تحقیق بررسی مدل های تجربی در برآورد رواناب سالانه و فاکتورهای اثرگذار بر رواناب

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی مدل های تجربی در برآورد رواناب سالانه و فاکتورهای اثرگذار بر رواناب دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۲-۱- بررسی مدل های تجربی در برآورد رواناب سالانه    ۶
۲-۱-۱- ضریب رواناب سطحی    ۶
۲-۱-۱-۱- ضرایب بارلو    ۷
۲-۱-۲- روابط بین بارندگی و رواناب سطحی    ۸
۲-۱-۲-۱- روابط اگلی- دیسوزا    ۸
۲-۱-۲-۲- رابطه دپارتمان آبیاری هندوستان    ۹
۲-۱-۲-۳- رابطه ذیل برای دو زیر حوزه در هند    ۹
۲-۱-۳- روابط مربوط به کمبود جریان سطحی سالانه    ۹
۲-۱-۳-۱- رابطه تورک    ۱۰
۲-۱-۳-۱- رابطه کوتاین    ۱۰
۲-۱-۳-۳- رابطه خوزلا    ۱۱
۲-۱-۴- محاسبه رواناب با استفاده از مشخصات فیزیوگرافی    ۱۱
۲-۱-۴-۱- روش انجمن تحقیقات کشاورزی هندوستان (موسسه زراعی هندوستان)    ۱۲
۲-۱-۴-۲- رابطه جاستین    ۱۳
۲-۱-۴-۳- رابطه لیسی    ۱۳
۲-۱-۴-۴- رابطه سازمان هواشناسی جهانی    ۱۵
۲-۲- فاکتورهای اثرگذار بر رواناب    ۱۶
۲-۲-۱- خصوصیات حوزه    ۱۶
۲-۲-۲- خصوصیات کانال و دشت سیلابی    ۱۷
۲-۲-۳- خصوصیات هواشناسی    ۱۹
۲-۳- ارزیابی روش های تجربی برآورد رواناب    ۲۱
۲-۴- متغیرهای موثر بر رواناب    ۲۲
۲-۴-۱- ویژگی های فیزیوگرافی    ۲۳
۲-۴-۲- مجموعه متغیر های اقلیمی    ۲۴
۲-۵- مطالعات انجام شده در ایران    ۲۵
۲-۶- مطالعات انجام شده در خارج از کشور    ۲۸
منابع    ۳۲

منابع

داوودی راد، ع. تلوری و ن. غیاثی، ۱۳۸۴، مقایسه و ارزیابی روابط تجربی برآورد ارتفاع رواناب از طریق معیارهای ارزیابی جریانهای پیوسته، دومین کنفرانس سراسری آبخیزداری و مدیریت منابع آب و خاک، کرمان، ص ۱۹۹۸-۱۹۹۱٫

داوودی راد، ۱۳۸۵٫ واسنجی روابط تجربی برآورد ارتفاع رواناب و مقایسه آنها با مدلهای ریاضی برآورد ارتفاع رواناب، دومین کنفرانس مدیریت منابع آب.

فتح زاده، ع.، ۱۳۷۸٫ مقایسه روش های کلاسیک تورک و کوتاین با روش های تبدیلی آنها در مناطق خشک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت درس، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریائی نور.

فتح زاده،ع.، ا. فتاحی، ن. هزارخوانی و م. شهبازی، ۱۳۸۹٫ مناسب ترین روش برآورد رواناب سالانه در مناطق خشک ونیمه خشک(مطالعه موردی: استان یزد)، مجموعه مقالات ششمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری و چهارمین همایش ملی فرسایش و رسوب، نور.

کلانتری، ن. و م. بذرافکن،۱۳۸۲٫  بررسی روش های تجربی برآورد رواناب سالانه در حوضه آبخیز رود زرد، هفتمین همایش انجمن زمین شناسی ایران.

مهدوی،م. و م. آذرخشی، ۱۳۸۳٫ تعیین مدل بیلان آبی مناسب ماهانه در حوزه های آبخیز کوچک کش.ور (مطالعه موردی استان آذربایجان شرقی و شمال خراسان)، مجله منابع طبیعی ایران، جلد۵۷، شماره۳٫

مهدوی، محمد، ۱۳۷۸، هیدرولوژی کاربردی (جلد دوم)، انتشارات دانشگاه تهران.

مهدوی، محمد، ۱۳۸۰، هیدرولوژی مناطق خشک و نیمه خشک، جزوه کارشناسی ارشد بیابانزدائی دانشگاه تهران.

Gupta, B. L., 1992. Engineering Hydrology, Second Edition, Estimation of Run off, Vol 4, pp. 63-64.

Raghunath, H.M., 1997. Hydrology (Principal-Analysis-Design), New Age International Pub, India.

Varshney, R. S., 1979. Engineering Hydrology, Nem Chand and Bros., Roorkee.

Milly PCD (1994) Climate, soil water storage, and the average annual water balance. Water Resour Res 30:2143–۲۱۵۶٫

-۱- مقدمه

 تعیین رواناب حاصل از بارش یکی از موارد بسیار مهم در تحلیل مسائل هیدرولوژی و مدیریت منابع آب می باشد. استفاده از مدل های تجربی به منظور برآورد روانآب سالانه در حوضه هایی که فاقد ایستگاه های آبسنجی می باشد از دیرباز در مطالعات هیدرولوژی مورد توصیه قرار گرفته است .

