تحقیق در باب معیار تولید علم و لزوم جنبش نرم افزاری و تولید علم در علوم سیاسی و بومی سازی علم سیاست

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق در باب معیار تولید علم و لزوم جنبش نرم افزاری و تولید علم در علوم سیاسی و بومی سازی علم سیاست دارای ۷۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدّمه:    ۵
۱-۲- تعریف و شناخت مفاهیم:    ۶
۱-۱-۲- علم    ۶
۲-۱-۲-فلسلفهی علم    ۷
۳-۱-۲- علومانسانی    ۹
۴-۱-۲- سیاست و علم سیاست    ۱۱
۱-۴-۱-۲-  واژهی سیاست‏    ۱۲
۲-۴-۱-۲-تعریف اصطلاحی سیاست‏    ۱۳
۳-۴-۱-۲- علم سیاست    ۱۸
۵-۱-۲-جنبش نرمافزاری    ۱۹
۶-۱-۲-تولید علم    ۲۰
۷-۱-۲-نظریه    ۲۲
۲-۲- معیار تولید علم    ۲۴
۱-۲-۲- توضیحی در باب ISI    ۲۴
۲-۲-۲- ادلهی موافقان معیار بودن ISI    ۲۷
۳-۲-۲- ادلهی مخالفان معیار بودن ISI    ۲۸
۳-۲-بررسی دلایل لزوم جنبش نرمافزاری و تولید علم در علوم سیاسی (و علومانسانی بطور عام)    ۳۱
۴-۲- بومی سازی علم سیاست یا تولید علم سیاست؛ کدامیک؟    ۳۸
۱-۴-۲- بررسی مسأله بومی سازی در معنای کلان    ۳۸
۲-۴-۲- امکان علوم سیاسی اسلامی    ۴۱
۱-۲-۴-۲- مقدّمه    ۴۲
۲-۲-۴-۲-معنای تأثیر عَرَضی و ماهوتی    ۴۴
۳-۲-۴-۲-تأثیر گذاری دین بر سیاست ماهوی یا عرضی    ۴۶
۱-۳-۲-۴-۲-انتظار بشر از دین    ۴۷
۱-۱-۳-۲-۴-۲- دیدگاه دنیاگرایانه و نسبت دین و سیاست در آن    ۴۷
۲-۱-۳-۲-۴-۲-دیدگاه عقبی گرایانه و نسبیت دین و سیاست در آن    ۴۸
۳-۱-۳-۲-۴-۲- دیدگاه جامعگرایانه و نسبت دین و سیاست در آن    ۴۹
۲-۳-۲-۴-۲- قلمرو دین    ۵۱
۱-۲-۳-۲-۴-۲- دیدگاه حداقلّی    ۵۲
۲-۲-۳-۲-۴-۲- دیدگاه منطقه الفراغ    ۵۳
۳-۲-۳-۲-۴-۲- دیدگاه حداکثری    ۵۶
۳-۲-۴-۲-مؤلفههای تأثیر گذاری ماهوی دین بر سیاست    ۵۸
۱-۳-۲-۴-۲- معنایی و مفهومی    ۶۰
۱-۱-۳-۲-۴-۲- انسان شناسی    ۶۰
۲-۱-۳-۲-۴-۲- نظام ارزشی    ۶۱
۲-۳-۲-۴-۲- مصداق    ۶۳
۱-۲-۳-۲-۴-۲- روشها    ۶۳
۲-۲-۳-۲-۴-۲- پاسخها    ۶۴
۴-۲-۴-۲- حاصل کلام    ۶۶
نتیجه گیری:    ۶۷
منابع و مآخذ :    ۶۸

منابع  :

قرآن کریم

نهج البلاغه

فراهانی، حسن(۱۳۸۸).”بومی سازی علم یا تولید علم”، فصلنامه معرفت، سال هجدهم، شماره ۱۴۶، بهمن، صص ۹۳-۱۰۴

ابطحی، سیّد محمّد تقی( بی تا ). فلسفه علم.

