تحقیق تعریف لکنت، علت شناسی و انواع رویکردها و روش های درمانی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تعریف لکنت، علت شناسی و انواع رویکردها و روش های درمانی آن دارای ۲۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه    ۴
۱-۲توصیف و تعریف لکنت    ۶
۱-۳علت شناسی لکنت    ۶
۱-۳-۱لکنت به عنوان یک اختلال سازماندهی مغزی    ۶
۱-۳-۲لکنت به عنوان نقص تولید زبانی    ۸
۱-۳-۳لکنت با علل روانشناسی    ۱۰
۱-۳-۴لکنت به عنوان اختلال چند عاملی    ۱۰
۱-۴سنجش شدت لکنت    ۱۱
۱-۵مروری بر درمان لکنت کودکان دبستانی    ۱۳
۱-۵-۱برنامه قوانین روانی     ۱۳
۱-۵-۲گفتار نرم و درمان رفتاری- شناختی    ۱۴
۱-۵-۳برنامه لیدکامب برای کودکان سن مدرسه که لکنت می‌کنند    ۱۶
۱-۵-۴برنامه افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار(GILCU)    ۱۸
۱-۶بررسی متون    ۲۰
۱-۶-۱متون داخلی    ۲۰
۱-۶-۲متون خارجی    ۲۱

 منابع

Ward D. Stuttering and Cluttering: Frameworks for Understanding and Treatment. London: Psychology Press; 2006.

۲٫DruceT.Evaluation of intensive treatment program for stuttering in young children. In department of speech pathology, royal children’s Hospital, Melbourn, Australia. (1997).

Farazi, M. StutteringPathology, University ofSocial Welfare and RehabilitationSciences,Tehran, 1386.

Mohammadi, H.yadgary, p. Nilipour, R. Comparison ofstutteringbilingualproficiencyamongstudentsandtheir naturalcounterparts. Journalof Rehabilitation, 1387

Sawyer J, chon H, Ambrose NG.Influence of rate, Length, and complexion on speech fluency in a single – speech sample in preschool children who stutter. J fluency Disorder. 2008; 33(3):220-40.

Latterman ch, Euler H, Neumann K, A randomized control trial to investigate the impact of the Lidcombe program on early stuttering in German- Speaking preschooler, Journal of fluency Disorder, 2008; 52-65.

Shafie, M.ftahyan, P.hsyns ancestry, n. Sower, The. Treatment of children with stuttering: elongation Gfth.asfhan: Bhatta Research Publications, 1392.

Packman A. Theory and Therapy in stuttering. J fluency Disorder 2012; 37(4): 225 -30.

Shafie, b. October Alian, g. Stuttering disorder in children, Isfahan University of Medical Sciences, 1385.

Raming P,Treatment the school age child who stutters, Department of Speech, Language, and Hearing Sciences, University of Colorado,2003.

JelČiĆ S, Anslow M.The science & practice of stuttering treatment, Wiley black well, UK, 2012.

Lyvyd, n. Translation Uryâd Rnjany, M. Understanding of stuttering. 1385, Hamedan, the light of knowledge. Pp. 24-48

Guitar B, Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment, 2006; 244-246.

Memorial, p. Salehi, OR. Zand, M. Differential diagnosisof earlystutteringandnormaldysfluency14and15.

۱-۱ مقدمه

گفتار و زبان کارآمد ترین راه ارتباطی میان انسان هاست. این شیوه ارتباطی در صورت دارا بودن ویژگی های خاص می تواند نقش خود را به طورمؤثر ایفا کند. هریک از این ویژگی ها ممکن است جداگانه یا با هم به دلایل مختلف دچار آسیب هایی به درجات گوناگون شوند و مسیر ارتباطی انسان را مختل نمایند. یکی از شایعترین این اختلالات، لکنت است(۱). هرگونه اختلال درتداوم، سرعت، سهولت در تولید، بر­نامه­­­ ­­­ریزی، ریتم گفتاری و یا ترکیبی از این عوامل باعث ایجاد پدیده ای به نام ناروانی یا لکنت خواهد شد. به عبارتی دیگر هرگونه از هم گسیختگی و آشفتگی جریان طبیعی گفتار، منجر به لکنت می­ گرد­د(۲). ون- رایپر(۱۹۸۲)[۱] بر این باور است، لکنت زمانی پدید می آید که در جریان طبیعی گفتار، وقفه ای ناگهانی و غیر طبیعی به واسطه تکرار، کشیده گویی، به میان اندازی و قفل شدن دهان در هر کدام از سطوح صدا، هجا، کلمه و حتی عبارات، ایجاد شده و بعضاً با “رفتارهای وابسته [۲]“همراه است(۳). لکنت یک اختلال رایج در دوران کودکی است. این اختلال اکثر گفتاردرمانگرانی را که در حیطه کودکان فعالیت می کنند، نگران نموده و به چالش می اندازد. آمارها نشان می دهد که از هر صد کودکی که به مدرسه می روند، یک کودک لکنت می نماید(۴). یکی از مواردی که ذهن محققین را به خود مشغول ساخته، ارتباط عوامل زبانی با بروز لکنت می باشدکه در سطوح آواشناختی و واج شناختی، نحو و معنا شناختی است. به عبارتی فرض بر این است که ویژگی های واژه ها و طول گفته ها در هنگام بیان می تواند احتمال بروز لکنت را افزایش دهد(۵). متغیر بودن میزان ناروانی گفتار به دنبال تغییرات بر روی ویژگی های واژه ها، نقش و اثر مهمی در درمان لکنت دارد(۶). از آنجا که لکنت یک اختلال عصبی-رشدی[۳]است، بنابراین هرچه کودکان در سن پایین تر درمان شوند، بهتر به درمان پاسخ می دهند. برای گروه کودکان دبستانی نیز حیاتی است

