تحقیق تاریخچه کیفیت زندگی زناشویی و نظریه های آن، نظریه های مهارت‌های هیجانی ، امنیت عاطفی و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه کیفیت زندگی زناشویی و نظریه های آن، نظریه های مهارت‌های هیجانی ، امنیت عاطفی و نظریه های آن دارای ۷۲  صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ موضع‌گیری نظری درخصوص کیفیت زندگی زناشویی    ۵
۲-۱-۱٫ تاریخچه کیفیت زندگی زناشویی    ۵
۲-۱-۲٫ تعاریف کیفیت زندگی زناشویی    ۷
۲-۱-۳٫ اجزای تشکیل دهنده کیفیت زندگی زناشویی    ۱۱
۲-۱-۳-۱٫ عشق    ۱۲
۲-۱-۳-۲٫ همدلی    ۱۳
۲-۱-۳-۳٫ محبت    ۱۳
۲-۱-۳-۴٫ صمیمیت    ۱۳
۲-۱-۳-۵٫ تعهد    ۱۵
۲-۱-۳-۶٫ احساس مسئولیت    ۱۵
۲-۱-۳-۷٫ وفاداری و جانبداری    ۱۶
۲-۱-۳-۸٫ اعتقاد و اعتماد    ۱۶
۲-۱-۴٫ عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی زناشویی    ۱۷
۲-۱-۴-۱٫ عوامل فردی    ۱۷
۲-۱-۴-۲٫ عوامل ارتباطی    ۲۱
۲-۱-۴-۳٫ عوامل خارجی    ۲۴
۲-۱-۵٫ کیفیت زندگی زناشویی مطلوب    ۲۵
۲-۱-۶٫ کیفیت زندگی زناشویی نامطلوب    ۲۶
۲-۱-۷٫ نظریه های کیفیت زندگی زناشویی    ۲۷
۲-۱-۷-۱٫ دیدگاه برادبوری    ۲۷
۲-۱-۷-۲٫ دیدگاه بیورز    ۲۹
۲-۱-۷-۳٫ دیدگاه السون    ۳۰
۲-۱-۷-۴٫ دیدگاه سه محوری تسنگ و مک درموت    ۳۱
۲-۱-۷-۵٫ دیدگاه مک مستر    ۳۱
۲-۱-۷-۶٫ دیدگاه فرایند کارکرد رابطه زناشویی    ۳۴
۲-۲٫ موضع‌گیری نظری درخصوص مهارت‌های هیجانی    ۳۵
۲-۲-۱٫ تعریف مهارت‌های هیجانی    ۳۵
۲-۲-۲٫ تعریف هیجان    ۳۵
۲-۲-۳٫ابعاد هیجان    ۳۶
۲-۲-۴٫تاثیر مهارت‌های هیجانی بر وضعیت روانشناختی    ۳۷
۲-۲-۵٫ تقویت مهارت‌های هیجانی    ۳۸
۲-۲-۶٫ نظریه های مهارت‌های هیجانی    ۳۹
۲-۲-۶-۱٫ نظریه مایروسالووی(۱۹۹۰)    ۳۹
۲-۲-۶-۲٫ رویکرد مختلط    ۴۰
۲-۲-۶-۳٫ مدل مهارت‌های هیجانی گلمن (۱۹۹۵،۱۹۹۸)    ۴۱
۲-۲-۶-۴٫ مدل مهارت‌های هیجانی بار-آن (۱۹۹۷)    ۴۳
۲-۳٫ موضع‌گیری نظری درخصوص امنیت عاطفی    ۴۶
۲-۳-۱٫ مفهوم امنیت    ۴۶
۲-۳-۲٫ مفهوم امنیت عاطفی    ۴۸
۲-۳-۳٫ عوامل تاثیرگذار بر امنیت عاطفی    ۴۹
۲-۳-۳-۱٫ ویژگی‌های شخصیتی    ۵۰
۲-۳-۳-۲٫ ارتباط    ۵۰
۲-۳-۳-۳٫ حل تعارض    ۵۱
۲-۳-۳-۴٫ مسائل مالی    ۵۱
۲-۳-۳-۵٫ فعالیت اوقات فراغت    ۵۱
۲-۳-۳-۶٫ رابطه جنسی    ۵۲
۲-۳-۳-۷٫ نقش‌های مربوط به برابری زن و مرد    ۵۲
۲-۳-۴٫ دیدگاه‌های مطرح شده پیرامون امنیت عاطفی    ۵۳
۲-۳-۴-۱٫ دیدگاه رشدی فارمن    ۵۳
۲-۳-۴-۲٫ دیدگاه ترکیبی وارینگ    ۵۴
۲-۳-۴-۳٫ دیدگاه دلبستگی جانسون و ویفن    ۵۶
۲-۳-۴-۴٫ دیدگاه ترکیبی جسلسن    ۵۷
۲-۳-۴-۵٫ دیدگاه تعاملی باگاروزی    ۶۰
۲-۴٫ یافته‌های پژوهشی در قلمرو موضوع مورد بررسی    ۶۲
فهرست منابع    ۸۹

