تحقیق حکومت و حاکمان تالش در عصر قاجار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق حکومت و حاکمان تالش در عصر قاجار دارای ۸۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:منطقه تالش    ۴
۲-۱: تالش    ۴
۲-۲: زبان تالشی:    ۷
۲-۳: مذهب:    ۷
۲-۴: تاریخ تالش    ۸
جغرافیای طبیعی:    ۱۵
۲-۵: آب و هوا    ۱۵
۲-۶: پوشش گیاهی    ۱۵
۲-۷: جانوران    ۱۶
۲-۸: کوهها و رودها    ۱۶
جغرافیای انسانی    ۱۷
۲-۹:جمعیت و اشتغال    ۱۷
۲-۱۰: آثار تاریخی و گردشگری    ۱۸
فصل دوم:حکومت و حاکمان تالش در عصر قاجار    ۱۹
۳-۱: تالش در زمان حکومت آقامحمدخان قاجار    ۲۰
۳-۱-۱: حکومت میرمصطفی خان تالش    ۲۱
۳-۲: حکومت و حاکمان تالش در زمان فتحعلی‌شاه قاجار    ۲۳
۳-۲-۱: میر‌حسن‌خان تالش    ۲۷
۳-۲-۲:میر‌کاظم‌خان تالش    ۲۸
۳-۳: حکومت و حکام تالش در زمان محمدشاه قاجار    ۳۰
۳-۴: حکومت و حکام تالش در عصر ناصری    ۳۱
۳-۵: حکومت و حاکمان تالش در عصر مظفرالدین شاه قاجار    ۴۷
۳-۶: حکومت و حاکمان تالش در دوره محمد‌علی شاه    ۶۱
منابع و مآخذ :    ۷۲

منابع  :

کشاورز،فتح‌الله،۱۳۹۱، نهضت جنگل و اتحاد اسلام، تهران، انجمن مفاخر و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران.

کیهان،مسعود،۱۳۱۰، جغرافیای مفصّل ایران ، تهران، ابن سینا.

گیلک، محمد‌علی،۱۳۷۱، تاریخ جنگل به روایت شاهدان عینی،رشت گیلکان.

مامونتف،۱۳۸۰، بمباران مجلس شورای ملی در سال ۱۳۲۶قمری و خاطرات مامونتف، ترجمه شرف الدین قهرمانی به اهتمام همایون شهیدی، تهران ، انتشارات گزارش فرهنگ و تاریخ.

نمازی محمودآباد،۱۳۸۲،پایان نامه«مطالعه‌ای در منطقه تالش از دوره ناصرالدین شاه تا انقراض قاجاریه».

نصیری، محمدرضا،۱۳۶۸، اسناد و مکاتبات تاریخی ایران قاجاریه (۱۲۳۹-۱۲۶۳)،تهران، موسسه کیهان،چ۱٫

نعمت اللهی،بهروز،۱۳۸۰، تاریخ جامع استارا و حکام نمین، اردبیل،شیخ صفی الدین.

نیکتین،مسیوب،۲۵۳۶، خاطرات و سفرنامه نیکتین قنسول روس در ایران با مقدمه ملک اشعرا بهار و بهرام فره وشی،ترجمه علی محمد فره وشی(مترجم همایون)،تهران،معرفت.

وقایع نگار مروزی،محمدصادق،۱۳۶۹، آهنگ سروش یا تاریخ جنگهای ایران و روسیه،گردآورنده حسین آذر، مصحح امیرهوشنگ آذر،تهران،ناشر مصحح.

هدایت،رضاقلی، روضه الصفا، تهران.

شریف کاشانی،۱۳۵۴، واقعیات اتفاقیه در روزگاران،ج۲،تهران، نشر تاریخ ایران،چ۱٫

روزنامه ایران،دوشنبه ۲۰ ربیع الثانی،۱۳۰۲،شماره ۵۶۵٫

روزنامه ایران،جمعه ۲۷ ربیع الثانی ۱۳۰۲،شماره ۵۶۶

روزنامه ایران،شنبه ۷ شعبان،۱۳۰۳،شماره ۵۹۹

روزنامه ایران،پنج شنبه ۷ ذیحجه ۱۳۰۵،شماره ۶۶۳

روزنامه ایران،یکشنبه ۲۸ ذیحجه ۱۳۱۱،شماره۸۳۱

روزنامه ایران سلطانی،۱۲صفر ۱۳۲۳، شماره۳

روزنامه ایران سلطانی، ۱۳ربیع الثانی ۱۳۲۳،شماره۷

فصل اول:منطقه تالش

۲-۱: تالش

تالش (طالش) ،نام  سرزمینی در جنوب غربی دریای خزر و همچنین نام رشته کوه ، قوم ، زبان و شهرستانی به همین نام است. در حال حاضر این منطقه به دو بخش  شمالی، در اختیار جمهوری آذربایجان و جنوبی در محدوده  سرزمینی ایران تقسیم شده، منطقه تالش در گیلان از شمال به جمهوری آذربایجان ، از شرق به دریای خزر، از مغرب به رشته کوه‌های تالش محدود است (رهنمایی، ۱۳۸۰ ، ص۹؛ امیراحمدیان،۱۳۸۰، ص۲۵؛ جعفری،۱۳۷۹،ص۸۲۸).

