تحقیق خصوصیات بیولوژیکی و زیستگاهی ماهی سفید و کپور معمولی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خصوصیات بیولوژیکی و زیستگاهی ماهی سفید و کپور معمولی دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مروری کوتاه بر خصوصیات بیولوژیکی و زیستگاهی ماهی سفید و کپور معمولی    ۵
۲-۱ کپور شکلان    ۵
۲-۱-۱ خانواده کپور ماهیان    ۵
۲-۱-۱-۱ ماهی سفید    ۶
۲-۱-۱-۲ کپور معمولی    ۷
۲-۲ زیستگاه    ۸
۲-۳ تغذیه    ۹
۲-۴ سن بلوغ    ۹
۲-۵ رشد و عوامل موثر بر آن    ۹
۲-۵-۱ تنظیم رشد    ۱۰
۲-۵-۲ هورمون رشد    ۱۰
۲-۵-۳ کنترل ترشح هورمون رشد    ۱۱
۲-۵-۴ اثرات متابولیکی هورمون رشد    ۱۱
۲-۵-۴-۱ افزایش سرعت پروتئین سازی در بیشتر سلول‌های بدن    ۱۱
۲-۵-۴-۲ افزایش رونویسی هسته‌ای DNA برای ساخت RNA    ۱۲
۲-۵-۴-۳ افزایش میزان چربی‌ها برای تولید انرژی    ۱۲
۲-۵-۴-۴ کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها    ۱۲
۲-۶ ژن هورمون رشد    ۱۲
۲-۷ نشانگرهای ژنتیکی    ۱۳
۲-۷-۱ نشانگرهای ریخت شناسی    ۱۴
۲-۷-۲ نشانگرهای فیزیولوژیکی    ۱۴
۲-۷-۳ نشانگرهای سیتوژنتیکی    ۱۴
۲-۷-۴ نشانگرهای پروتئینی    ۱۴
۲-۷-۵ نشانگرهای DNA یا نشانگرهای مولکولی    ۱۵
۲-۸ نشانگرهای DNA مبتنی بر واکنش زنجیره‌ای پلیمراز    ۱۵
۲-۹ واکنش رنجیره ای پلیمراز (PCR)    ۱۶
۲-۹-۱ بافر RCR    ۱۷
۲-۹-۲ کلرید منیزیم (Mgcl2)    ۱۷
۲-۹-۳ دی اکسی نوکلئوتیدها (dNTPs)    ۱۷
۲-۹-۴ آنزیم تک پلیمراز    ۱۸
۲-۹-۵ آغازگرها    ۱۸
۲-۱۰ چند شکلی فضایی رشته‌های منفردSSCP) )    ۱۸
۲-۱۱ مروری بر برخی پژوهش‌های انجام شده:    ۱۹
منابع    ۲۱

منابع

ستاری م. ۱۳۸۱٫ ماهی شناسی (۱) تشریح و فیزیولوژی. انتشارات نقش مهر. فصل ۱۲٫ رشد. صص ۴۲۳-۴۳۲٫

سپهری (۱۳۸۵). هورمون رشد. ماهنامه جهان دامپروری. شماره ۱۶

ستاریم. ، شاهسونی د. و شفیعی‌اش. ۱۳۸۶٫ ماهی شناسی (۲) سیستماتیک. انتشارات حق شناس. ۵۹۲ صفحه.

شهبازی پ. و ملک نیا ن. ۱۳۷۸٫ بیوشیمی عمومی برای دانشجویان گروه پزشکی. انتشارات دانشگاه تهران.

عبدلی ا. و نادریم. ۱۳۸۷٫ تنوع زیستی ماهیان حوضه جنوبی دریای خزر. انتشارات علمی آبزیان. ۲۴۲ صفحه.

عسگری ر. ۱۳۸۴٫ مروری بر ماهی شناسی سیستماتیک. انتشارات نقش مهر. ۲۶۶ صفحه.

