تحقیق گیاه‌شناسی مرکبات و کاربرد کودهای بیولوژیک و عملیات کوددهی در مرکبات و نقش پایه در مرکبات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه‌شناسی مرکبات و کاربرد کودهای بیولوژیک و عملیات کوددهی در مرکبات و نقش پایه در مرکبات دارای ۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱ـ۱ـ اهمیت مرکبات:    ۴
۱ـ۲ـ گیاه‌شناسی مرکبات    ۵
۱-۲-۱ سیستمهای طبقه بندی مرکبات:    ۶
۱ـ۳ـ اهمیت مصرف کود در حاصلخیزی خاک:    ۷
۱ـ۴ـ کاربرد کودهای بیولوژیک:    ۸
۱ـ۵ـ عملیات کوددهی در مرکبات:    ۸
۱ـ۶ـ کمپوست:    ۹
۱ـ۷ـ ورمی کمپوست:    ۱۱
۱ـ۸ـ نقش پایه در مرکبات:    ۱۱
۱ـ۹ـ انواع پایه در مرکبات:    ۱۳
۱ـ۱۰ـ برهم کنش اثر بین پایه و پیوندک در مرکبات:    ۱۶
۱ـ۱۱ـ جنبه های فیزیولوژیک در مرکبات:    ۱۶
۱ـ۱۲ـ غلظت عناصر غذایی در مرکبات:    ۱۷
۱-۱۳-مروری بر تحقیقات انجام شده    ۲۰
فهرست منابع :    ۲۵

منابع :

فتوحی قزوینی ، رضا و جواد فتاحی مقدم . ۱۳۸۵ . پرورش مرکبات در ایران . انتشارات دانشگاه گیلان.

فرجی، ز. ۱۳۸۵ . فناوری ورمی کمپوست، حلقه ای جایگزین در چرخه مواد، جهت نیل به بهداشت محیط زیست و توسعه پایدار .مجموعه مقالات اولین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست، دانشگاه تهران.

قزوینی، ر. ف.و ج. فتاحی مقدم(۱۳۸۹).” پرورش مرکبات در ایران. انتشارات دانشگاه گیلان. چاپ سوم ۳۰۵ صفحه.

ابراهیمی، یونس. ۱۳۶۳٫ درسنامه مرکبات . دانشگاه تربیت مدرس

صالح راستین، ن.۱۳۷۷٫ کودهای بیولوژیک. مجله خاک و آب، جلد ۱۲ ، شماره ۳، صفحات ۱ تا ۳۶٫

صالح راستین،ن. ۱۳۸۶٫ کودهای بیولوژیک و نقش آنها در راستای نیل به کشاورزی پایدار. مجموعه مقالات     ضرورت تولید صنعتی کودهای بیولوژیک در کشور، ۵۴ صفحه.

مجتهدی، ع. ۱۳۶۲ . عملیات باغداری مرکبات در کناره دریای خزر. انتشارات بهنشر۱۴۴ ص

آصفی، رضا فتوحی قزوینی و یوسف اوغلی. ۱۳۸۳٫ پژوهشنامه علوم کشاورزی. دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان. جلد ۱، شماره ۲، صفحه ۹-۱٫

FAO (2011). “Citrus Fruit Production. Food And Agriculture Organization (FAO) Of The United Nations, FAOSTAT. 2009.

Florida (1999). “Department of agriculture. “.

Fotoohi-Ghazvini, R., and Fattahi-Moghaddam, J. (2011). “Citrus growing in Iran. Guilan University Press. 305 pp. (In Persian).”.

Haggag, L. F., Maksoad, M.A. and Barkouky, E.Z.El. (1995). “Alternate bearing of Ballady mandarin as influenced by nutritional statue of tree.” Ann. Agri. Sci.40: 759-764.”.

Hall, J. L. (2002). “Cellular mechanisms for heavy metal detoxification and tolerance. Journal of Experimental Botany, 53: 1-11.”.

Hening, K. (1993).”Response of roots of trees to heavy metals. Environmental and Experimental Botany, Volume 33, Issue 1, Pages 99–۱۱۹٫”.

Hoffman, G. J. (1990). “. Leaching fraction and root zone salinity control. PP. 238–۲۶۱٫ In: Tanji, K. K (Ed.),Agricultural Salinity Assessment and Management. Amer. Soc. of Civil Eng., New York.”.

۱-۱اهمیت مرکبات:

مرکبات از حدود ۸۰ سال پیش با کاشت نهال‌های اصلاح شده ارزش اقتصادی و تجاری ویژه‌ای پیدا کرده است. تولید سرانه‌ی مرکبات جهان ۱۷ کیلوگرم است، که این مقدار در ایران به ۵۷ کیلوگرم می‌رسد. مصرف سرانه‌ی مرکبات جهان ۱۶ کیلوگرم و این میزان در ایران ۴۸ کیلوگرم برآورد شده است(فاو[۱]، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱).

