تحقیق تاریخچه روابط عمومی در ایران و جهان و نظریه های روابط عمومی و بودجه بندی ونقش آن در کارایی روابط عمومی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه روابط عمومی  در ایران و جهان و نظریه های روابط عمومی و بودجه بندی ونقش آن در کارایی روابط عمومی دارای ۵۷  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

پیشینه تحقیق:۵
تعاریف و مفاهیم۱۰
بررسی برخی تعاریف روابط عمومی:۱۰
تاریخچه روابط عمومی  در ایران و جهان :۱۴
انواع روابط عمومی :۱۶
ویژگی های روابط عمومی :۱۸
عناصر روابط عمومی :۱۹
وظایف روابط عمومی :۲۰
روابط عمومی در سازمان:۲۲
نظریه های روابط عمومی :۲۷
۱)چهار الگوی گرونیک و هانت۲۷
الگوی روابط عمومی حرفه ای:۲۹
– الگوی ترکیبی (پلاومن،۱۹۹۶) :۳۰
-تئوری برتر در روابط عمومی۳۱
روابط عمومی در نظریه های جامعه شناسی سازمان ها:۳۱
-نظریه کنش متقابل نمادین:۳۲
-نظریه مبادله:۳۲
-نقش روابط عمومی در سازمان:۳۳
-نظریه الگوی چهار قاعده اسکات کاتلیپ:۳۴
-نقش و جایگاه روابط عمومی در نظریه های مدیریت:۳۴
-نظریه سیستم ها:۳۵
-نظریه سازمان های بالغ و نابالغ:۳۸
-مدیریت بر مبنای هدف (MBO)39
– نظریه موقعیتی:۴۱
-نظریه مشارکت مردمی:۴۳
راهبرد عملیاتی روابط عمومی :۴۴
مدیر عملیات و روابط عمومی باید:۴۴
۹ (راه موثر روابط عمومی در موفقیت هر سازمان:۴۶
بودجه بندی ونقش آن در کارایی روابط عمومی:۴۶
تکنولوژیهای نوین ارتباطی ونقش آنها در کارایی روابط عمومی:۴۸
فناوریهای کاربردی در روابط عمومی:۵۰
مزایای بهره مندی روابط عمومی از فناوری های نوین ارتباطی:۵۲
فهرست منابع ومآخذ:۵۴

منابع:

نطقی ،حمید،(۱۳۷۸)، مدیریت وروابط عمومی،کتاب زیراکسی ،انتشارات دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی.

ویندال،سون،سیگنایزر ، بنو، اولسون،جین،(۱۳۸۶)، کاربرد نظریه های ارتباطات ،ترجمه علیرضا دهقان، انتشارات مرکز مطالعات وتحقیقات رسانه ها.

سفیدی ،هوشمند،(۱۳۸۵)،راهبردهای عملی روابط عمومی، تهران، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

سفیدی، هوشمند،(۱۳۸۳)، روابط عمومی برتر ، تهران، انتشارات موسسه تحقیقات روابط عمومی.

سفیدی،هوشمند، (۱۳۹۰)،بررسی نقش روابط عمومی در مهندسی فرهنگی واجتماعی ،چاپ اول،انتشارات موسسه فرهنگی هنری تابان تهران.

کوهن،پائولو مارانتز ،(۱۳۷۶)،درسنامه روابط عمومی ، ، ترجمه سید محمود خاموشی وعلی میر سعید قاضی، تهران ، مرکز مطالعات وتحقیقات رسانه ها.

برزین ،مسعود،(۱۳۷۵)، معرفی کتاب ،فصلنامه هنر هشتم ،پیش شماره دوم،تهران، انتشارات اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی.

حبیب زاده ملکی،اصحاب، (۱۳۹۰)،بررسی عوامل موثربر سرمایه اجتماعی سازمانی با تاکید بر نقش روابط عمومی وارائه مدل مناسب،رساله دکتری ،به راهنمایی دکتر عزت االه سام آرام، تهران ، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.

