تحقیق باکتریهای محرک رشد گیاه (PGPRsها) و نقش آن در کشت بافت گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق باکتریهای محرک رشد گیاه (PGPRsها) و نقش آن در کشت بافت گیاهان دارای ۲۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ نقش کشت بافت در تکثیر گیاهان    ۴
۱-۲  ترکیبات محیطهای کشت    ۵
۱– ۲ – ۱  مواد غیر آلی    ۶
۱– ۲– ۲ منبع کربن    ۶
۱ – ۲ – ۳  ویتامینها    ۶
۱ – ۲ – ۴  آمینواسیدها و مکمل های آلی    ۷
۱ – ۲- ۵  تنظیم کننده های رشد گیاهی    ۷
۱ – ۲ – ۶   عامل ژلهایکننده    ۷
۱– ۲ – ۶ – ۱  آگار    ۷
۱-۳ ظروف کشت    ۸
۱ – ۴  انتخاب و تهیه ریزنمونه    ۸
۱ – ۵ ریزازدیادی    ۸
۱-۸ کودهای زیستی    ۸
۱-۶ باکتریهای محرک رشد گیاه (PGPRsها)    ۹
۱-۷ مکانیسم عمل PGPR ها    ۱۱
۱-۷-۱ نقش مستقیم PGPR ها    ۱۲
۱-۷-۲ نقش غیرمستقیم PGPRها    ۱۲
۱– ۸ سوابق استفاده از PGPR در کشت بافت سایر گیاهان    ۱۳
۱– ۹ سوابق استفاده از PGPR در کشاورزی    ۱۴
منابع    ۲۰

منابع

 شریفی ا، مشتاقی ن، باقری ع. ۱۳۸۹٫کشت بافت گیاهی کاربردی، مشهد، جهاد دانشگاهی مشهد، ۴۷۹ صفحه.

بونکا ج م، ادرکاس پ و. ۱۳۸۳٫ کشت بافت درختان. ترجمه باقری ع، زیارت نیا م، حسینی م. مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی  مشهد، ۲۴۵ صفحه.

اسمیت آر. ۱۳۸۱٫ کشت بافت گیاهی: تکنیکها و آزمایشها. ترجمه باقری ه، آزادی پ. مشهد، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ۱۵۴ صفحه.

احمدزاده م. ۱۳۹۲٫ کنترل بیولوژیک بیماری‌های گیاهی: باکتری های پروبیوتیک گیاهی. تهران، انتشارات دانشگاه تهران،۴۸۰ صفحه.

باسرا، آ ج. ۱۳۸۴٫ تنظیم کننده های رشد گیاهی در کشاورزی و باغبانی: نقش و کاربد تجاری آنها. ترجمه ابراهیم زاده ا، شکاری ف، شکاری ف، اسماعیل پور ب. زنجان، انتشارات دانشگاه زنجان، ۲۵۰ صفحه.

داودی فرد م، حبیبی ح، داودی فرد ف. ۱۳۹۱٫ بررسی اثر تنش شوری بر پایداری غشاء سیتوپلاسمی، میزان کلروفیل، و اجزاء عملکرد درگندم تلقیح شده با باکتری­های محرک رشد و اسید هیومیک. مجله زارعت و اصلاح نباتات، ۸: ۸۶-۷۱٫

Russo A, Vettori L, Felici C, Fiaschi G, Morini S, Toffanin A. 2008. Enhanced micropropagation response and biocontrol effect of Azospirillum brasilense Sp245 on Prunus cerasifera clone Mr.S 2/5 plants. Journal of Biotechnology, 134: 312–۳۱۹٫

Samiran R, Kusum A, Biman KD, Ayyanadar A. 2010. Effect of organic amendments of soil on growth and productivity of three common crops viz. Zea mays, Phaseolus vulgaris and Abelmoschus esculentus. Applied Soil Ecology, 45:78-84.

Tilak KVBR, Ranganayaki N, Pal KK, De R, Saxena AK, Nautiyal CS, Mittal S, Tripathi AK, Johr BN. 2005. Diversity of plant growth and soil health supporting bacteria. Current science, 89: 136-150.