 منابع

باگاروزی، د(۱۳۸۷). زوج درمانی. ترجمه اندوز، ز و حمیدپور، ح. تهران، انتشارات: آسیم.

بشارت، محمدعلی.(۱۳۸۴). بررسی تاثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی. مطالعات روانشناختی; ۱(۳-۲):۲۵-۳۸٫

بک، آ.(۱۳۷۸). عشق هرگزکافی نیست. ترجمه قراچه داغی، م. تهران، انتشارات: آسیم.

احتشام زاده، پروین؛ مکوندی، بهنام و باقری، اشرف.(۱۳۸۸). رابطه بخشودگی، کمال گرایی و صمیمیت با رضایت زناشویی در جانبازان و همسران آنها. یافته های نو در روان شناسی; ۴(۱۲):۱۲۳-۱۳۶٫

احمدی، خ، آزاد، ا، ملازمانی،م و دیگران. (۱۳۸۴). بررسی وضعیت ازدواج و سازگاری زناشویی در بین کارکنان سپاه. طب نظامی، ۷(۲)،۱۴۱-۱۵۲٫

مرادی، مریم (۱۳۷۹). بررسی آموزش مهارتهای زناشویی بر رضایت زناشویی، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا.

آخرتی، محمود.(۱۳۸۶). بررسی و مقایسه عملکرد خانواده­های عادی و خانواده­های متقاضی طلاق. پایان­نامه کارشناسی ارشد. تهران. دانشگاه تربیت معلم.

غلامعلیان ، فهیمه و احمدی ، احمد (۱۳۸۷) ، کیفیت زندگی زناشویی ، فصلنامه تازه های روادرمانی ، شماره ۵۰ و ۴۹ .

فاتحی زاده، مریم. احمدی ، سید احمد.(۱۳۸۴). بررسی رابطه الگوهای ارتباطی ازدواج و میزان رضایتمندی زناشویی زوجین شاغل در دانشگاه اصفهان .نشریه خانواده پژوهی ، سال اول ، شماره ۲٫

جدیدی، م و جان بزرگی، س (۱۳۸۸ )، بررسی و مقایسه باورهای ارتباطی و تعارضات زناشویی در مردان ، سومین کنگره خانواده و سلامت جنسی ، تهران : دانشگاه شاهد.

گلدنبرگ، ایرنه و گلدنبرگ، هربرت.(۱۳۸۷). خانواده درمانی، ترجمه حمید رضا حسین شاهی برواتی،  سیامک نقشبندی و الهام ارجمند،تهران:نشر روان.

گلدنبرگ، ایرنه و گلدنبرگ، هربرت.(۱۳۸۹). خانواده درمانی، ترجمه حمید رضا حسین شاهی برواتی،  سیامک نقشبندی و الهام ارجمند،تهران:نشر روان.