گرونیک ،جیمز،(۱۳۸۱)، نظریه وضعیتی در روابط عمومی ،،ترجمه هوشمند سفیدی،تهران، انتشارات پارس سینا.

شکر خواه ،یونس، (۱۳۸۶)، انفجار بزرگ خاموش،چاپ اول، تهران، شرکت روابط عمومی وتبلیغات هفت تبلیغ.

ویلکاکس،دنیس ال وهمکاران، (۱۳۸۶)،روابط عمومی کاربرد وتکنیک ها ،ترجمه سید محمد اعرابی،انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.

ویلکاکس،دنیس ال وهمکاران، (۱۳۸۶)،روابط عمومی نقش ،فرایند واستراتژی،ترجمه سید محمد اعرابی،انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.

ویمر ،رجر دی ودومینیک،جوزف ار،(۱۳۸۴)،تحقیق در رسانه های جمعی،ترجمه دکتر کاووس سید امامی،تهران، انتشارات سروش ومرکز تحقیقات مطالعات وسنجش برنامه ای.

امینی ،رضا، (۱۳۵۰)، تهران ، انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.

   تعاریف و مفاهیم

بررسی برخی تعاریف روابط عمومی:

تعاریف متعددی از روابط عمومی در نشریات و کتاب های مختلف ارائه شده است ازجمله تعاریف مطرح شده به شرح ذیل می باشد:

اسکات.ام.کاتلیپ و آلن.اچ سنتر(۱۹۸۴)) درکتاب روابط عمومی

موثر: روابط عمومی عبارت است از انتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیریت موسسه به مخاطبان آن و انتقال تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظریه های این گروه ها به مدیریت به منظور ایجاد همسویی و هماهنگی در علایق و منافع.

انجمن بین المللی روابط عمومی ،(ایپرا)که در سال ۱۹۵۵ متشکل از انجمن های ملی و کارشناسان روابط عمومی به وجود آمده است در ماه مه ۱۹۶۰ برای روابط عمومی چنین تعریفی را پیشنهاد می کند: ( روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است،عملی است ممتد،مداوم و طرحی ریزی شده که از طریق آن افراد و سازمان می کوشند تا پشتیبانی،تفاهم و همکاری کسانی را که با آنها سروکار دارند و یا در آینده سروکار خواهند داشت به دست می آورند و با اقدامات ارتباطی و تدابیر دیگر به خلق گرایش های مطلوب بپردازند و گرایش های مخالف را از میان برداند،(میر سعید قاضی،۲۹:۱۳۷۰).

جان مارستن (۱۹۶۳) : روابط عمومی ارتباط قانع کننده و از روی نقشه برای تاثیر در گروهی از مردم است که معنی و مقصدی در تاثیر به آنان موجود باشد (نطقی،۱۵۵،۱۳۴۶) .همچنین آن دسته از اعمال مدیریت است که مدیر به دستیاری آن،برخورد و رفتار عامه و فرد ویا موسسه مزبور باشد، تعیین برنامه عمل و فعالیت ارتباطی خود را به منظور حسن تفاهم و قبولی جامعه مطرح می کند(همان:۱۵۸).

هارلو(۱۹۶۴) از پیشگامان روابط عمومی در جهان :(روابط عمومی عبارت از دانشی است که توسط آن،سازمان ها آگاهانه می کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمایت کسانی را که برای موسسه اهمیت دارند،بدست آورند (میرسعیدقاضی ۲۹،۱۳۷۰) .

درکنگره جهانی سال ۱۹۷۸ روابط عمومی که در شهر مکزیکو برگزار شد تعریف زیر به تصویب متخصصان این رشته که از سراسر جهان گرد آمده بودند رسید:روابط عمومی کاربردی عبارت است از هنر و دانش اجتماعی تجزیه و تحلیل گرایش ها ،پیش بینی آثار آنها، مشورت با روسای موسسات و تهیه و اجرای برنامه های عملی که هم در جهت منافع موسسه و هم همگان باشد(مارانتز کوهن، ۱۵،۱۳۷۶).

