تحقیق آشنایی با شرح حال وافکار و عقاید صلاح عبدالصبورو عائشه تیموریه و بررسی معنا و مفهوم اومانیسم و سیر تاریخی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آشنایی با شرح حال وافکار و عقاید صلاح عبدالصبورو عائشه تیموریه و بررسی معنا و مفهوم اومانیسم و سیر تاریخی آن  دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:اوضاع سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و ادبی مصردر قرن نوزدهم و بیستم    ۵
۱-۱ ۰اوضاع سیاسی مصر و تحولات حکومتی آن در قرن های نوزدهم و بیستم    ۵
۱-۲ ۰ اوضاع اجتماعی مصر در عصر دو شاعر    ۸
۱-۳ ۰ اوضاع اقتصادی مصر و تحولات صنعتی در عصر دو شاعر    ۱۰
۱-۴ ۰ اوضاع ادبی مصر در عصر دو شاعر    ۱۱
۱-۴-۱ ۰ ادبیات و شعر معاصر عربی در قرن نوزدهم وبیستم    ۱۲
۱-۴-۲ ۰ شعر مصر در قرن های نوزدهم و بیستم    ۱۳
۱-۴-۳ ۰ نهضت نوگرایی در شعر عرب    ۱۴
فصل دوم :شرح حال و زندگینامه صلاح عبدالصبورو عائشه تیموریه    ۱۶
۲-۰۱ صلاح عبدالصبور    ۱۶
۲-۱-۱ ۰ گذری بر زندگی صلاح عبدالصبور ( ۱۹۸۱-۱۹۳۱ )    ۱۶
۲-۱-۲ ۰ اعتقادات صلاح عبدالصبور    ۱۷
۲-۱-۳ ۰ جایگاه ادبی صلاح عبدالصبور    ۲۲
۲-۱-۴ ۰  آثار شعری صلاح عبدالصبور    ۲۲
۲-۱-۵ ۰ مرگ صلاح عبدالصبور    ۲۵
۲-۲ ۰ عائشه تیموریه ( ۱۹۰۲- ۱۸۴۰ )    ۲۶
۲-۲-۱ ۰ گذری بر زندگی عائشه تیموریه    ۲۶
۲-۲-۲ ۰ افکار و عقاید عائشه تیموریه    ۲۷
۲-۲-۳ ۰ جایگاه ادبی عائشه تیموریه    ۳۲
۲-۲-۴ ۰ آثار شعری عائشه تیموریه    ۳۲
۲-۲-۵ ۰ خصایص نثری عائشه در خلال آثارش    ۳۴
۲-۲-۶ ۰ مرگ عائشه تیموریه    ۳۷
فصل سوم:بررسی معنا و مفهوم اومانیسم و سیر تاریخی آن    ۳۸
مقدمه    ۳۸
۳-۱ ۰ اومانیسم    ۳۹
۳-۲ ۰ نظریه درباره اومانیسم    ۴۰
۳-۳ ۰ اومانیسم و سیر تاریخی آن    ۴۱
۳-۴ ۰ اومانیسم یا انسان گرایی در ادبیات عرب    ۴۴
۳-۵ ۰ انسان گرایی در شعر    ۴۵
فهرست منابع و مآخذ :    ۴۸

 منابع :

 الفاخوری ؛ حنا ، ۱۴۲۲ ه.ق ، الجامع فی التاریخ الأدب العربی ، منشورات ذوی القربی ، بیروت .

نهج البلاغه ، ۱۳۸۴ ه.ش ، ترجمه محمد دشتی ، موسسه انتشاراتی امام عصر ( عج ) .

ــــــــــ ، ۱۳۸۳ ه.ش ، ترجمه و شرح سیّد عینقی فیض الإسلام ، انتشارات فقیه ، تهران .

حتی ، فیلیپ ، ۱۹۷۴ م ، تاریخ العرب ، دار عنذور ، القاهره .

بیضون ، حیدر ، ۱۹۹۳ م ، صلاح عبدالصبور قصیدۀ مصر الحدیث ، دار الکتب العلمیۀ ، بیروت ، الطبعۀ الأولی .