امید، مسعود( ۱۳۷۶). ” فلسفه علم چیست؟”، فصلنامه دانشکده ادبیات و علومانسانی تبریز، شماره ۲، تابستان ۱۳۷۶، صص ۱-۲۳٫

علیا، مهدی(۱۳۸۹). ” موج سوم در تاریخ فلسفه علم”

موسوی موّحدی، علی اکبر(۱۳۸۱). ” گفتگوی علمی: تولید علم ؛ اولویت توسعه کشور “، فصلنامه رهیافت، شماره ۲۸، زمستان، صص۱۴۳-۱۶۰

موسوی موّحدی، علی اکبر و دیگران(۱۳۸۲)، “روشهای تولید و اشاعه یافتههای علمی”، فصلنامه رهیافت، شماره ۳۱، صص۵-۱۹

لازی، جان(۱۳۷۷). درآمدی تاریخی به فلسفه علم. ترجمه­ی علی پایا. چاپ دوّم. تهران: انتشارات سمت.

موسوی، میرفضل الله (۱۳۸۳). ” رتبه بندی تولید علم در ۵۰ کشور اوّل جهان “، فصلنامه رهیافت، شماره ۲۳، صص ۳۷-۵۷

مصباح یزدی، محمّد تقی(۱۳۶۳). آموزش فلسفه. قم: مؤسسه آموزش و پژوهش امام خمینی.

مصباح یزدی، محمّد تقی(۱۳۷۸). نظریه سیاسی اسلام. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).

مظاهری سیف، حمیدرضا( ۱۳۸۸). ” مبانی و مختصات علم از منظر قرآن ”

روزنبرگ، الکس( ۱۳۸۴). فلسفه علم. ترجمه­ی مهدی دشت بزرگی و فاضل اسدی امجد. قم: انتشارات طه.

 مقدّمه:

علوم سیاسی از آن دست رشته­هایی است که نقش بسیار مهمی در شناخت و مدیریت جوامعانسانی دارد. هماره تغییر و تطورهایی که در این رشته رخ می­داده سرمنشأ حرکت­های بزرگ در تاریخ بوده است. در واقع به نوعی می­توان علوم سیاسی را علم درمان دردهای یک جامعه دانست. نکته­ای که در  اینجا مهم به نظر    می­رسد این است که این علم به شدّت متأثر از متن فلسفی، اجتماعی، فرهنگی و حتّی اخلاقی­ای است که در آن شکل می­گیرد و مبتنی بر همان متن به ارائه­ی راهکار می­پردازد. بنابراین بین علوم سیاسی و آن جامعه­ای که  این علم در آن شکل گرفته است ارتباط عمیقی وجود دارد. امروزه اکثر نظریاتی که در حوزه­ی علوم سیاسی مطرح است متأثر از فضای بعد از رنسانس و عصر روشنگری است. فضایی که مفاهیمی چون اومانیسم و سکولاریسم در رأس مفاهیم آن قرار دارند. بنابراین به نظر می­رسد این علوم در جامعه ما که از لحاظ دیدگاه فلسفی، اجتماعی، فرهنگی و بالاخص اخلاقی با غرب جدید متفاوت است چندان کارایی نداشته باشد و  تجربه­ی ۳۰ سال پس از انقلاب و ضعف و رخوتی که در علوم سیاسی در دانشگاه­های ما در این دوران شاهدش بودیم سندی بر این مدعاست. گویی که این علوم بیگانه با جامعه ما هستند و  این یک واقعیّت است.  این علوم به هیچ­وجه متناسب با مؤلفه­های فکری، فلسفی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی ما نبوده است. تأکید و اصرار بر استفاده از این علوم که بسیاری از نظریات و مفاهیم آن در بستر زمانی بعد از رنسانس، در حوزه­ی اروپای غربی و در غالب پارادایم اومانیسم و لیبرالیسم مطرح شده است ممکن است آثار مخربی در جامعه­ی برجای بگذارد.

