پیشینه تحقیق بررسی و شناخت شیوه تاریخپژوهی علمای مسلمان دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
اهداف ۵
تاریخ چیست؟ ۵
بخش نخست: روش اجتهادی ۷
ابزار و شرایط اجتهاد ۹
ویژگیهای روش اجتهادی ۱۰
بخش دوم: نگاهی به تاریخ پژوهی در اندیشهی عالمان مسلمان ۱۳
واکاوی و بررسی آراء ابن خلدون ۱۴
واکاوی و بررسی آراء شهید مطهری(ره) ۲۵
بخش سوم: نگاهی به عاشوراپژوهی معاصر ۲۸
۱٫تک نگاری و موردپژوهی در باب آسیبهای عزاداری و تحریفها و نقد آن یا دفاع از سنتهای رایج ۲۹
۲٫ تک نگاریها درباره هدف قیام اباعبدالله(ع) و علل و عوامل وقوع حادثه عاشورا ۳۵
۳٫کتاب شناسیهای توصیفی، تاریخی در معرفی مقاتل و تاریخنگاریهای عاشورا از صدراسلام تاکنون ۳۶
۴٫کتاب شناسیهای توصیفی، انتقادی با هدف جریانشناسی، معرفی رویکردها و تحریفسازیهای عاشورایی ۴۲
۵٫کتاب شناسی انتقادی برای ارائه روشهای نقد منابع تاریخی و مقاتل و نیل به منابع متقن ۴۸
۶٫فرهنگها و موردپژوهیهای عاشورایی ۵۱
تأملی بر تناسب روش تاریخ پژوهی عالمان مسلمان با واقعهی عاشورا ۵۱
کتابنامه ۵۵
مطهری، مرتضی(بیتا)، جامعه و تاریخ، تهران، انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی،(بیتا)، حماسه حسینی، تهران، انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی،(بیتا)، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، تهران، انتشارات صدرا.
حسنی، حمیدرضا،۱۳۸۹، عوامل فهم متن، تهران، هرمس.
حسنی، سیدحمیدرضا، و مهدی علی پور، ۱۳۸۷،« تحلیل مکانیزم اجتهاد به مثابه مدلی برای تولید علوم انسانی اسلامی»، همایش تولید علم و جنبش نرم افزاری در حوزه معارف اسلامی، کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،
سبحانی، جعفر،۱۳۷۷، کلیات فی علم الرجال، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
جوانعلی آذر، مرتضی، ۱۳۹۱، سیمای سازمان از نگاه اسلام ، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام.
رنجبر، محسن،۱۳۸۹، جریانشناسی تاریخی قرائتها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه (با تاکید بر مقاتل )، قم، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
ابن خلدون، عبدالرحمن، (بیتا)، کتاب العبر، ج ۱، مقدمه ، بیروت، مطبعه الکشاف.
صالحی نجف آبادی، نعمت الله ،۱۳۴۹، شهید جاوید؛ حسین بن علی علیه السلام.
صدوق، محمدبن علی بن بابویه،۱۳۸۹، الامالی ، ترجمه محمدعلی سلطانی، قم، ارمغان طوبی.
الطبری، محمد بن جریر،۱۹۳۹،تاریخ الامم والملوک، ج۴، قاهره، مطبعه الاستقامه.
عدالتنژاد،سعید،۱۳۸۲، اندر باب اجتهاد، تهران، طرح نو.
اسفندیارى، محمّد ،۱۳۸۰ ، کتابشناسى تاریخى امام حسین (ع). تهران، سازمان چاپ و انتشارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
اسلامی، سید حسن، «آسیبهای اخلاقی پژوهشهای عاشورایی»،مجموعه مقالات دومین کنگره علمی حماسه حسینی، قم، مؤسسه دار المعارف شیعی، پاییز ۱۳۹۱٫
آلاندوزلى، محمّد، «کتابشناسى توصیفى ـ انتقادى پیرامون تحریف هاى عاشورا»، آیینه پژوهش، ش ۷۷-۷۸٫
مطالب این مقاله در سه بخش سامان یافته است. در بخش نخست درباره سیره و روش پژوهشگران مسلمان در مواجهه با علوم انسانی بحث و رویکرد غالب و حاکم بر ذهن و قلم علمای مسلمان از هر حیث معرفی میگردد. در بخش دوم با نگاهی به تاریخپژوهی اسلامی روش جامع نقد تاریخی مسلمانان معرفی میگردد و در ادامه، در بخش سوم، گزارشی از روند عاشوراپژوهی دانشمندان مسلمان و داوری درباره مقاتل و روایتهای عاشورایی که در طول اعصار و قرون پدید آمده است، ارائه خواهد شد. در پایان فصل نیز از ضرورت گشودن افق های نو و رویکردهای تازه برای بررسی روایت عاشورا سخن به میان خواهد آمد.
