تحقیق رده‌بندی دوزیستان و خزندگان و ویژگی‌ها و تغذیه و زادآوری و رفتارهای دفاعی در آنان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رده‌بندی دوزیستان و خزندگان و ویژگی‌ها و تغذیه و زادآوری و رفتارهای دفاعی در  آنان دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۵
۱-۲-دوزیستان    ۶
۱-۳-رده‌بندی دوزیستان    ۷
۱-۴-ویژگی‌های دوزیستان    ۹
۱-۵-خزندگان    ۹
۱-۶- خاستگاه خزندگان    ۱۰
۱-۷- رده‌بندی خزندگان    ۱۱
۱-۸- ویژگی‌های خزندگان    ۱۲
۱-۹- تمایز خزندگان از دوزیستان    ۱۳
۱-۱۰-زادآوری دوزیستان و خزندگان    ۱۳
۱-۱۱- تغذیه در دوزیستان و خزندگان    ۱۴
۱-۱۲- حرکت و فعالیت در دوزیستان و خزندگان    ۱۵
۱-۱۳- مقابله با شرایط دمایی در دوزیستان و خزندگان    ۱۶
۱-۱۴- تعلیق حیات در دوزیستان و خزندگان    ۱۶
۱-۱۵- رفتارهای دفاعی در دوزیستان و خزندگان    ۱۷
۱-۱۶- اهمیت دوزیستان و خزندگان    ۱۷
۱-۱۶-۱- اهمیت فرهنگی، ادبی خزندگان و دوزیستان    ۱۷
۱-۱۶-۲- اهمیت هنری و زیبایی شناختی خزندگان و دوزیستان    ۱۸
۱-۱۶-۳- نقش اقتصادی و تغذیه ای خزندگان و دوزیستان    ۱۹
۱-۱۶-۴- اهمیت اکولوژیکی و زیست محیطی دوزیستان و خزندگان    ۱۹
۱-۱۶-۵- اهمیت پزشکی خزندگان و دوزیستان    ۲۰
۱-۱۷- مخاطره‌های جمعیت دوزیستان و خزندگان    ۲۰
۱-۱۷-۱- تغییر، تخریب و قطعه قطعه شدن زیستگاه دوزیستان و خزندگان    ۲۰
۱-۱۷-۲- آلودگی‌های زیست محیطی    ۲۱
۱-۱۷-۳- جمعآوری و برداشت از طبیعت    ۲۱
۱-۱۷-۴- معرفی گونه‌های مهاجم و غیر بومی به زیستگاه‌های طبیعی دوزیستان و خزندگان    ۲۲
۱-۱۸-مروری بر تحقیقات انجام شده    ۲۳
منابع    ۲۴

منابع

کیابی ب.۱۳۸۱٫جانور شناسی(۲).انتشارات دانشگاه پیام نور.۱۸۶صفحه.

لطیفی م. ۱۳۷۹٫ مارهای ایران. انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست. ۴۷۸ صفحه.

بلوچ م، قلی کمی ح. ۱۳۸۵٫ دوزیستان ایران. انتشارات دانشگاه تهران. ۱۷۷ صفحه.

ابراهیمی م، حسینی زوارئی ف، رجبی‌زاده م، غفاری ه، قلیچ‌پور م، مبارکی ۱، مظفری ۱، نظامی ب. ۱۳۸۸٫ فرهنگ‌نامه حیات وحش ایران مهره‌داران. انتشارات نشر طلایی. ۳۶۷ صفحه.

کرمی م.۱۳۸۸٫ جانور شناسی(۲)مهره­داران. انتشارات دانشگاه شاهد. ۳۴۶صفحه.

کمالی م.راهنمای میدانی خزندگان و دوزیستان ایران.انتشارات ایران شناسی.۳۶۸صفحه

محمدیان ح.۱۳۸۲٫خزندگان و دوزیستان ایران.نشر شبپره.۲۳۲صفحه.