به پژوه، احمد و رمضانی، فریدون (۱۳۸۴). بررسی رضایت زناشویی والدین کودکان کم توان ذهنی و کودکانعادی. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاهشیراز; ۲۲(۴(پیاپی ۴۵)(ویژه نامه علومتربیتی)):۷۲-۸۱

بهاری، فرشاد؛ فاتحی زاده، مریم؛ احمدی، سیداحمد؛ مولوی، حسین و بهرامی، فاطمه(۱۳۹۰). تاثیر آموزش مهارت های ارتباط همسران بر کاهش تعارض های زناشویی زوجهای متعارض متقاضی طلاق پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره (مطالعات تربیتی و روان شناسی); ۱(۱):۵۹-۷۰٫

پیرمرادی، سعید.(۱۳۷۹). مفاهیم و تئوری­های کلیدی در خانواده درمانی. اصفهان. انتشارات جنگل.

تابع بردبار، فریبا.(۱۳۸۳). بررسی مقایسه ای رضایت از زناشویی در میان دانشجویان دختر و پسر متأهل ساکن در خوابگاه ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.

ثنایی ذاکر، باقر.(۱۳۸۶). مقدمۀ خانواده و خانواده درمانی. تهران. انتشارات بعثت.

 ۲-۱٫ موضع‌گیری نظری درخصوص کیفیت زندگی زناشویی

۲-۱-۱٫ تاریخچه کیفیت زندگی زناشویی

آن‌گونه که از قدیمی ترین قانون مدوّن و ساخته دست بشر یعنی «قانون حمورابی» استنباط می شود خانواده اساسی اجتماعی بوده و روابط بین زن و شوهر مورد توجه قرار گرفته است. روابط زن و شوهر در گذر سده ها و بر اساس فرهنگ‌های زمان‌های مختلف، دگرگون شده است. در جامعه گذشته که دارای قواعد خشک و مستبدانه بود روابط مردم در قالب مافوق و زیردست برقرار بود، پدر خانه قدرت برتر به حساب می آمد و مادر مطیع او و فرزندان مطیع هر دو بودند. جامعه خوب و سازمان یافته بود و هر کس به نقش خود در جامعه واقف بود. اگر جامعه همان ساختار را حفظ می کرد بسیاری از مشکلات عمده ی امروزی به وجود نیامده بود. اما جامعه ایستا نیست و تغییرات وسیع آن منجر به طرح سوالات اساسی در زمینه پایه ساختار جامعه شده است (گی زیبر[۱] ۲۰۰۵، به نقل از یاوری کرمانی، ۱۳۸۷).

چیزی که در همه اعصار مورد پذیرش همگان بوده است اینست که بدون شک ازدواج، از مهمترین و تاثیرگذارترین وقابع زندگی هر فرد محسوب می‌شود. خصوصاً در فرهنگ عاطفی و اعتقادی ما ایرانی‌ها ازدواج مرحله‌ای حساستر و تعیین‌کننده‌تر به حساب می‌آید، زیرا در قاموس فرهنگ جمعی ما، این انتخاب و تصمیم به سادگی فرهنگهای دیگر قابل جبران و تکرار نیست. کیفیت زندگی زناشویی موضوعی محوری و کلیدیست که هر زوج پس از سالهای تثبیت ازدواج ناگزیر با آن مواجه می‌شوند. این سوال کلیدی و تعیین کننده از آن جهت دغدغه جدی و ناگزیر همگانی است که تعادل زندگی انسان را نشانه می‌رود. پس از آن تصمیم بزرگ وسرنوشت‌ساز، با آن همه سرمایه‌گذاری و تعهد مادی و معنوی و تغییر در سبک زندگی، به ناچار باید پاسخ دهیم، آیا واقعاً ارزشش را داشته است؟ آیا این معامله‌ای منصفانه بوده؟ آیا چنین تغییر بزرگ و همه جانبه‌ای به بهترین شکل و به مناسبترین مقصد صورت پذیرفته است؟ آیا آنچه باید می‌شد، شده است (جدیدی و جان بزرگی، ۱۳۸۸).

