تحقیق بررسی عملکرد فرودگاههای بین المللی منطقه وایران در جذب پروازهای ترانزیت و بررسی مسیرهای هوایی و پروازهای عبوری از آسمان ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی عملکرد فرودگاههای بین المللی منطقه وایران در جذب پروازهای ترانزیت و بررسی مسیرهای هوایی و پروازهای عبوری از آسمان ایران دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: بررسی عملکرد فرودگاههای بین المللی منطقه وایران در جذب پروازهای ترانزیت    ۵
۲- بررسی عملکرد فرودگاه های بین المللی منطقه وایران در جذب پروازهای ترانزیت    ۶
۲-۱-  فرودگاههای بین المللی داخلی    ۶
۲-۲- فرودگاههای بین المللی منطقه ای    ۶
۲-۳- بررسی عملکرد فرودگاههای بین المللی ایران و منطقه در ارتباط با پروازهای برون مرزی شرکتهای هواپیمایی    ۷
۲-۳-۱- تحلیل و بررسی فرودگاههای بین المللی ایران در ارتباط با عملکرد آنها در پروازهای برون    ۸
۲-۳-۱-۱- بررسی گستردگی وتواتر پروازهای بین المللی خطوط هوایی ایرانی در فرودگاههای بین المللی کشور به منظور ارزیابی امکان جذب مسافرین ترانزیت از سایر کشورها    ۸
۲-۳-۱-۲- بررسی گستردگی و تواتر پروازهای بین المللی خطوط هوایی خارجی در فرودگاههای   بین المللی ایران    ۹
۲-۳-۱-۳- تحلیل و بررسی فرودگاههای بین المللی ایران در ارتباط با پروازهای ترانزیت باتوقف    ۱۰
۲-۳-۲- تحلیل و بررسی فرودگاههای بین المللی منطقه در ارتباط  با عملکرد آنها در پروازهای بینالمللی    ۱۱
۲-۳-۲-۱- بررسی گستردگی و تواتر پروازهای بین المللی توسط ناوگان هوایی امارات و گلف ایر از پایگاههای همان کشورها    ۱۱
۲-۳-۲-۲- تحلیل و بررسی فرودگاههای بین المللی منطقه در ارتباط با پروازهای ترانزیت باتوقف    ۱۲
۲-۳-۲-۳- مقایسه ارتباط کمی بین پروازهای ترانزیت باتوقف و عملکرد خطوط هوایی خارجی در هر فرودگاه    ۱۹
۲-۴- بررسی تعرفه های خدمات فرودگاهی در فرودگاههای منطقه    ۲۰
۲-۵-۱- تعرفه های خدمات فرودگاهی در کشورهای ارمنستان (Armenia )  و آذربایجان  (Azerbaijan )    ۲۰
۲-۵-۲- تعرفه های خدمات فرودگاهی در کشور بحرین ( Bahrain)    ۲۱
۲-۵-۳- تعرفه های خدمات فرودگاهی در کشور عراق (IRAQ )    ۲۱
۲-۵-۴- تعرفه های خدمات فرودگاهی در کشور اردن (Jordan)    ۲۲
۲-۵-۵- تعرفه های خدمات فرودگاهی در کشور قزاقستان (Kazakhstan )    ۲۳
۲-۵-۶- تعرفه های خدمات فرودگاهی در کشور کویت (Kuwait )    ۲۴
۲-۵-۷- تعرفه های خدمات فرودگاهی در کشور عمان (Oman)    ۲۴
۲-۵-۸- تعرفه های خدمات فرودگاهی در کشور پاکستان (Pakistan)    ۲۵
۲-۵-۹- تعرفه های خدمات فرودگاهی کشور در قطر (Qatar)    ۲۶
E    ۲۸
۲-۵-۱۰- تعرفه های خدمات فرودگاهی در کشور عربستان سعودی (Saudi Arabia )    ۳۱
۲-۵-۱۱- تعرفه های خدمات فرودگاهی در کشور ترکیه (Turkey)    ۳۲
۲-۵-۱۲) تعرفه های خدمات فرودگاهی در کشور امارات متحده عربی  (United Arab Emirates)    ۳۴
فصل سوم:    ۳۶
بررسی مسیرهای هوایی و پروازهای عبوری از آسمان ایران    ۳۶
۳- بررسی مسیرهای هوایی و پروازهای عبوری از آسمان ایران    ۳۶
۳-۱- بررسی قوانین و ضوابط استفاده از مسیرهای هوایی    ۳۸
۳-۱-۱- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبری در کشور ایران    ۳۸
۳-۱-۲- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبری در کشور افغانستان    ۳۹
۳-۱-۳- بررسی تعرفه های استفاده از هوا و فضا و خدمات ناوبری در کشور ارمنستان    ۳۹
۳-۱-۴- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبری درکشور آذربایجان    ۴۰
۳-۱-۵- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبری درکشور بحرین    ۴۰
۳-۱-۶- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبری در کشور عراق    ۴۰
۳-۱-۷- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبری در کشور اردن    ۴۱
۳-۱-۸- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبری در کشور قزاقستان    ۴۱
۳-۱-۹- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبری درکشور قرقیزستان    ۴۲
۳-۱-۱۰- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبری در کشور عمان    ۴۲
۳-۱-۱۱- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبری در کشور پاکستان    ۴۲
۳-۱-۱۲- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبری در کشور عربستان سعودی    ۴۳
۳-۱-۱۳- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبری در کشور ترکمنستان    ۴۴
۳-۱-۱۴- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبری درکشور ازبکستان    ۴۴
۳-۱-۱۵- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبری در کشور سوریه    ۴۴
۳-۱-۱۸- بررسی تعرفه های استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبری در کشور امارات متحده عربی    ۴۵
۳-۲- بررسی پروازهای عبوری از آسمان ایران    ۴۵
۳-۲-۱- شناسایی عوامل مؤثر در ترانزیت عبوری    ۴۶
۳-۲-۲- اطلاعات مربوط به پروازهای ترانزیت عبوری از مسیرهای هوایی ایران    ۴۶
۳-۲-۳- تحلیل پروازهای عبوری از فراز ایران    ۴۷
۳-۳- بررسی مسیرهای هوایی    ۴۸
۳-۳-۱- بررسی تجهیزات هدایت و ناوبری مربوط به مسیرهای هوایی    ۴۸
VOR    ۴۹
۳-۳-۲- بررسی مسیرهای هوایی ایران و منطقه    ۴۹
منابع    ۵۳
منابع فارسی    ۵۴