هیکل ، محمد حسین ، ۲۰۰۰ م ، مقدمه دیون شوقیات ، دار العودۀ ، بیروت .

دیویس ، تونی ، ۱۳۷۸ ه.ش ، اومانیسم ، ترجمه ی عباس مخبری ، نشر مرکز ، تهران .

رجائی ، نجمه ، ۱۳۸۱ ه.ش ، اسطوره های رهایی ، انتشارات دانشگاه فردوسی ، مشهد ، چاپ اول .

رکمیجان ، هرایر ، ۱۳۷۲ ه.ش ، جنبش های اسلامی در جهان عرب ، ترجمه ی حمید احمدی ، انتشارات کیهان ، تهران .

خاقانی ، محمد ، ۱۳۷۱ ه.ش ، جلوه های بلاغت در نهج البلاغه ، بنیاد نهج البلاغه .

الصاوی ، أحمد ، ۱۹۸۵ م ، مفهوم جمال فی نقد الادبی ، أصوله و تطوره ، دار الکتب العلمیۀ ، بیروت .

ضیف ، شوقی ، ۱۹۹۰ م ، تاریخ الأدب العربی ، عصر الدول اللامارات مصر ، دار المعارف ، قاهره ، الطب,ۀ الرابعۀ .

ــــــ ، ـــــ ، ۱۹۶۱ م ، الأدب العربی المعاصر فی مصر ، دار المعارف ، قاهره .

طوسون ، عمر ، ۲۰۰۵ م ، صفحه من تاریخ مصر فی عهد محمد علی پاشا ، دار الکتب و الوثائق القومیۀ

عباده ، عبدالفتاح ، ۱۹۲۴ م ، عائشه عصمت تیمور ، مجله المقتطف .

عبدالجلیل ، ج . م ، ۱۳۷۶ ه.ش ، تاریخ ادبیات عرب ، ترجمه ی آ . آذرنوش ، نشر سپهر ، تهران ، چاپ سوم .

فصل اول:اوضاع سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و ادبی مصردر قرن نوزدهم و بیستم

با بررسی تحولات سیاسی و مطالعه مضامین شعری و مکاتب ادبی در کنار یکدیگر این نتیجه را در بر خواهد داشت ، وضعیت سیاسی یک کشور در آفرینش مکاتب ، نگرش ها و گرایش های مختلف ادبی ، هنری و فرهنگی تأثیر دارد . دو واقعه ی بزرگ ، حمله ی ناپلئون بناپارت به کشور مصر و حکومت موروثی خاندان محمد علی پاشا در این کشور تأثیر شگرف و غیر قابل انکاری بر اوضاع سیاسی ، اجتماعی و حتی ادبی این کشور گذارد ؛ تا آن جا که می توان این وقایع را بزرگ ترین عوامل در ایجاد نهضتی همه جانبه در مسیر گذر تاریخ مصر دو شاعردانست .

۱-۱ ۰اوضاع سیاسی مصر و تحولات حکومتی آن در قرن های نوزدهم و بیستم

در اواخر قرن هجدهم میلادی پس از آن که عوامل فساد در حکومت عثمانی افزایش می یابد کشورهای عرب که احساس می کنند دولت عثمانی در آستانه ی فروپاشی قرار گرفته است درصدد تصرف ممالیک آن بر می آیند ، بر این اساس فرانسه تصمیم می گیرد مصر را اشغال نماید تا هم حکومتش را توسعه دهد و هم ارتباط انگلستان با هندوستان را قطع کند ، از این رو در سال ۱۷۹۸ م ناپلئون بناپارت حمله ی خود را به مصر آغاز می کند . حمله اگرچه ظاهراً فاتحانه و اشغال گرانه بود ؛ اما مصر را از آن آشفتگی و نابسامانی های دوره ی ممالیک و عثمانی و مفاسد اخلاقی و ظلم بی حد و حساب نجات داد و به اوضاع آشفته و نابسامان کشور سروسامان بخشید و مصر را از خواب غفلت عمیقی که سالیان درازی در آن فرو رفته بود بیدار کرد .( الفاخوری ؛ ۱۴۲۲ : ۶۴۵ )