شاید تصور شود همه زوجها واقعاً با چنین پرسشهای سهمگینی رو در رو نمی‌شوند. نکته حائز اهمیت اینکه مکانیزم‌های دفاعی ما آدم‌ها که وظیفه حراست از تعادل روحی و روانی ما را بر عهده دارند، اغلب به گونه‌ای عمل می‌کنند تا ما به طور مستقیم و کاملا هوشیار در معرض پاسخگویی به سوالات تهدید‌کننده قرار نگیریم. این مکانیزم‌های ناخودآگاه، به گونه‌ای در سیستم ما عمل می‌نمایند تا سوالات سخت و وحشتناک در لباسی ملایم‌تر و کمتر تهدیدکننده با ما ملاقات کنند. به دلیل عملکرد همین مکانیزم‌های دفاعی حیات بخش است که بحران عمومی پس از ازدواج همواره تهدیدکننده و ویرانگر ظاهر نمی‌شود، گرچه کاملاً واقعیت دارد. پاسخ این سوال از آنجا مهم و تعیین کننده است که می‌توان ریشه بسیاری از معضلات و معماهای پیچیده در روابط زن و شوهرها را در آن جستجو کرد. درکی که‌آگاهانه یا ناخودآگاه زن و مرد از عشق موجود میان خود و شریک یگانه و همیشگی زندگیشان دارند، می‌تواند تاثیری عمیق بر سایر شئون زندگی در روابط متقابل داشته باشد(جدیدی و جان بزرگی، ۱۳۸۸).

بنابراین با توجه به تاثیر عمیقی که کیفیت زندگی زناشویی بر جنبه های مختلف انسانی دارد این موضوع از دیرباز مورد توجه دانشمندان علوم انسانی و علمای دین قرار گرفته است. از نظریه پردازانی که در دهه های اخیر به بررسی موضوع ارتباط بین زوجین و کیفیت زندگی زناشویی پرداخته اند می توان به اندیشمندانی همچون الیس(۲۰۰۴، ۱۹۸۹)[۲]، وارینگ[۳] (۱۹۸۰، ۱۹۸۳)، مک مستر[۴]، فارمن[۵]، برادبوری[۶]، جانسون و ویفن[۷] (۲۰۰۳)، تسنگ[۸] و مک درموت[۹]، جسلسن[۱۰]، بیورز[۱۱]، باگاروزی (۲۰۰۱) و السون[۱۲] اشاره کرد.

۲-۱-۲٫ تعاریف کیفیت زندگی زناشویی

برای روشن شدن مفهوم کیفیت زندگی زناشویی بهتر است ابتدا به توصیفی از مفهوم کیفیت زندگی بپردازیم. معمولاً کیفیت زندگی به شکل آشکار یا ضمنی در نقطه­ مقابل کمیت قرار می­گیرد که منظور از آن سالهای عمر می­باشد که ممکن است عالی، رضایت آمیز یا لذت بخش بوده یا نباشد (کینگ و هیندز[۱۳]، ۲۰۰۳). کیفیت زندگی می­تواند با زمان تغییر یابد، و در شرایط خاصی به طور قابل توجهی نوسان داشته باشد. کیفیت زندگی مستلزم سعی در کم کردن فاصله بین انتظارات و آرزوها و آن چیزی است که واقعاً اتفاق می­افتد، یک زندگی کیفی و خوب، معمولاً به صورت خشنودی، رضایت، شادی، خرسندی و توانایی فایق آمدن بر مشکلات بروز می­کند. در واقع کیفیت زندگی به وسیله فرد ارزیابی و توصیف می­شود (لی[۱۴]، ۲۰۰۶).