رواناب سطحی به آن قسمت از بارندگی اطلاق می‌گردد که در روی زمین به طرف آبراهه‌ها، دریاچه‌ها یا دریاها به جریان می‌افتد. طراحی کانال­ها یا سازه‌هایی که بتوانند جریان­های آب سطحی را از خود عبور دهند، مستلزم تعیین حداکثر دبی رواناب، حجم رواناب، حجم آب جاری شده و نیز توزیع زمانی دبی آب است. عوامل موثر بر رواناب را می توان به عوامل مربوط به بارندگی و عوامل مربوط به حوضه آبخیز تقسیم نمود. عوامل بارندگی عبارتند از: مدت بارندگی و  شدت توزیع بارندگی. عوامل حوضه آبخیز عبارتند از: اندازه و شکل حوضه، جهت حوضه، پستی و بلندی، وضعیت زمین شناسی و پوشش گیاهی سطح حوضه.

برآورد و تعیین مشخصات رواناب حوضه های آبخیز علاوه بر اینکه امکان استفاده بهینه از منابع آب و برنامه­ریزی برای کارهای آبخیزداری در آینده را می دهد، در طراحی سازه های آبی که بر روی رودخانه ها و مجاری طبیعی احداث می شوند، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. بنابراین برآورد دقیق آن حائز اهمیت خاصی است. ولی اشکال اساسی ناشی از فقدان آمار کافی و نتیجتاً اشکال در ارزیابی مقدار آن
می باشد. از روش های تعیین مشخصات رواناب حوضه می توان به روش های تجربی اشاره نمود که در عین سادگی از دقت نسبتاً مناسبی نیز برخوردار هستند. هدف از انجام این تحقیق به کار بستن مدل های تجربی متعدد و انتخاب روش مناسب برآورد رواناب سالانه رودخانه ها و آبراهه ها در یک حوضه آبخیز منتخب واقع در منطقه ای با اقلیم نیمه خشک می باشد. بعلاوه این روش می تواند برای محاسبه رواناب حوضه های آبخیز مجاور با شرایط اقلیمی مشابه مورد استفاده قرار گیرد. البته کاربرد چنین فرمول­هایی بدون توجه به شرایط خاص منطقه ای از قبیل آب و هوا، ابعاد، فیزیوگرافی، مرفولوژی و غیره خالی از اشکال نخواهد بود. لذا ابتدا باید مطالعات مرتبط به طور کامل انجام شده، سپس با استفاده از نتایج حاصله مدل­های تجربی قابل کاربرد در این مناطق را برگزید. ضمنا برای استفاده از فرمول های تجربی بایستی از ضرایب خاصی استفاده شود که در اکثر موارد تعیین آنها مشکل و به قضاوت­های علمی و تجربه مطالعات صحرایی ارتباط پیدا می کند. در نتیجه جهت دستیابی به نتایج دقیق تر انجام بازدیدهای صحرایی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

۲-۱- بررسی مدل های تجربی در برآورد رواناب سالانه

مدل­های تجربی شامل روابط و معادلاتی می­باشند که با استفاده از تجزیه و تحلیل آمار اطلاعات محدود و خصوصیات کمّی منطقه تعیین گردیده و جهت تخمین پارامترهای احتمالاتی خاص مورد استفاده قرار
می­گیرد. اغلب این روش ها برای منطقه یا حوضه آبخیز خاصی کاربرد داشته و لذا نمی­توان از آنها در سایر نقاط بهره گرفت. ولی برخی از این روش ها دامنه کاربرد وسیع­تری داشته و می­توان با اعمال اصلاحات یا انتخاب ضرایب مناسب در سایر مناطق مشابه به کارگرفت. تاکنون مدل­های تجربی متعددی جهت برآورد رواناب سطحی (جریان مازاد) ابداع گردیده است. این روش ها معمولاً به چهار گروه تقسیم بندی می شوند:

ضرایب رواناب سطحی

روابط بین بارندگی و رواناب

روش های مربوط به کمبود جریان سطحی

روش های مربوط به استفاده از مشخصات فیزیوگرافی

۲-۱-۱- ضریب رواناب سطحی

ساده­ترین روش برای برآورد میزان رواناب سطحی، استفاده از ضرایب رواناب سطحی می­باشد. به عبارت دیگر در این روش برآورد رواناب سطحی به صورت درصدی از بارندگی با در نظر گرفتن پارامترهای موثر  بر رواناب است.

مهمترین ضرایب ارائه شده در این روش توسط آقایان استرنج، بارلو، بینیور و دیر در مناطق مختلف ارائه شده است که در این بین ضرایب بارلو بدلیل اینکه برای مناطق گرمسیر توصیه شده، در این بخش معرفی می گردد.

 ۲-۱-۱-۱- ضرایب بارلو

بارلو براساس مطالعاتی که برروی تعداد زیادی حوضه آبخیز (با وسعت کمتراز ۱۳۰ کیلومترمربع) در نواحی گرمسیر کشور هندوستان بعمل آورد، سطح حوضه آبخیز را به پنج دسته تقسیم می کند:

مسطح، شخم خورده ودارای خاک­های تیره .A

مسطح، تا حدودی زیرو رو شده و دارای خاک­های مختلف .B

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.