تحقیق بافت فرسوده و نظریه هاو مکاتب و دیدگاه ها در مورد بافت فرسوده و نوسازی شهرها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بافت فرسوده و نظریه هاو مکاتب و دیدگاه ها در مورد بافت فرسوده و نوسازی شهرها دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱-مفاهیم پایه ای    ۶
۲-۱-۱-مفهوم شهر    ۶
۲-۱-۲-تعریف و شناسایی بافت فرسوده    ۷
۲-۱-۳-انواع بافتهای آسیب پذیر شهری    ۷
۲-۱-۴-ویژگی عمومی بافتهای فرسوده    ۸
۲-۱-۵-شاخصهای شناسایی بافت فرسوده و آسیب پذیر    ۸
۲-۱-۵-۱-ضریب نفوذپذیری    ۹
۲-۲- سوابق    ۹
۲-۲-۱-  پیشینه ها  بهینه سازی بافت فرسوده در جهان    ۹
۲-۲-۱-۱ کنگره آتن:    ۱۰
۲-۲-۱-۲ کنگره ونیز:    ۱۰
۲-۲-۱-۳- بیانیه مکزیکو سیتی :    ۱۱
۲-۲-۲- نیم نگاهی به وضعیت بافت های تاریخی  یا موسوم به فرسوده در    ۱۱
۲-۲-۲-۱- کشورهای اروپایی:    ۱۱
۲-۲-۲-۱-۱- پرتغال، شهر لیسبون:    ۱۱
۲-۲-۲-۱-۲- اسپانیا، شهربارسلون(Barcelona):    ۱۲
۲-۲-۲-۱-۳-اسپانیا، شهرتولِدو (Toledo):    ۱۳
۲-۲-۲-۱-۴-هلند، شهر دِلفت (Delft):    ۱۴
۲-۲-۲-۱-۵-فرانسه، شهر استراسبورگ(Strasbourg):    ۱۵
۲-۳- سوابق و پیشینه ها  بهینه سازی بافت فرسوده در ایران    ۱۵
۲-۴- سوابق و پیشینه ها  بهینه سازی بافت فرسوده    ۱۹
۲-۴-۱- ضرورت حفظ بافت های قدیم شهری    ۱۹
۲-۴-۲- رویکرد سیستمی به هسته های قدیم شهر و بخش های جدید    ۲۰
۲-۵- نظریه ها    ۲۱
۲-۵-۱- نظریه ساماندهی زمین    ۲۱
۲-۵-۲- نظریه اصالت بخشی    ۲۱
۲-۵-۳- نظریه محرومیت زدایی و راهبرد برنامه ریزی اجتماعی    ۲۲
۲-۵-۴- نظریه توسعه پایدار    ۲۳
۲-۵- ۵- نظریه انسان گرا    ۲۳
۲-۶- مکاتب    ۲۳
۲-۶- ۱- مکتب فرهنگ گرایی    ۲۳
۲-۶- ۲- مکتب کارکرد گرایی    ۲۴
۲-۶- ۳- مکتب ساختار گرایی    ۲۴
۲-۷- دیدگاه ها    ۲۵
۲-۷- ۱- دیدگاه نوساز    ۲۵
۲-۷- ۲- دیدگاه کالبدی    ۲۵
۲-۷- ۳- دیدگاه اجتماعی    ۲۶
۲-۷-۴- دیدگاه اقتصادی    ۲۷
۲-۸- اصول    ۲۸
۲-۸-۱- اصول شهر سازی انسان گرا    ۲۸
۲-۹- الگو ها    ۲۹
۲-۹-۱- الگوی جایگزینی    ۲۹
۲-۹-۲- الگوی پالایش شهری    ۳۰
۲-۱۰- سوابق تحقیق    ۳۰
منابع    ۳۳

منابع

۱-زندوی ، مجدالدین (۱۳۸۶) بررسی بافت قدیم شهر بابل ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه مازندران .

۲-رهنمایی،دکتر محمد تقی،دکتر پروانه شاه حسینی،(۱۳۸۹)،فرایند برنامه ریزی شهری ایران،انتشارات سمت

۳-شماعی ، علی و احمد پور احمد ، ۱۳۸۹، بهسازی و نوسازی شهری از دیدگاه علم جغرافیا، دانشگاه تهران.

۴-عربشاهی ، زهرا ،۱۳۸۲، سابقه نوسازی و بهسازی در ایران و اروپا ،ماه نامه شهرداری ها ، سازمان شهرداری های کشور،شماره ۴۹

۵-عظیمی ،آزاده،دی ۱۳۸۹ ، دیدگاه و نظریات بهسازی ،نوسازی و مرمت شهری ،ماهنامه اطلاع رسانی آموزش و پژوهشی، شماره ۵۴ .

۶-موسوی، میرسعید، و غلامرضا ایرانی،۱۳۸۷ انتشارات مبتکران،چاپ چهارم .