حجتی،و. کمی، ح ق. فقیری، ا. ۱۳۸۳٫ بررسی فونستیک مارهای منطقه دامغان. مجله علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی، سال دوم، شماره ۶، صفحه ۱-۱۳٫

حجتی و، قلمی کمی ح، فقیری ا، ۱۳۸۵٫ بررسی فونستیک سوسماران منطقه دامغان. مجله زیست شناسی. جلد ۱۹٫ ۳۴۰-۳۲۵٫

 Anderson, S.C. (1963). Amphibians and Reptiles from Iran. California. Acd.Sci. 31(4):417-498.

Anderson, S.C. (1999). The Lizards of Iran.  Oxford, Ohio.

Blanford, W.T. (1876). Eastern Persica,   an account of the journeys   of   the  Persian    Boundary   Commission,   ۱۸۷۰-۱۸۷۲;     Zoology   and     Vol.2, Macmillan; London.

 ۱-۱-مقدمه

محیط طبیعی سرزمین ایران، سرشار از تنوع و تضاد است؛ تنوع در موجودات زنده و تضاد در زیستگاه­ها. در میان کشورهای جهان، کمتر سرزمینی را می‌توان یافت که زیستگاه‌های متنوع و متضادی چون کویرهای گرم، و خشک و دشت‌های سرسبز و حاصلخیز، مناطق نیمه‌گرمسیری و کوهستان‌های سرد و جنگل‌های معتدل، کوه­های بلند مشرف بر سرزمین‌های پست ساحلی و تالاب‌ها و دریاچه­های شور و شیرین را در کنار هم داشته باشد. سرزمین ایران در عمر چند صدمیلیون ساله خود، فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده و در معرض رویدادهای بزرگ و کوچک زمین‌شناختی قرار داشته است. یکی از مهم‌ترین رویدادها، پیدایش چین‌خوردگی‌های البرز و نواحی مرکزی و سپس بر آمدن رشته‌کوه‌های زاگرس است که ده‌ها میلیون سال پیش به طبیعت ایران سیمای تازه‌ای بخشیدند. پیامد برآمدن این بلندی‌ها، دگرگونی‌های اقلیمی و پیامد دگرگونی‌های اقلیمی، نابودی گونه‌هایی بود که این وضع جدید را تاب نیاوردند. به این سبب، کُنام‌های متروک، زیستگاه و پناهگاه جانوران مهاجری شدند که از شمال شرقی، اروپا، آفریقا و شبه قاره هند بدین سرزمین آورده بودند.

واقعیت این است که کسی به درستی نمی‌داند چه تعداد گونه جانوری در ایران زندگی می‌کند. فقط می‌دانیم ساکنان این سرزمین، وارث بقایایی از تنوع بسیاری هستند. شگفتا که تنوع حیات وحش امروز ایران، با وجود کاهش بسیار و ضربه‌های ویران‌کننده‌ای که به ویژه در سال‌های اخیر متحمل شده، هنوز هم چشمگیر و کم‌نظیر است. تاکنون ۱۷۴ گونه ماهی، ۲۰ گونه دوزیست، ۲۰۶ گونه خزنده، ۵۱۴ گونه پرنده و ۹۴ گونه پستاندار در ایران شناسایی شده‌اند. اما متاسفانه، از این میان، حدود ۱۲ گونه ماهی، ۲ گونه دوزیست، ۱۱ گونه خزنده و ۱۶ گونه پرنده در فهرست جانوران در معرض جای دارند. کسانی که به طبیعت و محیط زیست نگرشی سیستمی دارند و می‌دانند که حتی نابودی یکی از حلقه‌های شبکه حیات چه اختلالی در کارکرد نظام طبیعت ایجاد می‌کند، کاهش تنوع زیستی کشور را فاجعه‌بار و جبران‌ناشدنی می‌دانند (قلیچ پور و همکاران، ۱۳۸۸).

