تحقیق رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه و پروژه علمی یک الگوی موثر در یادگیری سوال محور و معرفی مهارتهای فرایندی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه  و پروژه علمی یک الگوی موثر در یادگیری سوال محور و معرفی مهارتهای فرایندی دارای ۴۵  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه:    ۵
۲-۲-بخش اول: رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه    ۷
۲-۳-سوال محوری چیست ؟    ۷
۲-۴-راهبردهای عملی برای تغییر جهت گیری های نظام تعلیم و تربیت به سمت سوال محوری  ؟    ۹
شکل ۲-۱- فرآیند یاد دهی – یادگیری علوم با تکیه بر عوامل فرآیندی    ۱۲
۲-۵- پروژه علمی یک الگوی موثر در یادگیری مساله محور    ۱۳
جدول ۲-۱- مقایسه ی روش های سنتی آموزش با روش آموزش مبتنی بر پروژه    ۱۳
۲-۵-۱- پروژه چیست؟    ۱۵
۲-۵-۲-پروژه چگونه ارائه می شود؟    ۱۶
۲-۵-۳-جشنواره علمی جابر بن حیان    ۱۷
۲-۵-۳-۱- جمع آوری( کلکسیون ) همراه با طبقه بندی    ۱۷
۲-۵-۳-۲- نمایش علمی    ۱۸
۲-۵-۳-۳- آزمایش    ۲۰
۲-۵-۳-۴- طراحی و ساخت    ۲۱
۲-۶- بخش دوم : مهارتهای فرایندی    ۲۳
۲-۷-مهارت های فرایندی چیست ؟    ۲۳
۲-۷-۱- مشاهده    ۲۳
شکل۲-۲- انواع مشاهده    ۲۴
۲-۷-۲- برقراری ارتباط    ۲۴
شکل۲-۳- انواع برقراری ارتباط    ۲۶
۲-۷-۳- اندازه گیری و کاربرد ابزار    ۲۶
۲-۷-۴- طبقه بندی    ۲۷
۲-۷-۵-  استنباط کردن    ۲۸
شکل ۲-۴-  استنباط    ۲۹
شکل ۲-۵ استنباط    ۳۰
۲-۷-۶- فرضیه سازی    ۳۰
۲-۷-۷-پیش بینی    ۳۱
۲-۷-۸- طراحی تحقیق (تشخیص و کنترل متغیرها)    ۳۴
۲-۷-۹- آزمایش کردن    ۳۵
۲-۷-۱۰- تفسیر داده ها و نتیجه گیری    ۳۵
۲-۸ سنجش مهارتهای فرایندی    ۳۷
۲-۹- بخش سوم: مروری بر مطالعات انجام شده    ۳۸
۲-۱۰- مطالعات داخلی    ۳۸
۲-۱۱- مطالعات خارجی    ۴۰
۲-۱۲- جمع بندی و نقد و بررسی تحقیقات    ۴۲
منابع :    ۴۳

منابع

رزبا، ریچارد (۱۳۹۰). آموزش و ارزشیابی مهارتهای یادگیری ، تهران : انتشارت مدرسه

مهر محمدی ، محمود(۱۳۷۹ ) ، بازاندیشی فرآیند یاددهی – یادگیری . تهران . انتشارات مدرسه

مهرمحمدی، محمود ، چرا باید برنامه های درسی را به سوی مسئله محور سوق دهیم ، فصلنامه ی تعلیم و تربیت ، ش ۴۳ و ۴۴ ، ۱۳۷۴، ص ۱۰-۲۸٫

آسیموف ، ایزاک (۱۳۷۷). کتاب کامل راهنمای پروژه های علمی . تهران:انتشارات مدرسه

رستگار،طاهره(۱۳۸۲)ارزشیابی درخدمت آموزش،انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت.