با افزایش تقاضای مصرف میوه و فرآورده‌های مرکبات، تولید آن از چین (خاستگاه آن) به بیشتر نواحی حاره ای و نیمه حاره‌ای جهان گسترش یافته است به طوری که، باعث افزایش تولید کنونی جهان تا بیش از ۳۰% شده است و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت، طبق گزارشات بیشترین آمار تولید مرکبات مربوط به پرتقال است و بعد از آن نارنگی و گریپ فروت قرار دارند و کشور های برزیل و ایالات متحده آمریکا بزرگترین تولیدکنندگان مرکبات دنیا هستند، با افزایش تولید در آمریکا و برزیل میزان مصرف تازه خوری مردم افزایش یافته و مصرف فراورده‌های آن کاهش یافته است، اما در کشورهای در حال توسعه و چین و کشورهای مدیترانه‌ای تولید فراورده‌های مرکبات در حال افزایش است، با توسعه­ی صنایع فراوری مرکبات، صنعت تولید فراورده‌های جانبی ازمرکبات ایجاد شده است تا از بقایای پوست، اسانس­های روغن و ترکیبات دیگر استفاده بهینه صورت گیرد (فلوریدا[۲]، ۱۹۹۹).

مرکبات حاوی املاح و سرشار از ویتامین های B AP, ( یک ماده ویتامین مانند) است. نزدیک به یکصد صنعت، از مرکبات در تولید فرآورده‌های خود استفاده (ابراهیمی، ۱۳۶۳).

از موارد مهم و قابل توجه در صنعت مرکبات بالابردن ارزش افزوده این محصول از طریق تولید محصولات جانبی است. این محصولات شامل مواد اولیه دارویی، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی است. اسانس پوست میوه مرکبات می‌تواند به عنوان محصولی جانبی در کارخانجات صنایع تبدیلی مورد توجه قرار گیرد و یا اینکه به عنوان یک محصول اصلی به طور خاص از ارقام معینی استخراج شود (فتوحی قزوینی و همکاران، ۱۳۸۵).

پرتقال فراوانترین منبع ویتامین ث است. همچنین شامل مقادیر قابل توجهی قند، کربوهیدرات، فلاونوئیدها، روغن های اسانسی و مواد معدنی می باشد (فیور[۳]، ۱۹۹۵). درصنعت فرآوری، عمده کاربرد مرکبات، تولید آب‌ میوه یا نوشیدنی­های با پایه مرکبات در صنایع غذایی می­باشد (مانتی[۴]، ۲۰۰۱).
تولید مرکبات به شرایط آب و هوایی خاصی نیاز دارد. که این شرایط در مناطق گرم بین دو مدار ۴۰ درجه شمالی و ۴۰ درجه جنوبی (کمربند مرکبات) بر قرار است. مناطق عمده کاشت این کمربند در عرض جغرافیایی ۲۰ تا ۴۰ درجه شمالی و ۲۰ تا ۴۰ درجه جنوبی قرار دارند (آصفی و همکاران، ۱۳۸۳).

کشت متراکم مرکبات در بیشترکشورهای عمده تولیدکننده مرکبات مانندایتالیا، برزیل، آفریقای جنوبی و ایالتهای کالیفرنیا و فلوریدای آمریکا برای بازگشت سریع سرمایه و کاهش هزینه‌های تولید بسیار رایج است. تحقیقاتی برای ارائه مناسب‌ترین تراکم کاشت،  برای افزایش سودبخشی و ارزیابی روش‌هایی برای کاهش قدرت درخت انجام ‌شده است (رز[۵]، ۱۹۹۰).

در ایران مرکبات جایگاه دوم تولید را پس از سیب داشته و علاوه بر تازه­خوری، در صنعت فراوری غذایی نیز مصارف عمده­ای دارند. میزان تولید مرکبات در ایران حدود چهارمیلیون تن درسال است (قزوینی و فتاحی مقدم، ۱۳۸۹).

۱ـ۲ـ گیاه‌شناسی مرکبات

مرکبات از خانوادهRutaceae  و زیر خانواده  Aurantioideaeهستند. مرکبات گیاهانی بوته‌ای، درختچه‌ای با شاخ و برگ متراکم و یا درختی با گل های سفید مایل به ارغوانی هستند. گل‌ها ۴- ۸ گلبرگ ضخیم سفید، قرمز یا ارغوانی رنگ، ۴- ۵ کاسبرگ و ۱۶- ۳۲ پرچم دارند. مرکبات با داشتن گل‌های معطر و شهد فراوان، توجه حشرات به ویژه زنبور عسل را به خود جذب می‌کند (دریس[۶]، ۲۰۰۳).