تامؤثر ترین درمان را قبل از آنکه لکنت آنها پایدار شود، دریافت دارند(۷). کودکانی که همزمان با بزرگ شدن، همچنان به لکنتشان ادامه می دهند مجبورند در مقابل آسیب هایی از جمله برهم خوردگی غیر ارادی گفتار و مسایلی همراه از قبیل پریشانی، شکست، شرمندگی، نگرانی و اجتناب اجتماعی مقابله نمایند. یکی از نگرانی های بزرگ در تحقیق اخیر این است که هزاران کودک در خطر این مسایل می باشند. بسیاری از کودکانی که لکنت می نمایند در طول زمان از نظر روانی و اجتماعی ضعیف خواهند شد. برای همین دلایل، ضروری است که درمان های مؤثری را برای کودکان دبستانی ترتیب داد تا اثر هر آسیب احتمالی را کاهش داد(۱). رویکرد های رفتاری سالهاست که به طور فزاینده متداول شده و مورد پذیرش قرار گرفته اند و این امر می تواند به این دلیل باشد که فنون مورد استفاده عمدتاً بطور مستقیم از اصول شناخته شده رفتار انسان ریشه گرفته اند و توسط شواهد آزمایشگاهی و آزمایش های میدانی به طور دقیق تر حمایت شده اند(۸). یکی از روش های درمانی مستقیم که برای درمان لکنت کودکان در سنین دبستان به کار می رود، رویکرد افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتارGILCU)) است. این رویکرد شامل ۵۴ گام است که بسیار دقیق کنترل شده و منسجم در طول سه مرحله ایجاد[۴]، انتقال[۵]و تثبیت[۶]صورت می گیرد. ریان[۷]، گفتار را یک فعالیت عامل[۸]می داند و بنابراین از دیدگاه وی گفتار ناروان به صورت شرطی سازی عامل به بهترین وجه درمان می شود. به عبارت دیگر این روش بر پایه شرطی سازی عامل صورت می گیرد(۹)

 ۱-۲   توصیف و تعریف لکنت

درمانگران و پژوهشگران، لکنت را یکی از بیماریهای چالش برانگیز در حوزه روانی گفتار می دانند وآن را ناظر بر ویژگی های قابل مشاهده شامل تکرار صدا، هجا، کلمه و یا عبارت، کشیده گویی صداها، تنش عضلانی، قفل هایی که ممکن است با سایر حرکات بدنی در حین تقلای تولید گفتار روی دهد، می دانند(۸).

۱-۳  علت شناسی لکنت

با توجه به تاریخچه و قدمت این اختلال شایع، درمانگران و پژوهشگران حوزه اختلالات روانی گفتار، لکنت را از جنبه های مختلف عضوی(ارگانیسم و فیزیولوژیکال)، روانشناختی و زبانشناختی بررسی کردند. گرچه شواهدی دال بر عوامل ژنتیکی، سابقه خانوادگی، نارسایی های زبانی و روانی و تاخیر بازخورد شنیداری وجود دارد، اما تاکنون علت واحد و اصلی بر ایجاد آن نیافتند. به چند نمونه جدید و مهم آن اشاره می شود.

۱-۳-۱   لکنت به عنوان یک اختلال سازماندهی مغزی

بسیاری از مطالعات در هر دو گروه گویندگان با گفتار طبیعی و بیماران آسیب دیده مغزی نشان می دهد که نیمکره چپ در بسیاری از افراد، نیمکره غالب برای گفتار است. یکی از اولین تئوری هایی که لکنت را به عنوان فقدان برتری نیمکره ای در نظر می گیرد، تئوری اورتون(۱۹۲۷)[۹] و تراویس(۱۹۳۱)[۱۰] است. تئوری آنها اولین تئوری رسمی در زمینه لکنت بود که دارای یک نظریه علت شناسی بر پایه دستگاه عصبی مرکزی افراد لکنتی بود. این تئوری براساس فقدان برتری طرفی در گفتار بود. طبق این نظریه، برتری طرفی طبیعی نیمکره چپ در گفتار و زبان در افراد لکنتی وجود ندارد. در افراد دارای گفتار روان، برتری طرفی نیمکره چپ موجب می شود که مناطق حرکتی نیمکره راست از دستورات نیمکره چپ در زمینه سرعت، دقت، دامنه، قدرت حرکات پیروی کنند. هنگامیکه هر دو نیمکره در ارسال دستورات یکسان به نیمکره های هم جهت خود، همکاری دارند، روانی گفتار رخ می دهد. اما هنگامی که این هماهنگی از بین می رود، هیچکدام از نیمکره ها در کنترل گفتار برتری نخواهد داشت و در این حالت هر دوی آنها قادر به ارسال پیام به دستگاه گفتاری هستند. نتایج این عدم هماهنگی منجر به اختلال در عملکرد هر دو سمت عضلات در گفتار می شود. این اختلال همان علائم آشکار در گفتار است. این تئوری برای سال های متمادی کنار گذاشته شد، زیرا درمان تجویز شده بر اساس این تئوری موثر نبود. این درمان شامل، ایجاد برتری نیمکره چپ بوسیله به کاربردن دست و پای راست به تنهایی بود.

[۱]. Van Raiper

[۲] .Associated Behaviours

[۳]. Neuro-developmental

۱٫٫ Establishment

[۵]. Transfer

[۶]. Maintenance

[۷].Ryan

[۸]. Operant

[۹] .Orton

[۱۰] .Travis

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.