تحقیق روانشناسی ورزشی و روند شکل‌گیری آن و رویکرد شناختی – اجتماعی دوئک و نظریه‌های مربوط به عملکرد ورزشی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روانشناسی ورزشی و روند شکل‌گیری آن و  رویکرد شناختی – اجتماعی دوئک و نظریه‌های مربوط به عملکرد ورزشی دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱٫۲٫ روانشناسی ورزشی و روند شکل‌گیری آن    ۵
۲٫۲ رویکرد شناختی – اجتماعی دوئک    ۷
۳٫۲٫  اهداف پیشرفت    ۸
۱٫۳٫۲٫ نظریه‌های مربوط به اهداف پیشرفت    ۱۰
۲٫۳٫۲٫ عوامل مؤثر بر اهداف پیشرفت    ۱۳
۴٫۲٫ باورهای هوشی    ۱۶
۱٫۴٫۲٫ شکل گیری باورهای هوشی    ۱۷
۲٫۴٫۲٫ عوامل مؤثر بر باورهای هوشی    ۲۰
۵٫۲٫ درگیری انگیزشی    ۲۰
۶٫۲٫ تعریف انگیزش و اهمیت آن در فعالیتهای ورزشی    ۲۲
۱٫۶٫۲٫ تعریف انگیزش    ۲۲
۲٫۶٫۲٫ انگیزش پیشرفت    ۲۳
۷٫۲٫ نظریه دست یابی به هدف برای افزایش انگیزه دانش‌آموزان در تربیت بدنی    ۲۳
۱٫۷٫۲٫ وظیفه‌گرایی    ۲۵
۲٫۷٫۲٫ خودگرایی    ۲۶
۳٫۷٫۲٫ عوامل مؤثر بر فضای انگیزشی در تربیت بدنی    ۲۷
۸٫۲٫ نظریه‌های مربوط به عملکرد ورزشی    ۲۹
۱٫۸٫۲٫ نظریه افتراقی    ۲۹
۲٫۸٫۲٫ نظریه کارکردگرایی    ۲۹
۳٫۸٫۲٫ نظریه تعامل    ۳۰
۴٫۸٫۲٫ نظریه انتخاب عقلانی    ۳۱
۵٫۸٫۲٫ نظریه رفتار برنامه ریزی شده    ۳۲
۹٫۲٫ تحقیقات خارجی انجام شده    ۳۵
۱۰٫۲٫ تحقیقات داخلی انجام شده    ۳۷
فهرست منابع    ۴۱

 منابع

– نریمانی، محمد و همکاران(۱۳۸۴)، مقایسه ساختاری روانشناختی، سبک‌های تفکر، مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ورزشکار(گروهی و انفرادی) و غیرورزشکار، پژوهش در علوم ورزشی، شماره ۱۱ص۶۰ تا ۶۲٫

– نیکوکار، محمدرضا(۱۳۷۵)، مقایسه عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان عضو تیمهای ورزشی با سایر دانش‌آموزان دوره راهنمایی شهر دزفول با توجه به رشد اجتماعی و توانایی کلامی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

– حجازی و همکاران(۱۳۸۷). ارتباط متغیرهای شناختی ـ انگیزشی با عملکرد ورزشی دانش‌آموزان، فصلنامه المپیک شماره۲ صفحه ۶۴تا ۶۶٫

– حجازی و همکاران(۱۳۸۷)، باورهاشی هوشی و پیشرفت ریاضی، نقش اهداف پیشرفت، درگیری شناختی و تلاش (آزمون مدل دوئک)، مجله روان شناسی علوم تربیتی، شماره ۲،ص۴۶-۲۵٫

-حجازی وهمکاران،۱۳۸۸، باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی: نقش اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی، مجله پژوهشهای روانشناختی، شماره ۱و۲، ص ۱۵-۱۲-۱۱

– آقاپور، مهدی.(۱۳۶۸). جامعه شناسی ورزش. تهران: انتشارات سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران.(دفتر تحقیقات و آموزش).