جمیز گرونیک(۱۹۸۴):روابط عمومی، مدیریت ارتباط میان یک سازمان و همگان هایی است که با آن سروکاردارند.(ویندال،۱۵۹،۱۳۷۶).

لانگ و هازلتون(۱۹۸۷):روابط عمومی،کارکرد ارتباطی مدیریت است که از طریق آن سازمان ها با محیط خود سازکار می شوند،آن را اصلاح می کنند و تغییر می دهند یا آن را حفظ می کنند تا به اهداف سازمانی دست یابند(همان ، ۱۵۹).

آنتونی کارتیس(۲۰۱۱): روابط عمومی پروژه یا برنامه ای پایدار برای ایجاد ونگه داشتن حسن نیت متقابل است.

روابط عمومی،مجموعه ای از عملیات ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه و تحقیق است که با استفاده از شیوه های علمی و هنری به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع یابی از نظرهای آنان،تجزیه و تحلیل گرایش های مخاطبان و افکار عمومی به منظور گفت و گو با آنان برای رسیدن به تفاهم به کاربرد روش ها و ابزارهای ارتباطی نوشتاری،گفتاری ،دیداری و شنیداری است.( سفیدی،۱۵،۱۳۸۵).

ادوارد برنیز می گوید:

روابط عمومی عبارت است از :

اطلاعاتی که به مردم داده می شود.

تلاش هایی ترغیبی به منظور تغییر نگرش،گرایش ها و رفتار مردم

کوشش در همبسته ساختن نگرش ها و اندام های یک سازمان با مخاطبان خود و متقابلاً نگرش ها و اقدامات مخاطبان با سازمان (کوهن،۱۱،۱۳۷۶).

چارلز پلکرد:روابط عمومی را کوشش صادقانه انسان در اشاعه نیکی و محبت می داند(حبیب زاده،۱۱۶،۱۳۹۰) .

جرج مرویت:

روابط عمومی به هرچیزی اطلاق می شود که آدمی را به ابزار عقاید و نظریات دلپذیر و صمیمانه سوق می دهد(واریودو،۲۴،۱۳۸۳).

تعریف کوتاه تری هم از روابط عمومی شده است:

-روابط عمومی آئینه تمام نمای یک موسسه است

-روابط عمومی عبارت است از رفتار خوب توام با گزارش خوب

– روابط عمومی چشم و گوش سازمان است

– روابط عمومی مرکز ثقل ارتباطات درون و برون سازمانی است.

– روابط عمومی پل ارتباطی است بین مردم و سازمان

– روابط عمومی یعنی مدیریت ارتباط درون و برون سازمان و مخاطب

دایره المعارف معروف (آمریکانا[۱]) روابط عمومی را به طور خلاصه این گونه تعریف می کند:

(یک زمینه فعالیت مربوط به روابط سازمان های صنعتی،شرکت ها،مشاغل، دولت، اتحادیه ها یا سایر سازمان هاست که هریک با مردمی چون کارمندان،مشتریان،سرمایه داران،… یا عامه مردم روبرو هستند.کارهای روابط عمومی مشتمل بر تقویم افکار عمومی،ارزیابی و تفسیر آن،برحسب منافع یک سازمان،شناساندن سازمان به مردم مربوط به خود و همچنین آن مردم به سازمان (شیدایی،۴،۱۳۷۶).

روابط عمومی نوعی مدیریت است که هدف آن ایجاد رابطه دوجانبه و سازنده بین اعضای درونی و بیرونی یک سازمان است (کمالی پور،۱۷،۱۳۷۶).

روابط عمومی عبارت است از فعالیت های ارتباطی و تدابیری که سازمان ها و موسسات ، برای ایجاد و خلق نگرش مطلوب و مقابله با نگرش های پیرامون کار خویش دنبال می کنند.بر این اساس،تبلیغات،تنها بخش از فعالیت های روابط عمومی به شمار می رود(محسنیان راد،۵۸،۱۳۷۳).