هرچند حادثه عاشورای سال ۶۱ هجری از عمیقترین و تاثیرگذارترین حوادث تاریخ اسلام به شمار میآید و علاوه بر حضور پررنگ در جوامع تاریخی، تاریخ نگاریهای مستقل پرشماری تحت عنوان «مقاتل» به آن اختصاص یافته، اما بررسی تاریخی این حادثه توسط عاشورا پژوهان و دانشمندان مسلمان ذیل رویکرد کلی ایشان به تاریخ صورت گرفته است. بنابراین ناچاریم به عنوان نقطه عزیمت، به این سوال پاسخ گوییم که علمای مسلمان چه تصوری از تاریخ دارند و روش ایشان هنگام بررسی وقایع تاریخی چیست؟
ابتدا باید بدانیم علمای مسلمان تاریخ را چه میبینند. از اندیشمندان و مورخانی چون مسعودی و ابن خلدون که بگذریم در دوران معاصر مرحوم شهید مطهری(ره) به عنوان یک عالم مسلمان بیشترین بحث و بررسی را دراینباره داشته است. ما در همین فصل درباره رویکرد خلدونی و سیطره آن بر رویکردهای پس از او سخن خواهیم گفت؛ اما اکنون برای ارائه یک تعریف و تقسیم ساده، از اندیشه این شهید بزرگوار بهره میبریم. گو اینکه رساله حاضر برای بررسی انتقادی روش حاکم بر مجامع علمی اسلامی در پژوهش تاریخی، بیشتر به رویکرد علامه مطهری ارجاع خواهد داد.
شهید مطهری(ره) در پاسخ به این سوال که تاریخ یعنی چه؟ سه معنا از این واژه را معرفی میکند که به اختصار نقل میشود. در تعریف نخست، تاریخ یعنی علم به وقایع و حوادث سپری شده و اوضاع و احوال گذشتگان، زندگینامهها و سیرههایی که در میان همه ملل تالیف شده و میشود. علم تاریخ در این معنا، اولاً جزئی است؛ یعنی علم به یک سلسله امور شخصی وفردی است نه علم به کلیات و یک سلسه قواعد و ضوابط، ثانیاً یک علم «نقلی» است نه عقلی، ثالثاً علم به «بودن»ها است نه علم به «شدن»ها. رابعاً به گذشته تعلق دارد نه به حاضر. شهید مطهری(ره) این نوع تاریخ را «تاریخ نقلی» اصطلاح میکند. در تعریف دوم علم تاریخ یعنی علم به قواعد و سنن حاکم بر زندگیهای گذشته که این از مطالعه و بررسی حوادث و وقایع گذشته بهدست میآید. بنابراین محتوا و مسائل «تاریخ نقلی» به منزله مبادی و مقدمات این علم به شمار میآید. مورخ به این معنا، در پی کشف طبیعت حوادث و روابط علی و معلولی آنهاست تا از این راه به قواعد و ضوابطی کلی برای تعمیم حوادث مشابه حال و گذشته دست یابد. این نوع تاریخ که شهید آن را تاریخ علمی اصطلاح کرده است، مانند نوع نخست به گذشته تعلق دارد و علم به بودنهاست نه شدنها؛ اما بر خلاف تاریخ نقلی علم به کلی است نه جزئی و عقلی-نقلی است نه نقلی محض. تعریف سوم، به فلسفه تاریخ برمیگردد. یعنی علم به تحولها و تطورهای جوامع از مرحلهای به مرحلهای دیگر و قوانین حاکم بر آن. این علم، علم به شدنهاست و عقلی است[۱].
صرف نظر از اینکه آیا همه علمای مسلمان با این تقسیمبندی همراهند یا خیر، همین تقریب به ذهن برای ما کافی است تا بگوییم که هدف این رساله تبیین برخی رویکردهای پژوهشی در تاریخ به معنای نخست و به طبع آن، تعریف دوم است. بر این پایه نخست رویکرد غالب اسلامی برای کاوش در این نوع تاریخ معرفی و بررسی انتقادی میشود. سپس در فصلهای آینده رویکرد روایت شناسانه به تاریخ از نگاه فیلسوف معاصر، پل ریکور معرفی و شناسایی میگردد. در همه این مسیر حادثهی محوری برای مورد پژوهی، روایت عاشوراست و تلاش میکنیم سنت روایی عاشورا را در پس چهارده قرن با نگاه تاریخی ریکور شناسایی کنیم.
