تحقیق تحریم اقتصادی و اثرات اقتصادی تحریم سازمان ملل و بررسی آثار تحریم اقتصادی علیه ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تحریم اقتصادی و اثرات اقتصادی تحریم سازمان ملل و بررسی آثار تحریم اقتصادی علیه ایران دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- مقدمه:    ۵
۲-۲- تعریف تحریم اقتصادی و انواع آن    ۱۰
۳-۲- تاریخچه تحریم های اقتصادی در دنیا:    ۱۱
۴-۲- تحریم علیه ایران بعد از انقلاب اسلامی:    ۱۲
۱-۴-۲- تحریم های اعمال شده توسط آمریکا بر ایران    ۱۲
۲-۴-۲- تحریم های سازمان ملل:    ۱۴
۵-۲- اثرات اقتصادی تحریم سازمان ملل:    ۱۵
۱-۵-۲- اثر بر بخش های اقتصادی:    ۱۵
۱-۱-۵-۲-  اثر بر بخش صنعت:    ۱۵
۲-۱-۵-۲- اثر بر بخش کشاورزی:    ۱۶
۳-۱-۵-۲- اثر بر بخش سیستم مالی:    ۱۷
۴-۱-۵-۲- اثر بر بخش خدمات:    ۱۷
۵-۱-۵-۲- بخش بازرگانی:    ۱۸
۲-۵-۲- اثر بر متغیر های کلان اقتصادی:    ۱۹
۱-۲-۵-۲- تورم:    ۱۹
۲-۲-۵-۲- بیکاری:    ۱۹
۳-۲-۵-۲- سرمایه گذاری:    ۲۰
۴-۲-۵-۲- رشد اقتصادی:    ۲۰
۵-۲-۵-۲- حجم تجاری و تراز بازرگانی    ۲۰
۶-۲-۵-۲- نر خ ارز و ذخایر ارزی    ۲۱
۳-۵-۲- اثرات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت:    ۲۱
۱-۳-۵-۲- اثرات کوتاه مدت:    ۲۱
۲-۳-۵-۲- اثرات میان مدت:    ۲۱
۳-۳-۵-۲- اثرات بلند مدت:    ۲۲
۶-۲- اثرات تحریم در ایران    ۲۲
۱-۶-۲-آثار تحریم بر هدفمندی یارانه‌ها    ۲۲
۲-۶-۲- شاید تحریم‌ها به داد تولید برسند    ۲۳
۳-۶-۲- ۳۰ کشتی، بلاتکلیف روی آب    ۲۳
۴-۶-۲- تحریم‌ها بی‌اثر است    ۲۴
۵-۶-۲- تورم و نرخ رشد پایین، نتیجه تحریم    ۲۴
۶-۶-۲-  تاثیر تحریم‌ها، هم روانی هم واقعی    ۲۵
۷-۶-۲- تحریم های بین المللی ؛ ناقض حق توسعه    ۲۵
۷-۲- تحریم از نگاهی دیگر    ۲۷
۸-۲- راههای مقابله با  تحریم های  اخیر سازمان ملل:    ۳۹
۹-۲- موفقیت، شکست و هزینه کل آثار تحریم بر ایران    ۴۰
۱۰-۲- بررسی آثار تحریم اقتصادی علیه ایران    ۴۴
۱-۱۰-۲- بررسی تأثیرات تحریم اقتصادی بر بخش انرژی    ۴۵
۲-۱۰-۲- بررسی اثرهای تحریم در بخش تجارت کالا    ۵۰
۳-۱۰-۲- بررسی تاثیرات تحریم اقتصادی بر نظام بانکی ایران    ۵۵
۱۱-۲- مبانی نظری و پیشینه    ۵۷
منابع و مآخذ    ۶۱

منابع

اسماعیلی، بابک (۱۳۸۷) شکیت تروریسم مای غرب علیه ایران؛

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی (۱۳۸۷). «مشخص نبودن تأثیر تحریم های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران و لزوم باز بینی آن»، ترجمه نجمه رضایی نیک، گزارش شماره ۸۹۳۴٫

لاپز جرج و دیوید کارت وایت (۱۳۷۶). عصر تحریم جایگزینی برای مداخله نظامی: نظریه های تحریم اقتصادی، ترجمه علی اکبر رضایی، وزارت امور خارجه، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.