۷- نریمانی،مسعود،(۱۳۷۹)،بهسازی بافت تاریخی (مدل سازی راهبرد ها و بنیان های  ساختاری)انتشارات مؤلف،تهران

-۸  ابلقی ،ع و صحرایی ،الف (۱۳۸۳) بافت های فرسوده در سکونت های شهری و روستایی و خطر زلزله ،فصل نامه هفت شهر ،سال پنجم ،شماره ی ۱۷٫

۹-ابو طالبی ،صابر (۱۳۸۹)ماهنامه اطلاع رسانی ،آموزشی و پژوهشی ،شماره ۵۴٫

۱۰-پور احمد ،احمد ،۱۳۷۰،جغرافیا وساخت شهر کرمان ،انتشارات دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی.

۱۱- حبیبی، سید محسن، ۱۳۸۳، از شار تا شهر ،تحلیلی تاریخی از مفهوم شهر و سیمای کالبدی آن تفکر و تاثر، انتشارات دانشگاه تهران. کاربری اراضی شهری ، انتشارات یزد .

۱۲-حبیبی، سیدمحسن با همکاری ملیحه مقصودی ،(۱۳۸۱)، مرمت شهری، انتشارات دانشگاه تهران .

مقدمه

فرسودگی شهری یکی از مشکلات جدی و پدیده های غیر قابل اجتناب است که مدیریت شهری در تمام کشورهای جهان با آن رو به روست. آنچه مهم است اینکه فرسودگی شهری و ایجاد بافت فرسوده مختص به کشور خاص یا شهر مشخصی نمی باشد بلکه تمامی شهرها و روستاها در جهان با آن درگیر هستند ولی بسته به شرایط، قدمت، نوع مصالح و کیفیت ساخت و ساز شهرها ،شدت و ضعف دارد. بدیهی است که استانداردهای ساخت و ساز، دوره زمانی تعریف شده برای عمر مفید بناها، کیفیت و مقاومت مصالح، سیاست های حمایتی و تشویقی دولت و برنامه های   مدیریت شهری از عناصر تعیین کننده در ایجاد و گسترش بافت های فرسوده و کنترل و نوسازی بناها می باشند. (ابوطالبی ،۱۳۸۹،ص۳)

بیش از چند دهه است که محله های قدیمی شهر ی در ایران نیز  به فراموشی سپرده شده اند. بسیاری از بافت های سنتی که زمانی مایه افتخار شهرها بودند بیش از پنجاه سال است که در حال فرسایش رها شده اند. تقریبا تمامی جمعیت این مناطق جابجا شده و میراث تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی ویژه محله های مختلف یا منقرض شده و یا در حال انقراض اند . تنها اندکی از بناها که به سختی به روی پا ایستاده اند به یادگار مانده اند و یاد آور معماری وشهرسازی گذشته اند . هر چند که حرکت هایی پراکنده در سال های اخیر در بهسازی و مرمت بناها ی ارزنده به چشم میخورد اما, حساسیت ها هرچه کمتر شده و هم در میان مسئولان و هم در میان مردم حدود زیادی مصونیت ذهنی ایجاد شده است . طرح های جامع ،طرح های تفضیلی و ضوابط منطقه ای در اهداف پیش بینی شده شکست خورده اند .در مناطق مرکزی و محله های قدیمی شهرها ، نه تنها گذار از سنت به تجدد تحقق نیافته ، بلکه با مقاومت سرسختانه این مناطق در مقابل مظاهر تجدد ، عملا هیچ گونه بهسازی و مرمتی صورت نگرفته است . در نتیجه پیامد های طراحی و ضوابط ساخت و ساز به صورت مانعی بزرگ ، به فرسایش روز افزون بافت های سنتی انجامیده است.(ربیع،۱۳۸۲،ص۱۰۲)

رشد جمعیت شهرها، افزایش ناگهانی آهنگ شهرنشینی , توسعه بی رویه شهرها و کاهش زمین برای سکونت و خدمات از یکسو و وجود بافت های فرسوده و ناکارآمد در شهرها که ساکنان به سبب عدم توانایی مالی قادر به نوسازی و بهسازی آن نیستند . از سوی دیگر موجب شد تا برنامه ریزان به فکر ارائه راه حل و برنامه هایی مناسب برای بهسازی این بافت باشند. این امر علاوه بر استفاده مطلوب از فضا ،جلوگیری بیش از حد ساخت و سازهای شهری در زمین بکر و یا کشاورزی اطراف شهر را نیز در پی خواهد داشت .(زندوی ،۱۳۸۶،ص۳)

۲-۱-مفاهیم پایه ای

۲-۱-۱-مفهوم شهر

امروزه تعریف جامعی از شهرکه بتواند شامل کلیه شهرهای جهان باشد مشکل است،چرا که شهرها به سیستم های اقتصادی و اجتماعی همسان وابسته نبوده و نکات مشترکی بین آنهاوجود ندارد. بنا بر این هر یک از جغرافیدانان بنا به ادراک وبرداشت خود تعریفی از شهر کرده اند . ولی اکثرا تعریف رضایت بخشی از آن بدست نداه اند . زیرا شهر مثل هر مقوله جغرافیائی و اجتماعی یک تجرید است ولی عناصر متشکله آن مانند :ساکنان، ساختمان ها ، شبکه  حمل و نقل ،تاسیسات و تجهیزات و همه وجودهای عینی با ماهیت های متنوع ظاهر می گردند.

