تحقیق تعریف و اهداف مجازات و زندان و انواع زندان و منابع حقوق زندانیان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تعریف و اهداف مجازات و زندان و انواع زندان و منابع حقوق زندانیان دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات مجازاتها    ۵
مبحث اول تعریف مجازات    ۵
الف : تعریف مجازات در حقوق عرفی    ۵
ب : تعریف مجازات در حقوق اسلامی    ۶
مبحث دوم : سیر تحول مجازاتها    ۷
الف : مفهوم قدیمی مجازات :    ۸
ب مفهوم کنونی مجازاتها    ۱۰
مبحث سوم اهداف مجازات    ۱۲
الف- اهداف مجازات در حقوق عرفی    ۱۲
بند۱- هدف اخلاقی کیفر ( سزادهی)    ۱۲
بند ۲- هدف ارعاب    ۱۳
۲-۱- ارعاب عمومی    ۱۴
۲-۲- ارعاب خصوصی    ۱۴
بند ۳- هدف اصلاح (تربیت مجدد)    ۱۵
ب- اهداف مجازات در حقوق اسلام    ۱۶
فصل دوم : مجازات زندان    ۱۷
مبحث اول : تعریف زندان    ۱۷
۱-زندان درلغت :    ۱۷
۲-مشروعیت زندان از دیدگاه احادیث و روایات    ۱۹
۳- انواع زندان از نظر فقهای اسلام    ۲۰
الف : زندانهای معقول    ۲۱
۱-زندان ایزائی و مجازاتی    ۲۱
۲-زندان اصلاحی :    ۲۱
۳-زندان احتیاطی    ۲۱
۴-زندان تأدیبی    ۲۲
۵-زندان سیاسی    ۲۲
۶-زندان استحقاقی :    ۲۲
۷-زندان حفاظتی    ۲۲
ب – زندانهای نامعقول    ۲۳
۱-زندان انتقامی :    ۲۳
۲-زندان برای درهم شکستن مقاومتها :    ۲۳
۳-زندان به منظور از بین بردن رابطۀ رهبری :    ۲۳
۴-زندان برای رفع مزاحمت :    ۲۳
۵-زندان بخاطر پاکی :    ۲۴
۴- انواع زندانها در قرن حاضر    ۲۴
الف-زندانهای عمومی یا دسته جمعی :    ۲۴
ب-زندانهای انفرادی یا پنسیلوانی :    ۲۵
ج-زندانهای متناوب :    ۲۵
د-سیستم تدریجی یا ایرلندی :    ۲۶
۵-سیستمهای جدید :    ۲۶
۶-فلسفه وجود زندان :    ۲۸
مبحث سوم :    ۳۰
الف :سیر تحول زندان ها در دنیا    ۳۰
ب :تاریخچه تحول زندان های ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی    ۳۲
ج :زندان بعد از مشروطیت    ۳۳
مبحث چهارم :    ۴۰
الف :تاریخچه آیین نامه اجرایی سازمان بعد از پیروزی انقلاب    ۴۰
ب :تاریخچه شکل گیری سازمان زندان ها پس از پیروزی انقلاب    ۴۲
مبحث پنجم – منابع حقوق زندانیان    ۴۶
الف ) منابع فراملی    ۴۷
بند ۱- اعلامیه جهانی حقوق بشر    ۴۷
بند ۲- میثاق بین المللی حقوق اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی و میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی:    ۴۸
بند ۳-مجموعه قواعد حداقل رفتار با زندانیان بمنظور مبارزه با جرم و چگونگی رفتار با زندانیان    ۵۰
بند ۴ – کنوانسیون منع شکنجه و رفتار یا مجازات خشن، غیر انسانی یا تحقیر کننده:    ۵۲
ب :منابع ملی    ۵۵
گفتار اول: قانون اساسی    ۵۵
گفتار دوم: قوانین عادی    ۵۷
بند اول: قانون مجازات اسلامی    ۵۷
فهرست منابع    ۶۰

منابع

۱-باهری، محمد – نگرشی بر حقوق جزای عمومی – مقارنه و تطبیق : رضا شکری – چاپ اول – انتشارات مجمع علمی و فرهنگی مجد – ۱۳۸۰٫

