تحقیق شاخص های جغرافیایی در توسعه پایدار فضایی شهر و سیلاب شهری و پیش بینی وقوع سیل و فرایندایمن سازی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شاخص های جغرافیایی در توسعه پایدار فضایی شهر و سیلاب شهری و پیش بینی وقوع سیل و فرایندایمن سازی دارای ۵۱  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱ شاخص های جغرافیایی در توسعه پایدار فضایی شهر    ۶
۲-۱-۱- عوامل جغرافیای طبیعی    ۶
۲-۱-۲-عوامل جغرافیایی انسانی    ۱۶
۲-۲- رواناب    ۱۹
۲-۳- سیلاب    ۲۰
۲-۳-۱-سیلاب شهری    ۲۰
۲-۳-۲- سیل ناگهانی شهر    ۲۱
۲-۴-  مهم‎ترین خسارات سیل    ۲۱
۲-۵- عوامل موثر در بروز سیلاب    ۲۲
۲-۶- پیش بینی سیل    ۲۳
۲-۷-  اهمیت پیش بینی وقوع سیل    ۲۴
۲-۸- فرایندایمن سازی    ۲۵
۲-۸-۱ – توصیه های قبـل از بـروز سیل    ۲۵
۲-۸-۲- توصیه های زمان بروز سیل    ۲۸
۲-۸-۳ – راههای کمک در مقابل سیل    ۳۲
۲-۹- محاسبه حداکثر سیل محتمل    ۳۳
۲-۱۰- فراوانی سیلاب    ۳۳
۲-۱۱- دوره بازگشت سیلاب (سال)    ۳۴
۲-۱۲- سدهای مخزنی    ۳۵
۲-۱۳- سیل بندها و گوره ها (LEVEES AND FLOOD WALLS)    ۳۶
۲-۱۴- نگهداری سیل بندها    ۳۸
۲-۱۵- مخازن تاخیری    ۳۹
۲-۱۷ سوابق تحقیق    ۴۰
منابع وماخذ    ۴۵

منابع

فرید؛ یدالله، ۱۳۷۹، شناخت‏شناسی و مبانی جغرافیای انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی اهر، ۵۵۶ ص

عسگری نژاد، محمد رضا، مقاله مدیریت بحرانی و نقش سپاه درامداد رسانی درصورت وقوع زلزله تهران، اولین همایش ملی موسسۀ زلزله شریانهای حیاتی، تهران، اردیبهشت ۱۳۷۷

غیور، حسنعلی، سیل و مناطق سیل خیز در ایران، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، سال یازدهم شماره ۱، شماره پیاپی ۴۰، انتشارات موسسه مطالعات عاشورا، بهار ۱۳۷۵

آکان، عثمان، ۱۳۸۱، هیدرولوژی رگبار در حوضه های شهری، انتشارات دانشگاه شهید چمران، فصل دوم ص ۷٫

حیدریان، حمیرا، ایران روی خط بلا، روزنامه ایران، سال۱۳۸۱٫

خالدی، شهریار، ۱۳۸۰، بلایای طبیعی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران

خزایی، علی اکبر، (۱۳۸۸)، مقاله مدیریت بحران ماهنامه اطلاعات سال هشتم راهبردی، مرداد ۸۸، شماره ۷۵

شادپور، محمد(۱۳۸۲)، بررسی و شناخت سیلاب و مشکلات ناشی از آن، پروژه دانشجویی درسی اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی با راهنمایی دکتر قاسم عزیزی.

شادی طلب، ژاله، “مدیریت بحران”، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره اوسل، شماره ۳و۴، انتشارات دانشکاه علامه طباطبایی، (زمستان ۱۳۷۱و بهار ۱۳۷۲).

شاه میرزائی، علیرضا، دیماه ۱۳۷۹، “آینده و راهبردها”، مجموعه مقالات همایش علم و فناوری، انتشارات. . . . مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ش۲۰  و ۲۱

شرکت جهاد تحقیقات آب و آبخیزداری، ۱۳۷۸، پروژه مطالعات طرح جامع مهار سیلاب استان گیلان (مطالعات هواشناسی گزارش نهایی، استانداری گیلان، ص ۳۵۸)

chen  yong , Q. f. ,N. Frolova , V. larinov , A. Nikolaev , JPejcoch , s. sucheshev  and  A. N. Ugarov. 2001. Decision  support  Tool  for  Disaster  Management   in  the   case  of  strong  Earthquakes. ADRC. publications , Report No 10.

chorley , R. J. ,and B. A. kennedy. 1971. Physical Geomorphogy : A systems  Approach. prentice – Hall International , London,P. 370.

