تحقیق تغییرات اقلیم به کمک مدلهای گردش عمومی جو (GCM) و کوچک مقیاس کردن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تغییرات اقلیم به کمک مدلهای گردش عمومی جو (GCM) و کوچک مقیاس کردن دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱- تعریف اقلیم    ۴
۱-۲- عناصر سامانه اقلیمی    ۵
۱-۳- اثر گلخانه ای و گرمایش جهانی    ۵
۱-۴- گردش عمومی جو و اقیانوس    ۷
۱-۴-۱- برهمکنش های جوی- اقیانوسی    ۹
۱-۵- خشکی ها    ۹
۱-۶- شواهد محیطی تحولات اقلیمی    ۱۰
۱-۶-۱- شواهد زیست شناسی    ۱۱
۱-۶-۲- شواهد چینه شناسی    ۱۱
۱-۶-۳- شواهد ریخت شناسی    ۱۱
۱-۷- تغییر اقلیم در مجامع جهانی    ۱۲
۱-۸- مدلهای گردش عمومی جو    ۱۷
۱-۸-۱- کوچک مقیاس کردن    ۲۰
۱-۹- هدف    ۲۲
مروری بر پژوهش های گذشته    ۲۲
۲-۱- مطالعه تغییرات اقلیم به کمک مدلهای GCM    ۲۲
۲-۲- کوچک مقیاس کردن    ۲۵
۲-۳- نتیجه گیری از پژوهش های گذشته    ۲۸
منابع    ۳۰

منابع

ناظم السادات، س. م. ج. و ا. شیروانی. ۱۳۸۴٫ “پیش بینی دمای سطح آب خلیج فارس با استفاده از رگرسیون چندگانه و تحلیل مولفه های اصلی”. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، سال نهم، شماره ۳٫ ص ۱۱-۱٫

ناظم السادات، س. م. ج. ۱۳۸۸٫ “مبانی هوا و اقلیم شناسی”.  مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول، ص ۳۶۰-۳۹۰٫

سازمان برنامه ریزی و مدیریت. ۱۳۸۴٫ “بررسی نتایج و پیش‌بینی‌های مدل‌های جهانی اقلیم و تعیین مدل مناسب برای منطقه  و ایران”. مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی، چاپ اول، ص ۵-۲۵٫

عزیزی، ق. ۱۳۸۳٫ “تغییر اقلیم”. دانشگاه تهران، نشر قومس، چاپ اول، ص ۵۳-۱۵٫

عساکره، ح. ۱۳۸۶٫ “تغییر اقلیم”. انتشارات دانشگاه زنجان، چاپ اول.

علیزاده، ا. ۱۳۸۲٫ “اصول هیدرولوژی کاربردی” دانشگاه فردوسی مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ شانزدهم.

مساح بوانی، ع. و مرید، س. ۱۳۸۴٫ “اثرات تغییر اقلیم بر منابع آب و تولید محصولات کشاورزی مطالعه موردی: حوضه زاینده رود”. مجله تحقیقات منابع آب ایران، سال یکم، شماره ۱، ص ۴۷- ۴۰٫

آذرانفر، آ.، ا. ابریشم چی و م. تجریشی. ۱۳۸۵٫ “ارزیابی اثرات تغییر اقلیم بر بارش و دما در حوضه آبریز زاینده رود با استفاده از خروجی مدل های چرخش عمومی”. دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف، دومین کنفرانس منابع آب، ص ۸-۱٫

زالی، ع. و ج. جعفری شبستری. ۱۳۶۶٫ “مقدمه ای بر احتمالات و آمار”. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، ص ۱۸۱-۱۶۸٫

کاویانی، م. ر. و علیجانی، ب. ۱۳۸۰٫ “مبانی آب و هواشناسی”. تهران، انتشارات سمت.

مقدمه

 ۱-۱- تعریف اقلیم

اقلیم[۱] یا آب و هوا که از واژه یونانی کلیما گرفته شده، مجموعه ای از شرایط جوی است که کیفیت وضع آب و هوا و تغییرات دراز مدت آن در یک پهنه معین را مشخص می سازد (ناظم السادات، ۱۳۸۹). به دیگر سخن، اقلیم یک پهنه، میانگین شرایط جوی بلند مدت آن پهنه است و با الگوهای روزانه هوا تفاوت اساسی دارد (عساکره، ۱۳۸۶). اقلیم شناسی با استفاده از نتایج داده های هواشناسی، شرایط محیط جغرافیایی و زیستی را مورد مطالعه قرار می دهد. به بیانی دیگر اقلیم شناسی هوای یک ناحیه خاص را در طی فواصل به خصوصی از زمان که معمولا تا چند دهه را در برمی گیرد بررسی می کند (سازمان برنامه ریزی و مدیریت، ۱۳۸۴).

اقلیم هر پهنه ناشی از تقابل همزمان پدیده های هواشناسی مانند دما و بارش بوده و تعیین کننده شرایط زیست بوم, هیدرولوژیکی و کشاورزی آن می باشد (علیزاده،۱۳۸۲).