بخش جنوبی تالش که در ایران قرار گرفته به لحاظ تقسیمات کشوری جزئی از استان گیلان و  مشتمل بر چهار شهرستان تالش، رضوان‌شهر، ماسال و آستارا است(رهنمایی،۱۳۸۰ ،ص۱۴).

بخش شمالی تالش  در سال  ۱۲۲۸ق بر اساس عهدنامه گلستان از ایران جدا و ضمیمه خاک روسیه تزاری شد، با نارضایتی مردم و بیرون راندن روسها و آغاز دور دوم جنگهای ایران و روس و شکست مجدد ایران با عقد معاهده ترکمانچای، بار دیگر این بخش از تالش ضمیمه خاک روسیه گردید(شمیم، ۱۳۷۵، ص۱۰۰). و در حال حاضر نیز در جمهوری آذربایجان واقع و از لنکران، جلیل‌آباد، ماساللی، آستارا، لریک و یاردیلمی تشکیل شده است.(امیراحمدیان،۱۳۸۰، ص۲۵)

سرزمین محل سکونت قوم تالش از دو قسمت کوهستانی و جلگه‌ای تشکیل شده که از شمال به جنوب گسترده می‌شود. شمال آن به خط فرضی میان قسمت سفلای رود کُر و مصب رود مرزی بالهارود در دشت مغان جمهوری آذربایجان (برادگاهی،۱۳۷۸، ص ۳۳)، جنوب آن به مغرب دشت گیلان  و  مشرق آن به دریای خزر و مغرب آن به اردبیل متصل است (بازن ،۱۳۶۷، ج۲، ص ۷۳).منطقه ای که تالشها در آن ساکن اند، از دو قسمت کاملاً متمایز تشکیل شده است : کوهستانی در غرب و جلگه ای در شرق ، در کناره دریای خزر. (آقاجانی،۱۳۷۸،ج۱،ص۱۵).

نظریات مختلفی درباره‌ی نام تالش ارایه شده که برخی آن را برگرفته از کادوس یا کادوش دانسته و در نتیجه قوم تالش را به قوم کادوس نسبت داده‌اند(پیرنیا،۱۳۶۶،ج۲،ص۱۱۲۹؛ رضا،۱۳۶۰،صص ۱۶-۱۷) مرحوم کسروی در کتاب کاروند می‌نویسد حرف کاف در کادوس بدل به ت و حرف دال بدل به لام شده بنابراین کادوش به تالوش یا تالش تبدیل گردیده است (کسروی، ۱۳۵۲،ص۲۸۶) و برخی نیز آن را برگرفته از واژه تول به معنای گل و لای و پسوند مکان«ش» در تالشی دانسته و تولش (تالش) را به معنی گِل‌زار یا جای گِل‌خیز معنی کرده‌اند (شفیقی ،۱۳۶۹،ص۱۸۳)، البته برخی از پژوهشگران نیز تاریخ تالش را ادامه تاریخ کادوسها دانسته و به تالیف تاریخ آن قوم همت کرده‌اند (نک: عبدلی،۱۳۷۸)

در منابع متعدد تاریخی نیز این نام به صورت‌های مختلفی چون کادوس،گادوش، کاردوسی، تالشان، گالش و گالشان، تادوشان، کاسپ و کاسپی، طوالش، اسپهبد گیلان، آستارا، کان‌رود، کهن‌رود، تول، استراب، استاره دولاب،و گاه به صورت تالیش و تولیش نیز دیده شده است(آقاجانی،۱۳۷۸، ج۲، ص ۴۷).

قوم تالش در گذشته به صورت پراکنده ای در کَلِیْبَر[۱]  در نیمه اول قرن هشتم ترک و تالش ساکن بوده و  اراضی ملتقای رودهای کر ، ارس و بعضی نواحی قراباغ در قرن دهم متعلق به تالشان بود، اطراف خورگام (خرکام) در قرن ششم ، غرب کوهدُم در قرن نهم و طالشستان لاهیجان در قرنهای دهم و یازدهم تالش نشین بود. در تقسیمات اداری ۱۵۰ سال گذشته ، بخشهایی از نواحی تالش نشین ، چون ویلکیج و اجارود، ضمیمه اردبیل شده و  امروزه همه مردم آن نواحی ، به غیر از اهالی چند روستا، به ترکی سخن می‌گویند.