برای درک بهتر مفهوم شهر و تعریف آن در ایران،توجه به تعریف جامع شهر و انطباق آن با شرایط جغرافیائی ،تاریخی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی ایران تا اندازه ای می تواند مفید باشد ؛ شهر امروزه در ابعاد مکانی – فضائی خود و در شکل یابی ، به تناسب رفتارهای انسانی ، امکانات، استعدادها، شرایط فرهنگی و ذوق سلیقه های فردی که تبلور آن بصورت ریخت و سیمای خاص ظاهر میگردد، مفهوم پیدا می کند و در کشور ما نیز با تغییراتی جلوه گر می باشد .

تا سال ۱۳۳۵ شهر و مفهوم شهر از مجموعه ملاک های کمی و کیفی ، تاریخی و سیاسی و اداری مستفاد می شد زیرا تا این دوره تعریف دقیقی از شهر ارائه نشده بود . فقط طبق قانون تقسیمات کشوری در آبان ماه ۱۳۱۶ به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسید . بدین ترتیب اکثر مراکز شهرستان به اضافه بعضی از شهرهای پرجمعیت ومهم و مراکز نواحی و شهرستان ها بنام شهر خوانده می شدند. این تقسیمات تا سال ۱۳۳۵ اصلاح و شهرهای جدید برتعداد آنها اضافه شد که دارای شهر داری ،انجمن شهر با تراکم بالائی از جمعیت و یا عملکرد های شهری بودند.

برای ارائه تعریفی از شهر می توان از مکتبهای جغرافیایی آلمان که در زمینه جغرافیای شهری نقش پیشتاز را دارند کمک گرفت. از دیدگاه جغرافیایی ،شهر عبارت است از مکان یا عرصه تعریف شده ای که شاخص های حیاتی انسان در محدوده آن به شکل نظام مند تبلور یافته و عینیت می یابد .این شاخصها غبارتند از :تولید مثل ،اشتغال،سکونت،آموزش،رفت و آمد،تامین و تدارک نیازها و در نهایت فراغت.(رهنمایی،۱۳۸۹،ص،۸-۹)

۲-۱-۲-تعریف و شناسایی بافت فرسوده

بافتهای فرسوده از چند منظر قابل بحث می باشند و از همین رو تعاریف مختلفی برای بافت فرسوده ارائه گردیده است. برای شناسایی بهتر بافتهای فرسوده دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران معیارهای شاخصهایی را برای این بافتها اعلام نموده است. براساس نظر این شورا بافت فرسوده را می توان به چهار گروه طبقه بندی نمود.

۲-۱-۳-انواع بافتهای آسیب پذیر شهری

بافت کهنه، فرسوده و نابسامان شهری که در هسته مرکزی یا لایه های میانی شهرها واقعند و نیازمند دخالت و ساماندهی هستند به لحاظ ویژگیهای فضایی، کالبدی و ارزشی، همسان نبوده و تعاریف زیر آنها را از هم متمایزمی نماید:

بافت تاریخی: ابنیه و فضاهایی که قبل از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی شکل گرفته و به ثبت آثار ملی رسیده و یا قابلیت ثبت شدن را دارا می باشند، واجد ارزش فرهنگی تاریخی هستند و براساس نظر شورای عالی شهرسازی و معماری درمورد اینگونه بافتها، ضوابط و مقررات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ملاک عمل خواهد بود.

بافت قدیمی: آن بخش از بافتهای شهری که قبل از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی شکل گرفته ولیکن بدلیل فرسودگی کالبدی وفقدان استانداردهای ایمنی، استحکام و خدمات زیرساختهای شهری علیرغم برخورداری ازارزشهای هویتی از منزلت مکانی و سکونتی پائینی برخوردار هستند، بافت قدیمی اطلاق می گردد. مداخله دراینگونه بافتها با سایر بافتهای شهری متفاوت بوده و اقدامات بهسازی و نوسازی آن بنحوی خواهد بود که در قالب طرح های ویژه به اجرا درخواهند آمد.

بافت فرسوده: بافت فرسوده شهری به عرصه هایی از محدوده قانونی شهرها اطلاق می گردد که به دلیل فرسودگی کالبدی، عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره، تأسیسات خدمات و زیرساخت های شهری آسیب پذیر بوده و از ارزش مکانی، محیطی و اقتصادی نازلی برخوردارند. این بافتها بدلیل فقر ساکنین و مالکین آنها امکان نوسازی خودبخودی را نداشته و سرمایه گذاران نیز انگیزه ای جهت سرمایه گذاری درآن را ندارند. معیارهای اساسی شناسایی و تشخیص اینگونه بافتها در ارائه بیان می گردد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.