تحقیق جایگاه ارزش اقتصادی آب در بخش کشاورزی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق جایگاه ارزش اقتصادی آب در بخش کشاورزی دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- ضرورت مطالعه    ۵
۱-۳- تحلیل جایگاه ارزش و هزینه آب در قوانین جاری کشور    ۷
۱-۴- مطالعات داخلی    ۱۳
۱-۵- مطالعات خارجی    ۱۸
منابع و مآخذ    ۲۲

منابع

رنگانی جهرمی، ا. و محمدی، ح. (۱۳۸۶)، بررسی بهره وری و تابع تقاضای آب در زراعت گندم ( شهرستان جهرم)، توسعه و بهره وری، سال دوم، شماره ۵، ص ۳۰-۳۶٫

گجراتی، د. (۱۳۷۸)، مبانی اقتصاد سنجی، ترجمه حمید ابریشمی، انتشارات دانشگاه تهران.

جعفری، ع. (۱۳۸۵). ارزش و هزینه کامل آب: مطالعه موردی سد علویان. تحقیقات منابع آب ایران، سال دوم، شماره ۳، ص ۱-۱۲٫

سلطانی، غ. (۱۳۷۵)، اقتصاد مهندسی، مرکز نشر دانشگاه شیراز.

سلطانی، غ. (۱۳۷۵)، نرخ گذاری آب کشاورزی، آب و توسعه، فصلنامه امور آب و وزارت نیرو، شماره ۱۲، ص ۱۲-۲۱٫

شجری، ش. و ترکمانی، ج.، (۱۳۸۶)، تناسب شبیه سازیهای تصمیم گیری چندمعیاری به منظور بررسی تقاضای آب آبیاری در حوضه آبریز درودزن در استان فارس، مجله اقتصاد و کشاورزی، جلد اول، شماره ۳٫ص ۳۳۱-۳۴۶٫

شجری، ش.، باریکانی، ا. و امجدی، ا. (۱۳۸۸)، مدیریت تقاضای آب با استفاده از سیاست قیمتگذاری آب در نخلستانهای جهرم مطالعه موردی خرمای شاهانی، اقتصادکشاورزی و توسعه، سال هفدهم، شماره ۶۵ ، ص۵۵-۷۲٫

Petra, and J.G.J. Hellegers (2002), Treating water in irrigated agriculture as an economic good.

Gibbons, D. (1986), The Economic Value of Water. Resources for the Future: Washington, DC.

Gomez-Limon, J.A., L. Riesgo (2004), Irrigation water pricing: differential impacts on irrigated farms, Econ., 31: 47–۶۶٫

Gomez-Limon, J.A., Y. Martinez (2005), Multi-criteria modeling of irrigation water market at basin level: A Spanish:case study, J. Oper. Res., 1-24.

Abu-zeid, M. (2002), Water pricing in irrigated agriculture.

Medellin-Azuara, J., Harou, JJ. and Howitt, RE. ( 2010), Estimating economic value of agricultural water under changing conditions and the effects of spatial aggregation. Science of the Total Environment 408(23): 5639-5648.

United Nation Environment Program (UNEP). (2000), Global environmental outlook. Earthscan Publications.

۱-۱- مقدمه

امروزه از آب به عنوان کالایی اجتماعی ـ اقتصادی یاد می‌شود و از آنجا که قیمت بیان کننده کمیابی هر کالای اقتصادی دیگر می‌باشد، در نتیجه ارزش آب نیز به عنوان یک کالای اقتصادی_اجتماعی باید بیان کننده کمیابی آن باشد. لذا اطلاع از ارزش آب در بخش های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی، نقش تعیین کننده‌ای در مدیریت منابع آبی و تقاضای آب دارد. درست است که عامل طبیعی خشکسالی در سال های اخیر باعث کمبود آب و پایین آمدن میزان آب قابل استحصال گردیده است، اما فقدان مدیریت صحیح منابع آبی، عدم تعریف درست مسئله کمبود آب و نبودن دیدگاه بلند مدت در نزد مصرف کننده به علت ضعف در اصول ترویجی و آموزشی، باعث گردیده در کشور، با مشکلات فراوانی روبرو گردیم. اثرات منفی ناشی از عدم بهره برداری مناسب از منابع آب، کاهش درآمد، تولید و بازدهی در بخش کشاورزی نه تنها باعث ناامیدی کشاورزان و ایجاد مشکلات مالی برای آنها گردیده، بلکه اقتصاد کشور را نیز از استفاده کامل از توان این بخش برای دستیابی به توسعه محروم ساخته است.