Barka EA, Belarbi A, Hachet C, Nowak J, Audran J. 2000. Enhancement of in vitro growth and resistance to gray mould of Vitis vinifera co-cultured with plant growth-promoting rhizobacteria. FEMS Microbiology Letters, 186: 91–۹۵٫

۱-۱ نقش کشت بافت در تکثیر گیاهان

تکنیک کشت بافت گیاهی نقش کلیدی در انقلاب سبز دوم دارد که در این انقلاب تغییرات ژنی و بیوتکنولوژی جهت پیشرفت کیفیت و کمیت محصولات زراعی بکار می­روند. این تکنولوژی برای محدوده وسیعی از گیاهان زراعی و گونه­های درختی جهت حل مشکلات بکار گرفته شده است. این روش بواسطه تلاش­های مداوم و پیگیر تعداد زیادی از دانشمندان که کارهای پایه­ای انجام داده­­­اند، ممکن شده است. کشت بافت گیاهی اصطلاحی است که بطور کلی برای رشد درون شیشه­ای و عاری از بیماری گیاه بر روی محیط مغذی بکار می­رود. این تکنولوژی بر سه اصل اساسی استوار است (باقری و همکاران، ۱۳۸۱):

قسمتی که باید از گیاه اصلی جدا شود.

ریزنمونه باید در شرایط شیمیایی (محیط کشت) و فیزیکی (محیطی) تعریف شده نگهداری شود.

شرایط استریل و عاری از آلودگی باید حفظ شود

دانش امروزی اجازه بکارگیری هر قسمت از گیاه را برای شروع کشت می­دهد. قسمتی از گیاه که برای این منظور بکار می­رود ریزنمونه نامیده می­شود. انتخاب هر قسمت از گیاه با توجه به هدف از کشت متفاوت است. مواد و نمونه­هایی که از محیط خارج جمع­آوری و به آزمایشگاه آورده می­شوند، در حین انتقال، بهتر است در شرایط مناسب نگهداری شوند تا فعالیت­های کاتابولیکی به حداقل برسد. مواد بطور کامل باید با آب جاری و مایع شوینده شستشو داده شوند (مانند تویین-۸۰[۱])، بعد از شستشو و حذف ذرات چسبنده بسته به نوع ریزنمونه مراحل استریل انجام شده و سپس کشت انجام می­شود. کشت بافت گیاهی یا کشت درون شیشه­ای عبارت است از رشد سلول، بافت و یا اندام گیاهی در یک محیط غذایی مصنوعی استریل که به صورت جامد یا مایع تهیه می­شود، این روش به عنوان یکی از شاخه­های زیست­فناوری، کاربرد گسترده­ای در کشاورزی دارد. در کشت بافت، قسمتی از گیاه به نام قلمه یا ریزنمونه که ممکن است بخشی از ساقه، برگ، جوانه و یا یک سلول باشد، در محیط کنترل شده کشت می­شود. در این نوع کشت، شرایط به گونه­ای است که عاری از هرگونه میکروارگانیسم بوده و رژیم متعادلی از مواد شیمیایی و آلی مورد نیاز رشد گیاه فراهم است. در واقع در کشت درون شیشه­ای محیط کشت بستری برای رشد گیاه است و ترکیبی از مواد شیمیایی و آلی در یک ژل مغذی یا محیط مایع برای رشد سلول­ها و بافت­ها می­باشد (شریفی و همکاران، ۱۳۸۹).