اگرچه ناپلئون اصلاحات و اقدامات بسیاری را در مصر انجام داد ؛ اما بیشتر از سه سال در مصر باقی نماند . پس از ترک مصر توسط ناپلئون بعضی از سربازانش با ارتش محمد علی پاشا در آمیختند و سیاست جنگ با انگلستان و دولت عثمانی را با هم ادامه دادند . بعد از ناپلئون ، مصریان مقام عالی پادشاهی را به محمد علی پاشا موسس جدید مصر بخشیدند و او سرور جدید مصر شد . ( حتی ؛ ۱۹۷۴ : ۸۲۲ )

لشکرکشی های او به کشورهای سوریه و سودان ، موجب دخالت بیگانگان از جمله انگلیس شد . با شکست او از دولت عثمانی و حمایت انگلیس در سال ۱۸۴۰م بار دیگر مصر تحت سلطه ی کشور انگلیس قرار گرفت . بعد از محمد علی زمام به دست پسرش ابراهیم پاشا افتاد ؛ اما او سه ماه بعد در سال ۱۸۶۸ م از دنیا رفت و بعد از او نوه ی محمد علی یعنی عباس پاشا قدرت را به دست گرفت . ( ضیف ؛ ۱۹۹۰ : ۴۳ )

عباس پاشا از سال ۱۸۴۸ م تا سال ۱۸۵۸ م زمام امور را به دست داشت و پس از او عمویش سعیدپاشا حکمران مصر شد . چندی نگذشت که وی نیز در سال ۱۸۶۳م درگذشت و بعد از او اسماعیل پاشا فرزند ابراهیم پاشا جانشین او شد . وی بر اثر تکمیل کردن پروژه ی عظیم کانال سوئز با اعلام ورشکستگی در سال ۱۸۷۹ م اسکندریه را ترک کرد و بعد از او توفیق پاشا جانشین او شد . توفیق برای مقابله با مشکلات اقتصادی راه حل های مختلفی را امتحان کرد ؛ اما نتیجه ای نگرفت و این زمانی بود که بریتانیا وارد مصر شد و نیروهای خود را وارد اسکندریه کرد و قاهره را اشغال کرد . ( خفاجی ؛ ۱۹۹۸ : ۱۲۵ )

این عمل موجب خشم و نارضایتی مردم شد و سرانجام قیام ملی در سال ۱۸۸۲م به رهبری احمد عرابی ، رهبر انقلابی مصر شکل گرفت . در پی نفوذ عرابی در مصر و مخالفت او با خدیوی ، نیروهای انگلیسی وارد مصر شدند و خلیفه ی عثمانی هم طی بیانیه ای عرابی و طرفدارانش را یاغی و متهم به خیانت به اسلام و ملت مصر کرد . سرانجام شورش عرابی در چهارم سپتامبر ۱۸۸۲م  با تسلیم شدن عرابی پاشا سرکوب شد . با شکست این جنبش مصر به صورت مستعمره ی بریتانیا درآمد ؛ اما هیچ گونه تغییری در وضع حقوقی بین الملل آن تا سال ۱۹۱۴ م داده نشد . ( لوتسکی ؛ ۱۳۶۹ : ۲۱۹ )

در سال ۱۹۰۷ حزب الوطن تأسیس شد و جنبش مبارزه با استعمار وارد مرحله ی جدیدی شد و مصطفی کامل حقوقدان معروف مصری ، رهبری آن را بر عهده داشت ؛ اما دیری نپایید که او در سال ۱۹۰۸ م درگذشت و محمد فرید جانشین او شد و به مبارزه با استعمار ادامه داد تا اینکه در سال ۱۹۱۰ م توسط نیروهای استعماری زندانی و از مصر تبعید شد . ( عبدالعزیز عمر ؛ ۱۹۹۰ : ۳۷۰ )

با آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ م و حمایت دولت عثمانی از آلمان و انگلیس ، مصر رسماً تحت الحمایه ی این کشورها قرار گرفت ، و آن را از سیطره ی خلفای عثمانی خارج کردند و عباس حلمی را از حکومت عزل و حسین کامل را به جانشینی او برگزیدند . از آن جا که او قدرت خود را مدیون انگلیس می دانست ، مجری دستورات آن ها شد . با مرگ حسین کامل در سال ۱۹۱۷ م احمد فواد بر اریکه ی قدرت نشست که دست کمی از سلف خود نداشت . (عاشور ؛ ۱۹۶۵ : ۹۳ )

پس از پایان یافتن جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸ م و ادامه ی سلطه ی انگلستان بر مصر ، جنبش استقلال طلبانه ی مصر تحت رهبری سعد زغلول ، سیاستمدار آگاه ، وارد مرحله ی تازه ای شد . او طی ملاقاتی با کمیسر عالی بریتانیا در مصر و به نمایندگی از طرف حزب الوفد خواستار شرکت در کنفرانس صلح پاریس در سال ۱۹۱۹ م و استقلال کشورش شد ؛ اما حکومت انگلیس با او مخالفت و او را به جزیره مالت تبعید کردند . سرانجام مردم مصر علیه استعمار گران انگلیسی شوریدند تا این که حکومت انگلیس مجبور شد رهبران جنبش را آزاد کند تا در کنفرانس صلح پاریس شرکت نمایند . ( شبلی ؛ ۱۹۸۶ : ۴۹۶،۴۹۵ )

در سال ۱۹۲۳ م قانون اساسی مصر ، تدوین و انتخابات برگزار شد که حزب الوفد اکثریت کرسی های پارلمان را به خود اختصاص دادند و سعد زغلول به نخست وزیری رسید ؛ اما ملک فواد که شخصی مستبد بود یارای تحمل و اجرا کردن قانون اساسی پارلمان منتخب مردم را نداشت و در سال ۱۹۲۵ م قانون اساسی را لغو و پارلمان را منحل کرد و بار دیگر استبداد و نابسامانی مصر را فرا گرفت و استعمارگران انگلیسی به دخالت خود در امور داخلی مصر ادامه دادند . ملک فواد با منحل کردن پارلمان موجب دخالت بیگانگان از جمله انگلیس شد ، این وضعیت تا سال ۱۹۵۲ م همچنان ادامه یافت تا این که انقلاب سال ۱۹۵۲ م که در آن مردم مصر به همراهی ارتش علیه استعمارگران انگلیس و حامیان آن ها شوریدند و جمهوری عربی مصر را تشکیل دادند ، ادامه پیدا کرد .

جمال عبدالناصر انقلاب مصر را در سال ۱۹۵۲ م رهبری کرد و اقدامات مهمی انجام دادکه از جمله ی آن ها تدوین قانون کشاورزی مصر بود ، وی همچنین اولین برنامه ی  پنج ساله ی رشد و توسعه ی اقتصادی و اجتماعی مصر را در سال ۱۹۶۰ م وضع کرد .

بنابراین انقلاب سال ۱۹۵۲ م مصر را در اقدام جهت آزاد سازی دولت و ملت از دست استعمار تشویق کرد و سیاست بی طرفی مثبت مبدأ اساسی در سیاست خارجی مصر شد . ( عبدالعزیز عمر ؛ ۱۹۹۰ : ۴۹۱ )

بعد از مرگ ناصـر در سال ۱۹۷۰ م و به قدرت رسیـدن انـور سادات بود که قانون اساسی سال ۱۹۷۱ م اسلام را دین رسـمی و شریعـت را منـشأ قانون گذاری اعلام کرد . وی در سال ۱۹۸۰ م نیز ترور شد و به دنبال ترور او جنگ های پراکنده ایی عمدتاً در شهر إسیوط میان مبارزان و نیروهای امنیـتی صورت گرفت . این سیاسـت فشار و سرکوب نیز در دوران حسـنی مبارک ادامه پیدا کرد . ( رکمیجان ؛ ۱۳۷۲ : ۱۳۳ )

