تحقیق تحقیقات انجام شده روی سیستم چشایی ماهیان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تحقیقات انجام شده روی سیستم چشایی ماهیان دارای ۲۱ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مقدمه    ۵
۲- مروری بر مطالعات انجام شده    ۱۰
۲-۱ تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۱۰
۲-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۱۰
منابع    ۱۴

 منابع

سوداگر،م.، جعفری شموشکی، و.، حسینی، س.ع.، گرگین، س. و عقیلی، ک. ۱۳۸۶٫ اثر اسید آمینه های آسپارتیک و آلانین به عنوان ماده جاذب غذایی بر شاخص های رشد و بقاء بچه فیل ماهیان (Huso huso) مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی۱۵،۶۸-۵۸٫

سید محمدی، ی. ۱۳۸۹٫ روانشناسی فیزیولوژیکی، تالیف جیمز کات. تهران نشر روان.۴۴۰ ص.

افشار مازندران، ن. ۱۳۸۱٫ راهنمای عملی تغذیه و نهاده‌های غذایی و دارویی آبزیان در ایران، تهران، انتشارات نوربخش، ۲۱۶صفحه

جعفری، و. ۱۳۸۶٫ ساختار و ترجیح گیرندگی بویایی و چشایی تاس ماهی ایرانی(Acipencer persicus)  با استفاده از اسیدهای آمینه آزاد. رساله دکتری، دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه تربیت مدرس، ۸۰ صفحه

دانش مسگران، م. ۱۳۸۷٫ در ترجمه اسیدهای آمینه در تغذیه دام، دملو، ج.پ.ف. دانشگاه فردوسی مشهد. ۴۴۴ص.

کریم زاده، ح.، ملک نیا، ن. و شهبازی، پ. ۱۳۸۰٫ در ترجمه بیوشیمی هارپر، هارپر، ه.آ. انتشارات آینده سازان، پژواک اندیشه، جلد یک. ص ۷۶۰٫

وثوقی، غ. و مستجیر، ب. ۱۳۸۵. ماهیان آب شیرین، انتشارات دانشگاه تهران، بخش دوم، صفحه ۲۲۸.

 ۱- مقدمه

تغذیه از فرایندهای اساسی برای بقای فرد و گونه است. با این حال روند انتخاب انواع غذاهای مناسب در ماهیان کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است (هارا و زینلسکی[۱]، ۲۰۰۷). رفتار غذایی از جمله رفتارهای پیچیده بوده و شامل چندین پاسخ رفتاری وابسته به غذا خوردن است،که عبارتند از: روش­های تغذیه، عادات تغذیه، فرآیند یافتن غذا، تکرار تغذیه و ترجیح غذایی است (ولکوف و پیتر،[۲] ۲۰۰۶). رفتار ماهی در گونه­های مختلف متفاوت است. بطور کلی سه مرحله را در جستجوی غذا می­توان تشخیص داد که عبارتند از: تحریک، جستجو و مصرف (آتما۱۹۷۱[۳]). شناخت رفتار های تغذیه‌ای در امر پرورش ماهی و همچنین ماهیگیری دارای اهمیت است (کاسومیان و داوینگ[۴]، ۲۰۰۳).

بررسی رفتار غذایی، هدف تعداد قابل توجهی از مطالعات علمی با موضوع­ مربوط به نقش گیرنده های شیمیایی در یافتن منابع غذایی بوده است (مورسو[۵] و کاسومیان،۲۰۱۰).