۱-۲-دوزیستان

در حدود ۳۶۵ میلیون سال پیش، حیات از محل اصلی پیدایش خود، یعنی آب، به خشکی گسترش یافت و نخستین موجودات زنده بر خشکی پدیدار شدند. عامل اصلی چنین تحولی را پیدایش لایه اوزن در جو کره زمین می‌دانند که مانند سپری محافظ، از رسیدن پرتوهای زیان‌بار فرابنفش به سطح خشکی‌ها جلوگیری می‌کند. تا پیش از پیدایش لایه اُزون، پرتوهای فرابنفش، هر نوع موجود زنده‌ای را که بر سطح خشکی‌ها ظاهر می‌شد، نابود می‌کردند. دوزیستان نخستین جانورانی بودند که بر سطح خشکی پدیدار شدند؛ به این سبب، آن‌ها را ربط میان زندگی آبی و خشکی می‌دانند. خزندگان میلیون‌ها سال بعد، از تغییر و تحول دوزیستان به وجود آمدند؛ بنابراین، دوزیستان را حلقه رابط میان ماهی‌ها و خزندگان به شمار می‌آورند.

زندگی دوزیستان به زیستگاه‌های آبی وابسته است. این جانوران که از نظر تکاملی بسیار جالب توجه‌اند، در آب تخم می‌گذارند، نوزادشان در آب متولد می‌شود، آبشش دارند و بطور کامل آبزی هستند. حتی دوزیستان بالغ، که شکارچی جانوران کوچک‌اند، با آن که می‌توانند زیستگاه‌های آبی را ترک کنند، نمی‌توانند مدت درازی دور از آب تاب بیاورند؛ زیرا به سبب کوچک و ناقص بودن شش‌ها، بیشتر از راه پوست تنفس می‌کنند. به علاوه، چون نمی‌توانند آب بنوشند، باید به آب وارد شوند و آن را از راه پوست جذب کنند.

توانایی دوزیستان در جذب اکسیژن، آب و مواد محلول در آب از راه پوست، در دنیای امروز به زیان این جانوران تمام شده است؛ زیرا مواد سمّی و آلوده موجود در آب بر آن‌ها تاثیرات جبران‌ناپذیری گذاشته و نقصان‌هایی در بدن آن‌ها به وجود آورده‌اند.

مهم‌ترین علت انقراض دوزیستان در جهان امروز، به همان عاملی که موجب پیدایش آن‌ها بر سطح خشکی‌ها شده است، مربوط می‌شوند: لایه اُزون. به نظر می‌رسد که ضعیف شدن لایه اوزن، بر پوست برهنه و حساس آن‌ها بیش از دیگر مهره‌داران اثر داشته است؛ به این سبب و نیز به دلایل دیگر، چندی است که دوزیستان جهان بر لبه پرتگاه انقراض و نابودی قرار گرفته‌اند.

شایان ذکر است که دوزیستان امروزی، تنوع زیادی ندارند؛ بطوریکه ایران زیستگاه فقط حدود ۲۰ گونه دوزیست است(قلیچ پور و همکاران، ۱۳۸۸).

۱-۳-رده‌بندی دوزیستان

چنان ارتباط نزدیکی بین جمجمه‌های دوزیستان اولیه و ماهیان کروسوپتریژین‌های (باله – لوبی) دونین وجود دارد، مشکلی بر سر ارتباط تکاملی بین این حیوانات مشاهده نمی‌شود. البته اکنون شواهد مستدل فسیلی برای مراحل انتقال از یک نوع (تیپ) به دیگری وجود ندارد.