امتیازی گ. و کریمیم. (۱۳۸۴). مبانی زیست مولکولی و مهندسی ژنتیک. انتشارات مانی اصفهان. ۴۹۰ صفحه.

کیوانی‌ای. ۱۳۸۷٫ خلاصه رده بندی فیلوژنتیکی ماهی‌ها. مرکز نشر دانشگاه صنعتی اصفهان.

مردانی د. ۱۳۷۲٫ بیوشیمی ژنتیک، از ژن تا پروتئین. ناشر خدمات آموزشی و فرهنگی مبتکران.

نقوی‌ام. ، قره یاضی ب. ، حسینی سالکده ق. ، (۱۳۸۸). نشانگرهای مولکولی. چاپ سوم. انتشارات دانشگاه تهران، صص ۱۵۵-۱۵۶٫

بنابازی م. ح. (۱۳۸۱). بررسی تنوع ژنتیکی در درون و بین پنج جمعیت گوسفند ایرانی با استفاده از نشانگرهای ریز ماهواره. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم دامی. دانشکده کشاورزی. دانشگاه تهران. ۱۳۰ صفحه.

حلاجیان ع. ، کاظمی ر. و دژندیان س. (۱۳۸۴). مطالعه بافت شناسی گناد ماهی سفید (Rutilus frisii kutum) در نواحی جنوب غربی دریای خزر در غیرا از فصل تخم ریزی. موسسه تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری دکتر دادمان.

سامانتام ر. ، ساکاماران ن. و ناتاراجان پ. (۱۳۸۴). پرورش آبزیان در آب‌های شیرین. مترجم رفیعی، غ. ر. انتشارات دانشگاه تهران.

قاسمی ف. ، پورکاظمی م. ، زمینی ع. و یارمحمدی م. (۱۳۸۶). بررسی ساختار ژنتیکی جمعیت ماهی سفید نژاد بهاره و پاییزه (Rutilus kutum) با استفاده از مارکرهای مایکروستلایتی. نخستین همایش ملی منابع شیلاتی دریای خزر.

قلیچ پورم. ، شعبانی ع. و شعبان پور، ب. (۱۳۸۹). مقایسه ساختار ژنتیکی دو جمعیت کپور معمولی (Cyprinus carpio) در مناطق قره سو و انزلی با استفاده از هشت نشانگر ریزماهواره.

۲-۱ مروری کوتاه بر خصوصیات بیولوژیکی و زیستگاهی ماهی سفید و کپور معمولی

۲-۱ کپور شکلان

این راسته شامل خانواده کپور شکلان و چهار خانواده لوچ ماهیان است. این ماهیان با یکدیگر ماهیان غالب آب‌های شیرین (خصوصا جویبارهای) آمریکای شمالی و اوراسیا و تا حد کمتر آفریقا را تشکیل می‌دهند. نزدیک به ۲۷۰۰ گونه‌ای که در این راسته قرار دارند، از نظر ظاهر خارجی متنوع و گوناگون هستند، اما بیشتر آن‌ها دارای دهان قابل بیرون زدن و فاقد دندان هستند و دندان‌های حلقی ویژگی یافته دارند. سر آن‌ها فاقد فلس است و به استثنای چند گونه از لوچ ماهیان همگی فاقد باله چربی هستند (ستاری و همکاران، ۱۳۸۶).

