642 views
پیشینه تحقیق مفهوم برنامه درسی و محیط دانشگاه و مهارت های تفکر دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۳
۲-۱- مفهوم برنامه درسی و محیط حمایتی دانشکده و مهارتهای سطوح برتر تفکر ۹
۲-۱-۱- برنامه درسی ۹
۲-۱-۱-۱- تعاریف برنامه درسی ۹
۲-۱-۱-۲- سطوح یا انواع برنامه درسی ۱۴
۲-۱-۲- محیط حمایتی دانشکده ۱۸
۲-۱-۳- مهارتهای سطوح برتر تفکر ۲۲
۲-۲-پیشینه پژوهش ۲۸
فهرست منابع ۴۰
مهر محمدی، محمود. (۱۳۷۰) دیدگاههای برنامه درسی و مدلهای تدریس در جستجوی یک رابطه منطقی. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره ۲۶٫
مهر محمدی، محمود. (۱۳۸۱) برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشم اندازها. انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد.
مهرمحمدی، محمود. (۱۳۷۵) تأملی در ماهیت نظام متمرکز برنامه ریزی درسی. فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره ۴۲-۴۱ .
پارسا، محمد. (۱۳۶۸) روانشناسی یادگیری بر بنیاد نظریهها. انتشارات علمی، تهران.
شریعتمداری، علی.(۱۳۷۴).چند مبحث در برنامهریزی درسی. انتشارات سمت تهران.
نوشادی، ناصر، (۱۳۸۵). بررسی گرایش دانشجویان رشتههای علوم انسانی به تفکر انتقادی: ارائه چارچوب مفهومی برای پرورش تفکر انتقادی، مجموعه مقالات کنگره ملی علوم انسانی: راهبردهایی برای ارتقائ علوم انسانی در ایران، جلد ۷،۲۲-۲۴ اسفند ۱۳۸۵٫
یوسفی، مقدس(۱۳۸۷). بررسی و ارزشیابی محتوای کتاب جامعه شناسی(۲) سال سوم متوسطه نظری بر اساس اصول انتخاب و سازماندهی محتوا با توجه به دیدگاه دبیران و دانشآموزان شهر کرمانشاه. پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته برنامهریزی درسی دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
محمدی، مهدی (۱۳۸۵).” بررسی تاثیر برنامه درسی تجربه شده بر رضایت و موفقیت دانشجویان رشتههای مهندسی و علوم پایه- ارائه مدلهای توضیحی. رساله دکتری، بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
Mayer, D.P. (1999). Measuring instructional practice: Can policymakers trust survey data? Educational Evaluation and Policy Analysis, 21(1), 29-45.
McLoughlin, D; Mynard, J. An analysis of higher order thinking in online discussions: Journal of the Association for Programmed Learning ETTmay 2009
Astin, A. (1999). “Student involvement: a developmental theory for higher education.” Journal of college student personnel, 40(5): 518-529.
Astin, A. W. & Oseguera, L. (2004). “The declining “equity” of American higher education.” The review of higher education, 27(3): 321-341.
Astin, A. W. (1984). “Student involvement: a developmental theory for higher education.” Journal of college student personnel, 25: 297-308.
دانشجویان امروز با دانشجویان دهههای گذشته بسیار متفاوتاند، چرا که امروزه دانشجویان به دنبال تفکر عمیقتر درباره مسائل و دخالت در تصمیم گیریها می باشند، آنان خواهان مشارکت در ابعاد گوناگون جامعه هستند (کی زا[۱]، ۲۰۰۷). یکی از راههای مشارکت دانشجویان، توسعه آنان در ساختن اطلاعات جدید میباشد که از طریق مجهز نمودن آنان به مهارت تفکر امکان پذیر میباشد. تفکر هنگامی رشد میکند که درباره موضوعی فکر کنیم، دانش نیز از طریق تفکر معنیدار میشود. تفکر کلید دانش است. دانش به واسطه تفکر کشف میشود، تحلیل میشود، نظاممند میشود، دگرگون میشود، ارزیابی میشود و از همه مهمتر، کسب میشود (پال[۲]، ۱۹۹۳).
تفکر[۳] عبارت است از فعالیتهای جهت دار ذهن، برای حل مسئله یا به عبارت دیگر اندیشیدن و تفکر به آن نوع فعالیت یا رفتار ذهنی گفته میشود که به حل مسالهای متوجه باشد (صادقی مالامیری و رئیسی، ۱۳۸۹). مهارتهای فکری، ظرفیتهای ذهنی هستند که به منظور بررسی جهان، حل مسائل و قضاوت کردن مورد استفاده قرار میدهیم (فیشر [۴]، ۲۰۰۷). مهارتهای تفکر به دو دسته تقسیم میشوند: مهارتهای سطح پایین تفکر[۵] و مهارتهای سطوح برتر تفکر [۶]. مهارتهای تفکر سطح بالا بر پایه مهارتهای سطح پایین تفکر مانند تمایز[۷]، تجزیه[۸] و کاربرد ساده[۹] و راهکارهای شناختی و مرتبط با دانش پایه محتوایی بنا شدهاند (کلارک[۱۰]، ۱۹۹۰).
