تحقیق افشای اطلاعات مالی و اصل افشا و کفایت گزارشگری (افشا) و نسبت های مالی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق افشای اطلاعات مالی و اصل افشا و کفایت گزارشگری (افشا) و نسبت های مالی دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۵
۲-۲- تعاریف مختلف افشا    ۶
۳-۲- اصل افشا    ۶
۴-۲- پرسش های اساسی مطرح شده در حوزه افشا (مبانی نظری)    ۷
۱-۴-۲- اطلاعات مالی برای چه اشخاصی افشا می‌گردد؟    ۸
۲-۴-۲- هدف از افشای اطلاعات مالی چیست؟    ۱۰
۳-۴ -۲- چه میزان از اطلاعات لازم است افشا شود؟    ۱۱
۴-۴ -۲- چگونه اطلاعات مالی باید افشا شود؟    ۱۴
۱-۴ -۴- ۲- شکل و ترتیب صورتهای مالی اساسی    ۱۶
۲-۴ -۴- ۲- اصطلاحات و ارائه جزئیات    ۱۹
۳-۴-۴- ۲- گزارش حسابرس مستقل    ۲۰
۴-۴ -۴- ۲-گزارش هیأت مدیره    ۲۰
۵-۴ -۲- خصوصیات کیفی مرتبط با ارائه اطلاعات چگونه باشد؟    ۲۱
۵ – ۲ – عملکرد    ۲۲
۱-۵-۲-  مقدمه    ۲۲
۶-۲-  انواع نسبت های مالی    ۲۵
۱-۶-۲- نسبت های فعالیت (شاخص های بکارگیری دارایی )    ۲۶
۷-۲- کفایت گزارشگری (افشا) و نسبت های مالی    ۲۷
۸-۲- پیشینه داخلی و خارجی تحقیق    ۲۸
۱-۸-۲- مطالعات خارجی    ۲۸
۲-۸-۲- مطالعات داخلی    ۴۲
منابع و ماخذ    ۵۰
منابع فارسی:    ۵۰
منابع لاتین:    ۵۱
منابع اینترنتی:    ۵۴

منابع

عالی ور،ع،۱۳۶۵، “افشادر گزارشگری مالی”،مرکزتحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی .

ملکیان، ا، ۱۳۷۶، ” جامعیت گزارش های سالانه و ویژگی های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” ، تهران، انتشارت قدس.

نوری فرد، ی، ۱۳۷۷، ” افشا اطلاعات در گزارش های مالی ” ، موسسه حسابرسی تامین اجتماعی، ۱۳۷۷

نوروش،ا،۱۳۸۸ ، “بررسی بین کیفیت افشاء و مدیریت سود”،برسیهای حسابداری و حسابرسی،دوره ۱۶،شماره۵۵٫

ارزیتون، ر،۱۳۸۳، “بررسی رابطه ویژگیهای ساختار مالی و عملکردی شرکتها با سطح افشای اطلاعات در صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.

سیدآبادی، م.ر، ۱۳۸۳، “بررسی تأثیر اندازه و نسبتهای مالی بر افشای کامل صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران”، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران.

کمیته فنی سازمان حسابرسی ،۱۳۸۰، “استانداردهای حیسابداری”،نشریه ۱۴۵٫

هژبرکیانی ،ک، ۱۳۷۷، “اقتصاد سنجی و کاربرد آن”،چاپ دوم،انتشارات ققنوس.

 Khanna, T., Palepu, K.G. and Srinivasan, S.(2004) ,” Disclosure Practices of Foreign Companies Interacting with U.S. Markets”, Journal of Accounting Research Vol.42.

