تحقیق سیاست خارجی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سیاست خارجی دارای ۱۶ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

سیاست خارجی    ۳
۲-۱-  مقدمه    ۴
۲-۲- هدف گذاری در سیاست خارجی    ۴
۲-۲-۱- مبنای هدف گذاری چیست؟    ۵
۲-۳-  انواع اهداف در سیاست خارجی    ۶
۲-۳-۱-  انواع اهداف از منظر زمان    ۶
۲-۳-۱-۱- اهداف کوتاه مدت    ۶
۲-۳-۱-۲- اهداف میان مدت    ۶
۲-۳-۱-۳- اهداف بلند مدت    ۶
۲-۳-۲-  انواع اهداف از منظر موضوعی    ۶
۲-۳-۲-۱- اهداف اقتصادی- مالی    ۷
۲-۳-۲-۲- اهداف فرهنگی- ایدئولوژیک    ۷
۲-۳-۲-۳- اهداف امنیتی- دفاعی؛    ۸
۲-۳-۳- انواع اهداف از منظر گستردگی و شمول    ۹
۲-۳-۳-۱- اهداف عام    ۹
۲-۳-۳-۲- اهداف خاص    ۹
۲-۳-۴-  جمع بندی هدف گذاری در سیاست خارجی    ۹
۲-۴-  تعیین استراتژی در سیاست خارجی    ۱۰
۲-۵-جمع بندی    ۱۰
فهرست منابع    ۱۲

منابع

۱-دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال(۱۳۸۸)، “منابع ملی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران”، فصلنامه سیاست، دوره نهم، شماره سوم

۲-رضایی، علیرضا(۱۳۸۷)، ” تبیین مطلوب و کارآمد از سیاست خارجی در بستر نظام بین¬المللی”، راهبرد یاس، شماره چهاردهم، صفحات ۱۸۳-۲۰۸

۳-رفیع ، حسین و مظلومی ، اسماعیل ( ۱۳۹۱ ) ، ” موانع همگرایی ایران و ترکیه در منطقه اسیای مرکزی و قفقاز ” ، مطالعات اسیای مرکزی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ،سال پنجم ، شماره دهم ، صفحات ۷۹ – ۹۸

۴-خلیلزاد، زالمی و لسر، یان(۱۳۷۹) ، “استراتژی برای قرن بیست و یکم”، ترجمه مرکز تحقیقات و بررسی های بیروت، تهران: نشر آمن

۵-خوشوقت، محمد حسین(۱۳۸۵)، “تجزیه و تحلیل تصمیم گیری در سیاست خارجی”، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین¬المللی

۶-سیف زاده، حسین(۱۳۸۲)، ” اصول روابط بین الملل (الف و ب)”، تهران: نشر میزان

۷-صحرایی، علیرضا(۱۳۹۰)، “در آمدی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ایدئولوژِ سیاسی”، مشهد: سخن گستر

۸-فرانکل، ژوزف(۱۳۶۹)، ” روابط بین الملل در جهان متغییر”، ترجمه عبدالرحمان عالم، تهران : دفتر مطالعات سیاسی و بین¬المللی

۹-قوام، عبدالعلی(۱۳۸۶)، “اصول سیاست خارجی و سیاست بین الملل”، تهران : نشر قومس

۱۰-ولفرز، آرنولد(۱۳۷۴)، “اهداف سیاست خارجی در جیمز بابر و مایکل اسمیت، ماهیت سیاست گذاری خارجی در دنیای متقابل کشورها”، ترجمه حسین سیف زاده، تهران: نشر قومس

۲-۱-  مقدمه

درحالی که روابط بین الملل شامل روابط بین حکومت­ها، گروه­ها، سازمان ها و حتی افراد کشورهای مختلف می گردد، سیاست خارجی تنها آن دسته از روابط را دربرمی گیرد که حکومت ها متصدی آن می باشند. به عبارت بهتر سیاست خارجی به عنوان یک مجموعه اعمال از پیش طرح ریزی شده توسط تصمیم گیران، شامل دستیابی به اهدافی معین در چارچوب محیط بین­المللی است.  به این ترتیب نمی توان نقش نیازهای داخلی را در تعیین اهداف سیاست خارجی نادیده گرفت و سیاست خارجی را از سیاست داخلی جدا دانست.  در این ارتباط مطالعه سیاست خارجی به عنوان عاملی برای پیوند دادن تجزیه و تحلیل اثر سیاست های داخلی و خارجی بر روابط کشورها با هم، اهمیت می یابد. در دهه های گذشته درک تمایز بین سیاست داخلی و خارجی آسان­تر از امروز بود.  تحولات معاصر خط بین آنچه داخلی و خارجی است را محو کرده است.  اما هر چند این خط تمایز ممکن است محو شده باشد، اندیشمندان این حوزه به تمییز این دو از طریق هدف می پردازند.  بدین ترتیب که اگر هدف اصلی در بیرون از مرزهای کشور قرار دارد، حتی اگر پیامدهای ثانویه آن سیاست های داخلی را تحت تأثیر قرار دهد، این سیاست خارجی است.  همچنین اگر هدف اصلی داخل کشور است، این سیاست داخلی است حتی اگر دیگران را در خارج از مرزها متأثر کند (رضایی ، ۱۳۸۷ : ص ۸۷).