رستگار،طاهره.(۱۳۸۸)/ارزشیابی در خدمت آموزش،تهران:انتشارات منادی تربیت

سیف،علی اکبر(۱۳۷۹) روانشناسی پرورشی(روانشناسی یادگیری وآموزش) ویرایش ۵٫تهران:آگاه

شهرتاش ، فرزانه (۱۳۸۷). مبانی نظری و مهارتهای آموزش علوم ، تهران :شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران

کیامنش، علیرضا (۱۳۷۰) استدلال آماری در علوم رفتاری،توصیف آماری، جهاد دانشگاهی

کیامنش ،علیرضا و نوری ، رحمان .(۱۳۸۱)یافته های سومین مطالعات بین المللی TIMSS . تهران : پژوهشکده تعلیم و تربیت

Curriculum History” , Encyclopedia of Educational Research, V.1,1982.

Turpin,T. & Cage, B.N. (2004). The effects of an integrated, activity-based science curriculum on student achievement, science process skills, and science attitudes. Electron. J. Literacy through Science, 3.

Ostlund, K.L. (1992). Science process skills: assessing hands-on student performance. New York: Addison-Wesley.

Aktam, H., Ergin, Ö. (۲۰۰۸). The effect of scientific process skills education on students’ scientific creativity, science attitudes and academic achievements. Asia-Pacific Forum on Science Learning & Teaching, 9(1), article 4.inquiry. J. Science Teacher Education, 13, 1-12.

Basaga, H., Geban, O. & Tekkaya, C. (1994). The effect of the inquiry teaching  method on biochemistry and science process skill achievements. Biochemical Education, 22, 29-32.

Brickman P, Gormally C., Armstrong N. & Hallar B. (July 2009).Effects of inquiry-based learning on students’ science literacy skills and confidence.

 ۲-۱-مقدمه:

امروزه در همه کشورها ، به مسئله آموزش علوم اهمیت زیادی می دهند ؛ زیرا دانشمندان ، مهندسان ، تکنسین ها و گردانندگان چرخ های صنعت در آینده ، امروز در پشت میزهای کلاس نشسته اند و ایجاد آمادگی های لازم در آنان  بر عهده ماست . تشخیص اینکه آموختن چه چیز به دانش آموزان ضروری است و آموختن چه چیزی ضروری نیست بسیار مشکل است. در طرح جدید آموزش علوم بر آموزش روش آموختن بیشتر تکیه و تأکید می شود تا آموختن مجموعه ای از دانستنیها؛ از اینرو باید به فراگیران راه و روش یادگیری و حل مسأله را آموخت نه پاسخ چند مسئله حل شده(آسیموف و فردریک ۱۹۹۵).

ازجمله هدفهای مهم آموزش علوم که در همه کشورها از دهه ۱۹۹۰ مد نظر قرار گرفته ، تاکید بر این نکته است که باید علم را یک نوع «روش تفکر» بشناسیم و در کنار آموزش مجموعه ای از واقعیتها ، بر فعالیتهای عملی و ذهنی هم تاکید کنیم . روش تفکر در علم را « مهارتهای فرایندی یا مهارتهای یادگیری » می نامند . مهارتهای فرایندی در واقع کارهایی هستند که دانشمندان در هنگام مطالعه و تحقیق انجام می دهند . مهارتهای یادگیری را می توان به دو بخش تقسیم کرد : ا- مهارتهای فرایندی پایه : مشاهده ، برقراری ارتباط ، طبقه بندی ، اندازه گیری ، استنباط و پیش بینی مهارتهای فرایندی پایه نامیده می شوند چرا که فراگیری آنها برای پرداختن به مهارتهای پیچیده بعدی که به تفکر زیادتری نیاز دارند لازم است . ۲- مهارتهای فرایندی تلفیقی : تشخیص متغیرها ، فرضیه سازی ، تحلیل فعالیتها ، تنظیم داده ها و رسم نمودار ، طراحی تحقیق و اجرای آزمایش مهارتهای فرایندی تلفیقی نامیده می شوند و مستلزم به کارگیری چند مهارت فرایندی پایه به صورت همزمان هستند . به کارگیری این مهارتها به دانش آموزان کمک می کند که برای حل مسائل خود به کاوش و تحقیق بپردازند و با انجام آزمایش به « حل مسئله » نائل شوند .  بر این اساس توسعه مهارت های فرایندی در کلاس ضرورت پیدا می کند و تنها از این راه است که می توان دانش آموزان را به یادگیرندگانی مادام العمر تبدیل کرد (جی رزبا ۱۹۹۱).