زهرائی، مصطفی(۱۳۷۶).«تحریم اقتصادی از نظر تا عمل» مجله سیاست خارجی، سال سازدهم، شماره۱٫

سجادپور، سید محمد کاظم(۱۳۷۶).« ارزیابی مهار دوگانه؛ چهار گانه متفاوت»، مجله سیاست خارجی، سال یازدهم، شماره ۱٫

فردی پور، سعید و مصطفی دلاورپور اقدام (۱۳۸۸). «مختصات ابعاد عملیات روانی تحریم جمهوری اسلامی ایران»، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی، گزارش شماره ۱۰۱۵۷٫

دلیری، جواد(۱۳۸۳).« ارزیابی سیاست تحریم اقتصادی دولت آمریکا علیه ایران(چهارسال دیگر بر مدار تحریم»، روزنامه ایران، ۱۴/۱۱/۱۳۸۳٫

صادقی یارندی، سیف اله و مسعود طارم سری(۱۳۸۵). فرهنگ توصیفی اصطلاحات تجاری بین الملل و سازمان جهانی تجارت، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، انتشارات چاپ و نشر بازرگانی.

عباس، منصور(۱۳۸۷).« بررسی برآورد ریسک ایران در گزارش دسامبر سال ۲۰۰۸ مؤسسه اکونومیست»، فصلنامه اکونومیست، تهران، مؤسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصاد، شماره ۴۱٫

مؤسسه تدبیر اقتصاد(۱۳۸۷). تحریم اقتصادی، آثار و پیامدها، سیاست ها و راهکارها.

مقدمه:

تحریم های اقتصادی ابزاری مناسب، کم هزینه تر و مشهودتر از اقدام نظامی برای اعمال سیاست و اهداف مورد نظر می باشد. در دوران معاصر ایالات متحده آمریکا، از آغازگران تحریم اقتصادی در سطح جهان می باشد و از این حربه، جهت نیل به اهداف خود سود جسته است. برخی از تحریم ها، هزینه های گزافی را بر مردم کشور تحت تحریم وارد می نماید. با این حال اگر دارای منافع استراتژی اساسی باشد، می تواند مطلوب محسوب گردد.
تحریم یکی از ابزارهای فشار و اجبار در پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشورها در سطح بین المللی می باشد. از گذشته های دور کشورهای قدرتمند اقتصادی جهان از ابزار تحریم بخصوص تحریم اقتصادی به عنوان اهرم های فشار بهره می بردند. اگر چه تحریم ها و محاصره اقتصادی بیش تر به سیاست جهانی معاصر مربوط می شود، اما کاربرد این ابزار در طول تاریخ دیده شده است. از آن جایی که ایران یکی از باستانی ترین و قدیمی ترین کشورهای جهان است که در طول تاریخ توانسته است در عرصه بین الملل، کارکرد و نقش های مختلفی را ایفا نموده و بر دیگر کشورها و همسایه های خود تأثیرات مثبتی از لحاظ انتقال تمدن و فرهنگ، شهرسازی، تولید علم و فناوری داشته است، همواره موقعیت استراتژیک کشور ایران در طول تاریخ، باعث ایجاد فشار و تحریم هایی علیه این کشور شده است. برخی از کشورهای جهان سوم نیز در روند رشد اقتصادی و سیاسی خود، انواع تحریم را تجربه کرده اند، چین و هند از جمله کشورهایی هستند که به دلیل آزمایش های هسته ای خود، تحریم اقتصادی را گذرانده اند. در دوران معاصر ایالات متحده آمریکا، از آغازگران تحریم اقتصادی در سطح جهان می باشد، و از این حربه، جهت نیل به اهداف خود سود جسته است.