Lambert, R., C. Leuz, and R. E. Verrecchia.(2006). “Accounting Information, Disclosure, and the Cost of Capital.” Journal of Accounting Research 45 (May): 385–۴۲٫

۲ مقدمه

اندیشه‌ی بشری در طول تاریخ به دنبال درک حقیقت و کشف علل و چگونگی وقوع رویدادها از طریق مشاهده ،تجزیه وتحلیل و ثبت آنها بوده که ارمغان آن رشد شاخه های گوناگون دانش در جریان تحولات خروشان علمی و فرهنگی بوده است. بی شک دستیابی به این امر در سایه تحقیق های تجربی رشد و ظهور یافته است.

تحقیق در فرایند تصمیم گیری افراد ممکن است موجب بهبود و کیفیت تصمیم های سرمایه گذاری شود و تخصیص منابع اقتصادی به نحو بهتری صورت پذیرد و درنتیجه وضع سرمایه گذاران بهتر شود. زیرا سرمایه گذاران می توانند بهترین ترکیب را برای مجموعه سرمایه گذاری خود به دست آورند.

اطلاعات و گزارش های مالی شرکت ها مهم ترین عامل در تصمیم سرمایه گذاران می باشد .  سرمایه گذار باید فرایند گزارشگری  مالی شرکت ها را به طور صحیح درک نماید. به نظر می رسد مهم ترین راه برای بهبود بخشیدن به کیفیت تصمیم های سرمایه گذاری و کاهش هزینه پردازش اطلاعات، تدوین مدل های تصمیم گیری می باشد که اطلاعات موجود را دریافت و پردازش نمایند. امروزه توسعه اقتصادی بر پایه دسترسی به منابع مالی برای سرمایه‌گذاری استوار است. تصمیم سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری منابع خود در شرکتها، به نوبه خود به وجود گزارشگری مالی مناسب در شرکت بستگی دارد.

گزارشهای مالی، تخصیص منابع سرمایه در یک شرکت تجاری و قابلیت سوددهی آن را افشا می‌نمایند. این اطلاعات اقتصادی به شناخت وضعیت مالی و سلامت یک واحد تجاری کمک می‌کند. از آنجا که تصمیمات سرمایه‌گذاری وابسته به اطلاعاتی است که در اختیار آنها قرار می‌گیرد و گزارش دهی مالی نیز هدف خود را کمک به فرآیند تصمیم‌گیری افراد ذینفع نظیر: سرمایه‌گذاران، وام دهندگان و بستانکاران قرار داده است، بنابراین یک گزارش ویژه و مناسب باید این موضوع را بدرستی منعکس سازد که منابع سرمایه‌ای شرکت تا چه حد بنحو مطلوب بکار گرفته می‌شوند.

باتوجه به نیازهای روزافزون استفاده‌کنندگان از صورتهای مالی، این استفاده‌کنندگان بطور چشمگیری به گزارش فعالیتهای مالی شرکتهای تجاری علاقه‌مند شده‌اند. پاسخگویی به این نیازهای رو به افزایش، افشا اطلاعات مربوط به فعالیتهای واحد تجاری را ضروری نموده است.

۲-۲- تعاریف مختلف افشا

مطابق تارنمای جهانی فرهنگ لغت انگلیسی وردنت [۱] افشا [۲] در لغت به معنی “آشکار کردن اطلاعات به مفهوم وسیع کلمه است”. همچنین مطابق تارنمای جامع ویکیپدیا [۳] افشا یعنی” آشکارساختن اطلاعاتی که بطور عادی محرمانه هستند که این افشا به طور اختیاری و یا مطابق قوانین  و مقررات موضوعه  و یا طبق عرف جامعه انجام می پذیرد”. طبق فرهنگ لغت کهلر نیز افشا عبارت است از “نمایش واضح یک واقعیت یا یک وضعیت در ترازنامه و یا صورتهای مالی دیگر و یادداشتهای همراه آنها و یا در گزارش حسابرسی” (کوهلر و اریک لوئیس، ۱۹۷۵، ۱۷۶)[۴].

انجمن حسابداری امریکا [۵]  افشا را چنین تعریف می‌کند:

“جریان اطلاعات از قلمرو خاص به قلمرو عام”.

