تحقیق آناتومی عروق، نحوه دسترسی به سیستم عروقی بدن، تزریقات وریدی و اقدامات پرستاری در رگ گیری و فلبیت و اقدامات پرستاری آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آناتومی عروق، نحوه دسترسی به سیستم عروقی بدن، تزریقات وریدی و اقدامات پرستاری در رگ گیری و فلبیت و اقدامات پرستاری آن دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱٫ آناتومی پوست    ۴
لایه پوست    ۴
لایه های ورید    ۵
۲-۱-۱٫ هموستازی۳ ومایعات بدن:    ۵
۲-۱-۲٫ ترکیبات مایعات بدن :    ۷
انتقال مایع والکترولیت ها    ۷
اسمولالیتی۱ و اسمولاریتی۲    ۸
۲-۱-۳٫انواع محلول های تزریقی بر اساس اسمولالیتی (غلظت)    ۸
۲-۱-۴٫مایع درمانی وریدی و کاربرد های رگ گیری    ۱۰
مزایای انفوزیون درمانی    ۱۰
۲-۱-۵٫ اصول رگ گیری    ۱۰
انتخاب محل تزریق    ۱۰
۲-۱-۶٫ راههای دستیابی به ورید    ۱۱
۲-۱-۷٫ انواع کاتتر ها    ۱۲
۲-۱-۸٫اقدامات پرستاری قبل از رگ گیری از عروق محیطی    ۱۳
۲-۱-۸-۱٫ روش کار در رگ گیری از عروق محیطی    ۱۴
۲-۱-۸-۲٫اقدامات پرستاری بعد از رگ گیری از عروق محیطی    ۱۵
۲-۱-۹٫  عوارض موضعی در اتباط با درمان  از طریق ورید های محیطی    ۱۶
۲-۱-۹-۱٫ نقایص مکانیکال    ۱۶
۲-۱-۹-۲٫ هماتوم ۱    ۱۷
۲-۱-۹-۳٫عفونت در محل جایگذاری آنژیوکت    ۱۷
۲-۱-۹-۴ . ارتشاح۱    ۱۸
اقدامات پرستاری    ۱۸
مداخلات پرستاری    ۱۹
۲-۱-۹-۵٫ فلبیت    ۱۹
۲-۱-۹-۵-۱ . فلبیت شیمیایی    ۲۰
۲-۱-۹-۵-۲٫  فلبیت مکانیکی    ۲۲
۲-۱-۹-۵-۳٫ فلبیت باکتریایی    ۲۲
۲-۱-۹-۵-۴٫ درمان و اقدامات پرستاری در فلبیت    ۲۲
۲-۱-۱۰٫ عوارض موضعی داروهای شیمی درمانی    ۲۳
۲-۱-۱۱٫ نیتروگلیسیرین    ۲۴
۲-۱-۱۲٫ کلوبتازول    ۲۵
۲-۲٫ مروری بر متون    ۲۶
فهرست منابع    ۳۰

 منابع

برزو س ر، صلواتی م، زندیه م ، زمانپور ع. تاثیر پانسمان با گاز استریل در جلوگیری از فلبیت و عفونت موضعی ناشی ازکاربرد کتتر وریدی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان.پاییز و زمستان۱۳۸۲: ۵(۱۲) ۷۶-۷۱٫

۲٫سارانی ا ،احمدی ف ، دبیری س. بررسی مقایسه ای  الکل ، بتادین و الکل-بتادین در میزان بروز عوارض کتتر های وریدی. نشریه علمی فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی اراک.۱۳۷۹٫ ۳ : ۱۱-۱۷٫

۵٫Hockenberry MJ. Wilson d .WS. Nursing Care of infant and children. 9th. St. Louis. Missouri: Mosby.2011.210-255.

کسپر د، برانوالد ی، فیوسی ا، هاوسر س، لانگو د، جامسون ج.اصول طب داخلی هاریسون بیماری های عفونی. ترجمه مهشاد قدوسی.تهران،تیمورزاده.۱۳۹۱٫ ۱۸۸-۱۹۵٫

دایان، جوزفسن. مایع درمانی وریدی برای پرستاران.مترجمین فرزانه گل آقایی، کبری راهزانی، مژگان خادمی، نازی نجات، فاطمه صادقی. انتشارات بشری.۱۵٫۱۳۸۶-۱۲۳٫

تایلور ز. اصول پرستاری داخلی جراحی. مترجمین زهرا مهدوی، هاجرخاتون شکری پور، فاطمه احمد لاریجانی. تهران، انتشارات بشری. ۱۳۹۰٫ ۳۳۰-۳۴۵٫

کونی وایت دلانی، مری لولوئیز. راهنمای درمان وریدی.ترجمه بهمن رضایی. تبریز : انتشارات سالار؛ ۱۳۷۴٫ ۸۶-۱۳۵٫

Hankins J. Hedrick C. Maxine B. Perdue . Waldaman  Lonsway  R .Infusion Therapy in clinical practice-2 Edition USA : 2001:546-588.