سازمان بهداشت جهانی کیفیت زندگی را “درک فرد از موقعیت خویش در زندگی، در متن فرهنگی و سیستم­های ارزشی که فرد در آن زندگی می­کند، در رابطه با هدفها، انتظارات، استانداردها و علایق خود تعریف می­کند”. و این تعریف ابعاد فیزیکی، روانشناختی، سطح استقلال، ارتباطات اجتماعی، ارتباط با محیط و معنویت را شامل می­شود (نوحی، عبدالکریمی، و رضاییان، ۱۳۸۹).

کیفیت زندگی از مهمترین مؤلفه های مفهوم کلی بهداشت محسوب می گردد (پارک[۱۵]،۱۹۹۵)، به گونه ای که به عقیده هنکلیفت[۱۶] و همکاران (۱۹۹۳) برای تعیین نیازهای حیطه سلامت و ارتقای سطح سلامتی افراد، کیفیت زندگی آن ها را مورد بررسی قرار می دهند. در واقع اهداف، انتظارات، معیارها و خواسته های فرد به میزان وسیعی بر وضعیت جسمانی، روانی، میزان استقلال، روابط اجتماعی و اعتقادات او تأثیر گذار می‌باشد. بنابراین بر اساس این تعریف جامع، کیفیت زندگی ارتباط نزدیکی با وضعیت جسمی، روانی، اعتقادات شخصی، میزان خودکفایی، ارتباطات اجتماعی و محیط زیست دارد.  به علاوه  سلا[۱۷] (۱۹۹۴)،  سینسیا[۱۸] (۱۹۹۸) و اِیزنک[۱۹] (۱۹۹۸) نیز کیفیت زندگی را به صورت رضایت فرد از مجموع جنبه های زندگی از جمله جنبه های روانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معنوی و جنسی تعریف کرده اند.

تمامی پژوهشگران بر سه اصل در ارتباط با کیفیت زندگی اتفاق نظر دارند:

۱ـ کیفیت زندگی یک ارزشیابی ذهنی است و به، قضاوت افراد راجع به کیفیت زندگی بستگی دارد.

۲ـ کیفیت زندگی یک ماهیت پویا و دینامیک است، بدین معنا که کیفیت زندگی فرآیندی وابسته به زمان بوده و تغییرات درونی و بیرونی در آن دخالت دارد.

۳ـ کیفیت زندگی یک مفهوم چند بعدی است و باید از زوایا و ابعاد مختلف سنجیده شود. این ابعاد، اجزاء اصلی تحقیقات مربوط به کیفیت زندگی را تشکیل می­دهند.

هورنکویست[۲۰] (۲۰۰۳) کیفیت زندگی را بر اساس مطالعات خود و یافته­های سایرین به عنوان نیاز بیان شده و رضایت عملی در یک تعداد از ابعاد اصلی زندگی با تمرکز خاص بر احساس خوب بودن تعریف می­نماید (غلامعلیان و احمدی، ۱۳۸۷).

یکی از حیطه­های بزرگ کیفیت زندگی، کیفیت زندگی زناشویی است. از مفاهیم بسیاری از قبیل سازگاری، رضایت، شادمانی، یکپارچگی و تعهد برای کیفیت زندگی زناشویی استفاده شده است (الیس، ۲۰۰۴). در مورد معنای هر یک از این مفاهیم توافق وجود ندارد. علت آن به نبود یک نظریه واحد در مورد چیستی کیفیت زناشویی باز می­گردد (گلن[۲۱]، ۱۹۹۰، به نقل از الیس، ۲۰۰۴).

کُل[۲۲] و اسپانیر (۱۹۷۶)، کیفیت زندگی زناشویی را به عنوان موفقیت و عملکرد یک ازدواج توصیف کرده­اند. لارسون[۲۳] و هولمان[۲۴] (۱۹۹۴)، بیان کردند کیفیت زندگی زناشویی یک مفهوم پویا است زیرا ماهیت و کیفیت روابط میان افراد در خلال زمان تغییر می­یابد که این مطلب امکان شناسایی عوامل تأثیر گذار بر کیفیت یک رابطه را فراهم می­نماید. هر چند ممکن است که این قبیل روابط پیچیده بوده و حاوی تعاملات میان متغیرهای بسیار باشند (غلامعلیان و احمدی، ۱۳۸۷).

