تحقیق بیماری‌های مهم قارچی غلات و طبقه‌بندی سیاهک‌ها و ویژگی های و شناسایی مولکولی آن ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری‌های مهم قارچی غلات و طبقه‌بندی سیاهک‌ها و ویژگی های و شناسایی مولکولی آن ها دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲-گیاه‌شناسی    ۴
۱-۳-ارزش غذایی    ۵
۱-۴-تولید جهانی و سطح زیرکشت غلات    ۵
۱-۵-تولید غلات و سطح زیر‌کشت در ایران    ۵
۱-۶-بیماری‌های مهم غلات در ایران    ۶
۱-۷-بیماری‌های مهم قارچی غلات    ۶
۱-۸-سیاهک‌ها    ۶
۱-۹-تاریخچه سیاهک در جهان و ایران    ۷
۱-۱۰-چرخه زندگی عمومی سیاهک‌ها    ۷
۱-۱۱- ویژگی‌های مورد بررسی در طبقه‌بندی سیاهک‌ها    ۸
۱-۱۱-۱-گیاه میزبان    ۹
۱-۱۱-۲- علائم بیماری    ۹
۱-۱۱-۳- ریخت‌شناسی    ۱۰
۱-۱۲-پراکنش جغرافیایی    ۱۵
۱-۱۳-مراحل آلوده سازی میزبان توسط قارچ های مولد سیاهک    ۱۶
۱-۱۴-طبقه‌بندی سیاهک ها    ۱۶
۱-۱۵-شناسایی مولکولی    ۲۰
منابع    ۲۴

منابع

[۱] Kochanová, M. Zouhar, M. Prokinová, E. RyŠánek, P. 2004. Detection of Tilletia controversa and Tilletia caries in wheat by PCR method. Plant Soil Environ. 50: 75-77.

[۲] Kukkonen, I. 1963. Taxonomic studies on the genus Anthracoidea (Ustilaginales). Ann. Bot. Soc. 34, 122 p.

[۳] Menzies, J. G., G. Bakkeren, F. Matheson, J. D. Procunier, and S. Woods. 2003. Use of inter-simple sequence repeats and amplified fragment length polymorphisms to analyze genetic relationships among small grain-infecting species of Ustilago. Phytopathology, 93: 167-175.

[۴] Bauer, R., D. Begerow, A. Nugler and F. Oberwinkler. 2001a. The Georgefischerials: a phylogenetic hypothesis. Mycol. Res. 105: 416-424.

[۵] Bauer, R., D. Begerow, F. Oberwinkler, M. Piepenbring and M. L. Berbee. 2001b. Ustilaginomycetes. Pp: 57-84. In: D. J. Mclaughlin, E. G. Mclaughlin, P. A. Lemke, (Eds.), The mycota VII: systematics and evolution. Part B. Berlin: Springer-Verlag.

[۶]  Begerow, D,. B, John and F, Oberwinkler. 2004. Evolutionary relationships among β- tubulin gene sequnces of basidiomycetous fungi. Mycol. Res. 108: 1257-1263.

[۷] Begerow, D. M, Stoll and R, Bauer. 2006 . A Phylogenetic hypothesis of Ustilaginomycotinabased on multiple gene analyses and morphological data. Micologica. 98: 906-916.

[۸] knaus, H ., et al. 2013. Lable free fluorescence microscopy in fungi. Fungal boil. Rev. 27: 60-66.

[۹] Scholz, H. and I. Scholz. 1988. Die Prandpilze Deutschlands (Ustilaginales). Englera, 8:1-691.

[۱۰] Scott, E. G., M. D. García-Pedrajas and A. D. Martínez-Espinoza. 2001. New (and used) approaches to the study of fungal pathogenicity. Annu. Rev. Phytopathol. 39: 337-65.

[۱۱] Sharifnabi, B., N. Mitter and D.K. Agarwal. 2003. Characterization of Ustilago tritici and U. nuda of wheat and barley.II. RAPD analysis. Mycotaxon. 86: 87-97.

[۱۲] Stockwell, V,O., E.J. Trione. 1986. Distinguishing teliospores of  Tilletia controversa  from those of  T.caries by fluorescence microscopy. Plant Disease. 70: 924-926.

[۱۳] Stoll, M., D, Begerow and F, Oberwinkler. 2005. Molecular Phylogeny of Ustilago, Sporisorium, and related taxa based on combined analyses of rDNA sequene. Mycol. Res. 109: 342-356.

