تحقیق اهمیت بررسی روند دماهای حدی و نمایه های هواشناسی کشاورزی و آزمونهای آماری تحلیل روند

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اهمیت بررسی روند دماهای حدی و نمایه های هواشناسی کشاورزی و آزمونهای آماری تحلیل روند دارای ۲۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- تغییرات دمای میانگین جهانی و ارتباط آن با دماهای حدی    ۴
۱-۲- اهمیت بررسی روند دماهای حدی و نمایههای هواشناسی کشاورزی    ۴
۱-۳-مروری بر پژوهش‌های پیشین    ۶
پژوهشهای داخلی    ۶
پژوهشهای خارجی    ۸
۱-۴- بررسی روند    ۱۲
۱-۴-۱- آزمونهای آماری تحلیل روند    ۱۲
۱-۴-۱-۱- آزمون من-کندال    ۱۳
۱-۴-۱-۲- آزمون من-کندال دنبالهای    ۱۵
۱-۴-۱-۳- بررسی روند خطی    ۱۶
منابع    ۱۷

منابع

Zarenistanak, M. Dhorde, A. G. and Kripalani, R. H. 2014. Temperature analysis over southwest Iran: trends and projections. Theoretical and applied climatology, 116.1-2: 103-117.‏

Mall, R.K. Gupta, B.R.D. Singh, K.K. and Singh, T.K .  ۲۰۰۰٫ Phenology and yield of wheat (Triticum aestivum) in relation to growing degree-days and photothermal units. Indian J Agricul Sci, 70: 647–۶۵۲

Mann, H.B. 1945. Nonparametric tests against trend, Econometrica, 13: 245-259.

Pascale, A.J. and Damario, E.A. 2004. Bioclimatolog´ıa Agr´ıcola y Agroclimatolog ´ıa. Editorial Facultad de Agronom´ıa – Universidad de Buenos Aires: Buenos Aires, 550.

Potop, V. Zahranicek, P. Tuerkott, L. Stepanek, P. and  Soukup, J. 2014. Risk analysis of the first and last frost occurrences during growing season of vegetables in the Elbe River lowland. IDOJARAS, ۱۱۸(۱): ۱-۱۷٫

Rahemi, M. and Pakkish, Z. 2009. Determination of Chilling and Heat Requirements of Pistachio (Pistacia vera L.) Cultivars. Agricultural Sciences in China, 8(7): 803-807.

Rahimzadeh, F. and Nassaji Zavareh, M. 2014. Effects of adjustment for non‐climatic discontinuities on determination of temperature trends and variability over Iran. International Journal of Climatology, 34.6: 2079-2096.‏

Rahimzadeh, F. Asgari A. and Fattahi, E. 2009. Variability of extreme temperature and precipitation in Iran during recent decades. International Journal of Climatology, 29.3: 329-343.‏

خوشحال دستجردی، ج. و قویدل رحیمی، ی. ۱۳۸۷٫ کاربرد آزمون ناپارامتری من-کندال در برآورد تغییرات دمایی (مطالعه موردی: اصفهان). فصلنامه فضای جغرافیایی، شماره ۲۲٫

شیروانی، ا. ۱۳۹۳٫ تحلیل دنباله­ای روند دمای هوای ایران و مقایسه آن با گرمایش جهانی. نخستین کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران، تهران.

محمدی، ح. و تقوی، ف. ۱۳۸۴٫ روند نمایه­های­ حدی­ دما و بارش­ در تهران. پژوهش­های جغرافیایی.۵۳: ۱۵۱-۱۷۲٫

احمدی، ف. و رادمنش، ف. ۱۳۹۳٫ بررسی روند تغییرات متوسط دمای ماهانه و سالانه نیمه شمالی کشور در قرن اخیر. نشریه آب و خاک. ۲۸ (۴): ۸۵۵-۸۶۵٫

عزیزی ق. و روشنی، م. ۱۳۸۷٫ مطالعه تغییر اقلیم در سواحل جنوبی دریای خزر به روش من- کندال.  پژوهش‌های جغرافیایی. ۶۴ :۱۳-۲۸٫