بررسی نتایج کسب شده توسط دانش آموزان کشورمان در آزمونهای جهانی پیشرفت تحصیلی نظیر آزمون تیمز( TIMSS ) و عدم توفیق دانش آموزان ایرانی نشان می دهد که باید برنامه های ویزه ای برای  ارتقای آموزش مهارتهای فرایندی در مدارس کشور طراحی و اجرا شود .تجربیات دیگر کشورهای دنیا نشان داده است که استفاده از برنامه پروژه علمی برای دانش آموزان قابلیت بالایی در فرصت سازی همزمان برای تقویت همه مهارت های فرایندی دارد.

پروژه علمی به تعریفی ساده عبارت است از کوشش انفرادی یا گروهی دانش آموزان در باره یک موضوع معیّن که آنان ضمن این کوشش هیجان انگیز علمی ، کار یک دانشمند را انجام می دهند و نگرش ها و مهارت های علمی او را پیدا می کنند . یعنی دانش آموزان سعی می کنند به دقت مشاهده کنند ، سوال بپرسند ، جمع آوری اطلاعات کنند ، فرضیه بسازند ، آزمایش کنند و نتایج کار علمی خود را جمع بندی و ارائه نمایند . (آسیموف و فردریک ۱۹۹۵)

در این مقاله ابتدا به ضرورت چرخش نظام آموزشی از پاسخ محوری به سوال محوری پرداخته شده سپس به طرح پروژه های علمی به عنوان راهبردی عملی برای دستیابی به تعلیم و تربیت سوال محور  و تاثیرات این راهبرد بر تقویت مهارتهای فرایندی درس علوم پرداخته شده است ، و در نهایت مطالعات داخلی و خارجی مرتبط با موضوع ارائه گردیده است.

۲-۲-بخش اول: رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه

۲-۳-سوال محوری چیست ؟

با تغییر جهت گیری نظام های تعلیم و تربیت از «پاسخ محوری» به «سوال محوری» بستر و زیر ساخت مناسب برای گام گذاشتن جامعه در مدار کشورهای توسعه یافته،با عنایت به تولید علم و دانایی به عنوان ملاک توسعه یافتگی در هزاره ی جدید فراهم میشود(مهرمحمدی،۱۳۸۳).

نظریه ی سوال محوری را می توان از راه تبیین نظریه ی مقابل،یعنی تعلیم و تربیت پاسخ محور،بهتر معرفی کرد.نظریه ی پاسخ محوری در تعلیم و تربیت نسبتی مستقیم میان تربیت یافتگی[۱] و دانستن[۲] برقرار می کند.از این دیدگاه تعلیم و تربیتی موفق تر و کارآمدتر است، که اطلاعات ،معلومات یا پاسخ های بیشتر و متنوع تری را در زمینه های مختلف در اختیار دانش آموزان قرار دهد.بر این اساس،ماموریت اصلی نظام های تعلیم و تربیت،استفاده از فرصت های پیش بینی شده و تمسک به ابزار و روش های مناسب برای انتقال بیشتر معلومات و اطلاعات به دانش آموزان است.در نگرش سوال محور ،میان تربیت یافتگی و بیشتر دانستن گرچه ارتباط وجود دارد،این ارتباط هرگز انحصاری نیست.هر چند داشتن اطلاعات و معلومات در زمینه های مختلف ضروری شناخته می شود،مهم ترین مولفه ی تربیت یافتگی به حساب نمی آید.مهم ترین مولفه یا ملاک تربیت یافتگی و در نتیجه کارایی نظام تعلیم و تربیت پرسش هایی است که ذهن دانش آموز به خلق و تولید آن ها نایل گشته است.به دیگر سخن، در این نظریه میان تربیت یافتگی با بلوغ و استقلال فکری[۳]  یا همان احساس نیاز فرد به دانستن بیشتر ارتباط مستقیم و ضروری برقرار است.به عبارت روشن تر،خلا و کمبودی که فرد از ناحیه نادانسته ها در وجود خود احساس می کند،میزان بسیار دقیق تر و معتبرتری برای درجه ی تربیت یافتگی قلمداد می شود(مهرمحمدی،۱۳۸۳).