بنابراین بازنگری در علوم سیاسی موجود، امری ضروری به نظر می­رسد و  این امر بطور منطقی و دقیق شکل نمی­گیرد مگر با جنبش نرم­افزاری و تولید علم در علوم سیاسی. با تولید علم در علوم سیاسی است که می­توان امید به شکل­گیری و تدوین علوم سیاسی­ای داشت که مبتنی بر مؤلفه­های فکری، فلسفی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی باشد تا از  این طریق بتواند آن کارایی لازم و مفید در راستای درمان دردهای کشور را داشته باشد.

 در این مقاله در ابتدا به تعریف و شناخت علم و بعد به این مسأله می­پردازیم که معیار در تولید علم چیست؟ طبیعتاً هنگامی که قرار است از تولید علم صحبت کنیم باید مشخص نماییم که تولید علم چه معیاری دارد تا بتوانیم بر اساس آن معیار قضاوت کنیم. در این قسمت به بحث ISI می­پردازیم. امروزه بسیاری ISI و تعداد مقالات چاپ شده در ISI را معیار تولید علم می­دانند. ما با معرفی  ISI به بررسی ادله­ی مخالفان و موافقان این معیار می­پردازیم. در گام بعدی در این فصل به بررسی دلایل و لزوم جنبش نرم­افزاری و تولید علم در علوم­انسانی و بالطبع آن در علوم سیاسی می­پردازیم و به این سؤال پاسخ می­دهیم که چرا باید دست به تولید علم، مخصوصاً در علوم سیاسی زد. در بخش بعدی به بحث امکان علوم سیاسی اسلامی میپردازیم و بطور مشخص تبیین می­کنیم که آیا دین با سیاست قابل جمع است و در صورت پیوند دین با سیاست نسبت آن دو چگونه است؟ یعنی دین چه تأثیری بر علوم سیاسی می­گذارد. بحث پیوند دین و سیاست از آن رو مطرح می­شود که وقتی ما از تولید علم صحبت می­کنیم این علم باید مبتنی بر مؤلفه­های فکری و فلسفی ما باشد که همان اسلام است.

 ۱-۲- تعریف و شناخت مفاهیم:

۱-۱-۲- علم

معنای نخستین و اولیه ­ی علم، دانستن در برابر ندانستن است که با پیدایش بشریت آغاز شده است.( موسوی، ۱۳۸۳: ۱۰) افلاطون معتقد است علم، باور صادقانه موجّه است.( فراهانی، ۱۳۸۸: ۱۰۰) در یک معنای وسیع­تر می­توان بیان داشت که « کشف واقع در برابر جهل بسیط و مرکّب علم است». (مصباح یزدی، ۱۳۶۳: ۶۳). این برداشت­ها از علم ممکن است چندان دقیق نباشد. این عدم دقّت ناشی از اختلاط مفاهیم با یکدیگر است. در این تعاریف بین علم و دانش اختلاط صورت گرفته است و بیشتر دانش که شامل هرگونه آگاهی  می­شود، علم در نظر گرفته شده است.

انسان همواره با مقوله­ای به نام شناخت روبرو بوده که حاصل آن «دانش» در مقابل «جهل» است. دانش متفاوت و متمایز از علم است. دانش که معادل knowledge  است، در مقابل جهل و نادانی قرار می­گیرد. درحالی که علم به معنای scicnce در برابر امر غیرتجربی و غیرآزمون­پذیر. با ادبیّاتی عاریت گرفته از منطق، رابطه­ی دانش و علم، رابطه­ی عموم و خصوص مطلق است. چه هر علمی، دانش است امّا برخی دانش­ها علم هستند و برخی نه. مابعدالطیبه نوعی معرفت و دانش است، امّا در حیطه­ی علم (science) نمی گنجد (علیا، ۱۳۸۹: bashgah.net). ممکن است فردی از طریق کشف و شهود به آگاهی و شناخت نسبت به پدیده­ای برسد امّا از آن جهت که این امر قابل آزمایش و تکرار برای دیگران نیست نمی­توان  آن را علم خطاب کرد. هر چند ممکن است آن آگاهی و شناخت کاملاً مبتنی بر حقیقت باشد. علم اثبات جمعی لازم دارد. ( فراهانی، ۱۳۸۸: ۱۰۰)