مناطق تالش‌نشین شامل موغان( مُغان) ، اُجارود، اُلوف ، دَشْتوَند، دَریغ ، لَنْکَران ، زُووند، ویلکیج ، آستارا، کَرْگانرود، اَسالِم ، دیناچال ، تالشدولاب ، شانْدِرمَن ، ماسال ، ماسوله و برخی نواحی فومن و شَفْت است (برادگاهی ،۱۳۷۸، صص ۳۱ـ۳۵؛ رابینو، ۱۳۶۹،صص۵۷ـ ۵۸).

تالشهای فعلی ایران در پنج ناحیه: کرگانرود، اسالم، طالش‌دولاب، شاندرمن، ماسال و نواحی کوهستانی گیلان سکونت دارند(رابینو،۱۳۷۱،ص۲۱).

به سبب تشابه نام این قوم با نام امیرتالش‌بن حسن نواده امیرچوپان مغول (حافظ ابرو، ۱۳۱۷، بخش۱، ص۱۳۵؛ رابینو،۱۳۷۱،ص۲۰)، برای تالشها منشأ ترکی قایل شده و اجداد آنها را از سپاهیان چنگیزخان دانسته‌اند. البته به احتمال قوی تالشها ایرانی یا از اقوام آریایی هستند چرا که گویش تالشی از گروه زبانهای ایرانی شمال غربی و در آن نشانه های بسیاری از اوستایی و فارسی باستان و فارسی میانه دیده می‌شود (اورانسکی،۱۳۵۸،صص۳۳۰ـ۳۳۴) بنابراین منشاء ترکی برای این قوم بسیار بعید و حتی غیرممکن است.

در حال حاضر بیش از نیمی از مردم تالش در ایران و بقیه آنان در جمهوری آذربایجان به سر می‌برند. این تقسیم پس از پایان جنگهای ایران و روسیه و انعقاد عهدنامه های گلستان و ترکمانچای صورت گرفته است(برادگاهی ۱۳۷۸، ص ۳۳).البته منطقه تالش به سبب همجواری با برخی مناطق دیگر گیلک ، ترک، تات  و حتی کرد زبان نیز دارد.

۲-۲: زبان تالشی:

زبانی که قوم تالش بدان سخن می‌گوید «تالشی» نامیده می‌شود. این زبان از گروه زبانهای ایرانی به‌شمار می‌آید و متعلق به شاخۀ شمال غرب و به لهجه‌های ساحل دریای خزر تعلّق دارد (یارشاطر،۱۳۷۷،صص۱۷،۲۱)، با گیلکی و مازندرانی نزدیکی دارد، گویشی کهن و دارای گونه های بسیار بوده و از عنبرانِ اردبیل تا رودبار گیلان  بیش از دویست هزار گویشوَر دارد (عبدلی،۱۳۶۹،ص۶۶؛ اورانسکی،۱۳۵۸،ص۱۵۴). این زبان به همراه گیلکی و رودباری سه زبان اصلی مردم گیلان است(ایرانیکا،ج۵،ص۶۶۰)، ریشه در زبانهای مادی شرقی داشته و گویندگان آن را از بازماندگان زبانهای مادها دانسته‌اند(رفیعی،۱۳۸۶،ص «ت»)، در سیر تحولات تاریخی به لهجه‌های متعددی تقسیم شده که فاصلۀ میان این لهجه‌ها از شمال تا جنوب منطقه گاه به حدی است که اهالی دو منطقۀ دور از هم، به دشواری سخن یکدیگر را درک می‌کنند، زبان تالشی زبان مخصوصی است که محدود به قسمت شمالی گیلان و به عقیده «خوچکو[۱]» پر از حروف باصدا و آوایی است و به سبب آهنگی که در آن دیده می‌شود می‌توان آن را شبیه لهجه ایتالیایی دانست(رابینو، ۱۳۷۴،ص۲۴).

ساکنان تالش ، در بخش شرقی به گالشی ، در بخش غربی به تالشی و برخی نیز در شمال کرگانرود به ترکی آذری سخن می‌گویند (بازن و برومبرژه[۲] ،۱۳۶۵، صص۲۱-۲۳)، در دامنه خشک و مرطوب کوه تالش دو قوم با زبانهای مختلف زندگی می‌کنند: در غرب ، آذربایجانی‌هایی که به تاتی تاکستانی صحبت می‌کنند؛ در شرق ، تالشها که به تالشی سخن می گویند. امروزه تالش‌زبانان در منطقه‌ای از آستارا تا فومن زندگی و البته این گویش در بهشهر، لاهیجان، گرگان، رامسر و شمال شرقی استان اردبیل به ویژه نمین و عنبران نیز صحبت می‌کنند(آساطوریان[۳]،۱۳۸۲،صص۱۰۵-۱۰۶).

[۱] – Chodzko

[۲] – Bronberger, Christianne

[۳] – Asatrian, Garnik

[۱] –  در استان آذربایجان غربی

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.