از میان ویژگی های مهم انسان و به عنوان نخستین دلیلی که انسانی بودن جهت گیری سوال محوری در تعلیم و تربیت را مدلل می سازد،کنجکاوی انسان است.این سوال که چرا معمولا با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض تجربیات مدرسه ای بیشتر،کنجکاوی افراد کم رنگ تر می شود،پرسشی حیاتی است که پاسخ آن را باید در جهت گیری پاسخ محور یا ساز و کارهای غیرانسانی نظام آموزشی جست وجو کرد.به عبارت دیگر حفظ و صیانت و پرورش ویژگی کنجکاوی در سایه ی تجربیات مدرسه ای به قدری حائز اهمیت است که می توان آن را محور و مبنای سیاست گذاری در نظام های تعلیم و تربیت قلمداد کرد.چنین محوریتی ملازمت تام و تمام با جهت گیری سوال محوری دارد و جهت گیری پاسخ محوری را خسارت بار و ضد انسانی معرفی می کند(مهرمحمدی،۱۳۸۳).

سوال محوری همچنین از آن جهت باید به عنوان دکترین بدیل تعلیم و تربیت شناخته و پذیرفته شود که در عصر جدید ،یعنی عصر انفجار اطلاعات و انقلاب ارتباطات ،شرط بقای نظام های رسمی آموزشی به حساب می آید.در این عصر چنان چه مدرسه بر کارکردهای سنتی خود،که در چار چوب دکترین «پاسخ محوری» قابل تبیین است،اصرار بورزد،در واقع خود را با بحران مشروعیت مواجه می کند و زمینه را برای احیای تز مشهور ایوان ایلیچ [۴] ،یعنی مدرسه زدایی از ساحت اجتماع، فراهم خواهد ساخت.به دیگر سخن حتی اگر «پاسخ محوری» مطلوب انگاشته شود،مقدور و ممکن نخواهد بود.اریک جنسن در این زمینه می گوید انقلاب ارتباطات و فناوری اطلاعات آن چنان نظام های آموزشی را تحت تاثیر قرار می دهند که «مفهوم نظام آموزشی و منبع محتوا برای یادگیری را به کلی دگرگون خواهند ساخت … پر کردن مغز دانش آموزان با اطلاعات،رویکردی منسوخ به حساب می آید ، زیرا حجم دانش با چنان سرعتی افزایش می یابد که تسلط یافتن بر آن ها امکان پذیر نیست» یا ظرف و مظروف با یکدیگر تناسب ندارند.وی آن گاه نتیجه گیری می کند که هدف اساسی نظام های آموزشی باید از آموزش حقایق و ارائه اطلاعات به دانش آموزان به «یاد دادن روش یافتن اطلاعات» و چگونگی کاربرد سریع ،خلاقانه و مشارکتی اطلاعات تغییر یابد (Jensen,2001).

[۱] Being edueated

[۲] knowing

[۳] intellectual independence

[۴] illich

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.