۱-۱- تغییرات دمای میانگین جهانی و ارتباط آن با دماهای حدی

 دمای هوا یکی از مهم‌ترین ویژگی­های اقلیمی است که مقدار آن رو به فزونی است. میانگین دمای جهانی میزان ۷۴/۰ درجه سانتی­گراد در قرن گذشته (IPCC[1], 2007) و میانگین دمای سطح زمین در حدود ۷/۰ درجه سانتی­گراد افزایش داشته است et al., 2007) (Trenberth. میانگین دمای هوای ایران نیز در ۵۰ سال گذشته حدود یک درجه سانتی­گراد (شیروانی، ۱۳۹۳) و در نواحی شمال کشور ۵/۱ درجه سانتی­گراد ( احمدی و رادمنش، ۱۳۹۳) افزایش‌یافته است. در بررسی افزایش دمای میانگین باید توجه داشت که این تغییرات ناشی از تغییر در دمای بیشینه یا کمینه و یا تغییرات همزمان هر دو پارامتر است و تغییرات کوچک در میانگین­ها می­تواند ناشی از تغییرات بزرگ در دماهای حدی باشد (Katz and Brown, 1992). به بیانی دیگر در بررسی دماهای میانگین بی­شک اثر دما­­های بیشینه و کمینه تعدیل‌شده یا از بین می­رود (Skaggs and Irmak, 2012). در طول قرن بیستم علاوه بر نتایج به‌دست‌آمده در دماهای میانگین، تغییرات معنی­داری در دماهای حدی به‌دست‌آمده و روند این تغییرات به‌ویژه در نیمه دوم قرن بیستم شدیدتر بوده است (Moberg et al., 2006). با توجه به اینکه پارامترهای حدی در مقایسه با مقادیر میانگین آسیب­های جدی­تری به محیط‌زیست و جامعه وارد می‌کنند (Mearns et al.,1984)، در دهه­های اخیر نگرانی­ها در رابطه با رخداد­های آب و هوایی به‌ویژه وقایع حدی رو به گسترش است.

۱-۲- اهمیت بررسی روند دماهای حدی و نمایه­های هواشناسی کشاورزی

دمای هوا عاملی محدودکننده در رشد گیاه است که بررسی وجود روند[۲] یا نوسان[۳] آن می‌تواند در کاهش میزان اثرات منفی و مدیریت در بخش کشاورزی سودمند باشد. چگونگی روند تغییرات اقلیم و تأثیر آن در کشاورزی از جایگاه و اهمیت ویژه­ای برخوردار است (Easterling et al., 1993). کوچک‌ترین تغییرات اقلیمی مانند زمان تغییر دما، تغییر در دماهای حدی و یا تغییر در واریانس دما می‌تواند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم سبب بروز تغییرات بزرگ در سایر متغیرهای هواشناسی ازجمله تبخیر، یخبندان و بارش گردد (Katz and Brown, 1992). بنابراین دمای هوا یکی از مهم‌ترین پارامترهای هواشناسی در کشاورزی و عملکرد محصول آن است که تغییرات و بررسی جزئیات آن می­تواند در مدیریت کشاورزی یا مدیریت بحران سودمند باشد (Parry, 1989;Easterling et al., 1993; Southworth et al., 2000) و برای برنامه­ریزان کشاورزی نتایجی کاربردی به همراه داشته و در سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی در مدیریت کشاورزی به کار گرفته شود.