۱-۲ ۰ اوضاع اجتماعی مصر در عصر دو شاعر

وضعیت اجتماعی همه ی دولت های عربی تا قبل از حمله ی ناپلئون به مصر همانند هم بود . فقر به همه ی دولت های تحت سیطره ی بیگانگان مسلط بود . به خاطر ظلم و ستم حکام و اختلافات دینی ، مردم در وضعیت نابسامانی به سر می بردند . ممالیک در گرفتن اموال و زمین ها از مردم و اعمال فشار به آن ها کاملاً آزاد بودند و نا امنی حاکم بود . این دوره تاریک ترین دوره ی انحطاط بود و جهل و بدی اوضاع اجتماعی و سیاسی به نهایت رسیده بود . ( الحمصی ؛ ۱۹۷۱ : ۶۰۱ )

زندگی مردم روستائی در سرزمیـن های عربی خصـوصاً مصر ساده و بی آلایش بود . خانه هایشـان از گل و سنگ بود و سقف آن ها پوشـیده از چوب و یا چیزهایی شبیه آن بود . زن در این جامعه به عنوان ستـون مزرعه تلقی می شد . مردان نیز فراوان ازدواج می کردند تا زنان در آبـیاری و شخـم و انتقال محـصولات و تربیـت کودکان یاری گر آنان باشند . زنان نیز تنها یک لباس داشـتند که آن را در مناسبـات رسمی به تن می کردند ؛ اما لبـاس کارشـان همچـون مردان کـهنه و از پارچـه های نخـی و ارزان قیـمت بود . ( بقاعی ؛ ۱۹۹۰ : ۶۹ ، ۶۸)

حمله ی ناپلئـون اگرچه به ظاهر فاتحانه و اشـغال گرانه بود ؛ اما مصر را از آشفـتگی و نابسـامانی های دوره ی ممالیک نجات داد و اهـالی آن جا را با حقوق ملـی خویش تا حدی آشنا ساخت و اندک اندک افکار مردم به روشنی گرایید . ناپلئون درصدد برآمد تا اقداماتی را در جهت تغیـیر و تحول در مصر انجام دهد و بر این اساس مدارس و کالج هایی را تأسیس کرد و دانشـمندان و مدرسینی را از اروپا برای تدریس به مصر آورد . تأسیس تماشاخانه ، کارخانه ، کارگاه تولید پارچه و کاغذ از دیگر اقدامات فرانسویان در مصر بود . خلاصه این که ناپلئون مصر را سخت تکان داد و آن را از خواب غفـلت و اوضاع آشـفته رها ساخت . ( الفاخوری ؛ ۱۴۲۲ : ۶۴۵ )

پس از این که محمد علی پاشا حکومت را در دست گرفت اقدام به تأسیس مدارس و ارسال دانشجویانی به اروپا کرد ؛ اما به طور کلی هدف وی از این امر ، آموزش و ترقی ملت مصر نبود ، بلکه اهدافش شخصی و برای رسیدن به آرزوهایش در تشکیل یک امپراطوری بزرگ بود . وی هنگامی که به اهدافش نرسید دست از تلاش برای تعلیم کشید و پسرش عباس پاشا بعد از او مدارس را بست ؛ اما رابطه ی ملت مصر با اروپا به خاطر حضور دانشجویان مصری در اروپا و مهاجرت بسیاری از اروپاییان به مصر و تأسیس شرکت ها و مدارس در این کشور برقرار ماند . هرچند محمد علی اجازه ی رشد بذر علاقه ی مصریان به مشارکت در اداره ی امور کشورشان را نداد ولی این بذر زنده ماند و در دوره ی سعید پاشا و اسماعیل پاشا در زمینه ی مساعد شروع به رشد کرد .اسماعیل پاشا در سال ۱۸۶۴ م هیئت وزیران و مجلس نمایندگان در مصر را تأسیس کرد و بسیاری از قوانین را به سبک اروپایی وضع کرد . به عبارت دیگر دوره ی اسماعیل دوره ی « ملی گرایی » در مصر بود . از طرف دیگر پیوستن فرزندان کشاورزان به ارتش و رسیدن تعدادی از آن ها به مناصب مهم در اداره ی امور شهر نظیر کسانی چون رفاعۀ الطهطاوی ، علی مبارک و محمود الفلکی از جمله عوامل تقویت کننده ی رشد ملی گرایی در مصر بود . ( ضیف ؛ ۱۹۶۱ : ۱۶،۱۴ )