علمای مسلمان و به ویژه عالمان شیعه در کاوشهای دینی خود از روشی بهره میبرند که با روشهای شناخته شده در مجامع علمی غربی تفاوتهای آشکار دارد. این روش که در طول اعصار با تحولاتی نیز همراه بوده و شاخهها و تقسیماتی به همراه دارد با عنوان کلی «روش اجتهادی» شناسایی میگردد. مدعای این نوشته اینست که دانشمندان مسلمان این روش و رویکرد پژوهشی خود را به دیگر شاخههای علوم انسانی تعمیم دادهاند. به عنوان مثال در بررسیهای تاریخی خود چون با تاریخ اسلام مواجه بودند همین روش اجتهادی را به کار بستهاند. البته برای این روش در هر حوزه دانشی، کارویژه مشخصی متناسب با شرایط و ویژگیهای آن حوزه به چشم میخورد که ناشی از کارکردها و آثار مترتب بر پژوهش در هر حوزه است. با این توضیح اجتهاد در دانش فقه و اصول برای رسیدن به حکم شرعی در فروعات احکام با اجتهاد در علم کلام اسلامی یا تاریخ پژوهی تفاوتهایی دارد. اما اصول، مبانی و لوازم مشترکی نیز دارند.
برای اجتهاد، نظر به مذاهب مختلف اسلامی و به صورت مشخص مشرب شیعی و سنی، و نیز با توجه به اختلافهایی که در جزئیات روش وجود دارد، تعاریف متعددی گفته شده است. اما اجتهاد دینی را در یک تعریف جامع که حوزههای دانشی مختلف را در برگیرد چنین تعریف کردهاند:
اجتهاد دینی، اصطلاحاً عبارتست از کوشش علمی بر اساس منابع معتبر، به واسطه ابزار و عناصر لازم برای تفهم، اکتشاف و استخراج مطلق آموزههای دین به گونهای که از اعتبار(حجیت یا صرفاً منجزیت و معذریت) برخوردار باشد.[۲]
در این تعریف نکاتی وجود دارد. از جمله اینکه مجتهد پیش از رجوع به منبع باید از اعتبار آن یقین حاصل کند. اعتبار منبع به دو معناست . یکی اصل جواز رجوع به منبع برای استخراج یا کشف که این معنا یا مستقیما توسط شرع تایید میگردد و یا از راه عقل به دست میآید مانند اینکه گفته شود آیا خبر واحد حجت است یا خیر که این بحث در علم اصول با دلایل نقلی و عقلی بررسی میشود. معنای دوم اعتبار منبع اینست که پس از تجویز رجوع محقق به یک منبع، آیا مفاد منبع مطابق واقع به محقق رسیده است یا خیر. مثلا پس از پذیرش قرآن به عنوان یک منبع آیا قرآن امروزی مصون از تحریف و دستبرد مانده یا آیات و مفاد آن توسط عدهای تغییر داده شده و کم و زیاد شده است که بنابراین نمیتواند برای مجتهد یک منبع قابل اعتماد محسوب شود. یا مثلا مراسیلی که مرحوم صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه نقل کرده صحیح است یا خیر. مثال نخست موضوع قابل بحث در علوم قرآنی و علم اصول است و مثال دوم موضوع علم رجال و حدیث شناسی است. نکته قابل توجه در رابطه با تحصیل اعتبار منبع در شکل دوم، تجربه محور بودن آنست. یعنی برای اطمینان از اعتبار روایات تاریخی که به دست محقق امروزی میرسد چیزی جز گزارشهای تاریخی که گفتهها و شنیدههای افراد درباره راویان است وجود ندارد. محقق در این مرحله از اجتهاد ناچار باید بر اساس تجربه دیگران وثاقت یک راوی و در نتیجه صحت سند را بدست بیاورد. البته این مساله برای رویکردهای عقلگرا بیش از رویکردهای متن محور اهمیت داشته است. مثلا اخباریان که به نوعی در میان فقها متن محور محسوب میشوند نسبت به ضرورت علم رجال شبهاتی را وارد کردهاند.[۳] خلاصه آنکه رویکردهای تحلیلی در پژوهش های دینی که همواره دریافت عقلی را بر کلیت متن حاکم کردهاند با نگاه تردید و احتیاط با متن مواجه شدهاند. توجه به این مساله در ادامه مسیر این رساله خالی از اهمیت نیست.
نکته دیگر در این تعریف از اجتهاد توجه به ماهیت کشفی تفهم انسانی است. پس تلاش مجتهد از آن رو که یک حرکت اکتسابی بشری محسوب میشود خطاپذیر است. این دیدگاه ناظر به نظریه تخطئه در اجتهاد شیعی است که نتیجه و دستاورد عمل اجتهادی را ضرورتا مطابق واقع نمیداند. اما به هر حال چه در صورت منجزیت و چه در حال معذریت آن را برای عمل مکلف حجت میداند. این رویکرد مصلحت اندیشانه و عمل گرایانه توامان، از ابتکارها و امتیازهای اجتهاد شیعه به شمار میآید که در دیدگاه تصویبی معتزلی و اشعری وجود ندارد.[۴]
همچنین نظر به این تعریف، اجتهاد دارای پیش شرطها، اصول ، ابزار و ویژگیهایی است که در ادامه حسب نیاز به برخی از آنها اشاره میشود.
