تحقیق تغییر ثابت های بنیادی فیزیک و نسبیت عام و کیهانشناسی استاندارد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تغییر ثابت های بنیادی فیزیک و نسبیت عام و کیهانشناسی استاندارد دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل اول    ۶
مقدمه ای بر تغییر ثابت های بنیادی فیزیک    ۶
۱-۱ فرضیه  اعداد بزرگ    ۷
۱-۲ نظریه ی برنز-دیک    ۱۱
فصل دوم    ۱۳
نسبیت عام وکیهانشناسی    ۱۳
۲-۲تانسور انرژی- تکانه    ۱۷
۲-۴ معادلات اینشتین    ۲۱
۲-۵ کیهان شناسی استاندارد    ۲۶
مراجع و ماخذ    ۳۳

مراجع

فرزان نهاد یوسف. ۱۳۷۸٫ انرژی تاریک و نظریه های تانسوری نرده ای. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.

فرهمندراد، مهرنوش. ۱۳۹۱٫ انرژی تاریک و مدل های گرانشی با شکل توانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.

ریندلر، ولفگانگ. . نسبیت خاص و کیهان  شناختی. ترجمه رضا منصوری و حسین معصومی همدانی.۱۳۵۷٫تهران مرکز نشر دانشگاهی.

Webb, J. K. and J. D. Barrow. et. al. 1999. Fundamental Physics with Attosecond Laser Pulses. Phys. Rev. Lett. 82, 884.

Dirac, P. A. M. 1974. Cosmological Models and the Large Numbers Hypothesis. Proc. R. Soc. Lond.A 338 439.
Teller, E. 1948 Time Varying Fundamental Constants, Extra Dimensionsand the Renormalization Group. Phys. Rev. 73,801.Livio, M.  and M. Stiavelli. 1998. The Ultraviolet Universe at Low and High Redshift  Probing the Progress of Galaxy Evolution. Ap.J. Lett. 507, L13.Stanyukovich,  K.P. 1963. Sov. Phys. Doklady 7, 1150 .

Dirac, P. A. M. 1937. Cosmological Models and the Large Numbers Hypothesis. Nat.139 , 323.D. Barrow. et. al. 2002. A Possible solution to the initial value problem in cosmology. Phys.Rev. D65  ۱۲۳۵۰۱,.

Webb, J. K. et. al. 2001. When is a constant not a constant?  Phys. Rev. Lett. 87, 091301.

 Barrow, J. D. 1999. et. al. A general  sudden cosmological singularity.

مقدمه

ثابت های فیزیکی مفاهیم ناشناخته ای برای ما نیستند. در هنگام مطالعه ی قانون های طبیعت ما به اعداد ثابت و بدون یکایی که با این قوانین در ارتباط هستند بر می خوریم. یکی از سوالات مهم که در حوزه ی فیزیک نظری حائز اهمیت می باشد این است که آیا ثابت های بنیادی در مراحل تحول عالم ثابت هستند یا این که در طول تحول عالم تغییر یافته اند. نظریه های مختلفی مانند نظریه ابر ریسمان هستند که این تغییرات را پیش بینی می کنند. بنابراین اراِئه ی مدل هایی که این تغییرات را بررسی می کنند در حوزه ی فیزیک نظری حائز اهمیت می باشند. یکی از مسائلی که کیهانشناسان در تلاش های خود برای بررسی نتایج نجومی تغییرات زمانی ثابت ساختار ریز با آن مواجه شده اند عدم وجود یک نظریه دقیق بوده است که مدل های کیهانشناسی در حضور تغییر ثابت ساختار ریز را توضیح دهد. تا همین اواخر امکان تجزیه و تحلیل رفتار تغییر  α کیهانی در روشی که بتواند جهان را همانند تغییر ثابت گرانشی  در نظریه برنز- دیک یا بیشتر نظریه های تانسوری- نرده ای در گرانش توضیح دهد وجود نداشته است.

مشاهدات اخیر انگیزه ای برای تدوین و بررسی جزئیات تغییر ثابت ساختار ریز  کیهانی را ایجاد کرده است. مشاهدات چندگانه ای که در نقاط مختلف زمین روی انتقال به سرخ کوازارها انجام شده است. در این مشاهدات برای اولین بار شواهدی ارائه داده است که نشان می دهد ثابت ساختار ریز ممکن است با زمان کیهانی تغییر کند.

در سال ۱۹۹۹ شواهدی از طیف جذبی کوازارها بدست آمد. که نشان می داد ثابت ساختار ریز ممکن است در گذشته مقدار کمتری داشته باشد.

البته این ایده که ثابت ساختار ریز با زمان کیهانی تغییر می کند اولین بار درسال ۱۹۴۸  مطرح شد . جورج گاموف همانند دیراک که نشان داد ثابت گرانشی با زمان کیهانی رابطه ی عکس دارد و پیشنهاد کرد که تغییر ثابت ساختار ریز با زمان کیهانی به صورت  است.

در فصل اول مقدمه ای بر کار هایی که در زمینه ی تغییرات ثابت های مختلف فیزیکی شده است آورده ایم. در فصل دوّم مروری بر نسبیت عام و کیهانشناسی استاندارد، داریم.

 فصل اول:مقدمه ای بر تغییر ثابت های بنیادی فیزیک

۱-۱ فرضیه  اعداد بزرگ

فیزیک پر از یکاهای مختلف وکمیت های با اندازه های متفاوت است. که بطور تجربی تعیین شده اند بعضی از ثابت ها مانند ثابت گرانشی ( G) بار الکترون (e) و غیره در شکل گیری قوانین فیزیک اهمیت خاصی دارند. اندازه ی این اعداد به یکای مورد استفاده بستگی دارد. بدیهی است که خود این اعداد اهمیت خاصی را بیان نمی کنند. اما ترکیب بعضی از این ثابت های فیزیکی یکا ندارند و اهمیت ویژه ای در فیزیک دارند. مانند ترکیب بار الکترون، سرعت نور در خلا و ثابت پلانک که به صورت زیر نوشته می شود :

در این رابطه ثابت پلانک،  cسرعت نور در خلا وe  بار الکتریکی الکترون است. این کمیت در تمام یکاهای فیزیکی مقدار یکسانی دارد، پس بایستی دارای اهمیت ویژه ای باشد. عکس این عدد به ثابت ساختار ریز (α) معروف است. این عدد شدت برهمکنش الکترومغناطیسی نشان می دهد. حال اعداد بدون یکای دیگری را بررسی می کنیم .

نیروی الکتریکی بین الکترون و پروتون،  نیروی گرانشی بین الکترون و پروتون است.  به ترتیب جرم پروتون، جرم الکترون  ثابت گرانشی  گذردهی الکتریکی خلا،  فاصله ی بین الکترون و پروتون است.  این ثابت  شدت نسبی نیروهای الکتریکی و گرانشی بین الکترون و پروتون را بیان می کند و همانند ثابت ساختار ریز بیان کننده یکی دیگر از ویژگی های طبیعت است. عدد بدون بعد دیگری را در نظر می گیریم، این عدد نسبت مقیاس طول مربوط به عالم(R) و طول وابسته به الکترون(r) است .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فیزیک پلاسما و مفاهیم اولیه پلاسمای غبارآلود
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.