– اکرمی، شهرام و همکاران.(۱۳۷۳). بررسی میزان گرایش دانش‌آموزان به ورزش. مجموعه مقالات اولین کنگره علمی ورزش مدارس کشور. تهران: انتشارات معاونت مطالعات اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش،صص۹۳-۹۱٫

– Elliot, E. & Dweck, C.S.(1988)Achievement Goals an approach for motivational engagement

and perception of quality in distance educatin. Journal of personality and Social psychology.54, 5-12. .

– Elliot, A.; H.A. McGregor & S. Gable (1999). “Achievement goals, study strategies. And

exam performance: A mediational analysis”. Journal of Educational Psychology. 91(3), 549-563.

-Elliot, A. J., & Church, M. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance

achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 218–۲۳۲٫

-. Linnenbrink, E.A., & P.R. Pintrich (2003). The role of self-efficacy belief in student

Engagement  and  learning in the classroom. Reading and writing quarterly. 19, 119-137

– Stipek, D. & G.H. Gralinski: (1996).”Children’s be life about intelligence and school performance”.

Journal of Educational psychology, 88,397-407.

مقدمه

امروزه ورزش و فعالیت‌های بدنی، پر کننده بخش اعظم اوقات فراغت میلیونها نفر از مردم جهان می‌باشد. آموزش و پرورش به عنوان نقش کلیدی و راهبردی در توسعه همه جانبه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی می‌باشد، که یکی از رویکردهای مهم آن تربیت بدنی و ورزش مدارس می‌باشد که از آن طریق نسل  جوان جامعه فردا در فرایند سالم‌سازی و روحیه بخشی قرار می‌گیرند تا به عنوان محصولات انسانی ارزشمند در پویایی و بهره‌وری جامعه مشارکت جو و مسئولیت‌پذیر باشند. از آنجایی که دانش‌آموزان به عنوان رکن اساسی نظام آموزشی کشور در دست‌یابی به اهداف نظام آموزشی نقش و جایگاه ویژه‌ای دارند توجه به این قشر از جامعه از لحاظ آموزشی و تربیتی باروری و شکوفایی هر چه بیشتر نظم آموزشی و تربیتی جامعه را موجب می‌گردد.

بنابراین موضوع ورزش جوانان که ازدهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی ظهور کرد نظر کارشناسان به خصوص روانشاسان ورزشی را به خود جلب نموده است، توصیف دلایلی که دانش‌آموزان برای شرکت در ورزش ابراز می‌نمایند، انگیزه‌های شرکت، نقطه شروع مناسبی برای درک انگیزش آنها می‌باشد (بیدل،۱۹۹۷، بهرام و شفیع زاده،۱۳۸۴).

مطالعه در حوزه موضوعاتی همچون انگیزش شرکت در فعالیت‌های ورزشی، عوامل روانی اجتماعی، کنترل استرس و اضطراب در ورزش و… بر عهده روانشناسی ورزشی می‌باشد که یکی از موارد کاربرد ویژه دانش روانشناسی است.