 منابع

[۱] Airport & Air Navigation Charges Manual , 2002 .

[۲] OAG, “ Flight  Guide  Supplement” , July – Sep  ۲۰۰۲  .

[۳]  I TA  Aviation  Industry  Barometer  , No . 26 , Paris , 2000.

[۴]  Official  Airlines Guide ( OAG ) , Flight Guide , VOL . 3 , No .11 , Worldwide  edition , May 2002 .

[۵]  Iran Air ; “ Monthly Report : Management Information System “ ; P. 16 , January 1997 .

[۶] Morlok , E.k. , Introduction to Transportation Engineering and Planning “ , Mc Graw – Hill , New York , 1978 .

[۷]  Balakrishnan , A.and T.W. , chien , “ Selecting Aircraft Routes for Long . Haul Operations :     A Formulation  and Solution Method “ , Transportation Research  , Part B, Vol 24 , No1 , pp.57 – ۷۲ , ۱۹۹۰ .

[۸] Dixon , T. , “ Dubai – Middle East Hub “ , Airports Inrernational  , Vol 35 , No . 7 , September 2002 .

[۹]  Delve , k. , “Top 100 Airports ”, Airports  International ,pp 16-21 , Sep . 2002.

[۱۰]  world Air Transport  Data guide , ITA , Volume 52 , Jan 2001 .

[۱۱] Airports Counsil International Data Bases , 2000 .