سیستم های حسی زیادی در رفتار غذایی ماهی شرکت دارند، اما نقش و اهمیتشان در مراحل مختلف رفتار غذایی متفاوت است. سیستم­های شیمیایی ماهیان شامل چشایی، بویایی و حس شیمیایی عمومی هستند، عملکرد حس چشایی توسط گیرنده­های موجود در جوانه های چشایی صورت می­گیرد. پاسخ­های بویایی به واسطه گیرنده های پروتئینی خاص موجود در غشای نورون­های گیرنده بیان می­شود، و بنابراین به لحاظ ساختار و عملکرد با حس چشایی و حس شیمیایی عمومی برابری می­کند. حس شیمیایی عمومی و سایر حس­های شیمایی دیگر احتمالا به وسیله ساختارهای عصبی غیر اختصاصی مانند انتهای عصب­های­ آزاد عصب­دهی می­شوند. در حالی که سیستم چشایی تنها سیستم حسی است که توسط سه عصب مغری عصب دهی می­شود که نشان دهنده اهمیت و نقش این سیستم است. اعصاب همه این سیستم­های حسی به­طور طبیعی به­وسیله مواد شیمیایی اختصاصی یا غیر اختصاصی تحریک می­شوند (هارا و زینلسکی۲۰۰۷). حس چشایی ماهیان به دو زیر سیستم چشایی تحت عنوان؛ چشایی خارج دهانی و چشایی داخل دهانی تقسیم می شود (کانوال و فینگر[۶]، ۱۹۹۲). آزمایشات رفتاری و الکتروفیزیولوژیکی نشان داده­اند که این دو سیستم در حساسیت ، دامنه تغییرات و ترکیبات ساختاری با هم فرق دارند (کاسومیان۱۹۹۷، کاسومیان و پروکوپواف[۷]،۲۰۰۱).

مطالعات رفتاری نشان داده اند موردی که به عنوان غذا انتخاب می­شود، بر اساس اطلاعات داده شده توسط هر یک از سیستم های حسی شامل بویایی، بینایی، شنوایی و اندام خط جانبی، سیستم چشایی خارج دهانی و گیرنده­های الکتریکی است، اما این حس­ها مناسب بودن غذا برای ماهی را تعیین نمی­کند، سیستم حس چشایی داخل دهانی ارزیابی نهایی را در فرایند تغذیه فراهم می­کند. به نظر می­رسد که تحریک سیستم چشایی خارجی واسطه­ی رفتارهایی مانند، قاپیدن، گاز زدن یا تکه کردن، بخصوص در ماهیان تغذیه کننده از کف باشد (گوماهر[۸] و همکاران ۱۹۹۲). همچنین این امکان را به ماهیان می­دهد که مواد مضر را قبل از اینکه وارد دهان شود تشخیص دهند (هارا و زینلسکی۲۰۰۷). حواس بویایی و چشایی به عنوان حس شیمیایی اصلی در موجودات دریایی شناسایی شده­اند (کارلس[۹] و همکاران، ۲۰۰۸). بویایی در اکثر ماهیان سیستم هدایت کننده در دریافت علائم شیمیایی و جستجوی غذا از راه دور است (داوینگ، ۱۹۸۶) و در تنظیم شکل‌های مختلف رفتار ماهی اهمیت دارد (کاسومیان ومورسی[۱۰]، ۲۰۰۵). در مقابل عملکرد سیستم چشایی در مرحله نهایی رفتار غذایی و تعیین مناسب بودن غذای کشف شده است (کاسومیان و داوینگ، ۲۰۰۳).

حس چشایی از لحاظ زیست‌شناختی بیشتر در دو زمینه انتخاب مواد غذایی و راه‌اندازی ترشح غدد گوارشی اهمیت دارد، به‌طوری که موجود زنده نه تنها قادر است مواد غذایی مفید را از غیرمفید تشخیص دهد، بلکه به صورت شرطی در میزان ترشح غدد گوارشی تأثیر می‌گذارد (سید محمدی، ۱۳۸۹). زمانی که ماده غذایی قبل از پس زدن و یا قورت دادن در دهان حفظ می­شود را زمان نگه داری گویند، که طی آن جذابیت ماده غذایی تشخیص داده می­شود. طولانی بودن این مدت لزوما منجر به مصرف غذا نمی­شود (کاسومیان، ۱۹۹۷)، در این مدت غذا به قسمت کام انتقال داده می­شود، جایی که تراکم جوانه­های چشایی بیشترین مقدار است و تعداد آن­ها در سیم به ۸۲۰ عدد در میلی متر مربع می­رسد (اوس[۱۱] وهمکاران، ۱۹۹۷).