Brown ,B. ,S. cochrane  and  N. Dalkey. 1969. The  Delphi Method LL:structure  of  Experiments. Rand  crnd  crop. ,Santa  Monica , California , RM- 5957-pr,131pp.

۴-pincus,W. 1979. N-Blast , then  then  the  horror  begins. Victoria  Times , Australia , May  ۲۹,pp. 1-2.

مقدمه

بلایای طبیعی همواره کره زمین را تحت تأثیر قرار داده وسبب وارد آمدن آسیب به مردم نظیر جراحت، بیمـاری سـوء تغذیه، فشار های روحی ـ روانی ومرگ می شوند. زلزله و سیل به عنوان مهمترین بلایای طبیعی در کـشور مـا مطـرح هـستند وآنچه که از این بلایا فاجعه می سازد عدم آگاهی برای مقابله با عواقب آن وپیشگیری از تـأثیر سـوء وقـایع طبیعـی بـر ارکـان تندرستی – اقتصادی و محیطی است. کلمه «سیل» بمعانی طغیان کردن آب، زیر آب رفتن گستره‌ای از زمین و طوفانی شدن می‌باشد. اصولا بزرگی سیلها و تکرار آنها در طول زمان تابع شدت بارندگی، نفوذپذیری زمین و وضع توپوگرافی منطقه است. باران شدید، ذوب برفها، تغییر بستر رودخانه‌ها و تخریب سدها و آب‌بندها، از جمله عواملی هستند که ممکن است باعث بروز سیل گردند. شهرسازیها و حذف گیاهان باعث کاهش مقدار آب نفوذی و افزایش آب سطحی می‌شود. حجم زیاد آب از یک طرف بر بزرگی طغیان می‌افزاید و از طرفی با افزایش فرسایش، رسوباتی به وجود می‌آورد که با برجای گذاشتن آنها ظرفیت بستر اصلی رود کاهش می‌یابد. موارد پیش معمولاً تاثیر تدریجی دارند، ولی سیلهای ناگهانی و فاجعه آمیز اغلب بر اثر تخریب سدها و بندها، ایجاد می‌شوند.

امروزه با گسترش شهرها و رشد آهنگ شهر نشینی، همچنین افزایش مشکلات و معضلات ناشی از این فرایند و اهمیت یافتن مدیریت یکپارچه و توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار شهر، بحث بهسازی زیر ساخت های موجود شهری بیش از پیش قوت یافته است. در این راستا بهسازی شبکه معابر شهری و همچنین شبکه فاضلاب شهری به عنوان شریانی مهم و حیاتی دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

آبگرفتگی ها در سطح شهر ها به صور مختلف ممکن است به وقوع بپیوندد که آبگرفتگی خیابانها و میادین در بعضی از شهرها بر اثر لبریز شدن شبکه جمع آوری و دفع آبهای سطحی که خود ناشی از وقوع رگبارهای شدید در سطح شهر می باشد، اتفاق می افتد. دراین وضعیت، خیابان ها وپیاده روها ومنازل مسکونی واقع در اراضی کم ارتفاع ونقاط پست بزرگراه ها غرقاب می شوند. علت وقوع این وضعیت عدم ظرفیت مناسب هیدرولیکی شبکه جمع آوری ودفع آبهای سطحی است و دراکثرموارد انسداد وگرفتگی مجاری جمع آوری آبهای سطحی نیز مزید برعلت می شود.

عدم رعایت مسایل مربوط به توپوگرافی در توسعه شهر، نفوذ ناپذیری سطح حوضه های شهری وکاهش نفوذ پذیری به جهت توسعه معابرو تغییراتی که در اثر رشد و توسعه شهر بوجود می آید مانند از بین بردن پوشش های گیاهی، تراکم خاک و ایجاد سیستم جمع آوری و هدایت آبهای سطحی به مقدار زیادی از نفوذ آب در خاک می کاهد. همچنین زمان تاخیر و زمان تمرکز حوضه در اثر افزایش سرعت رواناب به علت وجود سیستم زهکشی شهری کاهش می یابد. کاهش نفوذ و زمان تاخیر به طور چشمگیری رواناب ناشی از بارندگی را افزایش می دهد. همزمانی جریانهای سطحی سبب افزایش آب به صورت سیلاب می شود. حال اگر کانال اصلی ظرفیت جریانهای اتصالی عبور سیلاب شهری را نداشته باشد، طغیان می کندو شهر را به ویرانه سیلابی تبدیل می کند.