۱٫۲٫ روانشناسی ورزشی و روند شکل‌گیری آن

روانشناسی ورزشی یکی از موارد کاربرد ویژه دانش روانشناسی را تشکیل داده و موضوعاتی همچون،  شخصیت، عوامل روانی، اجتماعی، انگیزش، کنترل استرس و اضطراب، آموزش حرکتی، اعتماد به نفس و سایر مهارتهای روانی که لازمه یادگیری و اجرای مطلوب مهارتهای حرکتی می‌باشد، را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد به عبارتی دیگر مطالعه رفتار فردی در ورزش و فعالیت‌های حرکتی، تعیین میزان تاثیر فاکتورهای روانی بر روی فعالیت‌های حرکتی وتعیین کیفیت اثرگذاری تجربیات اولیه حرکتی افراد برروی عوامل روانی موضوعاتی هستند که مورد توجه روانشناسان ورزشی قرار می‌گیرند. بنابراین روانشناسان ورزشی در پی یافتن اطلاعات مفید و با ارزشی در رابطه با بهبود سطح فعالیت‌های ورزشی افراد در هر دو جنبه  ورزشهای انفرادی و تیمی می‌باشند. مطالعات و بررسی‌های انجام یافته حاکی از این هستند که تا حدود سال ۱۹۷۰ میلادی گاه و بیگاه به صورت موردی، تحقیقاتی در این زمینه انجام گرفته است، لیکن برنامه‌های تحقیقاتی از این سال به بعد با تلاشهای روانشناسان، پزشکان، فلاسفه ومتخصصین تربیت بدنی شکل منظمی به خود گرفت بطوریکه اولین کنگره بین المللی روانشناسی ورزش در سال ۱۹۶۵ با تلاش پزشکان در شهر رم ایتالیا تشکیل گردید. هدف اصلی پزشکان از پرداختن به مطالعه مسائل روانشناسی ورزشی پی بردن به چگونگی تاثیر فاکتورهای روانی به همراه عوامل بیولوژیکی بر روی موفقیت ورزشکاران در اجرای مسابقات ورزشی بود. فلاسفه نیز، به عنوان نخستین افرادی که به مطالعه جنبه‌های مختلف روانشناسی در ارتباط با فلسفه پرداخته بودند. جهت همکاری با مسئولین سازمانهای ورزشی به منظور همکاری در تدریس دروس تعلیم و تربیت و روانشناسی به خدمت گرفته شدند. با گذشت زمان، متخصصین و معلمین تربیت بدنی با احیای رشته روانشناسی ورزشی به عنوان یک رشته مستقل در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی به بررسی عوامل متنوع روانی در ورزشکاران پرداخته و زمینه را برای انجام تحقیقات و پژوهش‌های لازم برای توسعه این بخش از تربیت بدنی مهیا نمودند. اولین متخصص تربیت بدنی که به عنوان بنیانگذار روانشناسی ورزشی شناخته شده است آقای دکترکولمن گریفیت از آمریکا می‌باشد که با تألیف کتابهای روانشناسی داوری و روانشناسی پهلوانی و انجام تحقیقات آزمایشگاهی متعدد خدمت شایسته‌ای در جهت توسعه روانشناسی رزشی انجام داده است. از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۱ کنگره‌های علمی مختلفی در کشورها آمریکا، اسپانیا، چکسلواکی کانادا برگزار گردید. موضوعاتی که در این کنگره‌ها مورد بحث قرار می‌گرفت، مواردی همچون: شخصیت قهرمان، پرخاشگری در ورزش، بازی و رابطه آن با ورزش، آموزش حرکتی ونحوه شکل‌گیری فرمهای حرکتی، انگیزش، نقش گروه و تیم‌سازی در ورزشهای تیمی، استرس و روشهای کنترل آن و نظایر آن را شامل می‌شد. در نهایت به طور خلاصه می‌توان گفت که رشته روانشناسی ورزشی با گرایش به بررسی جنبه‌های متنوع شخصیت افراد و ویژگی‌های شرکت کنندگان در فعالیت‌های ورزشی شکل گرفته و ویژگی‌ اصلی این رشته، تمرکز بر روی مطالعه رفتار فرد در فعالیت‌های حرکتی می‌باشد (محرم‌زاده مهرداد، ۱۳۷۶).

اخیراً محققان کلاس درس نیز به مطالعاتی در رابطه با گرایش افراد و پیشرفت عملکردشان در کلاس پرداخته‌اند، که این نظریه در زمینه تربیت بدنی نیز به اثبات رسیده است. یکی از رویکردهای مهم در تعیین رابطه میان عوامل انگیزشی و شناختی با پیامد تحصیلی و عملکرد که در دو دهه گذشته توجه زیادی به خود جلب کرده است. رویکرد شناختی – اجتماعی دوئک می‌باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.