۲-سمیعی، حسن – حقوق جزا – چاپ چهارم – چاپخانه شرکت مطبوعات – تهران – ۱۳۳۳

۳-علی آبادی، عبدالحسین – حقوق جنایی – جلد دوم – چاپخانه بانک ملی – تهران – ۱۳۵۲٫

۴-ــــــــ – حقوق جنایی – جلد اول – انتشارات فردوسی – تهران – ۱۳۶۷

۵-گسن، ریموند – مقدمه ای بر جرم شناسی – ترجمه : مهدی کی نیا – چاپ اول – نشر مترجم – ۱۳۷۰

۶-محسنی، مرتضی – دورۀ حقوق جزای عمومی – جلد اول – چاپ دوم – انتشارات گنج دانش – تهران – ۱۳۷۵٫

۷-نوربها، رضا – زمینۀ حقوق جزای عمومی – چاپ سوم – نشرداد آفرین – تهران ۱۳۷۸

۸-استفانی، کاستون – لواسور، ژرژ – بلوک، برنار – حقوق جزای عمومی – ترجمۀ : حسن دادبان – چاچ اول – انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی – تهران – ۱۳۷۷٫

۹-بولک، برنار- کیفرشناسی – ترجمه : علی حسن نجفی ابرندآبادی – چاپ دوم – انتشارات مجد – تهران ۱۳۷۷

۱۰-فقیه نخجیری، حسن – دعوای خصوصی در دادگاه جزا – نشر داورپناه – تهران – ۱۳۵۱

۱۱-ذکایی، محمود – تقریرات درس حقوق جزای عمومی ۴ – دانشکده حقوق دانشگاه شیراز – سال تحصیلی ۶۸-۶۷

۱۲-واحدی، جواد – تاریخ فلسفۀ حقوق – کانون وکلاء – سال نهم – شماره ۵۳٫

۱۳-معین افشار، منوچهر – مجموعه قواعد حداقل رفتار با زندانیان – حقوق بشر – سال سوم – شماره ۱۰

فصل اول : کلیات مجازاتها

مبحث اول تعریف مجازات

الف : تعریف مجازات در حقوق عرفی

چون در متون حقوقی ( چه در سابق و چه در حال حاضر ) تعریف روشن و صریحی از کیفر یا مجازات بعمل نیامده است ، تعاریف متعدد و گوناگونی از آن شده است . با نقل پاره از این تعاریف ، به بررسی ماهیت مجازات خواهیم پرداخت :

دکتر باهری مجازات را اینگونه تعریف کرده است « مجازات آزاری است قاضی بعلت ارتکاب جرم و به نشانه نفرت جامعه از عمل مجرمانه و مرتکب آن ، برای شخصی که مقصر است بر طبق قانون تعیین می کند »[۱]

در کتاب حقوق جنایی نیز گفته شده « مجازات عبارت از تنبیه و کیفر است که بر مرتکب جرم تحمیل میشود. مفهوم رنج از مفهوم مجازات غیر قابل تفکیک است و در واقع رنج و تعب است که مشخص حقیقی مجازات می باشد [۲]

و یا دور کیم  کیفر را واکنش خاص از طرف جامعه در برابر جرم دانسته است .[۳]

برخی دیگر از حقوق دانان « اهداف مجازت » را نیز در تعریف آن آورده اند مجازات مشقتی است و هیأت جامعه به سه منظور مهم بر مجرم تحمیل می کند.

تلافی و قصاص جامه ، اصلاح و تصیفۀ اخلاقی مجرم ، مصونیت جامعه از اضرار مجرم[۴] پروفسور کارو حقوقدان فرانسوی نیز از کیفر چنین تعریف کرده است :

« مجازات رنج و ضرری است که مورد حکم مقامات قضایی ، علیه مجرم واقع می شود و منظور آن خساراتی است که از عمل مجرم به جامعه وارد شده است»[۵]

این تعاریف عمدتاً مجازات را به معنای رنج و آزار و زیان  و صدمه گرفته اند در حالیکه این ها همه از آثار مجازات هستند ، آن هم نه در همه موارد ، بلکه در پاره ای از موارد است که مجازات اعمال شده به فرد ، مانند مجازاتهای بدنی چنین آثاری را درپی دارد. بنظر می رسد تعریف جامع از کیفر بیانگر ماهیت حقیقی آن باشد باید واجد شرایط زیر باشد :

اولاً مجازات باید به موجب قانون و حکم محاکم صلاحیتدار باشد

ثانیاً مجازات باید با درنظر گرفتن آثاری که اعمال مجرمانه ممکن است بدنبال داشته باشد . مانند اثر سوء آن برخود مجرم ، اثری که در نظام اجتماعی باقی می گذارد و اثری که به اشخاص وارد می کند ، باید خصوصیت ارعابی و سود مندی داشته باشد .

