تحقیق آسیب دیدگی های تروماتیک مغز( TBI ) و عوارض و تأثیر TBI بر روی خانواده

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آسیب دیدگی های تروماتیک مغز( TBI ) و عوارض و تأثیر TBI بر روی خانواده دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
آسیبدیدگیهای تروماتیک  مغز( TBI )    ۶
عوارض آسیب دیدگی بر روی بیمار    ۸
عوارض و تأثیر TBI بر روی خانواده    ۲۰
نیازهای خانواده بیماران TBI و مراقبتهای پرستاری از آنان    ۲۴
مروری بر مطالعات    ۲۸
منابع:    ۴۲

منابع:

-Kolakowsky-Hayner SA, Miner KD, Kreutzer JS. Long–term life quality and family needs after traumatic brain injury. J Head Trauma Rehabil 2001; 16(4):374-85.

-Sole M L. klein D G. Moseley J M. introduction to critical care nursing. 4th ed. Elsevier: saunders, 2005.

-Ghodusi Burojeni M, Heidari M, Sharifi Neyestanak N, Shahbazi S. Correlation of perceived social support and some of the demographic factors in patients with Multiple Sclerosis, Journal of health promotion management, 2012; 2(1): 31-24. [Text in Persian]

-Haririan H, Aghaganlu A, Ghafuryfard M, The status of social support in hemodialysis patients  of Zanjan city. Journal of  Islamic Azad University of Medical Science. 2013;23(1):74-80. [Text in Persian]

-Heidarzadeh M, Ghahremanian A, Hagigat A, Yoosefi E. Relationship between Quality of Life and Social Support in Stroke Patients, Iran J Nurs Res  ۲۰۰۹; ۲۲(۵۹): ۲۳-۳۲٫ [Text in Persian]

-Bjork, J.M. & Grant, S. Does Traumatic Brain Injury Increase Risk for Substance Abuse? Journal of Neurotrauma. 2009;26:1077-1082

-Nieto, J.C.R; Campos, F.I; Ospino, S.M. Neuropsychiatric sequelae of TBI. in: Neuropsquiatria of head trauma, Souza, C.A.C.Revinter, 2003, pp.89-97 Rio de Janeiro,

-Masel, B. & DeWitt, D.S. Traumatic Brain Injury: A Disease Process, Not an Event. Journal of Neurotrauma. 2010;27;1529-1540.

-Láinez, M.J.; Pesquera, B.L. Headache After Trauma: Physiological Considerations. Curr Pain Headache Rep. 2011.

-Nampiaparampil, D. E. Prevalence of Chronic Pain After Traumatic Brain Injury: A Systematic Brain Injury. JAMA. 2008;300(6): 711-719.

-National Institutes Health [NIH]. Rehabilitation of Persons With Traumatic Brain Injury. JAMA. 1999;282(10): 974-983.

-Gould K.R, Ponsford J.L, Johnston L & Schonberger. Predictive and Associated Factors of Psychiatric Disorders After Traumatic Brain Injury: A prospective Study. Journal of Neurotrauma. 2011;28, 1155-1163

-Molloy, C.; Conroy, R.M.; Cotter, D. R. & Cannon, M. Is Traumatic Brain Injury a Risk Factor for Schizophrenia? A Meta-Analysis of Case-Controlled Population-Based Studies. Schizophrenia Bulletin, 2011; 28 1-7.

-Cameron CM, Purdie DM, Kliewer EV, McClure RJ. Ten-year outcomes following traumatic brain injury: a population-based cohort. Brain Inj 2008; 22: 437-49.