[۱۴] Stoll, M., M. Piepenbring, D. Begerow, and F. Oberwinkler. 2003. Molecular phylogeny of Ustilagoand Sporisoriumspecies (Basidiomycota, Ustilaginales) based oninternal transcribed spacer (ITS) sequences. Can. J. Bot. 81: 976–۹۸۴٫

 ۱-۱-مقدمه

غلات[۱] از کلمهCerealia muera  به معنی هدیه الهی منشا گرفته است و شامل گیاهانی نظیر گندم، جو، برنج، چاودار، یولاف، ذرت، سورگوم و انواع ارزن‌ها می‌باشد ]۲[. غلات از زمان‌های بسیار قدیم توسط انسان مورد استفاده قرارگرفته است به طوری که گندم در زندگی و تکامل تمدن بشر در خاورمیانه‌ و اروپا سابقه‌ای بسیار طولانی دارد] ۱[. رقم‌های وحشی گندم ده‌ها هزار سال پیش توسط انسان‌ها جمع‌آوری و مورد استفاده قرار می‌گرفتند. همچنین جو نیز یکی از قدیمی‌ترین گیاهان زراعی تیره غلات است که نقش مهمی در تکامل زندگی بشرداشته و حدود ۹۵۰۰ سال پیش و پس از گندم توسط انسان اهلی شده است  ]۶[.

۱-۲-گیاه‌شناسی

غلات مجموعه‌ای است از گیاهان که به زیر سلسله گیاهان آوندی[۲]، دانه‌دار[۳]، بخش گیاهان گلدار[۴]، طبقه تک لپه ای‌ها[۵]، راسته گرامینه[۶] و خانواده گندمیان[۷] تعلق دارد ]۱، ۳ و ۱۱[. گیاهان این خانواده  با داشتن حدود ۷۰۰ جنس و ۱۰۰۰۰ گونه یکی از بزرگترین خانواده‌های گیاهان گلدار محسوب می‌شوند [۹ و ۱۱]. تیره‌ غلات (Poaceae) گیاهان علفی یکساله و به ندرت چوبی، اغلب دارای ریزوم یا استولون هستند [۹ و ۱۱]. برگ‌ها متناوب، باریک و خطی در دو ردیف و همچنین دارای غلاف که پوشاننده ساقه اند. غلات دارای ساقه بنددار و توخالی هستند و دارای گل‌آذین به صورت سنبله مرکب، خوشه مرکب(پانیکول) و یا پانیکول سنبله مانند می‌باشند. میوه آنها حاوی نشاسته فراوان است که به آن گندمه می‌گویند [۹ و ۱۱]. تعداد پرچم اغلب سه عدد و به ندرت یک، دو یا شش عدد و پشت چسب هستند [۹]. مادگی دارای سه برچه متصل به هم و تخمدان یک خانه‌ای و محتوی یک تخمک است که انتهای مادگی به دو کلاله پر مانند ختم می‌شود . غلات دارای ریشه سطحی و افشان هستند [۱۱].

۱-۳-ارزش غذایی

غلات جز مهمترین گیاهان تامین کننده غذا در کره زمین است که حدود ۷۰% از غذای مردم را تامین می‌کند [۶، ۷ و ۱۰]. غلات از جمله محصولات زراعی که در تغذیه انسان، حیوانات، پرندگان و همچنین در صنعت کاربرد دارند و به علت داشتن ماده خشک و موادی مثل قند، سلولز، چربی، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین و همچنین نشاسته‌ی بسیار زیاد در دانه و آندوسپرم، در واحد زمان و سطح تولید، همچنین سازگاری با شرایط محیطی متفاوت از پتانسیل غذایی بالایی برای جمعیت رو به افزون ایران و جهان برخوردار است [۴ و ۶].

۱-۴-تولید جهانی و سطح زیرکشت غلات

سطح زیرکشت غلات در جهان در سال ۲۰۱۲، ۴۰۴۲۷۸۶ میلیون هکتار برآورد شده است ]۶۱[. میزان تولید غلات در جهان در سال ۲۰۱۲ ، ۵۷۵۲۵۵۸ میلیون تن تخمین زده شده است که برنج با تولید ۷۳۸۱۸۷۶۴۲ میلیون تن و گندم با تولید ۶۷۱۴۹۶۸۷۲ میلیون تن به ترتیب مقام دوم و ششم را در بین کلیه محصولات جهان  دارند [۶۱].

