تحقیق سیستم‌های فتوولتائیک و مزایا و معایب و اجزا و انواع کاربردهای آن و مبدّلها در سیستم‌های فتوولتائیک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سیستم‌های فتوولتائیک و مزایا و معایب و اجزا و انواع کاربردهای آن و مبدّلها در سیستم‌های فتوولتائیک دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: صفحات خورشیدی    ۵
۱-۱-سیستم‌های فتوولتائیک    ۵
۱-۲-مزایاومعایب سیستم‌های فتوولتائیک    ۹
۱-۳تکنولوژی‌های ساخت سلول‌های فتوولتائیک    ۱۰
۱-۴-اجزای سیستم‌های فتوولتائیک    ۱۱
۱-۵- سلول خورشیدی    ۱۲
۱-۵-۱ماژول‌ها    ۱۳
۱-۵-۲-آرایه‌ها    ۱۴
۱-۶-طراحی آرایه‌ها    ۱۵
۱-۷-تنظیم ولتاژ و کنترل سیستم    ۱۷
۱-۸-ذخیره سازی انرژی الکتریکی در باتری‌ها    ۱۷
۱-۹-انواع کاربردهای سیستم‌های فتوولتائیک    ۱۸
۱-۹-۱-سیستم‌های مستقل ازشبکه سراسری برق (Stand Alone)    ۱۹
۱-۹-۲-سیستم‌های متصل به شبکه سراسری برق (Grid Connected)    ۲۰
فصل دوم: مبدّلها در سیستم‌های فتوولتائیک    ۲۲
۲-۱- اتصال مبدل pv به بار اهمی    ۲۲
۲-۲- مبدل DC/DC    ۲۴
۲-۲-۱- کانورتر step-down (Buck Converter)    ۲۴
۲-۲-۲-کانورتر step-up (مبدل Boost)    ۲۷
۲-۲-۳-کانورتر Buck/Boost یا مبدل معکوس    ۲۹
۲-۳-مروری بر تحقیقات انجام شده در خصوص مبدلهای DC-DC ایزوله متصل به صفحات خورشیدی    ۳۱
۲-۴-طبقه بندی توپولوژیهای افزایندهی بالا    ۳۲
۲-۵- بهینه سازی مبدل    ۳۹
۲-۵-۱-انتخاب مقدار  V DC,mid    ۳۹
۲-۵-۲-پروسه بهینه سازی مرحله بوست    ۴۰
۲-۵-۳- روش بهینه سازی (SRC )    ۴۱
۲-۵-۴-نتایج بهینه سازی    ۴۲
۲-۶-نمونه اولیه و نتایج تجربی    ۴۴
۲-۶-۱- بهبود بهره وری بار جزئی    ۴۵
مراجع    ۴۷

 منابع

[۱] C. Restrepo, J. Calvente, A. Cid-Pastor, A. E. Aroudi, and R. Giral, “A non-inverting buck–boost dc–dc switching converter with high efficiency and wide bandwidth,” IEEE Trans. Power Electron., vol. 26, no. 9, pp. 2490–۲۵۰۳, Sep. 2011.

[۲] M. Algreer, M. Armstrong, and D. Giaouris, “Adaptive PD+I Control of a Switch-Mode DC-DC Power Converter Using a Recursive FIR Predictor,” IEEE Transactions on Industry Applications, vol. 47, pp. 2135-2144, 2011.

[۳] G. P. Rao and H. Unbehauen, “Identification of Continuous-Time Systems,” IEE Proceedings-Control Theory and Applications, vol. 153, pp. 185-220, 2006.

[۴] A. Kelly and K. Rinne, “Control of DC-DC Converters by Direct Pole Placement and Adaptive Feedforward Gain Adjustment,” in IEEE Applied Power Electronics Conference and Exposition (APEC 2005), 2005, pp. 1970-1975 Vol. 3.

[۵] A. Barkley and E. Santi, “Improved Online Identification of a DC-DC Converter and Its Control Loop Gain Using Cross-Correlation Methods,” IEEE Transactions on Power Electronics, vol. 24, pp. 2021-2031, 2009.

فصل اول: صفحات خورشیدی

کاربرد انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی برای مصارف بزرگ از امیدهای آینده است.اشکال بزرگ در کاربرد انرژی خورشیدی،متمرکز نبودن،تناوبی بودن و ثابت نبودن مقدار تشعشع خورشید می‌باشد.اگر وسیله‌ایجهت متمرکز نمودن آن تهیه گردد،به طوری که نوسانات آنتأثیر زیادی بررویآن نگذارد،خورشید به یک منبع انرژی بزرگ مبدل می‌گردد که تا قرن‌هامی‌تواندتأمین کننده نیاز انرژی بشر باشد.با توجه به وضع انرژی در جهان و رشد جمعیت و مصرف انرژی،اگر به طور هوشمندانه رفتار شود ملاحظه می‌گردد خورشید تنها منبع انرژی است که به وفور و بصورت رایگان و در همه ادوار در اختیار بشر می‌باشد.

در این مقاله با سیستم‌های فتوولتائیک یا پنل های خورشیدی آشنا می‌شویم.این پنل ها با قرارگیری مناسب در معرض اشعه‌ی خورشید انرژیآن را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند در واقع پنل های خورشیدی از سلول‌های سیلیکونی ساخته می‌شوند و هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند در اثر فعل و انفعالاتی در داخل آن حرکت الکترون‌ها را موجب شده و بدین طریق جریانDC را در خروجی این سلول و در کل آرایه‌ی فتوولتائیک خواهیم داشت.

۱-۱-سیستم‌های فتوولتائیک

سیستم‌های فتوولتائیک یکی ازپرمصرف‌ترین کاربرد انرژی نو می‌باشدوتاکنون سیستم‌های گوناگونی باظرفیت‌های مختلف ۵/۰وات تاچندمگاوات،درسراسرجهان نصب وراه اندازی شده است وباتوجه به قابلیت اطمینان وعملکرداین سیستم‌ها هر روزه برتعدادمتقاضیان آنهاافزوده می‌شود.از اینرو مطالعات زیادی پیرامون سیستم‌های فتوولتائیک در حال انجام است.

فتوولتائیک از دو کلمه فوتو که در زبان یونانی به معنای نور می‌باشد و کلمه ولتائیک به معنای الکتریسیته گرفته شده است لذا فتوولتائیک به معنای الکتریسیته نوری می‌باشد.به پدیده‌ای که در اثر تابش نور بدون استفاده از مکانیزم‌های محرک،الکتریسیته تولید کند پدیده فتوولتائیک و به هر سیستمی که از این پدیده استفاده کند سیستم فتوولتائیک گویند.به صفحه‌ای که انرژی تابشی خورشیدرا به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند،سلول یا باطری خورشیدی می‌گویند.سلول‌های خورشیدی به طورعمده ازسیلیسیوم ساخته می‌شود.

این سلول‌هاکریستال‌های صافی هستند که از یک سری لایه نازک از جنس نیمه هادی ساخته شده‌اند که ویژگی‌های الکترونیکی متفاوتی دارند و این امر موجب پیدایش میدان‌هایالکتریکی قوی درون آنها می‌شود.هنگامی که نور وارد کریستال می‌شود،الکترون‌هایی که توسط نور تولید می‌شوندبه وسیلهاین میدان‌ها جدا و اختلاف پتانسیلی بین وجوه بالایی و پایینی سلول بوجودمی‌آید،در صورتی که مسیر مدار بسته شود آنگاه این اختلاف پتانسیل جریان مستقیمی را بوجودمی‌آورد.برای بدست آوردن ولتاژ و جریان مورد نظر سلول‌ها را با آرایش‌های مختلف به هم متصل کرده و بصورت ماژول درمی‌آورند.ماژول‌ها روی یک صفحه یا قاب فلزی(معمولاً آلمینیومی)نصب شده و پنل یا صفحه فتوولتائیک را تشکیل می‌دهند[۱].

از سری و موازی کردن سلول‌هامی‌توان به جریان‌ها و ولتاژهای مورد نظر رسید.سلول‌های سری شده ولتاژ بیشتر را بدستمی‌دهند و همچنین سلول‌های موازی شده جریان بیشتری را تولید می‌کنند.

امروزه این گونه سلول‌هامعمولاً از سیلیسیم تهیه می‌شوند و سیلیسیم مورد نیاز از شن و ماسه تهیه می‌شود که در مناطق کویری کشور به وفور یافت می‌شود.سیلیسیم یک نیمه هادی است که به طور خالص از نظر هدایت الکتریکی،هادی ضعیفی است ولی اگر در موقع پالایش،به آن فسفر اضافه شود،با منفی(الکترون) پیدا کرده و در صورتی که بور به آن اضافه شود،بار مثبت(حفره) پیدا می‌کند.نوع اول را سیلیسیم نوع N و نوع دوم را نوع Pمی‌نامند.سیلیسیم دارای ۴ الکترون در مدار خارجی خود می‌باشد،هنگامی که اتم فسفر به داخل کریستال  سیلیسیم وارد شود با توجه به اینکه فسفر دارای ۵ الکترون در مدار خارجی خود است ۴ الکترون مدار خارجی فسفر با ۴ الکترون مدار خارجی سیلیسم یک مدار بوجود آورده و به این ترتیب یک الکترون بصورت آزاد باقی می‌ماند و نیمه هادی نوع Nبوجودمی‌آید و به همین ترتیب چنانچه به جای فسفر اتم بور را که دارای ۳ الکترون در مدار خارجی خود است به سیلیسیم اضافه کنیم یک حفره بوجودمی‌آید یعنی سیلیسیم بصورت مثبت باردار شده است در این هنگام کریستال نوع P را تشکیل داده‌ایم.

حال اگر یک طرف یک سیلیسیم نوعP را از نوع N باردار کنیم یک اتصال P-N به جود می‌آید.در طرف نوع Pحفره‌های آزاد و اتم بور با بار منفی و ساکن و در طرف نوع Nالکترون‌های آزاد و اتم‌های فسفر با بار مثبت وجود دارند.

حال اگر یک فوتون(ذره‌ای از نور) به اتصال P-N ما برخورد کند الکترون را از اتم سیلیسیم جدا کرده و در نتیجه حفره بوجودمی‌آورد.حفره‌ی مزبور تحت تأثیر میدان موجود به سمت ناحیه P و الکترون به سوی ناحیه N حرکت کرده و این دو حرکت مخالف با بارهای مختلف،یک جریان الکتریکی بوجودمی‌آورند.با اتصال کنتاکت هایی به رویه‌های قطعات نیمه هادی،مداری تشکیل می‌شود که اجازه برگشت الکترون‌ها را به اتصال نوع P از میان یک بار خارجی را  می‌دهد.

برای هر سلول فتوولتائیک یک جریان اتصال کوتاه و یک ولتاژ مدار باز تعریف می‌شود.تحت آزمایش‌هایی که در شرایط متفاوتی در تابش خورشید ۱۰۰۰ و با سلولی در دمای ۲۷ درجه سانتیگراد به عمل آمده مقدار جریان اتصال کوتاه بین ۱ الی ۲/۱ آمپر در هر سانتیمتر مربع سطح سلول،ولتاژ مدار باز در حدود ۵۵/۰ الی ۷۷/۰ ولت بدست آمده است.میزان افزایش و یا کاهش ولتاژ به ازای هر درجه سانتیگراد،برابر ۲۲/۰ ولت آزمایش شده است.از آنجایی که در روزهای صاف آفتابی به طور متوسط شدت تشعشع خورشید در حدود  ۱۰۰۰و درجه حرارت متوسط ۲۷ درجه سانتیگراد می‌باشد،پس سلول‌های فتوولتائیک می‌توانند نتیجه مطلوبی در عملکرد خود داشته باشند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.