[۱۲] Hansen , M. and A . , Kanafani , “ Airline Hubbing  and  Airport  Economics  in  the Pacific Market “ , Transportation Research , Part A . , Vol . 24A , No . 3 , May 1990

فصل اول: بررسی عملکرد فرودگاههای بین المللی منطقه وایران در جذب پروازهای ترانزیت

۲- بررسی عملکرد فرودگاه های بین المللی منطقه وایران در جذب پروازهای ترانزیت

از آنجایی که بحث ترانزیت هوایی مستقیماً به فعالیتهای بین المللی خطوط هوایی جهان مربوط  می شود، لذا در بررسی فرودگاههای ایران و منطقه مستقیماً مطالعه بر روی فرودگاههای بین المللی کشورها انجام شده است. از سوی دیگر همانطور که پیش از این بیان شد، ترانزیت هوایی در این پژوهش در سه بخش کلی انجام می پذیرد و مهمترین بخشی که به فرودگاه و امکانات فرودگاهی مربوط می شود نخست پروازهای دارای توقف در یک فرودگاه به منظور پیاده و سوار نمودن مسافر، دریافت خدماتی نظیر سوخت گیری، غذارسانی ، تعویض کادر پرواز و در وهله بعدی جابجایی مسافرین در یک فرودگاه قطبی از یک پرواز به پروازی دیگر به منظور رسیدن به مقصد نهایی است. لازم به توضیح است که میزان نقش یک کشور در عرصه ترانزیت بین المللی، با عملکرد خطوط هوایی خارجی آن کشور در یک اثر تعاملی تنگاتنگ قرار دارد.

۲-۱-  فرودگاههای بین المللی داخلی

 فرودگاههای بین المللی در واقع به فرودگاههایی اطلاق می شود، که سازمان هواپیمایی کشوری از نظر مشخصات فیزیکی شرایط و ضوابط بین المللی را در ساخت و ایجاد امکانات ناوبری در آنها اعمال کرده باشد. فرودگاههای بین المللی فرودگاههایی می باشند که قابلیت پذیرش هواپیماهای پهن پیکر با برد بلند را دارا هستند. بطور کلی در سال ۱۳۷۸، ۲۱۷ فرودگاه در حمل مسافر و ۸ فرودگاه در حمل بار و ۶ فرودگاه در حمل پست به شرکتهای هواپیمایی ایرانی در پروازهای بین المللی سرویس داده اند.

لازم به توضیح است که در آن سال تعداد ۲۳ فرودگاه پروازهای بین المللی داشته اند که از این تعداد فرودگاههای مهرآباد تهران شیراز، بندرعباس، مشهد، اصفهان و زاهدان بین المللی بوده و بقیه فرودگاهها مرز هوایی می باشند و فقط در آن فرودگاهها شرکتهای هواپیمایی ایرانی پروازهای بین المللی انجام می دهند. از سوی دیگر از آنجا که تمرکز پژوهش حاضر بر روی ترانزیت مسافر می باشد، فرودگاههای تهران، شیراز، مشهد در حمل مسافر بین المللی رتبه های اول تا سوم را در سال ۱۳۷۸ به خود اختصاص داده اند. از سوی دیگر از آنجا که هدف اصلی از مطالعات ترانزیت ارائه راهکارهای مناسب در کسب درآمد ارزی بیشتر می باشد، لذا فرودگاههایی که تنها به عنوان مرز هوایی شناخته شده اند و خطوط هوایی متعلق به سایر کشورها آنها را در شبکه پروازی منظم خود نمی گنجانند، در این فصل از مطالعه مورد بررسی قرار نمی گیرند.