کیفیت زندگی زناشویی به احساس عینی از خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده توسط زن و یا مرد برمی‌گردد، وقتی که همه جنبه‌های مشترک زندگی‌شان را در نظر بگیرند (الیس،۲۰۰۴). کیفیت زندگی زناشویی را بیشتر به صورت نگرش‌ها یا احساسات کلی فرد درباره همسر و رابطه‌اش تعریف می‌کنند. یعنی کیفیت زندگی زناشویی یک پدیده درون‌فردی و یک برداشت فردی از همسر و رابطه است. چنین تعریفی از کیفیت زندگی زناشویی، نشانگر آن است که کیفیت زندگی زناشویی یک مفهوم تک‌بعدی و بیانگر ارزیابی کلی فرد درباره همسر و رابطه‌اش است. کیفیت زندگی زناشویی پیامد توافق زناشویی است و به صورت درونی احساس می‌شود. اصطلاح توافق زناشویی، رابطه مناسب زن و شوهر را توصیف می‌کند. در رابطه با توافق بالا، هر دو زوج، به گونه‌ای رفتار، تصور و ادارک می‌کنند که گویا نیازها و انتظار‌هایشان برآورده شده و چیزی وجود ندارد که در روابطشان خلل ایجاد کند. در ازدواج بدون توافق زناشویی، مشکلات موجود میان زوجین به حدی زیاد است که آن‌ها را از احساس برآورده شدن نیازها و انتظارات باز می‌دارد. اغلب زوج‌ها، جایی بین این دو انتها قرار دارند و زمینه‌هایی از توافق و نبود توافق را تجربه می‌‌کنند (مرادی، ۱۳۷۹).

کیفیت زندگی زناشویی متاثر از سازش بین انتظارات فرد از زندگی زناشویی و آنچه که به طور واقعی در زندگی‌اش تجربه می‌نماید، می‌باشد. این سازش همواره با احساس خشنودی و لذت همراه است (گی زیبر[۲۵] ۲۰۰۵، به نقل از یاوری کرمانی، ۱۳۸۷). بنابراین کیفیت زندگی زناشویی یک متغیر نگرشی است و بنابراین از خصوصیات فردی زن و شوهر محسوب می‌شود. طبق تعریف فوق، کیفیت زندگی زناشویی در واقع نگرش مثبت و لذت‌بخشی است که زن و شوهر از جنبه‌های مختلف روابط زناشویی دارند (یاوری کرمانی،۱۳۸۷). کیفیت زندگی زناشویی، یک مفهوم کلی است که در وضعیت مطلوب روابط زناشویی احساس می‌شود. از طرفی کیفیت زندگی زناشویی مطلوب زمانی اتفاق می‌افتد که روابط زن و شوهر در تمامی حیطه‌ها بهنجار گزارش شود. کیفیت زندگی زناشویی مطلوب حالتی است که زن و شوهر از زندگی در کنار یکدیگر و از با هم بودن احساس شادمانی و رضایت می کنند، این احساس در دوره های مختلف زندگی متفاوت است. کیفیت زندگی زناشویی را نمی‌توان صرفاً بر اساس فشارهای روانی بیرونی تبیین کرد؛ زیرا تمامی ازدواج‌ها دست کم با چند فشار روانی مواجه هستند. در بسیاری از خانواده‌ها، فقر، تعدّد فرزندان و بیماری وجود داشته، اما در عین حال، ‌موفق هستند و بسیاری از ازدواج‌هایی که هیچ کدام از این موارد در آن‌ها وجود نداشته، به شکست منتهی شده‌ است. تفاوت ازدواج‌های شادکام و ناشاد را حداقل تا حدودی می‌بایست در پرتو شیوه‌ای تبیین کرد که طرفین به فشار روانی پاسخ می‌دهند و یا با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند (مرادی، ۱۳۷۹).