فسیل‌هایی که به نظر چهارپایان هستند، اسئولیپیدهایی (Osteolepids) مانند (Osteolepids marcolepidotus) دوره‌های دونین میانی و پایانی (حدود ۳۷۵ میلیون سال پیش) هستند. آن‌ها مشخصاً ماهیانی بودند که می‌توانستند هوا را همانند آب برای جذب اکسیژن به کار برند. جمجمه (Elpistostege) تنها نمونه کامل اوایل دونین است و حدواسط این ماهی‌ها و بدون شک اولین چهارپایان مانند (Ichthyostega) و فرم‌های مشابه است که در بسترهای آب شیرین یافت شدند. این نمونه‌ها، قدیمی‌ترین اعضای دندان‌پیچال‌ها بودند و همان طور که از اسم‌شان پیدا است، مینا و عاج احاطه‌کننده حفره مرکزی دندان (در قاعده دندان) به فرم و الگوی لابیرنت، چین‌خوردگی داشته و همگی ماهی‌خوار بودند(لابیرنت به معنای پیچاپیچ و پیچ خورده است).این شرایط هم چنین در کروسوپتریژین‌های اجدادشان وجود داشته است. در طول ۱۰۰ میلیون سال بعد (از کربونیفرتاپرمین) نیز آن‌ها در خط سیرهای مختلف توسعه و تکامل یافتند و سرانجام منجر به ایجاد خزندگان شدند. این حیوانات اساساً آبزی و یا نیمه‌آبزی و فقط تعداد کمی از آن‌ها کاملاً خاکی بودند. ابتدایی‌ترین دندان‌پیچال‌ها کاملاً چهارپا بودند و معمولاً اختلاف دقیقی با فرم ماهی‌ها نشان می‌دادند. بعضی پولک داشتند، در حالی که دیگران دارای پوست خشکی‌زی بودند و سطح زیرین بدنشان کاملاً به وسیله صفحات شکمی محافظت می‌شد. جمجمه (Ichthyostega) همه مشخصات دوزیست را نشان می‌دهد، اما آثار اجدادی را نیز همراه دارد. دندان‌پیچال‌های پالئوزوئیک، غیر از (Ichthyostega)، دو گروه اصلی یعنی راسته‌های (Temnospodyli) و (Anthracosauria) و اعضای آن‌ها کم‌و‌بیش تماماً خشکی (Anthracosauria) بودند و (Anthracosauria) منجر به تشکیل خزندگان شدند؛ اما انواع متعددی از (Temnospodyli) کاملاً آبزی شدند.

دوزیستان اولیه از مواد غذایی موجود در محیط آبی استفاده می‌کردند. این موجودات برای ادامه حیات خود دو راه داشتند، یکی اینکه جثه بزرگ‌تر و کاملاً خشکی‌زی شوند تا قادر به شکار شوند (مثل Cacops کوچک وSaymouria ) و راه دوم باقی ماندن و برگشتن کامل به محیط آبی بود. بیشتر دوزیستان پالئوزوئیک آبزی و یا نیمه‌آبزی بودند و انواع خاکی جثه کوچکتر و کوتاه‌تری داشتند. برگشت به آب با دو تغییر شکل همراه بوده: یا شبیه مار (مارمانند) و یا پهن شدن که این تغییرات با نقصان اندام‌ها، کشیدگی و بروز حرکات سینوسی (ماهی مانند) همراه بوده است. بنابراین دندان‌پیچال‌ها که منقرض شده‌اند، دندان‌هایی با چین‌خوردگی‌های به خصوص داشتند، مهره‌ها و اسکلت‌محوری آن‌ها و ماهی‌ها بسیار شبیه بود، و حد واسط ماهیان باله لوبی دوزیستان بودند.

رده دوزیستان (Amphibia) را به شرح زیر به سه زیر رده تقسیم می‌کنند:

(۱) Subclass: Labyrinthodontia

(۲) Subclass: Lepospondyli

(۳) Subclass: Lissamphibia

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رده بندی خزندگان و موقعیت تاکسونومیکی و مشخصات گونه ی تراتوسینکوس بدریاگای
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.