ثالثاً کیفر باید بادیگر وسایل مقابله با جرم ، مانند اقدامات پلیسی که قبل از ارتکاب و بمنظور پیش بینی و جلوگیری از وقوع جرم صورت می گیرد و تدابیری که مربوط به ترمیم و جبران  زیانهای ناشی از دعاوی حقوقی پیش بینی می شود و بالاخره با اقدامات تأمینی که هدف از اعمال آن به مرتکب جرم ، رنج و مرارت نیست متمایز شود . بدین ترتیب می توان مجازات را به این صورت تعریف کرد :

مجازات یکی از طرق و وسایلی است که بعنوان واکنش جامعه در مقابل جرم  و برای جبران آثار سوء جرم همراه با مشقت ، به موجب قانون و بحکم دادگاه صلاحیت دار به مرتکبین جرائم تحمیل می شود.»

ب : تعریف مجازات در حقوق اسلامی

درحدی که تحقیق شده فقها از مجازات تعریفی ارائه نداده اند . لیکن برخی از حقوقدانان اسلامی مجازات را چنین تعریف کرده اند .

« العقوبه هی الجزاء المصلحه الجماعه ملی عصیان امر الشارع»

مجازات عبارتست از کیفر تعیین شده برای نافرمانی ازامر و دستور قانونگذار به منظور مصلحت جامعه » [۶]

بنظر میرسد این تعریف التقاطی بوده و بنای آن بخاطر مصالح جامعه از تعریف های ارائه شده از سوی برخی حقوقدانان عرفی گرفته شده ،  ولی برای اینکه رنگ و بوی اسلامی بگیرد.« علیه معصیت امر شارع» به آن افزوده شده است  در حالیکه همۀ مجازاتهای اسلامی فقط بخاطر مصالح جامعه « وضع نشده ، بلکه در بعضی موارد مصلحت خود فرد ، مورد نظر بوده است»

از طرف دیگر مراد از شارع ، واجبات و محرمات نبوده ، بلکه شامل اعمالی که حکومت اسلامی برای حفظ مصالح ، جرم اعلام می کند نیز خواهد گردید . البته اگر مراد از شارع را اعم از شارع مقدس اسلام و حاکم اسلام بدانیم این اشکال رفع خواهد شد .[۷]

یکی دیگر از حقوق دانان اسلامی مجازات را اینگونه تعریف کرده است :

العقوبه هی جزاء و ضعه الشارع للروع عن ارتکاب ما نهی عنه و ترک ما اتربه »[۸] « مجازات عبارتست ازکیفری که شارع آنرابمنظور جلوگیری ازارتکاب منعیات و ترک آنچه بدان امر کرده ، وضع نموده است .

البته اگر حاکم شارع را در این تعریف اعم از شارع مقدس اسلام و حاکم اسلامی بدانیم تعریف کاملتراز تعریف قبلی خواهد بود و نواقص آنرا نخواهد داشت[۹]

مبحث دوم : سیر تحول مجازاتها

محققی که بخواهد موضوعی راعمیقاً مورد بررسی قرار دهد و از حقیقت آن موضوع آگاهی کامل یابد باید به مبادی آن در طول قرون و اعصارگذشته و تجربیات حاصل در این خصوص ، راه آینده را ترسیم نماید.همه قوانین جدید زائیده تحولاتی است که در روشهای قبلی حقوق بوجود آمده و چنانچه مانع تاریخی آن معلوم نشود ، نمی توان درست به حقیقت آن پی برد.[۱۰] واقعیت امر آن است که با ظهور جنبشها و مکاتب حقوق کیفری در قرن هیجدهم ، حقوق جزا کاملاً دگرگون شد ، بنحوی که فهم کنونی از حقوق مجازاتها ، متاثر از همان اندیشه ها و تئوریهای مدرن است ، زیرا که قبل ازآن ، مجازاتها بشکل کاملاً ابتدایی اعمال می شد . بر همین اساس ، سیر تحول مجازاتها با عنایت به مفهوم قدیمی و کنونی آنها ، طی ۲ دوره مورد بررسی قرار می دهیم .