کیفیت زندگی زناشویی مطلوب وضعیتی است که در آن زن و شوهر از ازدواج با یکدیگر و با هم بودن، احساس شادمانی و رضایت دارند (احمدی و همکاران، ۱۳۸۴). هلت ، کیفیت زندگی زناشویی را متاثر از توافق زناشویی دانسته که رابطه مناسب بین زن و شوهر را توصیف می­کند. هنگامی که زن و شوهر به میزان قابل توجهی از برآورده شدن نیازها و انتظاراتشان در رابطه زناشویی رضایت داشته باشند، کیفیت زندگی زناشویی مطلوب را گزارش خواهند کرد (بنر[۲۶] و هیل[۲۷]، ۲۰۰۶). طبق نظر آلوجا[۲۸]، باریو[۲۹] و گارسیا[۳۰] (۲۰۰۵) ، کیفیت زندگی زناشویی عبارت است از برونداد ناشی از مجموعه ای از عوامل، نظیر حل تعارض موفقیت آمیز، یا موفقیت در فعالیت های مرتبط با شادکامی در فرایند ازدواج. در واقع، کیفیت زندگی زناشویی، یک ارزیابی کلی از وضع فعلی ارتباط ارائه می دهد (غلامعلیان و احمدی،۱۳۸۷).

همچنین کیفیت زندگی زناشویی یکی از گسترده­ترین مفاهیم برای تعیین و نشان دادن میزان شادی و میزان پایداری رابطه است. کیفیت زندگی زناشویی متغیری است که در طول زندگی زوجین بوجود می آید و لازمه مناسب بودن آن انطباق سلیقه ها، شناخت ویژگیهای شخصیتی، ایجاد قواعد رفتاری و شکل گیری الگوهای مراوده ای است. بدین ترتیب می توان گفت: زوجین دارای کیفیت زندگی زناشویی مناسب، در حیطه های گوناگون زندگی با همدیگر توافق دارند. این چنین زن و شوهر هایی از نوع و سطح روابط کلامی و غیرکلامی شان راضی اند، روابط جنسی شان را لذت بخش و ارضا کننده می دانند، پای بندی های مذهبی مشترکی دارند، وقت و مسایل مالی خودشان را به خوبی برنامه ریزی و مدیریت می کنند، در مسائلی که اختلاف نظر دارند، مصلحت زندگی و خانواده را بر مصلحت خود ترجیع داده از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند، از نوع و کیفیت گذران اوقات فراغت و رفت و آمد با اقوام و دوستان رضایت دارند و در نهایت در تعداد نوع تربیت فرزندان با هم اشتراک نظر دارند (احمدی و همکاران، ۱۳۸۴).

[۱] . Giziber

[۲] . Ellis

[۳] .Waring

[۴]. Mc Master

[۵] .Furman .

[۶] Bradbury

[۷] Johnson & whiffen

[۸] Tseng

[۹] Mc Dermott

[۱۰] Josselson

[۱۱] Beavers model

[۱۲] Olson

[۱۳] King & Hinds

۲۱ Liu

[۱۵] Park

[۱۶] Hinchlift

[۱۷] Cella

[۱۸] Cynthia

[۱۹] Eysenck

[۲۰]. Hornquist

[۲۱]. Glenn

[۲۲]. Cole

[۲۳]. Larson

[۲۴]. Holman

[۲۵] Giziber

[۲۶] Baner

[۲۷] Hile

[۲۸] Aloja

[۲۹] Bario

[۳۰] Garsia

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاریخچه کیفیت زندگی و ویژگی ها و عوامل موثر بر کیفیت زندگی و مدل های هوش هیجانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.