مدیریت تقاضای آب مستلزم بهره برداری بهتر و کاراتر از آب است که از طریق وضع قوانین، تدوین آئین نامه ها، استفاده از ابزارهای اقتصادی و برنامه ریزی و نظارت و مشارکت بهره برداران امکان پذیر می باشد. بنابراین هدف عمده مدیریت تقاضا کنترل میزان درخواست نهاده و بهره برداری کارآمد از آب و به تعبیری توسعه در عمق می باشد. با توجه به محدودیت عرضه منابع آبی در کشور ما به خوبی ملاحظه می گردد که تأکید بر مدیریت تقاضا امری لازم جهت سوق دادن منابع آبی به سمت استفاده پایدار از آنها می باشد. ایجاد دیدگاه های نوین سازگار با اهداف توسعه پایدار منابع در نزد بهره برداران و کنترل میزان بهره برداری از طریق ابزارهای موجود می تواند سرلوحه مدیریت تقاضای آب باشد (رنگانی جهرمی و محمدی، ۱۳۸۶). یکی از این ابزارهای مدیریت تقاضای آب نرخ گذاری صحیح آب است که به عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای کنترلی، در اختیار سیاستگزاران منابع آب می باشد. اصولاً قیمت گذاری آب قسمت مهمی از سیاستگذاری و برنامه ریزی منابع آب و مدیریت تقاضای آب است. ارزش اقتصادی آب و موضوع چگونگی قیمت گذاری آن در طول دهه ها در سطح بین المللی مورد بحث قرار گرفته و با افزایش محدودیت و کمیابی آب در بعضی از نقاط دنیا از جمله ایران بحث قیمتگذاری و روش های آن در سال های اخیر شدت گرفته است. طرفداران قیمتگذاری معتقدند که سیاست قیمتگذاری آب به طور معنیداری وضعیت عملیات مدیریت آب را بهبود می بخشد و اساساً به طور جزئی یا کلی هزینه های خدمات آب را می پوشاند و از طریق تأثیر در رفتار مصرف کنندگان، امکان استفاده منطقی از آب را فراهم می کند و از طریق تأمین سرمایه لازم نیز زمینه سرمایه گذاری در منابع پایدار به ویژه در کشاورزی آبی را مهیا می سازد. بدین ترتیب با سیاست های صحیح و منطقی قیمتگذاری آب می توان بر بازده آبیاری افزود و در نتیجه از مصرف بی رویه آب جلوگیری بسیار کرد. البته فرموله کردن سیاستهای قیمتگذاری باید با ملاحظات کشش پذیری و عدم کشش پذیری تقاضای آب در کشاورزی صورت گیرد و ابزار اقتصادی باید با نیازهای اجتماعی و شرایط محیطی همراه باشد(شجری و همکاران، ۱۳۸۸).

۱-۲- ضرورت مطالعه

کمبود آب یکی از مهمترین مسائلی است که پایداری توسعه بخش کشاورزی ایران را دچار مشکل می نماید. به گواهی آمارهای مربوط به ظرفیت بالقوه و بالفعل آب کاهش کیفیت آب به سبب آلودگی های گسترده و نیز دخالت بشر در چرخه طبیعی آن، از عوامل بازدارنده ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای آب محسوب می شود. تحولات اقتصادی منابع طبیعی و طرح دیدگاه های جدید در مورد بهره برداری منطقی و مناسب از منابع به طور خاص موجب شده است که استفاده از دانش و ملاحظات اقتصادی و اجتماعی در برنامه ریزی و مدیریت عرضه آب جایگاهی مهم را به خود اختصاص دهد. در مدیریت عرضه آب، راه های توسعه منابع آب و بهره برداری بیشتر از آنها مطرح است. این راه حل ها اغلب به صورت احداث تأسیسات جدید و کارهای زیربنایی در بخش آب نمود پیدا می کند و به دنبال هدف توسعه در سطح یا عرضه هرچه بیشتر آب به جامعه می باشد.

همچنین در شرایطی که جوامع با بحران افزایش جمعیت روبرو بوده و منابع آب نیز برای تامین نیازهای این جمعیت رو به رشد، کافی نیست، به نظر می رسد اقتصادی‌ترین راه حل این بحران، به علت محدود بودن منابع آبی قابل دسترس، استفاده بهینه و افزایش بهره‌وری منابع آب در بخش‌های مختلف باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.