۲-۱-۱ خانواده کپور ماهیان

خانواده ماهیان قنات یا کپور بزرگ‌ترین خانواده در بین ماهیان با ۲۱۰ جنس و ۲۰۱۰ گونه است. اعضای این خانواده را می‌توان بر اساس داشتن دندان حلقی (یک تا سه ردیف، اما هرگز تعداد آن‌ها در هر ردیف از هشت عدد تجاوز نمی‌کند) و لب‌های نازک (معمولا در مرز آرواره فوقانی انتها استخوان پیش فکی دیده می‌شود) تشخیص داد. اگرچه بیشتر آن‌ها تنها دارای شعاع‌های نرم در باله‌های خود هستند، اما شعاع‌هایی که تغییر شکل یافته و به خار تبدیل شده‌اند، در بعضی از اشکال وجود دارند که جالب توجه‌ترین آن‌ها کپور معمولی و ماهی طلایی[۱] هستند. تعداد کروموزوم‌های کپورماهیان (n2) 50 عدد (گاهی اوقات ۴۸ عدد) است. کپور ماهیان با در نظر گرفتن تعداد گونه‌ها همگی دارای طرح و شکلی هستند که تفاوت آن‌ها عمدتا مربوط به طرح و زمینه کلاسیک این ماهیان است. بدن دوکی شکل تا نسبتا بلند، چشم‌ها بزرگ، فلس‌ها واضح، باله‌های لگنی در موقعیت شکمی و دهان کوچک، انتهایی یا نیمه تحتانی است. با این وجود، کپورماهیان تنوع ریخت شناسی، فیزیولوژیک و رفتاری قابل ملاحظه‌ای نشان می‌دهند. بیشتر آن‌ها شکارچیانی هستند که در روز از بی‌مهرگان تغذیه می‌کنند، اما بعضی از آن‌ها نیز گوشت‌خوار هستند و دیگران از جلبک‌ها، گیاهان عالی‌تر و شیرابه آلی تغذیه می‌کنند. کوچک‌ترین ماهی آب شیرین که تاکنون شناخته شده است، جزء کپورماهیان است که دانیونلا ترانس لوسید[۲] نام دارد و در اندازه ۱۰ تا ۱۱ میلی متر بالغ می‌شود. همچنین تعدادی از گونه‌های بزرگ که به طول ۲ تا ۳ متر می‌رسند، نیز در این خانواده جای دارند؛ لذا بیشتر گونه‌ها کوچک‌تر از ۵ سانتی‌متر هستند. بسیاری از گونه‌ها اشکال متفاوتی از مراقبت والدین از تخم‌ها و نوزادان را از خود به نمایش می‌گذارند، اما تعداد زیادی نیز فقط به طور ساده تخم‌های خود را در محیط پراکنده می‌کنند. در آمریکای شمالی حدود ۴۸۶ گونه از کپورماهیان وجود دارند که بیش از ۴۰% آن‌ها ماهیان براق (شاینر) کوچک و نقره‌ای جنس نوتروپیس و سیپریتلا هستند. ماهیان براق غالبا فراوان‌ترین یا حداقل آشکارترین ماهیان هستند. آن‌ها در جویبارها و دریاچه شرق آمریکای شمالی به سر می‌برند و در آن‌جا دستجات بزرگی را در آب‌های کم عمق تشکیل می‌دهند. مشاهده ۵ تا ۱۰ گونه از کپورماهیان کوچک با یکدیگر در این زیستگاه‌ها امری غیر متداول نیست و مطالعه اینکه چگونه گروه‌هایی از این گونه‌های مشابه می‌توانند با یکدیگر زندگی کنند، ما را در پی بردن به اکولوژی جویبارها یاری می‌کند. معمولا آسیای جنوب شرقی به عنوان مرکز تکامل کپورماهیان به طور خارق العاده در آسیای جنوب شرقی و شبه قاره هند دارای تنوع و گوناگونی هستند. بیشتر کپور ماهیان آفریقا به همان جنس‌هایی تعلق دارند مه در آسیا یافت می‌شوند و مشخصا از آن‌ها انشقاق یافته‌اند. در بسیاری از نواحی کپور ماهیان بزرگ از جمله کپور معمولی توسط ماهیگیران صید می‌شوند (غالبا در ماهی گیری به صورت صید و رهاسازی). تعدادی از کپوماهیان آسیایی مانند کپور معمولی، کپور علفخوار[۳] و کپور نقره‌ای[۴] به خاطر رشد سریع در استخرها برای رسیدن به اندازه بازاری و تغذیه از شیره آلی، گیاهان و بی‌مهرگان کوچک جزء مهم‌ترین آبزیان برای پرورش در جهان هستند (ستاری و همکاران، ۱۳۸۶).