۳-۲- اصل افشا

واژه افشا در حسابداری یکی از اصول اساسی است و بعنوان اصل افشا [۶] شناخته می‌شود که کلیه واقعیتهای بااهمیت و مربوط درباره رویدادها و فعالیتهای مالی واحد تجاری به ویژه شرکتهای سهامی عام را در بر می‌گیرد. اصل مزبور ایجاب می‌کند که صورتهای مالی به گونه‌ای تهیه و ارائه شود که از لحاظ هدفهای گزارشگری مالی قابل فهم، آگاه‌کننده و حتی‌الامکان کامل باشد. به بیان دیگر، گزارشگری مالی بر ارائه اطلاعات کافی و مفهوم در صورتهای مالی تأکید کرده و خواستار افشای اطلاعات مربوط در صورتهای مزبور به گونه‌ای است که از یک طرف، امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه را برای استفاده‌کنندگان صورتهای مالی فراهم کند و از طرف دیگر، باعث گمراهی آنان نشود. اصل افشا در حسابداری واژه‌ای فراگیر بوده و تقریباً تمامی فرآیند گزارشگری مالی را در بر می‌گیرد. قسمت اعظم این گزارشگری مالی را صورتهای مالی[۷] تشکیل می‌دهد. هدف صورتهای مالی عبارت از ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقه‌بندی شده درباره وضعیت مالی[۸] ، عملکرد مالی [۹]  و انعطاف‌پذیری [۱۰]  مالی واحد تجاری است که برای طیفی گسترده از استفاده‌کنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع گردد. لذا افشا به معنی آشکار نمودن اطلاعات مالی درباره یک واحد انتفاعی در قالب گزارشهای مالی و معمولاً سالیانه می‌باشد.

 ۴-۲- پرسش های اساسی مطرح شده در حوزه افشا (مبانی نظری)

به مثابه یک واقعیت، بحث جنجال برانگیزی پیرامون ماهیت افشا وجود دارد. درباره اینکه افشا یک هدف [۱۱] ، یک اصل[۱۲] یا یک مفهوم زیربنایی[۱۳] ویا یک مفهوم قراردادی [۱۴] است اختلاف نظر وجود دارد. در واقع افشا مفهومی فراتر از یک اصل است. افشا به مثابه نوعی ارتباط بین مفاهیم زیربنایی، اصول حسابداری واهداف حسابداری می باشد. افشا ابزاری برای نیل به اهداف حسابداری است. در مفاهیم نظری حسابداری، افشا فرآیندی است که اهداف  و ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری را در می گیرد. این اهداف  و ویژگی های کیفی شامل قابلیت درک [۱۵]، مربوط بودن [۱۶]، اهمیت [۱۷] ، قابلیت اعتماد [۱۸]  و قابلیت مقایسه [۱۹] اطلاعات حسابداری می باشند.

هدف این بخش بحث و تبادل نظر در خصوص پرسش های اساسی مطرح شده در حوزه افشا می باشد. در طول پاسخ دهی به این پرسش ها  مبانی نظری اصل افشا بررسی شده و اهداف کلی این اصل بیان خواهد شد.

این پرسشهای اساسی به شرح ذیل می‌باشند:

اطلاعات مالی برای چه اشخاصی افشا شود؟

هدف از افشای اطلاعات مالی چیست؟

[۲]  . Disclosure

[۴] .  Kohler & Erclouis, 1975, p. 176

[۵]  . American Accounting Association(AAA)

[۶] .  Disclosure Principle

[۷] .  Financial Statement

[۸]  . Financial Position

[۹]  . Financial Performance

[۱۰]  . Flexibility

[۱۱]  . Objective

[۱۲]  . Principle

[۱۳]  . Postulate

[۱۴]  . Convention

[۱۵]  . Comprehensibility

[۱۶]  . Relevance

[۱۷]  . Materiality

[۱۸]  . Trustworthiness

[۱۹]  . Comparability

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.