-Abbasi A, Asayesh H, Rahmani H, Shariati A, Hosseini S, Rouhi Gh, et al. The Burden on Cargivers from Hemodialysis Patients and Related Factors. Journal of Nursing and Midwifery, Gorgan university, 2011; 8(1):26-33. [Text in Persian]

-Rabie siahkali S, khaleghdoost mohamadi T, paryad E. Survey of effective factors on patient family members anxiety in intensive care unit at education-therapeutic centrals in Rasht in 2006-2007, Guilan university of medical Science, shahid Beheshti College of Nursing and Midwifery. [Text in Persian]

مقدمه

صدمات مغزی یکی از شایعترین آسیب هایی است که به علت قرار گرفتن در معرض ضربه مغزی و اغلب در اثر بروز تصادفات رخ می دهد. آسیب به سر ناشی از ضربه[۱] (TBI) از شایعترین دلایل مرگ و میر پس از تصادفات می باشد (۱).

در مطالعه ای که بر روی ۸۹۲۷ بیمارTBI  در ۴۶ کشور جهان انجام شد، مشخص شد که یک چهارم  این افراد در عرض ۶ ماه پس از بروز TBI می میرند (۲). هر سال بیش از یک میلیون نفر در آمریکا دچار آسیب مغزی ناشی از تروما می شوند. از این تعداد ۵۲۰۰۰ نفر می میرند و ۸۰۰۰۰۰ نفر دچار ناتوانایی های دائمی می شوند که هزینه ای بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار را تحمیل می کند (۳). آمارها نشان می دهد که ضربه به سر در هرسنی رخ می دهد ولی در سنین ۱۵ تا ۲۴ سال و بیشتر از ۷۵ سال و همچنین در مردان از فراوانی بیشتری بر خوردار است (۴). آمارها نشان می­دهد که ایران در زمینه بروز سوانح و تصادفات در زمره نخستین کشورهای جهان قرار دارد که متأسفانه بیشترین صدمات وارده نیز با ۳۱ درصد موارد مربوط به سر و گردن و ضربات مغزی است (۵). فقط در استان گیلان بیمارستان آموزشی درمانی پورسینای شهر رشت، طی سالهای ۸۴ و ۸۵ از ۵۲۵۶ بیمار ترومایی، ۳۳۹۶ بیمار آسیب به سر بستری شده اند (۶).

عوارض جسمی و روانی موقت یا دائم بیماران پس ازTBI  بسیار غم انگیز است. تغییرات عصبی روانی بعد از TBI بسیار زیاد و متنوع اند و به طور کلی در سه دسته عاطفی، شناختی و اختلالات رفتاری تقسیم بندی می شوند که  به مراجعه مکرر این بیماران به روان شناسان منجر می گردد (۷). عوارض بعد از TBI شامل اختلالات عصبی (صرع، سردرد و اختلالات خواب) بعلاوه بیماری های مخرب اعصاب (کاهش در عملکرد شناختی، آلزایمر و بیماری پارکینسون) اختلالات عصبی هورمونی( سندرم کم کاری هیپوفیز بعد از ضربه) اختلالات روانی (اختلالات عاطفه، اضطراب، افسردگی و اختلالات عقده ای اجباری)؛ اختلالات غیر عصبی نیز شامل( اختلال عملکرد جنسی، بی اختیاری ادراری و روده ای و عضلانی اسکلتی) بعلاوه احتمال اختلال عملکرد متابولیک ، که ممکن است برای ماه ها  یا سالها با فرد مبتلا باقی بماند، می باشد (۸).

از آنجایی که افراد مبتلا به TBI اغلب توانایی­های عملکردی خود را از دست می دهند و زندگی وابسته­ ای دارند در نتیجه جهت مراقبت و حمایت به مراقبت­ دهنده نیاز خواهند داشت. از این­رو خانواده ها در خط مقدم چالش ها و استرس فراوان قرار می گیرند (۹). از طرفی مطابق با داده های سازمان سلامت و سیستم خدمات رسانی بازماندگان TBI نیوجرسی، بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ نزدیک به ۶۵ درصد از بیماران دچار TBI علی رغم وجود مشکلات فراوان از بیمارستان به خانه منتقل شدند و نزدیک به ۲۰درصد از آنها نیز به مراکز بازتوانی یا مراقبت دیگری راهنمایی شدند (۱۰). بنابراین شکی وجود ندارد که TBI نه تنها خود شخص بلکه همچنین خانواده وی را نیز در گیر می کند و از اینرو بیشتر از خود فرد مبتلا خانواده وی را نیز می توان به عنوان قربانیان TBI در نظر گرفت (۱۱). گرچه در مطالعات سالهای اخیر محققین متعددی به مشکلات این خانواده ها پرداخته اند اما سالها تمرکز اصلی تنها بر خود قربانی متمرکز بوده است (۱۲،۱۳،۱۴).