روابط عمومی یک توع تبلیغات است.تبلیغات به صورت خیلی بزرگ ترنه به صورت آگهی :آگهی یک رشته فرعی از تبلیغات است(مولانا،۷۴،۱۳۷۵).

روابط عمومی در واقع رابطی است بین سازمان ها و مردم،وسعی دارد که اهداف سازمان ها را برای مردم تشریح کرده،و از مردم بیشتر خبرگیری کند و عکس العمل آنها را به تصمیم گیران و به سازمان تحویل دهد(همان منبع).

روابط عمومی شمای اجتماعی و یک نظام ارتباطی و دائمی هر سازمان است که راهبردها و تاکتیک های سازمان را برای جوامع مختلف و نگرش ها  و توقعات جوامع مخاطب را برای سازمان ترجمه می کند(حبیب زاده،۱۳۹۰ ،۱۲۲).

تاریخچه روابط عمومی  در ایران و جهان :

اصطلاح روابط عمومی[۱]،ترجمه واژه به واژه اصطلاح انگلیسیPublic relations  است.این اصطلاح درایران برای نخستین باردرشرکت نفت به کارگرفته شده و برای اولین بار ،دفتری به این نام درهمین سازمان ایجادگردید .

سازمانهاومؤسسات دیگرکشورمان سالهاپس ازشرکت نفت واحدی به نام روابط عمومی درتشکیلات خودایجاد کردند .

درزبان عربی روابط عمومی را «اَلعَلاقاتُ العامَه ُ» ترجمه کرده اند .

در ایالات متحده آمریکا که برای نخستین بار،روابط عمومی به عنوان یک حرفه مطرح شد.

در دهه اول قرن بیستم در آمریکا،دفاتری به نام (دفاتر تبلیغات) یا (دفتر مطبوعات[۲] ) به وجود آمد و پس از چندسال ،عنوان (روابط عمومی) گرفت.

پیدایش روابط عمومی در سازمان های کشورما به مفهوم امروزی و حرفه ای آن،یک از رها وردهای غرب برگفته از موسسات کشور های صعنتی می باشد.البته از آغاز و پیدایش تمدن در ایران ،پادشاهان،رهبران مذهبی و اجتماعی و دست اندرکاران فعالیت های افتصادی،متناسب با زمان و محیط خود،از تکنیک های روابط عمومی بهره می گرفتند.

رشد کمی و کیفی زندگی اروپائیان و امریکائیان،ارتقای آموزش،بالا رفتن سطح فرهنگ و پیدایش حکومت های دموکراتیک،فرد را در مرکز اهمیت قرار داد و توجه موسسان را به افکار عمومی ضرورت بخشید.در این مقطه،بی توجهی به نظر اشخاص و (افکار عمومی) باعث ورشکستگی و نابودی می باشد. به همین دلیل،مدیران آگاه موسسات،از از دهه پایانی قرن نوزدهم به بعد،به ایجاد (دفاتر مطبوعاتی) پرداختند تا از طریق این دفاتر،با مردم ارتباط برقرار کرده و نظرات مساعد آنها را جلب نمایند.تکامل همین دفاتر مطبوعاتی ،راه را برای پیدایش دفاتر روابط عمومی برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا در نوشته های اداره اتحادیه راه آهن ایالات متحده به کار برده شد. در دهه اول قرن بیستم،نخستین دفاتر روابط عمومی در موسسات این کشور ایجاد گردید.

در سال ۱۹۰۶ میلادی،اولین شرکت خصوصی که خدمات روابط عمومی به مشتریان خود ارائه می کرد به وجود آمد.نخستین شرکت روابط عمومی توسط ایوی لدبترلی[۳] فارغ التحصیل دانشگاه پرینستون و خبرنگار روزنامه New York world در شهر نیویورک تاسیس شد.این فرد را در آمریکا،(پدر روابط عمومی)می نامند (میر سعید قاضی ، ۱۳۷۹ ،۹۷).