اندام محیطی وابسته به سیستم چشایی ماهیان، جوانه های چشایی می­باشند که درماهیان، نه­تنها در حفره دهانی، حلق، مری و آبشش­ها بلکه روی لب­ها، سبیلک­ها، باله­ها و روی کل سطح بدن در اکثر گونه­ها وجود دارند. به دلیل تغییرات فیزیکو شیمیایی آب، در زیست­گاه­های آب شیرین، تکامل جوانه­های چشایی موجود در سطح کمان­های آبششی ماهیان آب­های شیرین بیشتر است. جوانه های چشایی داخلی منشا درون­پوستی و جوانه های چشایی خارجی منشاء برون­پوستی دارند (کاپور[۱۲] وهمکاران،    ۱۹۷۵ ، ایشی مارو[۱۳] ۲۰۰۵، هارا و زینلسکی ۲۰۰۷). فراوانی و توزیع جوانه های چشایی  در هر گونه متمایز است، توسعه ساختاری سیستم چشایی و ویژگی جوانه های چشایی در هرگونه به صورت معناداری با استراتژی و الگوهای تغذیه ای در ارتباط است (کاسومیان و پروکوپواف،۲۰۰۱).

ویژگی­های عملکردی سیستم چشایی ماهیان عمدتا به­وسیله روش­های الکتروفیزیولوژیکی مورد مطالعه قرار گرفته است (کاسومیان و داوینگ، ۲۰۰۳). مرکز توجه تحقیقات الکتروفیزیولوژیکی برای سه دهه برروی حساسیت اعصاب چشایی به اسیدهای آمینه بوده است (هارا و زیلینسکی، ۲۰۰۷). برای مشاهده رفتار ماهی به تحریک چشایی، از ثبت پاسخ‌های رفتاری ماهیان آزمایشی به پلت‌های مصنوعی حاوی عصاره هریک از ارگانیسم‌های غذایی یا اجسام وابسته به اسیدهای آمینه (ایزومر L چپ‌گرد) یا چهار مزه اصلی استفاده می­شود. در سیستم چشایی مهره داران، ترکیبات شیمایی محیطی به وسیله جوانه های چشایی دریافت می­شوند (ایشی مارو و همکاران، ۲۰۰۵)، در نتیجه سیگنال­ها از طریق اعصاب چشایی که سلول­های جوانه چشایی را عصب دهی می­کنند به سیستم اعصاب مرکزی منتقل می­شوند. ترجیح چشایی تقریبا ناشی از فرآیندی است که در سیستم عصبی مرکزی قرار گرفته است و مربوط به مکانیسمی در خود گیرنده‌های چشایی نیست (سپهری ، ۱۳۸۷). گونه­های ماهی به ترکیبات شیمیایی حل شده در آب مانند اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی، شکر، نوکلئوتیدها و اسیدهای صفراوی، با حساسیت بالا نسبت به پستانداران پاسخ می­دهند (هارا ۱۹۹۴، ایشی مارو و همکاران ۲۰۰۵؛کاسومیان، ۱۹۹۶). حضور یا عدم حضور این ترکیبات در غذا مشخص می­کند که غذا قاپیده، رها و خورده یا پس زده شود، همچنین تعیین می­کنند که چه مقدار از غذا مصرف شود (کاسومیان و داوینگ، ۲۰۰۳). به عنوان یک دیدگاه بیان شده است که گیرنده های چشایی نسبت به مواد مورد نیاز حساس می­شوند. ترجیح چشایی به این معناست که حیوانات بعضی از غذاها را به غذاهای دیگر ترجیح می‌دهند و به صورت ناخودآگاه و اتوماتیک از این امر برای کنترل رژیم مصرفی استفاده می‌کنند (سپهری ،۱۳۸۷). علاوه بر این سیستم چشایی در دوری کردن از مواد مضر نقش داشته وحساسیت بالا به مواد تلخ مانند سموم دریایی دارد (هاراو زینلسکی،۲۰۰۷).

[۱] – Hara and Zielinski

[۲]– Volkoff and Peter

[۳]– Atema

[۴] – Kasumyan

[۵] – Marusov

[۶]– Kanwal and Finger

[۷]– Prokopova

[۸] – Gomahr

[۹] – Charles

[۱۰] – Morsi

[۱۱] – Osse

[۱۲] – Kapoor

[۱۳] – Ishimaru

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.