بروز یک تنش و استرس می تواند باعث بروز عکس العمل ها و واکنش های ناسازگارانه ای در خانواده شود (۱۵). حال در صورتیکه خانواده نتواند با این استرس مقابله نماید به سمت بحران کشیده می شود (۱۶) و افراد تحت تأثیر این بحران ممکن است به سمت افسردگی، اضطراب شدید، سوء مصرف مواد و … سوق داده شوند (۱۵). خانواده دارای شخص مبتلا به TBI دچار بحران شدیدی است، زیرا این رویداد به طور کل شرایط محیط فرد، آرزوها و زندگی که برای خود در نظر گرفته را تحت تأثیر قرار می دهد (۱۷).

طبق مطالعات انجام گرفته آسیب های مغزی ناشی از ضربه منجر به نتایج بی شماری روی خانواده ها می شود که از مهم ترین آنها می توان به استرس و اندوه (۱۳)، احساس گناه و برآشفتگی (۱۸)، مشکلات در روابط زناشویی (۱۹)،  اضطراب (۲۰)، اختلالات روانی (۲۱) و کاهش کیفیت زندگی اشاره کرد (۲۲).

مشاهده فرد عزیز و مورد علاقه خود در یک وضعیت تهدید کننده زندگی و مراقبت های خاص مورد نیاز و تکنولوژی که جهت مراقبت از این بیماران به کار گرفته می شود همه از جمله عواملی هستند که فشارهای روحی روانی خانواده را مضاعف می نمایند. در این گونه مواقع به علت ترس شدید و اضطرابی که در آنان رخ می دهد، اغلب افراد خانواده ، نیازهای ضروری و اساسی خود را نادیده گرفته و فقط به فکر بیمار و مسائل مربوط به آن می باشند (۲۳).

نوشتار حاضر بر مبنای صدمه به سر ناشی از ضربه و خانواده استوار شده است که در راستای آن آسیب­دیدگی­های اولیه تروماتیک سر، آسیب­های ثانویه، عوارض آن بر روی بیمار،  عوارض و تأثیر TBI بر روی خانواده، نیازهای خانواده بیماران TBI و مراقبت­های پرستاری از خانواده بیماران TBI مورد بحث و بررسی قرار می­گیرد.

آسیب­دیدگی­های تروماتیک  مغز( TBI )

در نتیجه عملکرد و ساختمان پیچیده مغز و سیستم عصبی مرکزی هر گونه ایجاد اختلال در آن منجر به بروز عوارض گوناگون و متعددی در بدن می­شود. از جمله مهم­ترین و شایع­ترین صدمات وارده بر سیستم عصبی مرکزی آسیب­دیدگی­های سر می­باشند. آسیب دیدگی­های سر دارای طبقه بندی وسیع و گسترده­ای هستند که انواع آسیب­دیدگی­های پوست سر، جمجمه یا مغز را شامل می­شوند. آسیب­دیدگی­های تروماتیک مغز (TBI) شدیدترین و جدی­ترین حالت آسیب­دیدگی مغز می­باشند (۲۹). صدمه به سر ناشی از ضربه به هر گونه ضایعه آناتومیکی یا اختلال عملکردی که بوسیله نیروی عمل خارجی در اسکالپ، استخوان های جمجمه، پرده­های مننژ، مغز یا اعصاب جمجمه به تنهایی یا در ترکیب با هم ایجاد شده باشد، اطلاق می­شود (۲۷). آسیب دیدگی­های سر دارای دامنه­ای متفاوت بوده و از تکان مغزی تا کما و مرگ را در بر می­گیرند. علل شایع آسیب ­دیدگی­های تروماتیک مغز عبارتند از: زمین خوردگی و یا سقوط از بلندی (۲۸%)، تصادف با وسایل نقلیه موتوری (۲۰%)،  برخورد با اشیاء (۱۹%) و ضرب و شتم (۱۱%).