۲-۲- فرودگاههای بین المللی منطقه ای

فرودگاههای رقیب منطقه ای که در این مطالعه از نظر ارزیابی ویژگیهای عملکردی تحت تحلیل و بررسی قرار گرفته اند، غالباً شامل فرودگاههای اصلی کشورهای همجوار می باشند. از سوی دیگر فرودگاههای نزدیک و مهمی را که از نظر جذب مسافرین ترانزیت ایرانی به منظور رسیدن به مقصد نهایی موفق بوده اند، به عنوان فرودگاههای منتخب در این مطالعه برگزیده شده اند. لذا در این مجموعه غالب فرودگاههای منطقه خاورمیانه ، کشورهای آسیای میانه و قفقاز وجود دارند. از طرفی این فرودگاهها به لحاظ ویژگیهای جغرافیایی و استراتژیکی دارای موقعیت تقریباً مشابهی با ایران بوده و در نتیجه دارای قابلیت مقایسه ای بهتری با فرودگاههای بین المللی ایران به منظور شناسایی صحیح عوامل مؤثر در جذب پروازهای ترانزیت می باشند . این فرودگاهها شامل فرودگاههای دوبی ، ابوظبی، استانبول، آنکارا، بحرین، کراچی، باکو، مسقط بیروت،کویت و امان می شوند. ضمن اینکه در صورت برقرار شدن شرایط نسبتاً پایدار سیاسی، اقتصادی در کشورهای عراق و افغانستان به نظر می رسد که در سالهای آینده دو فرودگاه کابل و بغداد نیز قدم در عرصهء رقابت منطقه یی بگذارند.

۲-۳- بررسی عملکرد فرودگاههای بین المللی ایران و منطقه در ارتباط با

پروازهای برون مرزی شرکتهای هواپیمایی

 در این قسمت این مطالعه به بررسی نقش فرودگاههای بین المللی ایران و منطقه در رابطه با پروازهای برون مرزی شرکتهای هواپیمایی مختلف می پردازد. باید به این نکته توجه داشت، که هر فرودگاه بین المللی با دو دسته پرواز برون مرزی روبرو است، که عبارتند از:

۱- پروازهای بین المللی توسط خطوط هوایی داخلی

۲- پروازهای بین المللی توسط خطوط هوایی کشورهای خارجی

حال آنکه تعدادی از پروازهای بین المللی دارای برنامه تنظیم شده از قبل هستند و به طور منظم حداقل یک پرواز در هفته دارند. اما پروازهای غیر برنامه ای هم وجود دارند به این ترتیب که در مواقع خاص و به دلایل مختلف برای زمانهای محدود پروازهایی برقرار و سپس حسب نیاز ممکن است قطع شوند تعدادی از پروازها به صورت چارتر انجام می پذیرد.

همانطور که پیش از این بیان شد، کیفیت و نوع خدمات ، تعداد و گستردگی شبکه پروازهای بین المللی شرکتهای هوایی که متعلق به یک کشور می باشند مستقیماً بر جذب مسافرین ترانزیت به فرودگاههای آن کشور مؤثر می باشند. این موضوع در ارتباط با شرکتهای هوایی خارجی به نوع دیگری مطرح است . بدین صورت که هرچه تعداد خطوط هوایی و پروازهای آنها به سوی فرودگاههای یک کشور بیشتر باشد به طور منطقی تمایل استفاده آن خطوط از فرودگاههای آن کشور به عنوان نقاط توقف بین راه و متعاقب آن میزان استفاده از مسیرهای هوایی آن کشور افزایش می‌یابد.

از دلایل مهم این مطلب می تواند وجود امکانات و خدمات ایستگاهی خطوط هوایی خارجی در فرودگاههای آن کشور و شناخت بهتر مسیرهای هوایی توسط کادر پرواز مربوطه باشد.

۲-۳-۱- تحلیل و بررسی فرودگاههای بین المللی ایران در ارتباط با عملکرد آنها

در پروازهای برون

  در این بخش ابتدا به بررسی عملکرد شرکتهای هواپیمایی ایرانی، عضو انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، در ارتباط با تعداد مقاصد پروازی، تعداد پروازها، انواع هواپیماهای اعزامی به سوی مقاصد مختلف و ظرفیت برحسب صندلی- مسافر در پروازهای بین المللی پرداخته می شود. اطلاعات گردآوری شده مربوط به عملیات پروازی خطوط هوایی مذکور در طول یکی از هفته های ماه پنجم

سال میلادی ۲۰۰۲ می باشد که بر اساس آخرین بانک اطلاعاتی گردآوری شده است. ˝OAG˝

این مطلب با هدف انجام مقایسه آماری بین فعالیت خطوط هوایی ایرانی با سایر خطوط هوایی متعلق به کشورهای منطقه صورت پذیرفته است.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.