بر همکنش های فیزیکی، شیمیایی و حیاتی در اجزاء سامانه اقلیم در مقیاس زمان و مکان باعث پیچیدگی آن می گردد. به عنوان مثال به علت وابستگی و ارتباط نزدیک جو و اقیانوس، طی فرایندهای چرخه ای، ماده و انرژی بین آنها جابجا می شود. به طور روشن می توان به نشان پر رنگ بارش بر شوری، توزیع آن، چرخه جریانات دریایی و تبادل گازها مانند کربن دی اکسید اشاره کرد. هر گونه روندی که مانع این فرایندها گردد اثرات مهمی را بجا می گذارد که از دیدگاه اقلیم شناسی قابل بررسی می باشد. به عنوان مثال یخ های دریایی از تبادل ماده و انرژی بین جو و اقیانوس جلوگیری نموده، غلظت کربن دی اکسید و به دنبال آن بیوسفر (از طریق فتوسنتز و تنفس) و نیز از طریق تاثیر بر تزریق رطوبت به جو، بیلان تابش و … را متاثر می سازد. بدین دلیل هر گونه تغییر طبیعی یا انسانی در محتویات جو قادر است موجب تغییر در سامانه اقلیمی شود (عساکره، ۱۳۸۶).

مجموعه پدیده های جوی، چه از نظر هواشناسی و چه از نظر اقلیم شناسی، سامانه پیچیده ای دارد که شرایط اقلیمی منطقه ای را مشخص می کند.

۱-۲- عناصر سامانه اقلیمی

عناصر سامانه اقلیمی عبارتند از جو زمین (هواکره)، هیدروسفر (آب کره)، لیتوسفر (سنگ کره)، بیوسفر (زیست کره) و کریوسفر (یخ کره). سامانه اقلیم در گیر تبادل انرژی و رطوبتی است که بین پنج لایه یا کره نامبرده رخ می دهد (عزیزی، ۱۳۸۳). این عناصر مقیاس زمانی متفاوتی دارند، در حالیکه جو زمین به سرعت به تغییرات اقلیمی پاسخ می دهد، بر همکنش اقیانوس به آرامی صورت می گیرد (سازمان برنامه ریزی و مدیریت، ۱۳۸۴).

 ۱-۳- اثر گلخانه ای و گرمایش جهانی

اجزاء جو زمین در ایجاد موازنه بین تابش ورودی و خروجی بسیار موثر بوده و در انتقال حرارت نقش اساسی دارند. اگر ترکیبات جو زمین وجود نمی داشت درجه حرارت متوسط سطح زمین حدود ۱۸- درجه سانتی گراد (۲۵۵ درجه کلوین) می بود در حالیکه هم اکنون میانگین دمای سطح زمین ۱۵ درجه سانتی گراد است. این اختلاف به علت عملکرد تعدادی از ترکیبات گازی جو است که به گازهای گلخانه ای[۲] معروفند و این حالت را اثر گلخانه ای جو گویند. این گازها که بر اثر عوامل طبیعی و همچنین فعالیت های انسانی ایجاد می شوند علاوه بر تاثیرات مختلف بر تابش خورشیدی، تابش فرو سرخ را نیز جذب می کنند. در واقع افزایش غلظت گازهای گلخانه ای در لایه های فوقانی جو و جذب اشعه مادون قرمز گسیل شده از زمین، درجه حرارت را افزایش می دهند (مساح بوانی و مرید، ۱۳۸۴)

گازهای گلخانه ای با وجود اینکه درصد نسبتا کمی از جو را تشکیل می دهند نقش مهمی در تنظیم مقدار انرژی جو ایفا می کنند.

دی اکسید کربن (CO2) بیشترین اهمیت را در بین گازهای گلخانه ای داراست. این گاز بیشتر از طریق فوران آتشفشانها، گیاهان، فرآیندهای خاکی، سوختن ترکیبات کربن و تبخیر اقیانوسی از درون زمین آزاد می شود. از طرف دیگر این گاز در اقیانوس ها حل شده و از طریق فتوسنتز گیاهی مصرف می شود (شیمل و همکاران[۳]، ۱۹۹۵).

افزایش غلظت گازهای گلخانه ای بخصوص دی اکسید کربن حاصل از فعالیتهای بشر در جو زمین و اقیانوسها عامل اصلی وقوع پدیده گرمایش جهانی است که هم اکنون نیز ادامه دارد (مساح بوانی و مرید ۱۳۸۴). تاثیر آلاینده های ناشی از فعالیتهای انسانی بایستی در ارزیابی وضعیت اقلیم گذشته, حال و آینده و قانونمند کردن کنترل های مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای و دی اکسید سولفور در نظر گرفته شود (کارلسون و همکاران[۴]، ۱۹۹۲).

در شکل (۱-۱) تغییرات افزایشی گاز دی اکسید کربن در بین سالهای ۱۹۵۸ تا ۲۰۰۵ میلادی را نشان می دهد. علت حرکات زیگزاگی این نمودار، نوسانات مقدار چگالی گاز دی اکسید کربن در فصل تابستان و همچنین زمستان می باشد زیرا در تابستان با افزایش فتوسنتز گیاهان، این گاز از جو گرفته شده و در زمستان که فتوسنتز به حداقل می رسد مقدار آن در جو افزایش می یابد.

[۱]– Climate

[۲]– Green-House Gases

[۳]– Schimel et al.

[۴]– Charlson et al.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.