گروه سنی ۱۹-۱۵ سال بیشتر در معرض خطر TBI قرار دارند. مردان تقریباً دو برابر زنان دچار این نوع آسیب­ها می­ گردند. سالمندان ۷۵ ساله یا بالاتر، با بیشترین خطر بستری شدن در بیمارستان و نیز مرگ به دلیل TBI روبرو هستند (۲۹). سالمندان دچار آسیب­دیدگی سر از نظر علت آسیب­دیدگی، میزان مرگ و میر و نتایج کارکردی حاصل از آسیب وارد شده، با جوانان متفاوت هستند؛ بدین معنی که میزان مرگ و میر در آنها بالاتر بوده و نتایج و پیامدهای کارکردی، ضعیف­تر می­باشند (۳۰). شایع­ترین علل بروز آسیب­ دیدگی در بیماران سالمند، تصادف با وسایل نقلیه و زمین­خوردگی هستند (۳۱).

TBI می تواند بوسیله یک جسم پرتاب شونده یا دیگر وسایل تیز از طریق جمجمه یا از طریق ترومای بسته ناشی از تأثیر جسم سخت بر سر یا بوسیله جابه­جایی مغز درون جمجمه ایجاد شده باشد. جراحت های ناشی از این گونه تروماها می تواند به عنوان جراحت اولیه و ثانویه تقسیم بندی شود. جراحت اولیه در زمان حادثه اتفاق می­افتد و مربوط به مکانیسم جراحت است و مطابق با ماهیت جراحت، یا به صورت منتشر (تکان مغزی و آسیب دیدگی منتشر آکسونی) یا کانونی ( خراشیدگی، کوفتگی، پارگی، شکستگی جمجمه و خون مردگی ) دسته بندی می شود. جراحت­های ثانویه به دنبال بروز موارد اولیه ایجاد می شوند. در این گونه موارد جریان خون و متابولیسم مغزی به دنبال ایسکمی کاهش می­یابد. در این حالت بعلت ایسکمی، هیپوکسی، افزایش دی اکسید کربن خون، کاهش فشار خون و افزایش فشار داخل مغزی ایجاد خواهد شد (۳۲).

تروماهای وارده می­توانند سبب ساییدگی (زخم تماسی)، کوفتگی، پارگی یا ایجاد  هماتوم در زیر لایه­های بافتی سر (هماتوم ساب­گالئال[۱]) گردند. کنده شدن بخش وسیعی از پوست سر می­تواند به طور بالقوه تهدیدی برای زندگی فرد محسوب گردیده و یک وضعیت اورژانسی محسوب شود (۳۳).

شکستگی سر در واقع ترک خوردن استخوان­های متصل به هم جمجمه در اثر تروماهای شدید و پرقدرت است. این ضایعه می­تواند با یا بدون آسیب دیدگی بافت مغز، صورت پذیرد. شکستگی سر به انواع ساده، خرد شدگی، فرورنده یا قاعده­ای دسته­بندی می­شود. در شکستگی­های ساده (خطی)، شکستگی به صورت یک خط در امتداد استخوان پدیدار می­شود، اما در شکستگی از نوع خردشدگی، خطوط شکستگی متعدد بوده و استخوان خرد می­شود  اگر قطعات شکسته شده استخوان به داخل بافت مغز فرو رود، شکستگی از نوع فرورونده خواهد بود. به شکستگی­های قاعده جمجمه نیز شکستگی­های قاعده­ای می­گویند (۳۴).

[۱]– hematoma subgaleal

[۱]– Traumatic Brain Injury (TBI)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.