسمی نمیتوانند معاش خود را تأمین نمایند.

۵- جمع آوری و توزیع زکات و اجرای دستورات اسلامی در زمینه ی تقسیم دارایی افراد متوفی به منظور تسریع در توزیع درآمد و ثروت در جامعه ی اسلامی.

اهمیت کار و معیشت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:

همانطور که در قوانین اساسی کشورهای مختلف بحث کار و تأمین معیشت از اهمیت برخوردار است، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در اصول مختلف به این موضوع پرداخته و به آن اهمیت به سزایی داده است.دلیل بررسی مفهوم کار و معیشت در قانون اساسی آن است که بدانیم آیا مشکلات موجود در این زمینه اساساً محصول قانون اساسی می باشد یا انحراف از اجرای قانون اساسی. اگر مشکل مربوط به قانون اساسی باشد نمی توان انتظار بهبود سریع آن را داشت ولی در صورتی که ناشی ازانحراف باشد می توان ساز و کارهایی در نظر گرفت که به وسیله ی آن قانون اساسی اجرایی شده قانون اساسی صورت تثبیت شده ی حقوق این مشکل نیز برطرف گردد .(پرواز،۱۳۷۷) ملت و مبادی حکومت است که نهایتاً معیارهای ارزشی حاکم بر هر جامعه را نشان می دهد. بااجرای قانون اساسی نظام جامعه سامان می یابد و قوام سالم رابطه ی نهادهای دولتی با هم و همچنین با مردم ضامن اجرای آن است و اعراض از این پیوستگی و هماهنگی شیرازه ی جامعه را ازهم می گسلد.(حاجی زاده،۱۳۷۷)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.