اگرچه دمای هوا یکی از مهم‌ترین سنجه­ها در پرورش گیاه، عملکرد محصول و نیاز آبی آن است، بررسی اندازه و چگونگی تغییرات دمای میانگین و یا حتی دماهای حدی کمینه و بیشینه، به‌تنهایی در تعیین تأثیرات آب و هوایی و تغییر اقلیم بر کشاورزی کافی نیست. با توجه به حساس بودن کشاورزی نسبت به طول فصل رشد و دوره سرما می­توان به اهمیت زمان شروع، مدت و چگونگی توزیع تغییرات دما پی برد. در مطالعات مرتبط با کشاورزی، نمایه­های هواشناسی کشاورزی[۴] می­توانند برای ارزیابی تغییرات اقلیم (Fernandeslong et al., 2013) و نیز ارزیابی تأثیر اقلیم و هواشناسی بر گیاهان و محصولات گیاهی (Alexandrov et al., 2008) مورداستفاده قرار گیرند. ارزیابی تغییرات این نمایه­ها می­تواند در تصمیم­گیری­های مدیریتی و استفاده از فنّاوری در مزرعه سودمند باشد (Eitzinger et al., 2009).

پژوهش­هایی درزمینهٔ تغییرات بلند­مدت نمایه­ های کشاورزی وابسته به دما، مانند روزهای یخبندان و طول دوره فصل رشد در نواحی مختلف دنیا انجام‌ شده است. برای نمونه شواهدی وجود دارد که نشانگر روند کاهشی در تعداد روزهای یخبندان در ۵۰ سال گذشته، در بیشتر نواحی واقع در عرض­های میانی و بالایی نیمکره شمالی است (Fritch et al., 2002). همچنین در نقاطی از دنیا افزایش طول دوره رشد با توجه به افزایش دما در نزدیکی سطح زمین مشاهده‌شده است (Moonen et al., 2002; Shen et al., 2005; Schwartz et al., 2006). طول فصل­های بدون یخبندان در بسیاری از نواحی با عرض­های جغرافیایی میانی و بالایی در هر دو نیمکره در حال افزایش است و در نیمکره شمالی آشکارا آغاز زودرس فصل بهار دیده می­شود (Trenberth et al., 2007) با توجه به پژوهش­های گسترده درزمینهٔ بررسی روند دما و نمایه­ های کشاورزی مبتنی بر پایه دما، در بیشتر نقاط دنیا نیاز به پژوهشی در این راستا در کشور احساس می­گردد.

۱-۳-مروری بر پژوهش‌های پیشین

 افزایش دما و بررسی وجود یا نبود روند یکی از چالش­های بزرگ عصر حاضر و پژوهش­های دهه اخیر است. در این راستا پژوهش­های گسترده‌ای در سراسر دنیا و مناطق گوناگون با اقلیم­های متفاوت انجام شده است. اگرچه در مناطق گوناگون شدت­ها یکسان نبوده و هر منطقه از الگوی ویژه­ای پیروی می­کند، اما نتایج پژوهش­های گسترده­ای که در سطح جهانی و منطقه­ای انجام شده همگی بیانگر افزایش دمای هوا یا پارامترهای وابسته آن است. از آن جمله می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

پژوهش­ های داخلی

در ایستگاه تهران کاهش تعداد روزهای یخبندان و روزهای  یخی (روزهای با دمای بیشینه کمتر از صفر) مشاهده شد و دمای کمینه، بیشینه و گستره دمای روزانه[۵] روندی افزایشی داشتند که شیب دمای کمینه و میانگین روزانه بیشتر از دمای بیشینه به دست آمد. همچنین در این ایستگاه برای نمایه درجه روز رشد تجمعی نیز روندی مثبت گزارش شد ( محمدی و تقوی، ۱۳۸۴).

در ایستگاه اصفهان بااینکه روند معنی‌دار در دماهای حدی مشاهده نشد، اما آغاز یک تحول به‌خصوص از سال ۱۹۹۰ به بعد گزارش شد. کاهش شدت سرمای زمستان و معتدل‌تر شدن آن و افزایش تدریجی دماهای بیشینه و شدت گرفتن گرمای تابستانه در این ایستگاه گزارش شد (خوشحال، ۱۳۸۷).

[۱] Intergovernmental Panel on Climate Change

[۲] Trend

[۳] Fluctuation

[۴]Agro meteorology Indices

[۵] Diurnal Temperature  Range, DTR

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.