مصر در دهه ی سوم تا نهم قرن بیستم با حالتی از آشوب و آشفتگی در مسائل اجتماعی و فرهنگی همراه بوده است که عصری سیاه و تاریک برای مصر تلقی می شد . اوضاع در مصر به گونه ایی بود که مردم در این زمان در شرایط فقر و تنگدستی زندگی می کردند و حتی برای تأمین خوراک و پوشاک خود نیازمند بودند و از انواع بیماری های مهلک رنج می بردند . این اوضاع و شرایط حتی متفکران را در سختی و رنج قرار داد و شرایط فکری و فضای اندیشه برای آنان فراهم نبود . با این اوصاف مهاجرت متفکران در این دوره شدت یافت و مصر در نقش فراری دهنده ی متفکران خود عمل می کرد . این شرایط مصر را دگرگون ساخت ، به طوری که در این دوران ارتباط با متفکران از سوی نظام کاملاً قطع شد و اندیشـمندانی که در مصر مانده و مهاجرت نکردند در معرض اتهامات از سوی نسـل جدید قرار گرفتـند . آن ها یا باید از عقیـده ی خود می گذشتند و یا در گوشه ایی انزوا پیـشه می کردند . این شرایـط فقر علاوه بر این که منـجر به مهاجرت متفکران شد ثمرات فجیعی را نیز به دنبال آورد . این آشفتگی ها تا آن جا بود که متفکران جامعه ی مصر به راحتی توسط متفکران وابسته و بی هویت تخریب می شدند و مورد اتهام واقع می شدند . ( نقاش ؛ ۱۹۹۲ : ۱۱۹ ، ۱۱۸ )

۱-۳ ۰ اوضاع اقتصادی مصر و تحولات صنعتی در عصر دو شاعر

جهان عرب در قرن هجدهم شامل کشورهای مصر ، سوریه ، عربستان ، عراق ، مراکش و سودان بود . نهضت ابتدا در مصر و سوریه پا گرفت و سپس به سایر کشورهای عربی کشیده شد . مصر در حوزه ی دولت عثمانی بود و امیران ممالیک بر مصر مستبدانه حکمرانی می کردند و همه ی تلاششان ربودن اموال مصر بود و توجهی به مردم و مصائب و فقر آن ها نداشتند . ( زیدان ؛ ۱۹۵۷ : ۶ )

نفوذ اروپا به سرزمین مصر که به دست ناپلـئون صورت گرفت در واقع تکانی واقـعی بود که مصر و دیار شرق را از خواب غفلت برانگیـخت ؛ زیرا که قدرت نظامی و علمی و صنعـتی اروپا ، مصریان را شگـفت زده کرد . ( عبدالجلیل ؛ ۱۳۷۶ : ۲۶۴ )

در زمان محمد علی پاشا نیز که موسس مصر جدید محسوب می شد اصلاحات زیادی انجام شد که تمام جوانب زندگی مردم مصر را در بر می گرفت ؛ چرا که تمام فکر او ایجاد نهضت اقتصادی در مصر بود . او با اقدام هوشیارانه اش می خواست به فضل مصادره ی سرزمین هایی که صاحبان آن ها مشخص بودند و همچنین با از بین بردن احتکار ، صاحب کشوری باشد که این اموال را در خدمت عموم مردم قرار می دهد . این اولین تلاش برای تأمین منافع عمومی مردم در جهان عرب بود . ( حتی ؛ ۱۹۷۴ : ۸۲۱ )

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.