اهداف سیاست خارجی به سایر دولت ها محدود نشده و ممکن است افراد خاص، بازیگران غیر دولتی یا شرایط بین الملل (از قبیل اقتصاد جهانی یا محیط زیست بین­المللی ) را مخاطب قرار دهد. سیاست گذاری خارجی و تحلیل سیاست خارجی یک کشور منوط به در نظر داشتن دو عامل زیر است:

الف- چگونگی هدف گذاری و شناخت اهداف سیاست خارجی آن کشور؛

ب- استراتژی  )شیوه دستیابی به اهداف ( در سیاست خارجی آن کشور.

در این راستا، در قسمت نخست ضمن بررسی مبنای هدف گذاری در سیاست خارجی، انواع اهداف سیاست خارجی را از مناظر مختلف تحلیل می نمائیم.  در قسمت بعد به بررسی شیوه دستیابی به اهداف در سیاست خارجی، که عمدتاً به محیط عملیاتی سیاست خارجی برمی گردد، می پردازیم .

۲-۲- هدف گذاری در سیاست خارجی

از آنجا که دولت ها به عنوان بازیگران نظام بین­المللی محسوب می شوند، باید متوجه این واقعیت بود که سیاست خارجی آن­ها با آرزوها، ایده­ها و ترس­های آنها آغاز می شود. اهداف سیاست خارجی در واقع تصوری از وضعیت آینده است که دولت باید بدان دست یابد.  اهداف سیاست خارجی حاصل تحلیل مقاصد  و ابزارهای نیل به اهداف است. سیاست خارجی همانطور که اشاره شد از بازی متقابل بین داخل و خارج ایجاد می شود.  دولت ها مطمئناً در سیاست خارجی خود اهدافی را تعیین نموده و سعی می نمایند بر اساس یک استراتژی مناسب، به آن اهداف دست پیدا کنند.  این اهداف در نهایت خواست ها و نیازهای امنیتی، استراتژیک، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی دولت ها را تحت پوشش قرار می دهد.  اساساً هر دولتی داده های سیاست خارجی خود را در جهتی تنظیم می کند که بتواند به اهدافش دست پیدا کند. اما نباید انتظار داشت که اهداف در طول زمان و در شرایط و مقتضیات مختلف ثابت باقی بمانند، چرا که عوامل متعدد داخلی و خارجی وجود دارند که باعث دگرگونی در اهداف سیاست خارجی یک کشور می شوند.  بدین ترتیب تصمیم گیرندگان سیاست خارجی باید سلسله مراتبی را برای اهداف متنوع سیاست خارجی در نظر گیرند.  چون واحدهای مختلف در عرصه نظام بین الملل، همزمان اولویت های متفاوتی را برای خویش قائلند(قوام ، ۱۳۸۶ : ص ۱۰۸).

این در حالیست که رئالیست ها کسب، حفظ، بسط و نمایش قدرت را تنها هدف مهم دولت در عرصه سیاست بین الملل می دانند.

آرنولد ولفرز ضمن تمایز میان ” اهداف تملکی ” و “اهداف محیطی ” در سیاست خارجی بر در هدایت سیاست خارجی برای کسب اهداف تملکی یک ملت ممکن است برای  آنست که افزایش و یا حفظ متاعی که برایش ارزشمند است تلاش بنماید … اهداف محیطی ماهیتی دیگر دارند. ملت های خواهان این اهداف، در پی حفظ و یا افزایش مایملک خود به ضرر دیگران نیستند. برعکس هدف آنان شکل دادن به وضعیت موجودی است که ورای مرزهای آنان قرار دارد. ولفرز اهداف محیطی را وسیله دستیابی به اهداف تملکی می داند( ولفرز، ۱۳۷۴ : ص ۲۳۹).  با این مقدمه به این مسأله می پردازیم که مبنای هدف گذاری در سیاست خارجی کشورها چیست.

۲-۲-۱- مبنای هدف گذاری چیست؟

     تعیین هدف در سیاست خارجی به واقع مهمترین مرحله در سیاست خارجی کشور است، چرا که تعریف اهداف بلند پروازانه بدون توجه به واقعیات بین­المللی و توانایی­های خود، علاوه بر عدم دسترسی به این اهداف، سبب اتلاف سرمایه­های ملی می گردد.  از طرف دیگر تعیین اهداف واکنشی کوتاه مدت و ناچیز از نظر توانایی­های داخلی هم به نوبه خود در اتلاف سرمایه های ملی سهیم است.  مسأله این است که مبنای سیاست­گذاری در تعیین اهداف سیاست خارجی کشور کدام است؟

در پاسخ به پرسش مذکور شایان ذکر است که تعیین هدف در سیاست خارجی در درجه نخست منوط به داشتن درکی صحیح از مقدورات ملی و محذورات محیطی (بین­المللی یا منطقه­ای ) مقدورات و محذورات حاکی از تلفیق امکانات با اهداف، و اختیار با جبریت­های ناشی از واقعیت است؛ اما در مورد محذورات بیشتر به جبریت­های ساختار و بلندپروازی های ناشی از اهداف توجه می شود، و در مفهوم مقدورات بیشتر به اراده و اختیار توجه شده است )سیف زاده، ۱۳۸۴ : ص ۱۱). البته قدرت کشور در تعیین مقدورات و محذورات جایگاه ویژه ای دارد. میزان قدرت ملی و مقدورات ملی در تعیین محذورات هر دولت نقش دارد.  برای مثال نمی توان محذورات دولت آمریکا را با محذورات دولت عراق یکی دانست، چرا که هر چه بازیگری از سلسله مراتب قدرت پایین تر آید، مقدورات ملی آن بیشتر تحت الشعاع محذورات محیطی قرار می گیرد.

مقدورات ملی تابعی از دو دسته قدرت های نرم افزاری و سخت افزاری است، و محذورات محیطی معطوف به نظام بین­المللی و ساختار  و فرایند  آن نظام می باشد.  برآیند تمامی مناسبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کنار ظرفیت نخبگان یک کشور، تعیین کننده مقدورات ملی است.  نوع ساختار نظام بین­المللی و سیاست خارجی دیگر کشورها در فرایند نظام بین¬المللی، از محذورات سیاست خارجی کشورها محسوب می گردد، به­طوریکه نمی توان اهداف و استراتژی های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در دوران ساختار دوقطبی جنگ سرد و دوران ساختار تک قطبی مبتنی بر هژمونی ایالات متحده آمریکا یکی دانست. عامل دوم در تعیین هدف در سیاست خارجی نیازسنجی در سطوح داخلی و بین­المللی است.  کشورها عمدتاً بر اساس جایگاهی که در هرم قدرت در سطح بین­المللی دارند، دارای نیازها و خواست های متفاوتی هستند.  خواست ها و نیازهای کشورهای در حال توسعه با خواست­ها و نیاز­های کشورهای توسعه یافته، کمتر هم­پوشانی دارد و حتی گاهی در تضاد با هم نیز قرار می گیرند. در نیازسنجی داخلی کشورهای درحال توسعه – نظیر ایران – سوای اهداف عامی که همه کشورها در سیاست خارجی خود دنبال می کنند، مسلماً آنچه که در اولویت قرار می گیرد، توسعه و پیشرفت است.

در نسبت توسعه با سیاست خارجی می توان به سه نقش سیاست خارجی در این امر اشاره نمود:

الف- سیاست خارجی، تسهیل کننده توسعه است.  سیاست خارجی می تواند توسعه یک کشور را تسهیل کند و یا موانعی در سر راه آن ایجاد کند.

ب- بهره برداری از امکاناتی که در سطح جهانی برای توسعه در نظر گرفته شده است.  امکانات سازمان های بین­المللی در این راستا از مجرای سیاست خارجی قابل دسترسی است.

ج- جلوگیری از هزینه ها از طریق ایجاد محیطی مناسب در سیاست خارجی به این معنا که فقدان درگیری و جنگ که هدف نهائی دیپلماسی است، شرط اصلی و اولیه هر نوع توسعه ای است.  پس از آن است که می توانیم با رسیدن به توسعه به تولید امنیت در سیاست خارجی بپردازیم، چرا  که بدون توسعه کمتر امنیت خواهیم داشت )سجادپور،۱۳۸۶ : ص ۸۰ (.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق راهبردهای سیاست خارجی اوباما در خاورمیانه و فرایند شکل گیری آن
  • تحقیق سیاست خارجی و ابعاد مختلف آن و دیپلماسی انرژی و نظریه نو واقع گرایی
  • تحقیق مدل های تصمیم گیری در سیاست خارجی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.