نخستین دوره آموزشی روابط عمومی ،تحت همین عنوان ،درسال ۱۹۲۳ میلادی در دانشگاه نیورک تشکیل گردید.این دوره توسط ادواردال.برنیز[۴] تدریس می شد.وی نزدیک به ۱۰۲ سال عمر کرد و حدود ۷۵ سال به تهیه و ارئه مقاله و تالیف کتاب های روابط عمومی ،تدریس و مشاوره پرداخت (انصاری، ۱۳۸۵ ، ۳۲).

در سال ۱۹۱۱ میلادی در انگلستان،نخستین فعالیت روابط عمومی ،به مفهوم امروزی و با همین نام آغاز شد.نیروی هوایی انگلیس در سال ۱۹۱۹ میلادی،واحد روابط عمومی خود را تشکیل داد و در همان سال ،وزارت بهداشت این کشور سر با سیل کلارک[۵] را به عنوان مسئول روابط عمومی برگزید(میر سعید قاضی، ۱۳۷۶ ، ۸۶).

دربین مؤسسات وسازمانهای بخش خصوصی ودولتی درایران، (شرکت ملی نفت ایران)  بود که برای اولین باردفترروابط عمومی تأسیس نمود .

درشرکت سابق نفت ایران وانگلیس تاسال ۱۳۳۰یک دفتراطلاعات ومطبوعات وجودداشت واین دفترروابط بین این شرکت مذکور ومطبوعات بود . پس ازملی شدن صنعت نفت،دفترتحت همان عنوان درشرکت ملی نفت ایران تشگیل گردید بعد ها ، عنوان همین دفتر به روابط عمومی تبدیل شد .

نخسیتن سمینار روابط عمومی در ایران،نیاز به آموزش مسئولین و کارکنان،این واحد ها احساس شد. به این منظور، وزارت اطلاعات و جهانگردی سابق اقدام به تشکیل کلاس های کوتاه مدت آموزشی نمود.در این کلاس ها،کارکنان روابط عمومی وزارتخانه ها،به یادگیری اصول ،مقدمات و تکنیک های روابط عمومی عمومی شرکت پرداختند در سال ۱۳۴۵،برای تشکیل دانشکده در رشته روابط عمومی ،مطالعاتی به عمل آمد که در سال ۱۳۴۶ ،منجر به تشکیل (موسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی عمومی)شد.این موسسه با برگزاری امتحان ورودی،ازمیان فارغ التحصیلان دبیرستان تعدادی دانشجو برای تحصیل در مقطع لیسانس رشته روابط عمومی برگزید (برزین۱۳۱،۱۳۵۱).

موسسه عالی (مطبوعات و روابط عمومی )در سال تحصیلی ۴۷-۱۳۴۶ فعالیت خود را آغاز کرد.پس از انقلاب اسلامی و بازگشایی مجدد دانشگاه ها،این دانشکده تحت نام (دانشکده علوم اجتماعی) بخشی از دانشگاه علامه طباطبایی محسوب شد،ولی مجدداً در سال ۱۳۸۲،به صورت (دانشکده ارتباطات) فعالیت خود را ادامه داد و اکنون نیز فعالیت دارد(انصاری،۳۴،۱۳۸۵).

انواع روابط عمومی :

یکی از مباحثی که می توان درباره روابط عمومی  به بحث کشاند،تقسیم روابط عمومی ها به گونه های متفاوت است تا شناخت روابط عمومی را حت تر میسر شود.

[۱]. Public bureau

[۲]. Press bureau

[۳]. Ivy Ledbetter lee

[۴]. E,l,bernays

[۵]. Sir bacil lelarck

[۱]. Americana

Scatt cutlip

James Grunig

[۱]. Q

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • پیشینه تحقیق تکنولوژی سامانه های پیامکی در روابط عمومی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.