۱-۵-تولید غلات و سطح زیر‌کشت در ایران

سطح زیرکشت غلات ایران درسال ۹۰-۱۳۸۹، ۱/۷۳ میلیون هکتار برآورد شده است که ۴۵% آن کشت آبی و ۵۵% آن به صورت کشت دیم بوده است که گندم با۴/۷۲% ، جو با ۱۸% ، برنج ۵/۶% و ذرت‌خوشه‌ای با ۳% سطح زیرکشت غلات کل کشور را به خود اختصاص داده‌‌‌اند]۳[. میزان تولید غلات در کشور حدود ۸/۱۹ میلیون تن برآورد شده است که ۹/۷۵% آن از اراضی آبی و ۱/۲۴% آن از اراضی دیم حاصل شده است که گندم ۲/۶۲%، جو ۴/۱۴%، برنج ۸/۱۳%، ذرت دانه‌ای ۶/۹% در تولید غلات کشور سهم داشته‌اند. استان خوزستان با ۱۷% در مقام اول و استان‌های فارس و خراسان رضوی به ترتیب با ۹/۱۱% و ۴/۹% سهم سطح زیر کشت آبی غلات، مقام دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. استان کردستان در سطح زیر کشت دیم غلات با ۹/۱۰% در مقام نخست و استان کرمانشاه، آذربایجان شرقی و همدان به ترتیب با ۴/۹% ، ۵/۸% و ۱/۸% مقام های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. وسعت سطح زیر کشت غلات در استان مرکزی و استان لرستان  به ترتیب ۴% و ۸۳/۴% است]۳[.

 ۱-۶-بیماری‌های مهم غلات در ایران

سالیانه عوامل بیماری‌زای گیاهی زیادی به غلات خسارت وارد می‌کنند که از نظر گسترش جغرافیایی، شدت خسارت، اندام‌های مورد حمله و گسترش آنها توسط عوامل محیطی متفاوت می‌باشند [۶]. از بیماری‌های مهم غلات، بیماری‌های قارچی که شامل انواع زنگ‌ها، سیاهک‌ها، پوسیدگی طوقه و ریشه، سفیدک پودری و سپتوریوزغلات، بیماری‌های باکتریایی مانند خوشه صمغی باکتریایی گندم، نواری گندم وجو و بلایت باکتریایی گندم، بیماری‌های ویروسی شامل ویروس کوتولگی زرد جو، ویروس موزاییک مخطط گندم و ویروس برگ نواری گندم و جو و بیماری‌های نماتدی شامل نماتد گال دانه گندم و نماتد نوک سفید برنج می‌باشند [۷].

۱-۷-بیماری‌های مهم قارچی غلات

سالیانه بیماری‌های قارچی زیادی نظیر انواع زنگ‌ها،سیاهک‌ها، سپتوریوز ،سفیدک پودری غلات، پوسیدگی طوقه وریشه ناشی از ریزوکتونیا، ناخنک و پاخوره گندم به غلات خسارت وارد می‌کنند [۷]. یکی از عوامل کاهش دهنده تولید غلات در ایران و سایر نقاط جهان سیاهک‌ها می‌باشند [۷]. سیاهک‌ها در کاهش سطح زیرکشت و همچنین در کاهش تولید، عملکرد کمی و کیفی غلات در جهان تاثیر بسزایی دارند که از این رو بررسی عوامل بیمارگر در جهت تولید و سطح زیر‌کشت بیشتر غلات حائز اهمیت است ]۳۰ و ۵۶[.

۱-۸-سیاهک‌ها[۸]

سیاهک‌ها از مهمترین بیماری‌های قارچی هستند که اغلب از نظر عوارض و خسارت اقتصادی که روی گیاهان میزبان به ویژه غلات ایجاد می‌کنند به این نام معروفند به طوری که در اثر رشد و تولید مثل قارچ در اندام‌های گیاهی یک توده اسپور تیره رنگ در محل آلودگی تولید می‌شود. اسپور‌ها درون جوش‌هایی به وجود می‌آیند که مجموعه‌ای از بافت میزبان، توده اسپور‌ها، یاخته‌ها و بافت‌های تغییر یافته‌ای از قارچ است]۱ و ۵[.

۱-۹-تاریخچه سیاهک در جهان و ایران

عامل بیماری سیاهک برای اولین بار مربوط به جنس Ustilago از راسته Ustilaginales توسط بوهین[۹] (۱۶۵۱) به این اسم نامیده شد و بعد‌ها پرسون[۱۰] آن را به صورت جنس در‌آورد و توصیف نمود]۴۶[.  احتمالا اولین سیاهک از ایران توسط رابینهورست[۱۱] (۱۸۷۱) تحت عنوان L. –R & C.Tul. Tilletia sorghivulgaris گزارش و معرفی شده است ]۱[. در حال حاضر ۱۱۸ گونه از سیاهک‌ها در ایران شناسایی شده‌اند که مربوط به ۱۶ جنس می‌باشند و میزبان‌های اصلی آن‌ها دو خانواده Poaceae و Cyperaceae می‌باشند ]۱[.

[۱]– Cereals

[۲]–  Trachebionta

[۳]– Spermatophyta

[۴]– Magnoliophta

[۵]– Liliposida

[۶]– Poales

[۷]– Poaceae

۱- Smuts

۲- Bauhin

۳- Persoon

۴- Rabenhorst

۱- Hastorium

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ذخیره سازی غلات و گندم و مراقبتهای لازم در زمان نگهداری گندم و روشهای مبارزه با آفات انباری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.