تحقیق بیماری پیتریازیس ورسیکالر و تشخیص آزمایشگاهی آن و محیط های مورد استفاده برای کشت مالاسزیا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری پیتریازیس ورسیکالر و تشخیص آزمایشگاهی آن و محیط های مورد استفاده برای کشت مالاسزیا دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فولیکولیت مالاسزیایی    ۵
التهاب کیسه و مجرای اشکی    ۵
درماتیت سبوروئیک    ۵
درماتیت آتوپیک    ۶
پیتریازیس ورسیکالر    ۶
فاکتورهای مستعد کننده بیماری    ۱۱
بیماریزایی مالاسزیا    ۱۱
جنس مالاسزیا    ۱۲
تشخیص آزمایشگاهی پیتریازیس ورسیکالر    ۱۳
روش های مورفولوژیکی    ۱۳
کشت    ۱۵
محیط های مورد استفاده برای کشت مالاسزیا    ۱۵
محیط دیکسون اگار    ۱۵
محیط USHIJIMA    ۱۶
محیطLNA (LEEMING – NOTMAN AGAR)    ۱۶
محیط کروم اگار کاندیدا تغییر یافته    ۱۶
روش های فیزیولوژیکی    ۱۶
واکنش کاتالاز    ۱۷
تولید رسوب    ۱۷
تست TE ( ESCULIN  –  TWEEN 60 )    ۱۷
تست EL ( CREMOPHOR EL )    ۱۸
تست جذب توئین    ۱۸
واکنش اوره آز    ۱۸
روشهای مولکولی    ۱۸
کمپلکس ژنی RDNA    ۲۰
ژن CHS-2    ۲۱
روشهای تکثیر نوکلئیک اسید در آزمایشگاه    ۲۳
واکنش زنجیره ای پلی مراز(PCR)    ۲۳
مواد مورد نیاز جهت انجام تکنیک PCR    ۲۴
طراحی پرایمر    ۲۵
دمای ذوب پرایمر    ۲۷
اتصال پرایمر    ۲۷
NESTED-PCR    ۲۷
مراحل انجام PCR    ۲۸
درمان    ۳۰
مروری بر تحقیقات انجام شده    ۳۱
منابع:    ۳۵

منابع:

ناظری م، شکوه امیری ر، منیری ر، معیری م ر، مروجی ع، اصغری ب. جداسازی و شناسایی گونه های مختلف مالاسزیا در بیماران مبتلا به پیتریاریس ورسی کالر در کاشان. مجله پزشکی کوثر. کاشان. ۱۳۸۷؛ ۱۳(۴): ۶-۲۹۳٫

ناظری م، شکوه امیری م ر، منیری ر، معیری م ر، مروجی ع ر، اصغری ب. جداسازی وشناسایی گونه های مختلف مالاسزیا در بیماران مبتلا به پیتریازیس ورسی کالر در کاشان. مجله پزشکی کوثر. کاشان. ۱۳۸۷: ۶-۲۹۳٫

زینی ف، مهبد ا س ع، امامی م. قارچ شناسی پزشکی جامع. چاپ سوم. تهران. انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۸:

زینی ف، مهبد ا س ع، امامی م. قارچ شناسی پزشکی جامع. چاپ سوم. تهران. انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۸:

زارعی محمود آبادی ع. قارچ شناسی پزشکی. چاپ اول. اهواز. انتشارات دارالنشر اسلام، ۱۳۸۲: ۲۷۴٫

زارعی محمود آبادی ،علی ،زمستان ۱۳۸۲ ،قارچ شناسی پزشکی ،چاپ اول ،اهواز،انتشارات دارالنشر اسلام ،۲۷۹:۱۳۸۲

زارعی محمودآبادی ،علی، زمستان ۱۳۸۲، قارچ شناسی پزشکی ،چاپ اول، اهواز،انتشارات دارالنشر اسلام ،۲۷۶:۱۳۸۲