تحریم زمانی موفق است که هزینه سنگینی بر کشور تحت تحریم تحمیل نماید و فشار اقتصادی را به فشار سیاسی موثر تبدیل سازد و تغییرات مورد نظر را در رفتار و یا ماهیت نظام تحت تحریم ایجاد کند و هزینه ای که بر اقتصاد کشور تحت تحریم تحمیل می نماید، بیشتر از هزینه آن برای اقتصاد کشور تحریم کننده باشد. سرانجام در قیاس با دیگر ابزارها و سیاست های ممکن از مطلوبیت بیشتری برخوردار باشد. تحریم های اقتصادی ابزاری مناسب، کم هزینه تر و مشهودتر از اقدام نظامی برای اعمال سیاست و اهداف مورد نظر می باشد. کشور اعمال کننده در صورت تهدید نظامی، می بایست هزینه های گزافی را متحمل شود.
تحریم ها غالباً با ابزارهای دیگر مانند تهدید نظامی و انزوای سیاسی به کار برده می شود و تحریم یک کشور غالباً چندین سال به طول می کشد. طی مدت تحریم، تغییرات اقتصادی و سیاسی مهم، مستقل از تحریم به وقوع می پیوندد که تأثیر آنها را نمی توان به راحتی از تاثیر تحریم اقتصادی جدا نمود. برخی از تحریم ها، هزینه های بسیار گزافی را بر مردم کشور تحت تحریم وارد می نماید. با این حال اگر دارای منافع استراتژی اساسی باشد و از زیان های سنگین جلوگیری کند، می تواند همچنان مطلوب محسوب گردد.
تعریف تحریم: به طور کلی، تحریم به هر عمل منفی در پاسخ به کنشی خاص در چارچوب اهداف تحریم می گویند. تحریم دستکاری روابط اقتصادی به منظور دستیابی به اهداف سیاسی است که با هدف ناگزیر کردن جامعه به تغییر سیاست یا حکومت خود، آن را تهدید به تنبیه اقتصادی می نماید.

اهداف تحریم: هدف از تحریم در چارچوب کلی در موارد زیر خلاصه می شود:

۱- تهاجمی: در این حالت تحریم برای تغییر رفتار کشوری خاص استفاده می شود.

۲- دفاعی: در این حالت تحریم برای کاهش سریع توسعه توانایی های استراتژیک کشوری خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

۳- ارتباطی: در این حالت تحریم، برای ارسال پیام عدم رضایت نسبت به رفتار کشوری خاص به کار گرفته می شود.

تحریم اقتصادی: تحریم اقتصادی یکی از انواع اقدامات دسته جمعی می باشد و بر این اساس باید از کارآمدی و تأثیرگذاری لازم برخوردار باشد.

چنانچه اقدامات دسته جمعی، از جمله تحریم های اقتصادی برای حفظ صلح و امنیت بین المللی موثر نباشند، نباید اعمال گردند و در صورتی که اجرای آنها آغاز شده و بی‌تأثیر تشخیص داده شده اند، باید متوقف گردند.
مارگارت داکسی از نویسندگان معروف در زمینه مسئله تحریم اقتصادی است. او تحریم های بین‌المللی را چنین تعریف می نماید: «تنبیهاتی که در قابل تبعات اعلام شده ناکامی هدف در تبعیت از استانداردها یا الزامات بین المللی، تهدید به اجرا و یا واقعا اعمال شده اند.» در زمینه تحریم‌های بین‌ المللی، تعاریف متعددی از سوی نظریه پردازان علم سیاست و حقوق بین الملل وجود دارد که به برخی اشاره می شود:

تحریم های بین المللی عبارت است از اقدامات اقتصادی زورمدارانه که علیه یک یا چند کشور اعمال می شوند و هدف آن تلاش برای اجبار به تغییر سیاست یا حداقل اثبات نظر کشور تحریم‌کننده درباره سیاست های کشور دیگر است. تحریم بین‌المللی یعنی حذف آگاهانه و با خواست دولتی و یا تهدید به حذف روابط تجاری و مالی معمول.
انواع تحریم اقتصادی: تحریم اقتصادی را می توان از جنبه های مختلف تقسیم بندی نمود، از لحاظ منشأ تحریم سه نوع تحریم وجود دارد: الف. تحریم یک جانبه

ب. تحریم چند جانبه از سوی چند کشور ج. تحریم توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد.

۲-۲- تعریف تحریم اقتصادی و انواع آن

تحریم اقتصادی اقدام برنامه ریزی شده یک یا چند دولت از طریق محدود کردن مناسبات اقتصادی برای اعمال فشار بر کشور هدف با مقاصد مختلف سیاسی است. تحریم اقتصادی را عموما بر دو نوع می دانند یا آن را در دو زمینه اعمال می کنند:

اول، تحریم تجاری که در آن صادرات و واردات به کشور هدف، محدود یا قطع می شود;

دوم، اعمال محدودیت ها، تضییقات یا قطع مناسبات مالی،

از سوی دیگر بسته به منشا تحریم آن را به سه نوع تقسیم می کنند:

۱) تحریم  های یک جانبه

۲) تحریم از سوی چند کشور

۳) تحریم توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزش نفت و وابستگی دنیا به آن و تحریم اقتصادی و تحریمهای اعمال شده علیه ایران
  • تحقیق نظریه رئالیسم و فناوری هسته ای و تحریم اقتصادی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.