تحقیق مشخصات گیاهشناسی انگور و فیزیولوژی رشد ونمو و روش ازدیاد انگور و نقش جیبرلیک در گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشخصات گیاهشناسی انگور و فیزیولوژی رشد ونمو و روش ازدیاد انگور و نقش جیبرلیک در گیاه دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱- تاریخچه کشت    ۸
۲-۲- ردهبندی گیاهی    ۹
۲-۳- طبقه بندی موهای ایران از نظر سیستماتیک    ۹
۲-۴- مشخصات گیاهشناسی ویتیس وینیفرا    ۱۰
۲-۵-  مشخصات گیاهشناسی انگور عسکری    ۱۰
۲-۶- ساختار اندام های مو    ۱۱
۲-۶-۱- ریشه    ۱۱
۲-۶-۲- تنه و شاخه    ۱۱
۲-۶-۳- قسمت انتهایی شاخه مو    ۱۱
۲-۶-۴- گره ها و جوانه ها    ۱۱
۲-۶-۵- پیچک    ۱۲
۲-۶-۶- برگ    ۱۲
۲-۶-۷- گل    ۱۲
۲-۶-۸- خوشه و میوه    ۱۳
۲-۶-۹- تکثیر مو    ۱۳
۲-۷- نیازهای اکولوژیکی انگور    ۱۴
۲-۸- اهمیت و ارزش غذایی انگور    ۱۵
۲-۹- سطح زیر کشت و تولید انگور در دنیا و ایران    ۱۵
۲-۱۰- سطح زیر کشت و تولید انگور در کاشمر    ۱۶
۲-۱۱- مصرف کودهای شیمیایی و آلی    ۱۶
۲-۱۲- ازدیاد مو    ۱۷
۲-۱۲-۱- ازدیاد غیرجنسی    ۱۷
۲-۱۲-۲- ازدیاد جنسی    ۱۸
۲-۱۳- پیش رس کردن انگور    ۱۸
۲-۱۴- تعویق انداختن رسیدگی    ۱۹
۲-۱۵- ازدیاد حجم حبه های انگور    ۱۹
۲-۱۶- جلوگیری از ریزش گل انگور    ۱۹
۲-۱۷- تاثیر مواد تنظیم کننده رشد بر انگور    ۲۰
۲-۱۸- جیبرلیک    ۲۰
۲-۱۸-۱- نقش جیبرلیک در گیاه    ۲۱
۲-۱۸-۲- کاربرد جیبرلیک در باغبانی    ۲۲
۲-۱۹- حلقه برداری انگور    ۲۳
۲-۱۹-۱- اهداف حلقه برداری    ۲۴
۲-۲۰- تنک کردن انگور    ۲۴
۲-۲۰-۱- تنک کردن خوشه میوه    ۲۵
۲-۲۰-۲- تنک کردن حبه    ۲۵
۲-۲۰-۳- تنک کردن گل    ۲۵
۲-۲۱- آشنائی با تعدادی از اصطلاحات و اندام های انگور    ۲۵
۲-۲۲- زمان برداشت محصول    ۲۷
۲-۲۳- فیزیولوژی رشد ونمو انگور    ۲۸
۲-۲۳-۱- فتوسنتز    ۲۸
۲-۲۳-۲- تنفس    ۲۸
۲-۲۳-۳- تعرق    ۲۸
۲-۲۳-۴- اشک مو    ۲۹
۲-۲۳-۵- جذب مواد کانی    ۲۹
منابع    ۳۵

منابع

خوشخوی.م. ب، شیبانی. ا، روحانی. و ع، ا، تفضیلی. ۱۳۸۱٫ اصول باغبانی. انتشارات دانشگاه شیراز. چاپ ۱۱، صفحه ۴۳۳-۴۳۱٫

محمودزاده.ح ۱۳۸۵٫ اثر زمان و محل حلقه برداری بر عملکرد و کیفیت انگور و کشمش رقم سفید بیدانه در منطقه تاکستان . زراعت و باغبانی شماره ۷۳ .

محمود زاده، ح.، ا، رسولی. و د، قربانیان. ۱۳۸۸٫ اثر بخشی روشهای تربیت تاک بر رشد رویشی، عملکرد و کیفیت میوه انگور رقم سفید بیدانه. مجله به زراعی نهال و بذر. جلد۲-۲۵، شماره ۴، صفحه ۳۸۷-۳۷۳٫

مختاریان، ع. ۱۳۷۴٫ شناسایی و مطالعه ارقام محلی انگور در کاشمر. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

آزاده راد، ۱۳۸۵٫ بررسی تاثیر تیمار های هورمون GA3 بر روی اندازه خوشه و حبه در انگور رقم یاقوتی . دانشگاه تهران.

قنادها، م، ر. م، زهراوی. وک، وحدتی. ۱۳۸۲، اصلاح گیاهان باغبانی، موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران. صفحه ۲۰۱ تا ۲۰۲٫

بلک، ب و همکاران. ۱۳۸۰، فیزیولوژی درختان میوه، رشد و نمو. ترجمه راحمی، م. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. صفحه ۱۴٫

پیری ح.، معافپوریان غ.ر. و درستکار م. ۱۳۸۴ . بررسی تأثیر ازت، فسفر، پتاسیم و برخی عناصر کم مصرف برروی خصوصیات کمی وکیفی انگور رقم عسگری. خلاصه مقالات چهارمین کنگره علوم باغبانی ایران. صفحه ۱۴۵

طلایی ع، ۱۳۸۷ ، فیزیولوژی درختان میوه مناطق معتدله، چاپ اول، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۴۲۳ ص.

Winkler, A.J., Cokk, J.A., and Lider, L.A., 1974; General viticulture. 710pp. University of Calif. Press, Berkeley and Los Angeles.

Roper, T.R., Williams, L.E., 1989; Net Co2 assimillation and carbohydrate partitioning of grapevine leaves in response to trunk girdling and gibberellic acid application. Vitis. 89: 1136-1140.

Jonsen, F., Swanson, F., Peacock, W., and Leavitt, G., 1975; The effect of width of cane and trunk girdles on berry weight and solids in table Thompson seedless vineyards. Am. J. Enol. Viticult. 26: 90-96.

Jonsen, F., Luvisi, D., Swanson, F., Leavitt, G., and Mayer, G., 1976; Effects of completed and incomplete girdles on Thompson seedless and Ribier table grapes. Am. J. Enol. Viticult. 27: 65-67.

Anonymous. 2006. Agricultural Statistics Bulletin. Ministry of Jihad -e-Agriculture of iran(in farsi).

مقدمه

ایران به علت برخورداری از شرایط جغرافیایی و اقلیمی مناسب یکی از مهمترین مناطق پرورش انگور در جهان محسوب می شود.

انگور یکی از میوه هایی است که بشر آن را از دیر باز شناخته و در طول قرون به روش های مختلف از آن بهره گیری نموده است. درخت انگور که در ایران آن را تاک یا مو می نامند بر اساس آمار سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی در سال ۲۰۰۹ سطح زیر کشت انگوردر جهان ۷۵۱۸ هزار هکتار گزارش شده است. در بین کشورهای جهان اسپانیا از نظر سطح زیر کشت انگور مقام اول و ایتالیا و فرانسه در مقام های بعدی قرار دارند(خوشخوی و همکاران، ۱۳۸۱).

ایران به علت برخورداری از شرایط جغرافیایی و اقلیمی مناسب یکی از مهمترین مناطق پرورش انگور در جهان محسوب می شود . کشور ایران ششمین کشور تولید کننده این محصول در جهان می باشد.

انگور با نام علمی  vitis sppاز نظر میزان تولید یکی از مهمترین میوه های دنیا و ایران می باشد.

عدم آگاهی از خصوصیات ارقام انگوراز جمله مسائلی است که اکثر تولیدکنندگان بدون توجه به آنها به تولید حداقل محصول بسنده میکنند، در صورتیکه با شناخت ارقام مناسب یک منطقه میتوان میزان محصول را تا حد زیادی افزایش داد(جلیلی مرندی، ۱۳۸۶).

با توجه به گستردگی آب و هوایی مناطق انگورکاری نمی­توان ارقام محدود تجاری موجود را جهت کلیه مناطق توصیه نمود، بنابراین بایستی ارقام و ژنوتیپ­های مختلف در شرایط آب و هوایی متفاوت مورد بررسی قرار گرفته و ارقام مناسب برای هر نوع آب و هوا مشخص و توصیه شود(جلیلی مرندی، ۱۳۸۶).

ارقام تجاری موجود بطور تصادفی در اثر تفرق صفات ناشی از کشت بذر به وجود آمده­اند. با توجه به هتروزیگوسیتی شدید، نتایج حاصل از کشت بذور یک درخت نیز دارای صفات و خصوصیات بسیار متفاوتی هستند. ارقام انگور تجاری موجود در ایران بدون کار اصلاحی ایجاد و توسط باغداران علاقهمند، در سطح محدودی از تنوع ژنتیکی انتخاب و تکثیر شده­اند. مسلم است در صورت بررسی و شناسایی ارقام و ژنوتیپ­ها، پتانسیل افزایش تولید انگور از لحاظ خصوصیات کمی و کیفی برتر نسبت به ارقام موجود وجود دارد(جلیلی مرندی، ۱۳۸۶).

بررسی شاخص­های فیزیولوژیک مانند فتوسنتز، میزان فلورسانس، کلروفیل، تعرق، هدایت روزنهای، مقاومت روزنهای، دمای برگ و محتوای نسبی آب برگ میتواند به درک عمیق­تر مکانیسم­های مرتبط با رشد، تولید محصول و سازگاری منجر شود و به عنوان یک معیار خوب در برنامه های اصلاحی برای انتخاب ارقام مناسب برای هر منطقه استفاده شود(خوشخوی و همکاران، ۱۳۸۱).