میرهندی ح، ضیا م ع، ماکی مورا ک. معرفی ایزوله جدیدی از قارچهای مخمری جنس مالاسزیا بر اساس آنالیز توالی نوکلئوتیدهای ناحیه ۲۶S و ITS1 در DNAی ریبوزومی. فصلنامه پزشکی یاخته. تهران. ۱۳۸۸; ۱۱(۲) :۹-۲۴۴٫

Gaitanis G, Velegraki1 A, Frangoulis E, Mitroussia1 A, Tsigonia A,Tzimogianni A, et al. Identification of Malassezia species from patient skin scalesby PCR-RFLP. European Society of Clinical Microbiology and Infectious Diseases. 2002; 8: 162–۱۷۳٫

Gandra R, Simao R, Matsoumoto F, Silva B, Ruiz L, Silva E, et al. Genotyping by RAPD-PCR analysis of Malassezia furfur strains from pityriasis versicolor and seborrhoeic dermatitis patients. Mycopathologia. 2006; 162: 273-80.

Shadzi S.Medical Mycology .8th ed. Isfahan :Isfahan university Jahad publication ;2005.(Pertion)

Shokohi T, Hajheidari Z, Barzgar A, Hashemi Sooteh MB, Hedayati MT, Aghili R. Identification of Malassezia species isolated from patients with pityriasis versicolor and seborroeic dermatitis by PCR-RFLP. Journal of Mazandaran of Medical Sciences. 2008; 18(66): 51-62.

مقدمه

شایع ترین بیماری های عفونی در انسان عفونتهای قارچی سطحی و جلدی هستند که توسط قارچ هایی نظیر درماتوفیتها، بعضی از قارچ های فرصت طلب، کاندیدا، مالاسزیا، آسپرژیلوس، ترایکوسپورون ایجاد می شوند(۳۵)

ضایعات عفونتهای قارچی سطحی محدود به خارجی ترین طبقه شاخی پوست و یا قسمتهایی از  ساقه مو که در خارج از پوست بدن قرار دارند می شوند. عفونت هیچگاه به طبقات عمیق تر ایپدرم و فولیکول مو نفوذ  نمی کند(۲) و سیستم ایمنی به حضور قارچ پاسخ نمی دهد (۳۵) و در اکثر موارد بیماری به صورت مزمن مشاهده  می شود (۱۲).

فولیکولیت مالاسزیایی

فولیکولیت فرم شدید بیماری پیتریازیس ورسیکالر می باشد که به صورت پاپولی های فولیکولار و ملتهب  یا پوستول دار به اندازه ۴-۲ میلی متر بر روی پشت، بازوها، گردن و ندرتا صورت که اغلب با خارش همراه است ، مشاهده می شود (۲). این بیماری در آب و هوای گرمسیری بیشتر شیوع دارد (۷). فاکتورهایی نظیر دیابت، سندروم کوشینگ، نقص کلیه، پیوند کلیه و دیگر اعضاء بدن ، آنتی بیوتیک های وسیع الطیف و استروئید درمانی در بیماری نقش به سزایی دارند(۲).

التهاب کیسه و مجرای اشکی

در این بیماری گونه های مالاسزیا در کیسه اشکی کلنیزه شده و سبب بزرگ شدن و التهاب آن می گردد. در بعضی موارد انسداد گسترش یافته و سبب التهاب و تداخل با عمل ریزش طبیعی اشک می شود(۲و۳).

درماتیت سبوروئیک

درماتیت سبوره که شایع ترین نشانه کلینیکی آن تولید شوره سر است بیماری مزمن، عود کننده ، خارش دار، و پوسته ریزی دهنده پوست می باشد. علائم بیماری به صورت ضایعات شوره زاری در سر ، صورت ، عانه و سایر قسمت های  بدن تظاهر می کند(۲و۷). مالاسزیافور فرو (پی تی روسپوروم اووال)  عامل درماتیت سبوروئیک است (۲). شیوع این بیماری در مردان بیشتر از زنان است و در بیمارانی که دارای نقص ایمنی هستند شیوع بالایی دارد(۷). فاکتورهای زمینه ای مناسب برای بیماری عبارتند از : اختلالات غدد داخلی بدن و ترشح غدد چربی به میزان زیاد.