در سال ۱۸۳۸ شوان و شیلدن[۲] نظریۀ توتی­پوتنسی[۳] را ارائه نمودند. براساس این نظریه، هر سلول گیاهی، هنگامی که در محیط غذایی مصنوعی و شرایط مناسب کشت شود، می­تواند به گیاهی جدید و کامل تبدیل شود. بعد­ها دانشمند آلمانی، هابرلند[۴] (۱۹۰۲) برای اولین بار به بررسی این نظریه پرداخت و ادعا کرد که اگر محیط و تغذیه سلول­های کشت شده مناسب باشند، سلول­های کشت شده می­توانند، گیاهان نرمالی را بوجود آورند. اما تلاش­های او در انجام کشت بافت ناموفق بود. او همچنین معتقد بود که قطعه قطعه کردن نامحدود بافت­های گیاهی بر روی قدرت تکثیر سلول­ها تأثیر نمی­گذارد. او استفاده از مایع موجود در کیسه جنینی و تولید جنین­های مصنوعی را از سلول­های رویشی پیشنهاد کرد (احمدیان، ۱۳۸۰). به دلیل تاخیر در کشف هورمون­های گیاهی، کشت بافت گیاهی پس از کشت بافت حیوانی و انسانی شروع شد. اولین کشت موفقیت­آمیز بافت­های گیاهی، توسط وایت[۵] در سال ۱۹۳۴ انجام شد. او در سال ۱۹۳۹ اولین کشت موفقیت­آمیز کالوس هویج و توتون را گزارش کرد. اولین هورمون تنظیم­کننده رشد که کشف شد، اکسین بود که موفقیت بزرگی را برای کشت بافت در شرایط درون شیشه­ای به همراه داشت. بعد از کشف تنظیم­کننده رشد کینتین در سال ۱۹۵۵، انگیزه بیشتری برای کشت بافت حاصل شد. بزرگ­ترین مشوق برای استفاده از فنون کشت بافت گیاهی برای تکثیر بسیاری از گونه­ها، ممکن است کار اولیه مورل[۶] روی تکثیر ارکیده و کار موراشیگ و اسکوگ[۷] در ۱۹۶۴ در ایجاد محیط کشت جدیدی با غلظت بالای نمک­های معدنی بوده باشد (احمدیان، ۱۳۸۰).

۱-۲  ترکیبات محیط­های کشت  

محیط کشت یکی از مهم­ترین اجزاء کشت یاخته و بافت گیاهی است. کاربرد موفق فنون کشت بافت گیاهی به میزان زیادی به محیط کشتی با ترکیب صحیح بستگی دارد. ترکیب محیط­های کشت به روش خاص کشت به کار رفته تغییر می­یابد. برای نمونه روش­هایی مانند باززایی گیاهان کامل از یاخته­ها یا بافت­ها نیازمند محیط­های کشتی با ترکیبات مختلف برای آغازش هریک از مراحل توالی تکوینی است. علاوه بر ترکیب آن، نقش مهم دیگر محیط کشت فراهم کردن محیط فیزیکی مناسب برای یاخته­ها و بافت­ها برای رشد می­باشد. برای نمونه محیط­های کشت جامد، نقشی شبیه خاک را از طریق فراهم کردن یک زمینه و حامل فیزیکی که ریزنمونه­های بافت بتوانند تماس با هوا را برای تبادل گاز حفظ نمایند یا جایی که گیاهچه­های باززایی شده بتوانند ریشه دهند، ایفا می­کنند. از سوی دیگر، کشت­های تعلیقی در حال رشد در کشت مایع در حال تکان خوردن، یاخته­ها را قادر می­سازد تا حداکثر تماس را با اجزای محیط کشت حفظ کنند و تبادل گاز­ها تسهیل شود. تمام یاخته­های گیاهی زنده برای حفظ و رشد و نمو نیازمند آب، عناصر غذایی (عناصر معدنی و ترکیبات آلی) و تنظیم­کننده­های رشد گیاهی (هورمون­ها) هستند. ترکیبات محیط­های کشت بافت گیاهی معمولا این نیازمندی­ها را منعکس می­سازند و چندین ترکیب اختصاصی (مانند محیط کشت موراشیک و اسکوگ یا محیط ام. اس) که به طور رایج برای کشت به کار می­روند دارای ترکیبات پایه مشابهی هستند. مواد مورد نیاز برای کشت یاخته گیاهی را می­توان به سه گروه تقسیم کرد که عبارتند از: عناصر غذایی معدنی، عناصر غذایی آلی و تنظیم­کننده­های رشد گیاهی (باقری و همکاران، ۱۳۸۳؛ شریفی و همکاران، ۱۳۸۹).

[۱] Tween- 80

[۲] Shoan and Shilden

[۳] Toti-potential

[۴] Haberland

[۵] White

[۶] Morel

[۷] Murashig and Skoge (MS)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.