لویس و اسمیت[۱۱](۱۹۹۳) معتقدند که، مهارتهای سطوح برتر تفکر چنین تعریف شده است” زمانی رخ میدهد که شخص اطلاعات جدیدی را گرفته، و این اطلاعات در حافظه او ذخیره میشود، سپس بازآرایی شده و توسعه مییابد تا دستیابی به یک هدف یا یافتن پاسخهای احتمالی در موقعیتهای بغرنج و پیچیده، محقق شود “. به علاوه، کِرافورد و برون[۱۲] (۲۰۰۲) سه نوع مهارتهای سطوح برتر تفکر را ارائه نمودهاند :”تفکر محتوایی[۱۳]، تفکر انتقادی[۱۴] و تفکر خلاق[۱۵]“. بلوم[۱۶] به منظور طبقه بندی اهداف آموزشی در حیطه شناختی، سلسله مراتبی را مشخص کرده است (بون و همکاران[۱۷]، ۲۰۰۵) . سطوح طبقه بندی بلوم شامل دانش یعنی توانایی یادآوری اطلاعات، فهم یعنی درک معنای موضوعات، کاربرد یعنی توانایی به کارگیری اطلاعات به شیوههای جدید، تجزیه و تحلیل یعنی توانایی شکستن و تجزیه اطلاعات به اجزاء، ترکیب یعنی توانایی گرد آوردن قسمتهای مختلف اطلاعات با هم و ارزیابی یعنی توانایی قضاوت یا ارزیابی اطلاعات (بون و همکاران، ۲۰۰۵؛ فیشر، ۲۰۰۷ ؛ پسیگ [۱۸]، ۲۰۰۷ ؛ زُهار[۱۹]، ۲۰۰۴). مهارتهای سطوح برتر تفکر به بالاترین سطوح طبقه بندی بلوم تعلق دارند که بلوم (۱۹۵۶) آنها را به عنوان شیوهای عمومی از تفکر و حل مسائل توصیف میکند که در حیطه های موضوعی مختلف قابل استفاده میباشند (بون، بون و گارتین [۲۰]، ۲۰۰۵ ).
مطالعات مربوط به قلمرو برنامههای درسی از نظر روش شناختی پیش از آغاز علمی شدن تعلیم و تربیت عمومی از نوع تاریخی و فلسفی بود و در پارهای از آنها توجه به امور عملی یا کاربردی مشاهده میشد. از مهمترین آثار تخصصی این دوران میتوان به مطالعات فلسفی لاک و روسو و مطالعات عملی فروبل و پستالوزی اشاره کرد (مهرمحمدی، ۱۳۸۱).
طرح منسجم و روند تحقیقاتی آغازین حوزه برنامهدرسی بر مـدار و محور نظام و قوانین مدیریت علمی[۱] فردریک تیلور[۲] یعنی توجه به کارایی، نظارت و پیش بینی استوار بود و نخستین ساختار مطالعاتی برنامه درسی[۳] به اقتباس از این نظام شکل گرفت و براساس آن فعالیتهای یاددهی، یادگیری ترسیم شد (قورچیان، ۱۳۷۳). از آغاز دهه ۱۹۰۰ یعنی همزمان با مراحل اولیه نهضت علمی کردن تعلیم و تربیت بسیاری از صاحبنظران به این نهضت روی آوردند از جمله مهمترین این چهرهها میتوان به بابیت[۴] و چارترز[۵] اشاره کرد.
با آغاز دهه ۱۹۴۰، طلوع و رواج رفتار گرایی شکاف جدی در جامعه پژوهشگران برنامه درسی ایجاد نمود و از دهــه ۱۹۶۰ نظـــریه پـردازی برنامـه درسـی جایگزین مطالعات رفتار گــرایانه شد. نظریهپردازان مشهوری چون پاینار[۶]، اپل[۷]، گرومت[۸] با کوششهای خود به این رشته از فعالیتها مشروعیت و مقبولیت بخشیدند و فعالیتها بیشتر جنبه انسان گرایانه یافت و روشهای نقادی ادبی و اجتماعی مرسوم شدند. اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل ۱۹۷۰ را نیز باید دوران شکوفایی ارزشیابی برنامه درسی دانست. بسیاری از پژوهشگران برنامه درسی به مطالعه توصیفی آنچه در کلاسهای درس و دانشگاهها میگذشت پرداختند و کانون توجه خود را به شناخت موقعیت قرار دادند. یکی از مهمترین این مطالعات را میتوان مطالعات موسوم به نظام آموزش مدرسهای (SOS)[9] دانست که توسط کلاین[۱۰] و گودلد[۱۱] انجام شد (مهرمحمدی، ۱۳۸۱).
[۱] – Scientific Management
[۲] – Frederick taylor
[۳] – Curriculum Study Structure
[۴] – Bobbit
[۵] – Charters
[۶] – Pinar
[۷] – Apple
[۸] – Grumet
[۹] – Study of School
[۱۰] – Klien
[۱۱] – Goodlad
[۱] -Kiesa
[۲]–Pall
[۳] – Thinking
[۴] – Fisher
[۵] – lower Order Thinking Skills (LOTS)
[۶] – Higher Order Thinking Skills (HOTS)
[۷] – Distinguish
[۸] – Analyze
[۹] – Simple Use
[۱۰] – Klark
[۱۱] – Lewis & Smith
[۱۲] – Crawford & Brown
[۱۳] – Content Thinking
[۱۴] – Critical Thinking
[۱۵] – Creative Thinking
[۱۶] – Bloom
[۱۷] . Boone et al
[۱۸] . Passing
[۱۹]. Zohar
[۲۰]-Boone , Boone & Gartin
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر