تحقیق بررسی ضریب رفتار و اجزاء تشکیل دهنده آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی ضریب رفتار و اجزاء تشکیل دهنده آن دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- تاریخچه مطالعاتی ضریب رفتار    ۵
۱-۳- روشهای محاسبه ضریب رفتار    ۶
۱-۳-۱ روشهای آمریکایی    ۷
۱-۳-۲ روشهای اروپایی    ۱۳
۱-۴- تشریح اجزای ضریب رفتار    ۱۵
۱-۴-۱ شکل پذیری    ۱۵
۱-۴-۲ مقاومت افزون    ۱۸
۱-۴-۳ – درجه نامعینی    ۲۴
۱-۵- محاسبه ضریب رفتار توسط آنالیز تاریخچه زمانی    ۳۰
۱-۵-۱ معیار های عملکرد در آنالیز دینامیکی تاریخچه زمانی    ۳۱
۱-۶- -روش بررسی ضریب رفتار با روند fema p695    ۳۳
منابع  ۴۳

منابع

۱- ایزدی‌نیا، محسن .(۱۳۹۰). مقاومت افزون و ضریب رفتار سازه‌های قاب خمشی بتن مسلح توأم با دیوار برشی بتن مسلح متوسط، تهران: پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله.

۲- مرکز تحقیقات و مسکن .(بی تا). آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله استاندارد ۲۸۰۰

۳- معاونت امور فنی، دفتر امور فنی و تدوین معیارها .(۱۳۷۹). آئین نامه بتن ایران (آیا). تهران: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مرکز مدارک علمی و انتشارات.

۴- شوشتری، احمد .(۱۳۸۷). بررسی ضرائب رفتار ساختمانهای بتنی مسلح در تحلیل لرزه‌ای، پایان نامه دانشگاه فردوسی مشهد.

۵- شابختی، ناصر .(۱۳۸۷). بررسی رفتار غیرخطی دیوار برشی بتنی دارای بارشو به روش طراحی براساس سطح عملکرد. تهران: کنگره مهندسی عمران – دانشگاه تهران.

۶- SeismoSoft, SeismoStruct .(2011). A computer program for static and dynamic nonlinear analysis of framed structures (online), available from URL

۷- Asgarian B. and Shokrgozar H.R. (2008). BRBF response modification factor, Journal of Constructional Steel Research, V. 29.

۸- Wakabayashi, M. (1986). “design of earthquake resistant buildings”, Mc Graw-Hill.

۹- Structural Response Modification Factors, ATC-19. National Science Foundation Grant No. ECE-8600721 and National Ceater For Earthquake Engineering Reserch NCEER Project No. 91-4601

۱۰- Federal Emergency Management Agency (Fema). (2000). Pre Standard and Commenctary for the seismic rehabilitation of building. Report No. Fema 695, Fema, Washington, D.C.

۱۱- FEMAP695, Federal Emergency Management Agency. (2008). Quantification of Building Seismic Performance Factors, Washington, D.C.

آیین نامه های طراحی لرزه ای، نیرو های لرزه ای برای طراحی ارتجاعی سازه را از یک طیف خطی که وابسته به زمان تناوب طبیعی سازه و شرائط خاک محل احداث سازه می باشد، به دست
می­آورند و جهت در نظر گرفتن اثر رفتار غیر ارتجاعی و اتلاف انرژی بر اثر رفتار هیسترتیک ، میرائی و اثر مقاومت افزون سازه، این نیروی ارتجاعی را به وسیله ضریب کاهش مقاومت یا به عبارت دیگر ضریب رفتار سازه به نیروی طراحی مبدل می نماید. در حال حاضر به نظر می رسد که در اغلب آیین نامه های طراحی لرزه ای مقادیر ضریب رفتار ارائه شده بر مبناء قضاوت مهندسی، تجربه و مشاهده عملکرد سازه در زلزله های گذشته و چشم پوشی از تراز مقاومت افزون استوار می باشد، به همین دلیل محققین روش های تئوریکی جهت محاسبه ضریب رفتار ارائه نموده اند که در این مقاله تشریح گردیده است.

۱-۱- مقدمه

به طور کلی می توان گفت طراحی سازه ها بر اساس آنالیز های لرزه ای بر این مبناء است که رفتار ساختمان در مقابل نیرو های ناشی از زلزله های کوچک، بدون خسارت در محدوده ارتجاعی باقی بماند و در هنگام وقوع زلزله های شدید که رفتار سازه وارد ناحیه غیر خطی می شود ضمن حفظ پایداری کلی خود، خسارتهای سازه ای و غیر سازه ای را تحمل کند، به همین منظور طراحی لرزه ای سازه در هنگام ورود به ناحیه غیر خطی مستلزم آنالیز های غیر خطی می باشد.

می توان گفت یک تحلیل دینامیکی غیر خطی بیانگر رفتار صحیح و واقعی سازه به هنگام وقوع زلزله می باشد امّا با توجه به پیچیده بودن و پر هزینه بودن آنالیز های غیر خطی و زمان بر بودن این نوع تحلیل ها، روشهای تحلیلی بر مبناء آنالیز در محدوده رفتار خطی سازه با نیروی کاهش یافته زلزله صورت می گیرد.

از طرفی تحلیل و طراحی سازه ها صرفا بر اساس رفتار ارتجاعی اعضاء و عدم توجه به رفتار غیر خطی در هنگام وقوع زلزله باعث ایجاد شدن طرحی غیر اقتصادی که شامل مقاطع سنگین برای طرح خواهد بود می شود.

از اینرو آیین نامه های لرزه ای، نیرو های برای طراحی ارتجاعی سازه را از یک طیف خطی که وابسته به زمان تناوب طبیعی سازه و شرائط خاک محل احداث سازه می باشد، به دست می آورند و جهت در نظر گرفتن اثر رفتار غیر ازتجاعی و اتلاف انرژی بز اثر رفتار هیسترتیک، میرایی و اثر مقاومت افزون سازه این نیروی ارتجاعی را به وسیله ضریب کاهش مقاومت یا به عبارت دیگر ضریب رفتار سازه به نیروی طراحی مبدل می نمایند.

با توجه به اینکه ضرائب رفتار تعین شده توسط آیین نامه های لرزه ای بر پایه مشاهدات عملکردی سیستم های سازه ای مختلف در زلزله های اتفاق افتاده و بر اساس قضاوت مهندسی استوار است در جهت رفع نگرانی پژوهشگران بابت فقدان ضرائب رفتار معقول و مبتنی بر مطالعات تحقیقاتی و پشتوانه محاسباتی در سالهای اخیر آیین نامه ها لرزه ای بر این اساس مدون گردیده اند که رفتار های هیستر تیک، شکل پذیری، مقاومت افزون، میرایی و ظرفیت سازه در هنگام استهلاک انرژی را جهت محاسبه ضریب رفتار در نظر بگیرند.

در این مقاله به طور کلی تمام اجزاء ضریب رفتار شرح داده می شود.

 ۱-۲- تاریخچه مطالعاتی ضریب رفتار

در اغلب آیین نامه های طراحی لرزه ای مقادیر ضریب رفتار ارائه شده بر مبناء قضاوت مهندسی، تجربه و مشاهده عملکرد سازه در زلزله های گذشته و چشم پوشی از تراز مقاومت افزون استوار می باشد. به همین دلیل مقادیر عددی ضرائب رفتار به کار برده در آیین نامه ها مختلف متفاوت می باشد به طوری که می توان گفت محدوده عددی ضریب رفتار برای سازه های بتن مسلح با سیستم قاب خمشی در آیین نامه های اروپایی مانند EC8 بین عدد های ۵/۱ تا ۵ است در صورتیکه برای همین نوع سیستم سازه ای در آیین نامه های آمریکایی مقادیر ضریب رفتار تا عدد ۸ هم بیان گردیده است، از اینرو می توان گفت سازه هایی که مطابق آیین نامه های EC8 طراحی شده اند دارای طراحی های سنگین تری نسبت به طراحی های که مطابق آیین نامه های آمریکایی انجام گرفته است می باشند. اگر به طور خاص آیین نامه طراحی لرزه ای ایران را مورد مطالعه قرار دهیم، می توان گفت به دلیل آنکه ضرائب رفتار تعین شده بر مبناء قضاوت مهندسی است دارای کاستی هایی به شرح زیر می باشد:

۱- برای سیستم های سازه ای، از یک نوع با ارتفاع ها و زمان تناوب ارتعاش متفاوت از ضرائب رفتار یکسانی استفاده میشود.

۲- در R تاثیر شکل پذیری و مقاومت افزون و درجه نامعینی به صراحت نیامده است.

۳-  اثر لرزه خیزی منطقه در  Rلحاظ نشده است.

۴-  اثر شرائط خاک در R لحاظ نشده است.

 ۱-۳- روشهای محاسبه ضریب رفتار

همانطور که از پیش ذکر شد روشهای سنتی چگونگی محاسبه ضریب رفتار برای سیستم های سازه ای بر اساس قضاوت مهندسی انجام می شده است، در طی سالهای اخیر روشهای علمی قابل اعتماد و جدیدی توسط تحقیقات نیومارک ارائه گردیده است.

می توان گفت جدید ترین رابطه های ارائه شده برای ضریب رفتار رابطه ای است که سه عامل شکل پذیری، مقاومت افزون و در جه نامعینی را در بر دارد. دو عامل شکل شکل پذیری و مقاومت افزون برای کشور های مختلف می تواند متفاوت می باشد، زیرا به متغیر های کیفی و کمی متعددی مانند فرهنگ ساخت و ساز و روشهای اجرائی، ناحیه لرزه خیزی و آیین نامه بارگذاری و طراحی بستگی دارد.

از اوائل دهه ۱۹۸۰ در انجمن فن آوری کاربردی (ATC) در طی پژوهشهای فریمن و یوانگ تلاش محققین به سمت تجزیه ضریب رفتار به عوامل تشکیل دهنده آن سوق پیدا نمود.

قابل توجه است که عامل نامعینی ابتدا در آیین نامه های ATC-19 و ATC-40 و سپس در آیین نامه UBC-1997 مطرح گردید.

در سال ۱۹۹۵ محققین برای محاسبه ضریب رفتار رابطه (۲-۱) را پیش نهاد نمودند.(۲-۱)

که در رابطه فوق  ضریب کاهش نیرو ناشی از مقاومت افزون و  ضریب کاهش نیرو ناشی از شکل پذیری و  کاهش نیرو ناشی از نامعینی یا به عبارت دیگر ضریب درجه نامعینی سازه می باشد.

به طور کلی تقسیم بندی که در مورد روشهای محاسبه ضریب رفتار می توان گفت به صورت زیر می باشد:

۱- روش های آمریکایی

۲- روشهای اروپایی

در طی مطالعات پزوهشگران گذشته روشهای آمریکایی نسبت به روشها اروپایی از ابتکار عمل ساده تری برخوردار بوده اند، به همین جهت در این رساله برای به دست آوردن نتایج ضریب رفتار صرفا” از روش های آمریکایی استفاده گردیده است.

 ۱-۳-۱ روشهای آمریکایی

از بین روشهای آمریکایی دو روش طیف ظرفیت فریمن و روش یوانگ معتبر تر می باشند از اینرو در ادامه به صورت جزئی به شرح کامل این دو روش می پردازیم.

 ۱-۳-۱-۱- روش طیف ظرفیت فریمن[۱]

در سال ۱۹۹۰ فریمن یک روش تحلیلی جهت محاسبه ضریب رفتار تحت تاثیر پارامتر هایی مطابق با رابطه زیر ارائه نموده است.

(۲-۲)

به طور کلی هر کدام از پارامتر های رابطه فوق به عوامی زیر وابسته می باشد.

۱-  سیستم سازه ای

۲- آرایش قابها

۳-  ترکیب بار ها

۴- درجه نامعینی

۵- میرایی سازه

۶-  ویژیگی های رفتار غیر خطی سازه

[۱]– Freeman

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.