 درماتیت آتوپیک

نوعی بیماری پوستی التهابی، عود کننده و مزمن است که بوسیله زخم های پوستی اگزمائی و خارش دار  مشخص می شوند. گزارشات متعددی مبنی بر نقش گونه های مالاسزیا در تشدید ضایعات درماتیت آتوپیک  وجود دارد (۲۷و۵۹).

پیتریازیس ورسیکالر

پیتریازیس ورسیکالر عفونت قارچی سطحی ، مزمن و آرام لایه شاخی پوست است که با ایجاد ضایعات ماکولر پوسته دار صاف یا کمی برجسته مشخص می شود (۱۳و۵۹و۷۸). ضایعات به رنگهای مختلف سفید، صورتی ، زرد ، قهوه ای روشن یا قهوه ای تیره دیده می شوند(۲۷) و در نقاطی از بدن بیشترند که غنی از غدد سباسه باشد(۹۳). ضایعات به شکل لکه های سطحی نامنظم یا گرد، جدا از هم یا به هم پیوسته اند. اندازه ضایعات در ابتدا ریز و چندتایی هستند و به سرعت بزرگ می شوند(۳۷) که شبیه نقشه جغرافیا دیده می شوند (۲۴). ضایعات بیماری به صورت ماکول های هیپوپیگمانته[۱] و هیپرپیگمانته۲ می باشند.رنگ ضایعات در افراد با پوست تیره (سیا پوستان) معمولاً روشن و در سفید پوستان زرد تا قهوه ای می باشد.

در اشکال مزمن بیماری نواحی هیپوپیگمنت (ضایعات جوان) و هیپرپیگمنت (ضایعات مسن) با هم دیده می شوند(۲). محل ضایعات به طور شایع روی بالا تنه، سینه، پشت، شانه ها و زیر بغل است و به نواحی دیگر مثل گردن، صورت و بازوها پخش می­شود (۲۷).

شروع پیتریازیس و رسیکالر آهسته و بدون علامت خاص است دوره کمون بیماری بین یک الی دو ماه است و در بعضی افراد، خارش مختصری نیز وجود دارد به خصوص زمانی که این افراد عرق می کنند(۴۷). در نواحی گرم و نیمه گرم درگیری صورت شایع است ولی در آب و هوای معتدل شایع نیست. در یک بررسی درگیری نواحی غیر شایع مثل پلک چشم وپنیس گزارش شده است. گاهی نیز درگیری کشاله ران نیز گزارش شده که در این مورد تمایز آن ازاریتراسما خیلی مشکل است اما در موارد استثنا، عفونت همزمان پیتریازیس و رسیکالرواریتراسما در کشاله ران گزارش شده است (۲۷). بیماری پیتریازیس ورسیکالر انتشار جهانی داشته ولی در مناطق گرمسیری ، مرطوب و معتدل به ویژه در فصول تابستان و پاییز شایعتر است. به طول کلی شیوع جهانی بیماری ۸-۲% و در نواحی سرد به کمتر از ۱/۱% است (۲و۲۸و۴۸). تینه آورسیکالر در ایران در مناطق گرم و مرطوب جنوبی (بندرعباس، بوشهر، کازرون، آبادان و اهواز)، سواحل دریای مازندران (دشت گرگان، رامسر،بابل رشت) و نواحی جنوب دریاچه ارومیه شیوع فراوان داشته و در فلات مرکزی ، تهران، اصفهان و مشهد نیز دیده می شود (۲و۹). این بیماری در مکزیک، آمریکای جنوبی، هند، قسمتهایی از آفریقا،کوبا، فیجی و اطراف دریای مدیترانه موارد بالای ۵۰% گزارش شده است. ظاهر میکروسکوپی ارگانیسم در مناطق گرم با مناطق معتدل متفاوت است. بیماری در هر دو نژاد سیاه و سفید دیده می شود و با اینکه تغییرات رنگ پوست در سیاهپوستان بیشتر است اما شیوع بیماری در هر دو نژاد یکسان است(۵۳). انتقال بیماری در سفید پوستان شایعتر از سیاهپوستان است(۴).

[۱]. Hypopigmentation

۲. hyperpigmentation

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.