الف : مفهوم قدیمی مجازات :

تنبیه متجاوز و مرتکب جرم ، از قدیم الایام وجود داشته و در نزد قبایل اولیه نیز معمول بوده است . اما در هر حال طبیعی است که گذشتگان مفهوم  و برداشتی از مجازات داشته اند که امروزه چندان معمول نمی باشد . در واقع باید گفت که مفهوم کفاره ، جزا ، انتقام ، معالجه و درمان در طول زمانهای طولانی دگرگون شده و گاه با هم آمیخته شده اند و گاهی نیز هریک از مفاهیم مزبور قلمروهمدیگر رامحدود کرده اند . غالباً هر عصری با غلبه و برتری یکی از این مفاهیم مشخص شده ، نه اینکه یکی از آنها تأثیر انحصاری داشته باشد . بدین ترتیب بمنظور سهولت در مطالعه ، مفهوم قدیمی مجازاتها را در سه دورۀ نسبتاً متمایز بیان می کنیم .

بند ۱ – دوره انتقام خصوصی

پاسخ و عکس العمل در قبال پدیدۀ مجرمانه بدواً بشکل انتقام تجلی پیدا کرده است .

تا حدی که میتوان گفت : تاریخی حقوق جزا با اندیشه انتقام شروع شده است »[۱۱]

مبنای انتقام خصوصی را نیز باید درپیوندهای خونی ، خانوادگی و قبیله ای جستجو کرد. مجازاتهای قدیمی بشکل خشن و بیرحمانه اعمال می شد. بعنوان نمونه در عصر طلایی یونان مجازاتهای چون تازیانه زدن ، داغ نهادن ، بنحوی فجیع و با ضربات چماق صورت می گرفت و گاهی نیز محکوم را پیش از مرگ یا پس از آن ، از فراز صخره ای ، به درون پرتگاهی پرتاب می کردند تا رسم قدیم روح انتقام جویی محفوظ بماند.[۱۲]

[۱] – محمد ، باهری ، نگرش بر حقوق جزای عمومی – تصحیح وتحقیق : رضا شکری چاپ اول انتشارات مجد – ۱۳۸۰ ص۳۶۷

[۲] – عبدالحسین ، علی آبادی – حقوق جنایی ، جلد دوم – تهران – انتشارات رودکی ۱۳۵۲-ص۱ .

[۳] – ریموند – گسن – مقدمه ای بر جرم شناسی – ترجمه ( مهدی کی نیا – چاپ اول – نشر مترجم – ۱۳۷۰- ص ۹

[۴] – حسن سمیعی – حقوق جزا – چاپ چهارم تهران – چاپخانه شرکت مطبوعاتی – ۱۳۳۳- ص ۱۲۴

[۵] – پروفسور – کارو – مطالعات نظری و عملی از حقوق جزا – ترجمه ضیاء الدین نقابت – جلد دوم – تهران – ابن سینا – ۱۳۴۹

[۶] – عبدالقادر ، عوده – التشریع اجنائی اسلام – جلد اول – بیروت – دارالحیاه التراث العربی – ۱۴۰۵ ق ص ۶۰۹

[۷] –  حسام قپانچی – حقوق زندانیان در جمهوری اسلامی ایران – پایان نام کارشناسی ارشد – دانشگاه تربیت مدرسی سال ۱۳۷۲- ص ۷

[۸] – احمد فتحی البهنسی – العقوبه فی الفقه اسلامی – الطبقه الثانیه – بیروت – دارالدائر ۱۴۰۱ – ق

[۹] – حسام قپانچی- همان منبع – ص ۷

[۱۰] مرتضی محسنی ، دوره حقوق جزای عمومی – جلد اون ، چاپ دوم – انتشارات گنج دانش ، ۱۳۷۵ – ص ۱۳۱

[۱۱] – رضا – نوربها – زمینه حقوقدان جزای عمومی – چاپ سوم – تهران – انتشارات داد آفرین ۱۳۷۸ ص ۷۷

[۱۲] – ویل دوراست – تاریخی تمدن- مترجمان : امیر حسین آریانپور- فتح اله مجتبایی – هوشنگ پیر نظر – جلد دوم – تهران – سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی – ۱۳۶۷- ص ۲۸۵

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مجازات زندان و آثار آن و چگونگی اثرگذاری زندان در ارتکاب مجدد جرم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.