رشد اکثر گونه‌های مرکبات در درجه حرارت پایین تر از ۸/۱۲ درجه سانتی گراد متوقف و یا خیلی کند می‌شود، مناسبترین درجه حرارت برای رشد مرکبات بین ۳/۲۸ تا ۷/۳۲ درجه سانتیگراد می‌باشد، دمای بالای ۴۵ درجه سانتیگراد به میوه و برگهای ارقام حساس به گرما مانند پرتقال واشنگتن ناول و نارنگی ساتسوما نسبت به دیگر ارقام آسیب شدیدی وارد می‌کند. در مورد اثرات سرما گونه‌های مختلف، عکس­العمل متفاوت نشان می‌دهند، مثلا لیمو ترش و لمون نسبت به سرما حساس بوده و مناطق گرمسیری را ترجیح می‌دهند، این گونه‌ها در تمام طول سال رشد نموده و بار می‌دهند و در تمام طول سال مراحل مختلف رشد گل و میوه را می‌توان روی یک درخت مشاهده کرد، بعضی از گونه‌ها مثل نارنج سه برگ و کامکوات نسبت به سرما مقاوم بوده و مناطق نسبتا سرد را خوب تحمل می‌کنند، گریپ فروت و پرتقال گونه‌هایی هستند که ازاین نظر بین این دو دسته قرار می‌گیرند، نسبت به شوری حساس هستند. بهترین خاک برای پرورش مرکبات خاک‌های شنی لومی می‌باشد، خاکی که از ۲ میلی موس بر سانتی متر مربع بالاتر رود میزان عملکرد پایین می‌آید، بعضی از پایه ها مانند نارنگی کلئوپاترا[۷] و لیمو شیراز نسبت به شوری مقاوند و در چنین شرایطی، می‌توان از این پایه‌ها استفاده نمود. بهترینpH  برای رشد مرکبات بین ۷- ۵/۵ می‌باشد و مرکبات جهت رشد و نمو در مناطق مرطوب ۷۵۰ و مناطق خشک ۱۵۰۰ میلی‌متر (۱۵ هزار متر مکعب در هکتار) آب در سال نیاز دارند (مرجع باغبانی ایران، ۱۳۸۹).

۱-۲-۱ سیستم‌های طبقه­ بندی مرکبات:

سیستم های متفاوتی جهت طبقه بندی گیاهان این خانواده از حدود ۱۰۰سال قبل تا کنون به کار برده شده است. اولین سیستم طبقه بندی در سال های ۱۸۷۵ و ۱۸۹۶ به ترتیب توسط هوکرو انگلر بر اساس مشخصه های مرفولوژیکی و منشا فرضی گونه‌ها ارایه شد. دومین سیستم طبقه بندی در طی قرن نوزدهم میلادی، سوئینگل مرکبات را به دو شاخه‌ی اصلی زیر تقسیم کرد:

۱- Clauseneae و ۲- Citreae. در سومین سیستم طبقه بندی گیاه‌شناسی ژاپنی به نام تاناکا این طبقه بندی را محدود دانست و طبقه بندی خود را با گسترش و وسعت بیشتری ارائه نمود. به همین جهت برایCitrus  در طبقه بندی خود ۱۶ گونه را قرار داد. چهارمین سیستم طبقه بندی توسط هوگس انجام شد او گونه های جنس Citrus را ۳۶ عدد دانسته که در ۱۶ گونه با طبقه ‌بندی سوئینگل و ۲۰ گونه با طبقه بندی تاناکا مشترک است. پنجمین سیستم طبقه بندی در اواسط سال ۱۸۹۰ میلادی دو محقق به نام هایبارت و رودز با مطالعه‌ی فیلوژنتیکی مرکبات، حدود ۱۴۶ مشخصه مورفولوژیکی و بیوشیمیایی در درخت، برگ، گل و میوه معرفی نمودند، امروزه برای طبقه بندی مرکبات از اطلاعات بیوشیمیایی حاصل از روش هایی مانند الکتروفروز پروتئین‌ها، آیزوزایم‌ها، ریزماهواره‌ها و آنالیز ژنوم‌ها به منظور شناسایی روابط بتانیکی مرکبات استفاده می‌شود (دریس[۸]، ۲۰۰۳).

[۱] -FAO

[۲] -Florida

[۳]– Favier

[۴]– Manthey

[۵]– Roose

[۶]– Deris

[۷] -Cleopatra

[۸]– Deris

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.