در باب مفهوم علم باید به دو نکته­ی دیگر اشاره کرد و آن تفاوت علم با دو مفهوم « اطّلاعات » و « فناوری » است. در بسیاری از موارد بین این مفاهیم خلط مبحث صورت می­گیرد. باید توجّه شود که علم غیر از اطّلاعات است. اطّلاعات مجموعه آگاهی­های پراکنده­ای را گویند که به سامان و جهت­دار نیست، امّا علم سامان مند و جهتمند بوده و در ارتباطی منطقی، پیوسته، هدایت­آور و روشنگر است.(مظاهری­سیف، ۱۳۸۸: bashgah.net) علم جدید دو شاخه­ی اصلی تجربی و انسانی دارد که کلاً محصول یک تمدّن اومانیستی است (زرشناس، ۱۳۸۸: bornanews.com).

فناوری را نیز بناید معادل علم گرفت. هدف علم ایجاد دانش است امّا فناوری به دنبال کاربرد دانش است تا محصول و خدمتی را برای جامعه عرضه کند. هدف فناوری کاربرد علم در جهت ارائه­ی خدمات و کالای مورد نیاز جامعه است. علم خیلی وسیع­تر از فناوری است. هر چند که باید به این نکته نیز توجّه کرد که بین مسأله علم و فناوری یک تعامل و تعادلی برقرار است. درست است که فناوری فرزند علم است ولی اگر فناوری نیز رشد بکند خود زاینده­ی علم می­شود. از طرف دیگر  نمی­توانیم بگوییم علم بد است، امّا می­توانیم از فناوری بد نام ببریم. به معنای دیگر خود علم بد نیست ولی ممکن است کاربرد آن – فناوری- بد باشد.(موسوی موّحدی، ۱۳۸۱)

۲-۱-۲-فلسلفه ­ی علم

اگر علوم مختلف واقعیّت­های طبیعی و اجتماعی را بررسی می­کنند، فلسفه­ی علم به مطالعه­ی ماهیّت این علوم و فعالیّت­هایی که در آن انجام می­شود می­پردازد.(ابطحی، بی تا : pajoohe.com) در باب تعریف فلسفه­ی علم، مانند بسیاری از مفاهیم دیگر در حوزه­ی علومانسانی، اجماع نظر واحدی وجود ندارد و تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است و از دیدگاه­های مختلفی به آن نگریستهاند[۱]. برای مثال فلسفه­ی علم عبارت است از تبیین اصول و مبانی علم که در آن به تعریف، موضوع، روش، فایده، مؤلف، مسائل و تاریخچه­ی علم اشاره می­شود. با توجّه به این تعریف از فلسفه­ی علم، هنگامی که از فلسفه­ی علوم­انسانی صحبت می­کنیم باید به تعریف   علوم­انسانی، موضوع آن، روش­های مورد استفاده­ی آن، مؤلف، مسائل و تاریخچه­ی آن اشارهکنیم. البتّه به نظر می­رسد سه گزاره­ی اوّل یعنی تعریف، موضوع و روش اهمیّت بیشتری در باب تبیین فلسفه­ی علم داشته باشند.

[۱] برای آشنایی با چهار دیدگاه کلی درباب چیستی فلسفه علم رجوع کنید به : لازی، جان ( ۱۳۷۷). درآمدی تاریخی به فلسفه­ی علم،ترجمه­ی علی پایا، تهران، انتشارات سمت، چاپ دوم

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.