عموما ساکن آب شیرین هستند، دارای ۱-۳ ردیف دندان حلقی هستند و کمتر از ۸ عدد دندان در هر ردیف دارند. در این خانواده فک معمولا کشویی است و لب‌ها ضخیم است. دارای یک باله پشتی و بعضا خاردار است. بعضی از آن‌ها دارای سبیلک هستند. در بعضی از آن‌ها پلی پلوئیدی مشاهده می‌شود. دارای ۱۱ زیر خانواده، ۲۲۰ جنس و ۲۴۲۰ گونه است (کیوانی، ۱۳۸۷). در این ماهی‌ها مهره‌های ۲، ۳، ۴ و ۵ به استخوان‌های وبری تبدیل شده‌اند. دارای دهان انعطاف پذیر و قابل بیرون زدن هستند[۵]. فاقد زوائد پیلوریک و معده هستند. در اکثر گونه‌ها باله پشتی در وسط بدن است. فون غالب ماهیان آب‌های داخلی ایران مربوط به این خانواده است (عسگری،۱۳۸۴).

۲-۱-۱-۱ ماهی سفید

ماهی سفید از خانواده سیپرینیده، از جنس روتیلوس[۶] با نام علمی روتیلوس کتوم یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین ماهیان فلس دار نواحی جنوبی دریای خزر می‌باشد. کلیه مراحل زندگی خود (از قبیل تغذیه، رشد و نمو و …) را در دریا سپری و برای تولید مثل وارد آب‌های شیرین رودخانه‌ها می‌شود و در ۳ تا ۴ سالگی به بلوغ جنسی می‌رسد (حلاجیان و همکاران ۱۳۸۴). ارتفاع بدن مساوی یا کمتر از طول سر می‌باشد. دندان حلقی یک ردیفی با فرمول ۵-۶ به ندرت ۶-۶ یا ۵-۵ می‌باشد. تعدا کروموزوم‌های آن ۵۰=n2 می‌باشد. اندازه آن از ۴۴ تا ۷۱ سانتی متر می‌باشد که معمولا نرها کوچک‌تر از ماده‌ها هستند. در هر سال به طور متوسط ۵ تا ۶ هزارتن از این کونه در سواحل دریای خزر و رودخانه‌های آن صید می‌شود. یکی از ماهیان با ارزش نواحی جنوبی دریای خزر می‌باشد که مردم ایران و مخصوصا اهالی استان گیلان و مازندران علاقه زیادی نسبت به مصرف آن دارند. صید اصلی آن با تور پره صورت می‌گیرد. در حال حاضر به علت تخریب رودخانه‌ها (احداث سد، برداشت شن و ماسه) تخم‌ریزی آن به صورت طبیعی کمتر صورت می‌گیرد. برای حفظ نسل این ماهی کارگاه‌های تکثیر مصنوعی در استان‌های مازندران و گیلان ایجاد شده‌اند که از سال ۱۳۶۱ به بعد همه ساله تعداد زیادی بچه ماهی به رودخانه‌ها رهاسازی می‌کنند (عبدلی و نادری، ۱۳۸۷). این ماهی دارای دندان حلقی یک ردیفی به فرمول ۵-۶ است. دارای کیسه شنای مخروطی و فاقد سبیلک است. دارای دهان نیمه زیرین است (شکل ۲-۱) (عسگری،۱۳۸۴).