۱۴٫Intravenous  nurses society :Infusion nursing  standards of practice , Jin (suppl) 23(6S), 2000:252-266.

Foster L,wallis m, Paterson B, Tames H .A Descriptive study of peripheral intravenous catheters in patients admitted to a pediatric unit in one Australian hospital. Journal of infusion nursing. 2002. 25)3(:159-67.

بیاتی ا . بررسی عوامل مستعد کننده بروز فلبیت در کودکان تحت مایع درمانی وریدی بستری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه تهران. مجله آورد دانش . زمستان ۱۳۸۷: ۲۱-۲۵٫

Karadag A ,Gorgulu S. Devising an intravenous fluid therapy protocol and compliance of nurses with the protocol. JIntraven Nurs 2000; 23 (4) : 232-8.

مقدمه

 در این مقاله ابتدا کلیاتی پیرآمون آناتومی عروق، مایعات بدن و تعادل آن، نحوه دسترسی به سیستم عروقی بدن، تزریقات وریدی و عوارض آن آورده شده است و پس از آن به مقوله فلبیت و راهکارهای پیشگیری کننده و درمان کننده آن پرداخته شده است. در پایان در بخش مروری بر متون تعدادی از مقالات انجام گرفته در این قسمت بررسی شده است.

 ۲-۱٫ آناتومی پوست

اگاهی از آناتومی پوست و ورید  جهت  کانولاسیون می تواند به فرد کمک نماید که محل های عروق را پیدا کرده همچنین عوارض موضعی را تشخیص دهد و با حداقل ناراحتی بیمار، رگ گیری را انجام نماید (۳۶).

لایه پوست

اپی درم۱ (لایه خارجی) لایه فوقانی پوست که پوشش محافظتی برای درم ایجاد میکند.  درم۲ ( لایه میانی ) به شدت حساس وعروقی به دلیل مویرگ های فراوان محل هزاران عصب که به فشار و درد واکنش نشان می دهد.بافت زیر جلدی۳ (لایه سوم ) که زیر دولایه پوست قرار دارد محل ورید های سطحی و دارای ضخامت متغیری که عضلات ورباط ها را می پوشاند.این لایه محل مستعد سلولیت

در صورت عدم رعایت روش ضد عفونی در طی رگ گیری و عدم مراقبت از مکان های رگ گیری می باشد[۵۳].

لایه های ورید

اینتیما۱ (لایه داخلی) که دارای پوشش اندوتلیال الاستیک که از سلول های پهن و نازک، که به سلول های خون و پلاکت اجازه می دهند به راحتی در داخل رگ های خونی جریان یابد. حرکت غیر ضروری ابزار رگ گیری ممکن است این سطح نازک را خراش داده و باعث تشکیل فلبیت و ترومبوز گردد[۵۳].

مدیا۲ (لایه میانی) دارای بافت عضلانی و الاستیک که محل قرار گرفتن الیاف عصبی تنگ کننده و گشاد کننده که باعث انقیاض یا انبساط ورید می شوند این الیاف مسئول اسپاسم وریدی  هستند که ممکن است در اثر اضطراب یا انفوزیون مایعات خیلی سرد ایجاد شود. لایه خارجی از جنس بافت همبندی که ورید ها را در میان گرفته و حمایت میکند[۵۳].

 ۲-۱-۱٫ هموستازی۳ ومایعات بدن:

به طور طبیعی بدن تحت تاثیر مداوم مجموعه ای از تعدیل کننده های خود تنظیمی قرار دارد  که باعث حفظ تعادل میان نیروهای داخلی و نیروهای خارجی موثر بر آن می شوند. اصطلاح فیزیولوژیک که منجر یک وضعیت پایدار داخلی می شود، هموستازی نام دارد. اصطلاح هموستازی اولین بار توسط فیزیولوژیست کانادایی و. ب . کاننن۴ در سال ۱۹۲۶ معرفی شد که بیانگر یک حالت نسبتآ پایدار تعادلی و نیز هماهنگی همه فرایند های سهیم در چنین تعادلی می باشد. مفهوم یا اصطلاح محیط داخلی برای اولین بار توسط کلود برنارد۵ فیزیولوژیست فرانسوی در قرن نوزدهم بکار برده شد. این محیط از مایعاتی که همه سلولهای  بدن را فرا گرفته است تشکیل می شود. این مایعات، مایع خارج سلولی را نیز تشکیل می دهند و با اندام ها و بافت های بدن ارتباط دارند. بنابراین در ایجاد حالت تعادل نقش ایفا میکنند[۷].