آشنایی با ادبیات زبان رایج در علوم اسلامی که عربی است. این آشنایی بسته به اجتهاد در حوزههای مختلف علوم متفاوت است و از دانستن صرف و نحو تا تسلط کامل بر علم بلاغت گسترش مییابد.
آشنایی با منطق ارسطویی به ویژه در رویکرد تحلیلی و عقل گرای اجتهاد ضرورت تام دارد. این ابزار مجتهد را از اشتباه در استدلال و نیز عدم تطبیق ملاکهای صدق وکذب که از اصول اجتهاد تحلیلی است مصون میدارد.
آشنایی با دانش اصول استنباط و علوم همگن با این دانش که بسته به حوزه دانشی اجتهاد متغیر است.
آشنایی و تسلط بر قرآن و سنت. مجتهد باید با مجموعه آموزههای قرآن وسنت کاملا آشنا باشد. این موضوع از آن جهت مهم است که برون داد اجتهاد نباید با روح حاکم بر این دو منبع اصلی اسلام در تعارض و تضاد باشد.
داشتن تمرین کافی در فعالیت اجتهادی برای حصول ملکه اجتهاد.
اطلاع از استنباطهای مجتهدان نزدیک به صدور نصوص دینی.
البته در کم و کیف این ابزار و شرایط میان علمای مسلمان اختلاف نظر وجود دارد.[۵]
در این بخش به برخی از ویژگیهای روش اجتهادی که در پژوهشهای علوم اسلامی اعم از تاریخی و غیرتاریخی به چشم میخورد اشاره میشود:
حکومت اصول اعتقادی بر فرآیند اجتهاد
مجتهد چه در مسیر و چه در دستاورد اجتهادی خود همواره با نظر به اصول اعتقادات دین و مذهب حرکت میکند. اصول اعتقادی نخستین عامل در رد یا پذیرش یک نقل تاریخی یا دریافت عقلی است. چنانچه مفاد یک نقل معتبر عاشورایی روایتگر عملی از امام باشد که با مفهوم عصمت امام در تعارض است، محقق شیعه بیدرنگ آن را رد میکند. یا اگر روایتی از امام معصوم درباره یک حکم شرعی بر خلاف اصول ضروری مذهب وجود داشته باشد، مجتهد آن را حمل بر تقیه کرده و به آن اعتنا نمیکند. هرچند این ویژگی در بادی امر بی اشکال به نظر میرسد اما با امعان نظر موارد زیادی دیده شده که مجتهد و پژوهشگر پیشفرضهای ذهنی خود را یکسره به جای اصول اعتقادی نشانده و به جنگ متن رفتهاست. در آینده به نمونههایی از این دست اشاره میشود.
منطق ارسطویی بر روند تفهم و استخراج معنا از متن نظارت میکند. این ویژگی از وجوه ممیزه روش اجتهادی گرایشهای تحلیلی و عقل محور است.
تفسیر غالب از منبع منصوص به متن مکتوب
این ویژگی تا آنجا پیش رفته که نقش سنت شفاهی در انتقال آموزههای دینی تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است. هرچند توجه به آرای علمای معاصر یا نزدیک به صدور نصوص دینی، یا توجه به سیره متشرعه در فقه شیعه، رنگ و بوی بازگشت به سنت شفاهی را دارد؛ اما این مساله در پژوهشهای تاریخی یک خلا تمام عیار است.
[۱]. مطهری، مرتضی(بیتا)، جامعه و تاریخ:صص۵۸-۶۰، تهران، انتشارات صدرا.
[۲]. حسنی، سیدحمیدرضا، و مهدی علی پور، ۱۳۸۷، تحلیل مکانیزم اجتهاد به مثابه مدلی برای تولید علوم انسانی اسلامی، همایش تولید علم و جنبش نرم افزاری در حوزه معارف اسلامی، کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،
[۳] . نک: سبحانی، جعفر،۱۳۷۷، کلیات فی علم الرجال،ص۳۴-۵۱، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
[۴]. نک: حسنی، سیدحمیدرضا، و مهدی علی پور، ۱۳۸۷، تحلیل مکانیزم اجتهاد به مثابه مدلی برای تولید علوم انسانی اسلامی، همایش تولید علم و جنبش نرم افزاری در حوزه معارف اسلامی، کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،
[۵]. نک:خمینی، سیدروحالله، ۱۳۶۸، الرسائل، قم موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان و غروی تبریزی، میرزا علی، التنقیح فی شرح العروه الوثقی، اجتهاد و تقلید، تقریرات دروس فقه آیه الله خویی، قم موسسه انصاریان.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر