تحقیق سیستم نگهداری و تعمیرات و پایایی و پویایی سیستم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سیستم نگهداری و تعمیرات و پایایی و پویایی سیستم  دارای ۴۸ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-نگهداری و تعمیرات۴
۱-۱-۱-نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایایی۵
۱-۲-پایایی۷
۱-۲-۱-روشهای ارزیابی پایایی۸
۱-۲-۲-روشهای بهسازی پایایی۸
۱-۲-۳-اطلاعات پایایی۸
۱-۲-۴-روشهای پیشبینی پایایی [۱۴]۹
۱-۲-۵-محاسبه شاخصهای پایایی۹
۱-۲-۶-تابع پایایی به ازای توابع توزیع مختلف۱۱
۱-۲-۷-پایایی سیستمهای سری۱۲
۱-۲-۸-پایایی سیستمهای موازی۱۳
۱-۲-۹-نقش تعمیرات در پایایی۱۳
۱-۳-پویایی سیستم۱۳
۱-۳-۱-بیان مسئله۱۷
۱-۳-۲-تدوین فرضیههای پویا۱۸
۱-۳-۳-فرموله کردن۱۹
۱-۳-۴-آزمون و اعتبارسنجی مدل۱۹
۱-۳-۵-طراحی و ارزیابی سیاست۲۲
۱-۴-کنترل کیفیت آماری۲۲
۱-۴-۱-نمودار جمع تجمعی۲۲
۱-۴-۲-ماسک V23
۱-۴-۳-روش جدولی جمع تجمعی۲۴
۱-۵-سیستم نگهداری و تعمیرات۲۶
۱-۵-۱-پیشرفتهای اخیر در زمینهی نگهداری و تعمیرات۲۹
۱-۶-پایایی۳۱
۱-۷-پویایی سیستم۳۴
۱-۸-کنترل کیفیت آماری۴۱
۱-۹-مراجع۴۳

  مراجع

فقیه، نظام الدین؛ باقرپور، مرتضی؛ حسنلی، سمانه؛ “برنامه­ریزی نگهداری و تعمیرات”؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی؛ چاپ اول؛ ۱۳۹۱٫

السید، السید؛ “مهندسی پایایی”؛ ترجمه نورالسناء. سول و دیگران؛ انتشارات خانه کیفیت؛ ویرایش دوم؛ ۱۳۹۱٫

استرمن، جان؛ پویایی شناسی سیستم؛ ترجمه شاهقلیان. کیوان و دیگران، تهران، انتشارات ترمه، چاپ اول، ۱۳۸۶٫

سنگه، پیتر؛ “پنجمین فرمان”؛ ترجمه حافظ کمال هدایت، محمد روشن؛ انتشارات مدیریت صنعتی.

کریمی، محبوبه؛ “طراحی مدل ارزیابی عملکرد کارت امتیازی متوازن با رویکرد پویایی سیستم”؛ پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی؛ دانشگاه تربیت مدرس؛ ۱۳۸۹٫

وحیدی، امین؛ “روش ترکیبی بر اساس مدل سیستم­های زیبنده و پویایی سیستم­ها برای تحلیل و طراحی سیستم­ها”؛ پایان­نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع؛ دانشگاه صنعتی شریف؛ ۱۳۹۰٫

الوانی، سید مهدی؛ شاهقلیان، کیوان؛ “کاربرد پویایی شناسی سیستم در مدیریت فرآیندهای کسب و کار”.

اصلی­زاده، احمد؛ “کاربرد رویکرد سیستمی در حل مسئله اشتغال از طریق مدیریت بهینه آموزش مهارت”؛ اولین کنفرانس ملی رویکرد سیستمی؛ ۱۳۹۰٫

فتوحی فیروزآبادی، محمود؛ افشار، کریم؛ “تعیین حساسیت شاخص­های قابلیت اطمینان سیستم تولید نسبت به مشخصات سیستم”؛ مجموعه مقالات هیجدهمین کنفرانس بین­المللی برق.

صنیعی منفرد، محمدعلی؛ افتخار اردبیلی، مریم؛ “اتوماسیون سیستم­های نگهداری و تعمیرات خودرو به کمک شبکه­های عصبی مصنوعی”؛ مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین­المللی برنامه­ریزی نگهداری و تعمیرات.

۱-۱-   نگهداری و تعمیرات

نگهداری وتعمیرات (نت)، دو مفهوم بسیار مهم و دو مقوله اساسی هستند که تحقق و عمل به آنها، موجبات بقاء و تداوم خطوط مختلف تولید و کاهش هزینه­ها را فراهم می­آورند. کلیه فعالیت­هایی را که برای حفظ شرایط اولیه دارائی­های فیزیکی و آماده به کار نگه داشتن آنها، جهت استمرار فرآیندهای پیش­بینی شده، انجام می­شود؛ نگهداری وتعمیرات می­نامند. به طور معمول، نگهداری و تعمیرات، به دو شکل زیر، انجام می­گیرد [۱۰]:

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه[۱]: این­گونه تعمیرات، به صورت روزانه و مستمر، انجام می­گیرد. با انجام مستمر این­گونه فعالیت­ها، عیب­های موجود در دستگاه، شناسایی و اصلاح می­شود تا به این وسیله، از بدتر شدن وضعیت و از خرابی کل دستگاه جلوگیری شود.

نگهداری و تعمیرات اصلاحی[۲]: این روش، در واقع بهبود تجهیزات و عوامل وابسته به آن، است که به نوعی، می­توان آن را مکمل تعمیرات پیشگیرانه دانست.

اهداف اصلی نگهداری و تعمیرات را می­توان به شرح زیر برشمرد:

بیشینه کردن دوره عمر مفید تجهیزات و ماشین‌آلات

بیشینه کردن پایایی تجهیزات و ماشین‌آلات

بیشینه کردن کارایی کلی تجهیزات

کمینه کردن تعمیرات اتفاقی تجهیزات

کمینه کردن هزینه‌های توقفات خطوط تولید بر اثر خرابی‌های دستگاه

 ۱-۱-۱-   نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایایی[۳]

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایایی، علم انتخاب فعالیت نت مناسب بر اساس پایایی مورد انتظار از سیستم و روشی است برای تشخیص عملیاتی که باید صورت گیرد تا مطمئن شویم هر تجهیز، تأسیس، ماشین یا فرآیندی، کار مورد انتظار را انجام خواهد داد. همان­گونه که در شکل ۱-۱ مشاهده می­شود؛ توسعه و پذیرش نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایایی، به عنوان استانداردی برای پیشرفت استراتژی نت، قابلیت کنترل هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را به مقدار زیادی افزایش می­دهد [۱].

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایایی، یک رویکرد تحلیلی است که به اولویت­بندی امور نگهداری و تعمیرات و ماشین­آلات کمک می­کند. از اطلاعات کاربرها، صنعت­گران و کادر نگهداری آگاه و با تجربه بهره می­جوید و از طریق استفاده از فنون تجزیه و تحلیل، نظیر فنون زیر به اجرا در می­آید:

تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن

تجزیه و تحلیل علت و معلول

تجزیه و تحلیل ریسک

از این روش، می­توان برای متمرکز کردن تلاش در جایی که واقعاً بدان نیاز است و در نتیجه، برای حداکثر بهره­برداری از منابع استفاده کرد [۱۵]. با ایجاد و نهادینه­سازی این نوع از نگهداری و تعمیرات در سازمان می­توان نسبت به شبیه­سازی ایرادها و اشکالات محتمل در سیستم، تجزیه و تحلیل برای هر حالت ممکن از خرابی دستگاهها و در نهایت، ارائه راهکارهایی جهت پیش­بینی و پیشگیری از آنها اقدام نمود [۱۴].

۱-۱-   پایایی

در هر جامعه مدرن، مهندسان و مدیران فنی، مسئول برنامه­ریزی، طراحی، ساخت و بهره­برداری از ساده­ترین محصول تا پیچیده­ترین سیستم­ها هستند. از کار افتادن محصول­ها و سیستم­ها موجب وقوع اختلال در سطوح مختلفی می­شود و می­تواند حتی به عنوان تهدیدی شدید برای جامعه و محیط زیست نیز تلقی شود. به همین خاطر، مصرف­کنندگان و به طور کلی، جامعه انتظار دارند که محصول­ها و سیستم­ها، پایا، اطمینان­بخش و ایمن باشند.

باید به جای تمرکز بر کاهش هزینه­ها بر افزایش پایایی متمرکز شد؛ زیرا، با بهبود پایایی، قطعاً هزینه­ها کاهش خواهد یافت. کاهش هزینه­های نگهداری و تعمیرات، نتیجه­ی عملیات نگهداری مناسب و به موقع است. هدف نگهداری و تعمیرات، بهبود پایایی تجهیزات است؛ زیرا، پایایی، منجر به کاهش هزینه­ها می­گردد؛ امّا، کاهش هزینه­های نگهداری و تعمیرات، همواره، منجر به بهبود پایایی نخواهد شد.

نباید اجازه داده شود که تجهیزات کارخانه، دچار عیب شود. در جهان رقابتی امروز، تحلیل­گران به دنبال پیدا کردن راه­حل­های واقعی مشکلات هستند. بر اساس الگوهای نوین، خرابی اضطراری پذیرفتنی نیست. در صورت آشنایی با روش­های صحیح مواجهه با خرابی­های اضطراری، ممانعت از وقوع این خرابی­ها امکان­پذیر خواهد بود. ارتقاء پایایی، در یک روند آهسته، حجم کارهای تعمیراتی را به نگهداری تبدیل می­نماید. افزایش پایایی، به حذف نیروی انسانی، منتهی نمی­گردد و هرگز در تضاد منافع با نیروی انسانی نیز نخواهد بود.

پایایی یا قابلیت اطمینان، یکی از مهم­ترین مشخصه­های یک محصول و سنجشی از عملکرد آن نسبت به زمان است. یک تعریف رسمی از پایایی، به این صورت بیان می­شود: پایایی، عبارت است از احتمال آنکه یک محصول برای یک دوره مشخصی از زمان -عمر طراحی- تحت شرایط کاری طراحی شده (مثل دما، بار، ولتاژ و …) بدون خرابی و به درستی و شایستگی فعالیت کند یا یک خدمت فراهم شود. به عبارت دیگر، پایایی، به عنوان واحد اندازه­گیری میزان موفقیت یک سیستم در انجام مطلوب وظیفه، در طول عمر طراحی­اش استفاده می­شود [۲].

پایایی یک سیستم، مقدار بخصوصی است که بستگی به زمان دارد و هر چه زمان بگذرد؛ احتمال خرابی و عیب بالا می­رود [۱۹]. معمولاً، پایایی به شکل تابعی نمایی از زمان است.

که در این رابطه R، پایایی و q، نرخ خطا است. مقدار q، می­تواند متغیر باشد؛ امّا، در مورد اکثر تجهیزات به شکل تجربی، ثابت شده است که ابتدا در زمان راه­اندازی مقدار بالایی است و به مرور کاهش پیدا می­کند و در طی یک مدت بخصوص، این مقدار ثابت باقی می­ماند و پس از طی این دوره، دوباره افزایش پیدا می­کند. مدت زمانی را که ثابت است؛ عمر مفید نامیده می­شود. در انتهای عمر مفید جهت جلوگیری از افزایش q، می­توان با اعمال تعمیر و یا سرویس مجدداً q را به مقدار ثابت خود برگرداند و بدین ترتیب، طول عمر مفید افزایش پیدا می­کند.

۱-۱-۱-   روش­های ارزیابی پایایی

با توجه به اینکه در هر مسئله­ای، شاخص مناسبی در بیان پایایی سیستم، منطبق بر مفاهیم کاربردی آن به کار می­رود؛ روش­های ارزیابی مختلفی در ارتباط با شاخص­های مناسب مسائل نیز وجود دارد. به طور کلی، دو روش عمده برای ارزیابی پایایی مطرح است [۲۲]:

روش تحلیلی: در آن اجزای سیستم با استفاده از معادلات ریاضی مدل­سازی شده و شاخص مورد نظر بر اساس آن محاسبه می­گردد. از جمله روش­های تحلیلی مرسوم روش مدل­سازی مارکوف است.

روش شبیه­سازی: با شبیه­سازی رفتار تصادفی سیستم به محاسبه شاخص­های پایایی می­پردازند که مهم­ترین روش در این گروه، روش شبیه­سازی مونت کارلو است

۱-۱-۲-  روش­های بهسازی پایایی

روش­های اصلی بهسازی پایایی در یک سیستم به صورت کلی عبارتند از:

کیفیت

تجربه­ی نیروی انسانی

کاربرد عناصر مازاد

ایجاد تنوع یا عضوهای مازاد

نگهداری یدکی و اجرای تعمیرات پیشگیرانه

 ۱-۱-۳-  اطلاعات پایایی

گردآوری اطلاعات از دو راه میسر است:

آزمایشات تجربی

اطلاعات ضمن بهره­برداری

این اطلاعات در مرورهای بعدی در طراحی، با ایجاد حلقه­ی بازگشت اطلاعات و برای بهسازی پایایی به کار می­روند. مطالعه روند تغییرات پایایی در یک سیستم در حال کار و گردآوری اطلاعات مناسب، دارای منافع متعددی از قبیل ارزیابی عملکردهای قبلی و کاربرد آن برای پیش­بینی آینده است.

[۱] Preventive Maintenance (PM)

[۲] Corrective Maintenance

[۳] Reliability Centered Maintenance (RCM)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تشریح مفاهیم نگهداری و تعمیرات، پایایی و پویایی سیستم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.