محفظه مایعات بدن :همه مایعات بدن از آب که مواد مختلفی در آن حل شده ساخته شده اند [۷]. مایعات کل بدن، عموما” در دو محفظه توزیع می شوند . ۱- مایع خارج سلولی (ECF  ) ۱  ۲- مایع داخل سلولی (ICF)2 مایع خارج سلولی به دو قسمت مایع میان بافتی و پلاسمای خون تقسیم می شود. در یک فرد بالغ با وزن ۷۰ کیلوگرم، آب کل بدن، حدود ۶۰ درصد وزن بدن یا ۴۲ لیتر می باشد. این درصد بسته به سن، جنس، و میزان چاقی می تواند  تغییر نماید[۶۹]. کل حجم آب بدن در این دو فضای بزرگ داخل سلولی و خارج سلولی توزیع گردیده است.ترکیبات مایع موجود در دو فضای اصلی از نظر فرمول شیمیایی یکسان می باشد. اگر چه  اعمال جداگانه ای انجام می دهند اما دائما با یکدیگر در تبادل هستند.  

مایع داخل سلولی : مایع داخل سلولی (ICF) مایعی است که درون سلول های بدن قرار دارد و حدودا” ۳/۲(دو سوم) مایعات بدن  را تشکیل می دهد از آنجا که مقدار کل مایعات بدن، تقریبا ۶۰ درصد وزن بدن است،  مایع داخل سلولی (ICF) در حدود ۴۰ درصد آن را شامل می شود(۶۰) .

مایع خارج سلولی : مایع خارج سلولی (ECF)، مایعی است که در فضای خارج سلول جریان دارد و تقریبا ۳/۱(یک سوم) کل مایعات بدن، حدود ۲۰ درصد کل وزن را شکل می دهد. مایع خارج سلولی سرشار از اکسیژن و دی اکسید کربن برای تبادل مواد مغذی و زائد، همچنین شامل گلوکز برای تامین و مصرف انرژی و اسید آمینه و اسید های چرب همچنین حاوی مقادیر زیادی الکترولیت (سدیم، کلسیم، کلر و بیکربنات) است. مایع خارج سلولی دائما در گردش خون  سیستمی در حال حرکت می باشد و با مایعات میان بافتی در حال تماس است.

فضای ECF  به سه فضای کوچکتر تقسیم می شود :۱- فضای داخل عروقی    ۲- فضای بینابینی  ۳- فضای بین سلولی

فضای داخل عروقی ( IVF)3: مایع درون رگ های خونی، پلاسما نیز نامیده می شود. پلاسما، بخش مایع خون و حاوی سرم (قسمت آبکی خون پس از انعقاد) پروتئین و فرآورده های شیمیایی است.

فضای بینابینی۴: مایع بینابینی  محلولی است  که در فضاهای کوچک و فواصل بین ساختمان های بدن، سلول ها و بافت ها وجود دارد. لنف در فضای های بافتی بدن تشکیل می شود. این مایع بینابینی  است که در عروق لنفاوی جریان دارد. ترکیب لنف در نواحی مختلف بدن متفاوت می باشد. سموم و مواد خارجی، مانند باکتری، توسط سیستم لنفاوی تصفیه می شوند.

فضای بین سلولی (TSF): محصولی است که در طول فرایند فعالیت های سلول تشکیل می شود و حاوی مایعات اختصاصی است که کمترین مقدار مایع خارج سلولی را تشکیل داده و شامل موکوس، مایعات چشم، عرق، ترشحات مجرای تناسلی ادراری و مایع مغزی و نخاعی است[۷].

 ۲-۱-۲٫ ترکیبات مایعات بدن :

آب بخش اصلی همه مایعات بدن است داخل این مایعات ترکیبات معدنی و آلی فراوانی وجود دارد. دو گروه اصلی ذرات حل شده در مایعات بدن وجود دارند که شامل الکترولیت ها و غیر الکترولیت ها می باشند که درک روش حرکت و تفاوت های میان آنها و روش مصرف آنها برای پرستار قابل اهمیت است[۶۹].

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آناتومی و فیزیولوژی قلب و آریتمیهای قلبی و بیهوشی و طبقه بندی داروهای آرامبخش
  • تحقیق آناتومی و فیزیولوژی کلیه ، نارسایی کلیه، انتخاب های درمانی در بیماران با نارسایی مزمن کلیه و ارتباط همودیالیز و درد کانولاسیون
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.