مهمترین کاربرد جیبرلین برای افزایش میزان محصول انگور است که این عمل بسته به زمان کاربرد هورمون به دوصورت انجام می گیرد . اگر هورمون پاشی قبل از عمل لقاح یعنی ۱۰ روز قبل از ریزش گلبرگها صورت گیرد باعث از بین رفتن مادگی و تولید حبه‌های بدون هسته می‌شود. این عمل با ریزش تعدادی از حبه‌ها همراه است بنابراین در انگور یاقوتی که خوشه متراکم دارد باعث تنک شدن خوشه (ریزش گلهای خوشه) و بالا رفتن کیفیت محصول می‌شود چون حبه‌های باقی مانده فضای زیادی برای رشد دارند. افزایش محصول انگور زمانی است که هورمون پاشی بعد از انجام عمل لقاح و تشکیل حبه انجام می‌گیرد که باعث درشت شدن حبه‌ها می‌شود(آزاده راد،۱۳۸۵).

وینکلر و همکاران نشان دادند که انجام حلقه برداری تجمع قند در انگورهای دانه دار و اندازه حبه را در بی دانه ها افزایش می دهد. رقم ‘بیوتی’ بی دانه بالاترین میزان کربوهیدرات و قند را در بین ارقام ‘تامپسون’ و ‘گلد’ در نتیجه عمل حلقه برداری نشان داد. در آزمایشی که روی ٧ رقم با دانه و ١٠ رقم بی دانه ‘وینیفرا’ انجام شد حلقه برداری ساقه یکساله در بیشتر ارقام تجمع قند و رسیدن را تحریک نمود(وینکلر و همکاران، ۱۹۷۴).

روپر و همکاران نشان دادند که در رقم ‘ایتالین الیکونیا’ تنک حبه همراه با حلقه برداری کیفیت میوه را به وسیله افزایش نسبت مواد جامد محلول به اسید بهبود می بخشد. حلقه برداری در انگور بلوغ را تسریع می کند. در حلقه برداری در انگور با برداشتن نوار کاملی از پوست شاخه های میوه­ده یکساله (در زیرخوش) استفاده از یک چاقوی حلقه برداری در زمان مناسب که در این پژوهش در مرحله آغاز گلدهی انجام شده است، برای مدتی کوتاه و موقت از انتقال مواد غذایی و هورمون های ساخته شده از برگ ها به سایر نقاط مصرف کننده جلوگیری کرده و در طی این مدت این مواد تنها صرف تغذیه خوشه می شود که از رقابت سرشا خه های جوان و سایر بخش های گیاهی در مصرف مواد غذایی با خوشه ها کاسته میشود(روپر و همکاران،۱۹۸۹).

۲-۱- تاریخچه کشت

از نظر قدمت تاریخی کشت انگور از قدیمی ترین هنرها محسوب می شود و طبق بعضی روایات حضرت نوح (ع) اولین کسی بود که به پرورش انگور اقدام نمود(قنادها و همکاران،۱۳۸۲)

انگور از دوران بسیار قدیم به ما ارث رسیده است. قدیمی بودن آن به وسیله فسیل برگ و بذرهای کشف شده در شمال آمریکا و اروپا در لایه های رسوبی دوران سوم زمین شناسی تایید می­شود(مختاریان،۱۳۷۴).

انگور از نظر میزان تولید مهمترین میوه دنیا و ایران است به طوری که تولید آن در سطح جهان از سایر درختان بیشتر است(خوشخوی و همکاران ،۱۳۸۱، قناد و همکاران،۱۳۸۲)

انگور از مهمترین میوه هایی است که بشر از آن استفاده می کرده و بخاطر مصارف متعدد و اهمیت تغذیه ای در ردیف یکی از با اهمیت ترین محصولات دنیا به شمار می­آید(تفضلی همکاران،۱۳۷۰ ، مختاریان،۱۳۷۴).

در ایران باغاتی که به موجب اقتضای زمان و روی تجربه پدران ما در زمین های قدیم احداث گردیده، با تاکداری دنیای پیشرفته که حاصل تحقیقات دانشمندان و کارشناسان رشته موکاری است در بسیاری از مسائل از قیبل کاشت، داشت و برداشت تفاوت کلی دارد تا آنجا که در حال حاضر با توجه به روشهای متداول در کشور ما محصول بدست آمده جواب گوی هزینه های داشت و برداشت نمی باشد. لذا با تغییرات اساسی در اصول فنی از قبیل هرس و سیستم های هدایت تاک، همچنین مکانیزه کردن تاکستانها، انتخاب ارقام و احداث تاکستان­های جدید باید مانند تمام کشورهای پیشرفته در امور تاکداری نسبت به اصلاح تاکستان­ها از یک طرف و احداث تاکستان­های جدید و حمایت مادی و بازار فروش از طرف دیگر اقدام لازم و سریع معمول داشت یکی از مشکلات اساسی و فنی تاکداران ما عدم آشنائی با سیستم های تریت بر حسب شرایط اقلیمی است(تفضلی و همکاران، ۱۳۷۳).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.