۲-۱ شاخص های جغرافیایی در توسعه پایدار فضایی شهر

در رشد و توسعه شهر بصورت های گوناگون عوامل زیادی تاثیر گذار می باشند که از دید جغرافیایی ما می‎توانیم عوامل زیادی را بررسی نماییم. عوامل جغرافیایی را می توانیم به دو دسته عوامل جغرافیایی طبیعی و انسانی دسته بندی کرده و بعد عنوان های آنها را بطور مجزا مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.

 ۲-۱-۱- عوامل جغرافیای طبیعی

عوامل جغرافیای طبیعی عبارتند از (موقعیت جغرافیایی، شیب، توپوگرافی، اقلیم، خاک و آب، پوشش گیاهی، زمین شناسی).

عوامل جغرافیایی انسانی (عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی اداری، عوامل اجتماعی؛ جمعیت، فعالیت‎های عمرانی شهر و قوانین و مقررات مروبط به شهر) هر کدام را جداگانه مورد بررسی قرار می‎دهیم.

۱- موقعیت جغرافیایی:

موقعیت جغرافیایی که شهر در آن استوار شده است سرآغاز شناخت جغرافیایی در محدوده محلی و ناحیه ای است که ما به کمک نقشه های متفاوت و به تبیین موقع و مکان جغرافیایی شهر پی می بریم.

موقعیت شهر با مجموعه ی داده های طبیعی و اقتصادی و انسانی موجود در فضای ناحیه ای که شهر در آن درست شده مشخص می شود. در قلمرو داده های طبیعی علاوه بر اهمیت گذرگاهی و معابر طبیعی مرز- تماس و برخورد دو ناحیه که از لحاظ مورفولوژیکی با هم مغایر هستند مورد توجه است. مقر و نشستگاه جغرافیایی شهر می تواند یکی از عوتمل توجیه کننده موقعیتی باشد که شهر از آن برخوردار است. مقر شهزر مکانی است که به مقتضای توپوگرافی محل به اشغال انسان ها در آمده و نطفه شهر از همان جا تکوین یافته و توسعه پیدا کرده است.

بنابراین انتخاب مکان و ارزیابی آن در رابطه با عوارض جغرافیایی محلی و محدود امکان پذیر است به علاوه در انتخاب مکان بیش از موقع جغرافیایی خواسته انسان و عمل انسانی است و اگر احیاناً مکان به طور اتفاقی برگزیده شود و همین انتخاب مکان به رغم آن که اتفاقی و یا بر مبنای فکر و اندیشه صورت گیرد توجیه کننده شرایط کنونی و آینده شهر است. انتخاب مکان جغرافیایی شهر و توسعه آن شرایط زمانی و ضرورت های تاریخی به ویژه امکانات تکنیکی نقش بسزایی دارد. چرا که در دوره تاریخی معین – عدم امکان دسترسی و دستیابی بر امکانات اقتصادی و تکنیکی مؤثر مکان جغرافیایی شهر بی حرکت و نازا و در دوره تاریخی دیگر به تبع بهره گیری از داده های اقتصادی و علمی و فنی رشد و توسعه شهر پویا خواهد شد. (فرید، ۱۳۸۴، ص ۵۴)

به طور معمول هر شهر متأثر از شرایط و موقعیت استوار طبیعی ناحیه ای است که با آن در ارتباط است. در بیشتر موارد نقش آینده شهر ها با انتخاب مکان های ویژه طبیعی در نظر گرفته می شود به عنوان مثال شهر های نظامی با توپوگرافی محل یا رودخانه های اطراف هر کدام با توجه موقعیت جغرافیایی خاص خود برای اهدافی مشخص در نظر گرفته می شوند چون شناختن منطقه با مختصات جغرافیایی و عوارض طبیعی در سرنوشت و توسعه منطقه و شهر و رشد همه جانبه آن تأثیر بسزایی دارد.

بسیاری از صاحب نظران امور شهری به مساعدت موقعیت جغرافیایی برای پیدایش شهر ها تأکید داشتند در بسیاری از نواحی که موقعیت جغرافیایی مناسب بوده و باعث پیدایش کشاورزی و در آمد و افزایش جمعیّت و تقسیم کار و پیامد آن تمرکز قدرت و دیوان سالاری و ساخت مراکز دولتی و همه این ها نهایتاً منجر به پیدایش شهر و رونق آن شده است. ( شکوهی، ۱۳۷۱، ص ۱۴۱ )

استقرار شهر ها در مرحله اول تحت تأثیر این موقعیت جغرافیایی و فضا های مجاور آن که عوامل زیادی از جمله شکل ناهمواری ها، کوه، دشت، رودخانه، جلگه و سواحل آن نقش تعیین کننده دارد به طوری که شکل گیری شهر ها از زمان پیدایش تحت تأثیر این عوامل طبیعی بوده است.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.