۲-۱-۱-۲ کپور معمولی

نام علمی این ماهی سیپرینوس کارپیو است. بدنی قطور و سری کوتاه دارد. از این ماهی سه نژاد برای پرورش معرفی شده است. کپور فلس دار[۱] که کاملا از فلس پوشیده شده است. کپور آینه‌ای[۲] که فلس‌های بزرگ و پراکنده دارد و بالاخره، کپور خطی[۳] که فلس نداشته و بدن ظاهری خط دار دارد. کپور معمولی که نژاد بانکوکی نیز نامیده می‌شود، از کپورهای چینی است که در سال‌های ۱۹۲۹ و ۱۹۵۷ از سری لانکا و تایلند به هند وارد شد. کپور فلس دار و کپور آینه‌ای در محیط‌های معمولی رشد می‌کنند. ولی کپور خطی به آب سرد حساسیت بیشتری دارد. این ماهی همه چیز خوار است و از لارو حشرات، کرم‌ها، نرم تنان و شاخ و برگ گیاهان غوطه ور در آب و گاهی از زئوپلانکتون ها نیز تغذیه می‌کند. حداکثر طول و وزن این ماهی‌ها به ترتیب ۷۵ سانتی متر و ۶ کیلوگرم می‌رسد. از ماهیانی هستند که رشد سریعی دارند و تا حدی جزو ماهیان مقاوم به شمار می‌آیند. در سال اول پرورش وزن آن‌ها به حدود ۵/۱-۱ کیلوگرم می‌رسد، طول این ماهی‌ها در این وزن بین ۴۵-۴۰ سانتی متر است. تمام نژادهای این ماهی در استخرها و حوضچه‌های پرورشی بدون تزریق عصاره هیپوفیز تولید مثل می‌کنند. تخم‌ها در این ماهی، چسبنده بوده و به گیاهان غوطه‌ور در آب می‌چسبند. کپور معمولی به همراه کپور نقره‌ای و علفخوار به عنوان ماهیان تمیزکننده شناخته شده‌اند. زیرا جزو کنترل کننده‌های زیستی و در مقام حفظ تعادل بوم سازگان استخرها به شمار می‌آیند (رفیعی، ۱۳۸۴).

این ماهی در حوضه های دریای خزر، رودخانه تجن و تمام حوضه‌های آبریز ایران پراکنش دارد. دندان حلقی سه ردیفی ( ۳٫۲٫۱- ۱٫۲٫۳)، بیشینه طول ۱۵۰ (میانگین ۳۸) سانتی متر است، بدن این ماهی تاحدی دراز است و طول آن سه برابر ارتفاع است. سطح بدن از فلس‌های درشت پوشیده شده است، سر ماهی بزرگ و پوزه کند است، باله پشتی خیلی طویل و باله مخرجی کوتاه است، در باله پشتی ۳ تا ۴ خار سخت و ۱۵ (۱۶) تا ۲۱ (۲۲) شعاع نرم و شاخه شاخه دارد، در باله مخرجی نیز سه خار سخت و ۵ یا ۶ شعاع نرم شاخه شاخه دیده می‌شود. دو زوج سبیلک دارد و زوجی که بر روی آرواره پائین قرار دارد، طویل‌تر است، همه چیز خوار است و از موجودات ریز بستر آب، کرم‌ها، سخت پوستان، نوزاد حشرات و حتی فضولات حیوانی و گیاهی، لاشه حیوانات، تخم ماهیان و نوزادان خود را نیز مصرف می‌کند. در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی گراد به صورت دسته جمعی به خواب زمستانی فرو می‌رود، در آب شیرین به سر می‌برد و آب‌های گرم، آرام و پوشیده از گیاه را دوست دارد (شکل ۲-۲) (ستاری و همکاران، ۱۳۸۶).

[۱] C. carpio var cammunis

[۲] C. carpio var specularis

[۳] C. carpio var mudus

[۱] Carasius oraeus

[۲] Danionella trans loceade

[۳]Ctenopharingodon idella

[۴] Hypophtalmictix molictrix

[۵] Protractile

[۶] Rutilus

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.