تحقیق ضرورت تهیه مدل سرعت ناحیه ای و چینه شناسی خلیج فارس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ضرورت تهیه مدل سرعت ناحیه ای و چینه شناسی خلیج فارس دارای ۲۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل ۱:    ۴
ضرورت تهیه مدل سرعت ناحیه ای    ۴
۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۱- جایگاه مدل سرعت در علم ژئو فیزیک    ۵
۱-۲- اهمیت مدل سرعت ناحیه ای    ۶
فصل ۲: چینه شناسی خلیج فارس    ۱۱
۲-۱- مقدمه    ۱۲
۲-۲- سازند کژدمی    ۱۲
۲-۳- سازند پابده    ۱۴
۲-۳-۱- سازند ایلام    ۱۵
۲-۳-۲- سازند گورپی    ۱۶
۲-۳-۳- سازند سروک    ۱۸
منابع                   ۲۰

مراجع

Al-Chalabi, M. (1973).Series approximation in velocity and traveltime computations.Geophys.Prosp., 21:783–۷۹۵٫

Letouzey, J., & Sherkati, S 2003. Movement, tectonic events and structural style, in the central Zagros fold and thrust belt (Iran). AAPG Annual Meeting 2003 (abstract).

Sattarzadeh, Y., Cosgrove, J. W. And Vita-Finizi, C., )2002(, The geometry of structures in the Zagros cover rocks and its neotectonic implications. Geological Society, London, Special Publications, January 1, 2002,Vol. 195. pp 205-217 doi:10.1144/

Sepehr, M., Cosgrove, J. W., )2004(. Structural framework of the Zagros Fold–Thrust Belt, Iran.Marine and petroleum geology, Vol 21. Pp. 829-843.

Sherkati, S., M. Molinaro, D. Frizon de Lamotte, and J. Letouzey (2005), Detachment folding in the central and eastern Zagros fold-belt (Iran), .Struct. Geol., 27, 1680 – ۱۶۹۶٫

Sherkati, S. Letouzey, J., and Frizon de Lamotte , D., )2006(. Central Zagros fold-thrust belt (Iran): New insights from seismic data, field observation, and sandbox modeling. TECTONICS, vol. 25, TC4007, doi:10.1029/2004TC001766

Robein, E. (2003), Velocities, time imaging and depth imaging in reflection seismic. EAGE Publications.

Robein, E. (2010), Seismic imaging. Eur. Assn. Geosci. Eng. Press. Netherlands.

structures of thrust belts. Journal of Applied Geophysics 59, 89-105.

Abdollahie Fard, I., Braathen, A., Mokhtari, M. and Alavi, A., )2006(. Interaction of the Zagros Fold–Thrust Belt and the Arabian-type, deep-seated folds in the Abadan Plain and the Dezful Embayment,SW Iran. Petroleum Geoscience, Vol. 12. doi:10.1144/1354-079305 12. pp. 347-362

 ضرورت تهیه مدل سرعت ناحیه ای

مقدمه

با پیشرفت­های ایجادشده در صنعت نفت و گاز و گسترش روشهای اکتشافی و عدم نگاه ناحیه­ای به مناطق نفت خیز از جمله ناحیه­ ی خلیج فارس، جمع­ بندی اطلاعات عملیاتی و نظری تهیه­ شده توسط بخش­های مختلف صنعت نفت، ضرورت پیدا می کند. یکی از این زمینه ­های بنیادی، تلفیق نتایج جدید بدست آمده از عملیات لرزه ­نگاری و اطلاعات زمین­ شناسی به منظور ارائه مدل کامل تری از سرعت لایه ها و سازندهاست که می تواند نقش بسزایی در تهیه­ ی نقشه­ های مدل سرعت لرزه­ای و در نتیجه تهیه ی نقشه­ های عمقی مطلوب ایفا نماید.

جایگاه مدل سرعت در علم ژئو فیزیک

در برداشت‌های ژئوفیزیکی از جمله روش لرزه نگاری، می‌بایست بعضی از جنبه‌های ساختار درونی زمین را بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده در سطح (یا نزدیک به سطح)، استنتاج کرد. این موضوع، روش معکوس نام دارد. روش‌های معکوس ابهام یا عدم وجود پاسخ منحصر به فرد در نتیجه‌گیری را به همراه خواهند داشت، در حالی که روش‌های مستقیم به صورت تئوری پاسخ مبهمی به دنبال ندارند.

با وجود اینکه عدم قطعیت موجود در تفسیر ژئوفیزیکی را اغلب با انجام اندازه‌گیری‌های متعدد (و در بعضی موارد اندازه‌گیری‌های متفاوت) تا حد قابل قبولی می‌توان کاهش داد، اما مشکل ابهام را نمی‌توان به طور کامل برطرف نمود. مشکل کلی آن است که تفاوت‌های عمده‌ ناشی از وضعیت حقیقی ساختارهای زمین‌شناسی زیرسطحی منجر به تفاوت‌های بدون اهمیت و کوچک و غیرقابل اندازه‌گیری در کمیت‌های اندازه‌گیری شده‌ حین یک برداشت ژئوفیزیکی می‌شود. این محدودیت اساسی از این حقیقت اجتناب‌ناپذیر نشأت می‌گیرد که برداشت‌های ژئوفیزیکی تلاش به حل روش معکوس می‌کنند. علاه بر این، کمیت‌هایی که به صورت تجربی به دست می‌آیند، به طور دقیق تعیین نمی‌شوند و خطاهای آزمایش به میزان تردید و عدم دقت موجود (ناشی از کامل نبودن داده‌های میدان و ابهام مرتبط با روش معکوس) می‌افزاید. به طور کلی، از آنجا که نمی‌توان یک راه‌حل منحصر به فرد را از مجموعه‌ اندازه‌گیری‌های انجام شده به دست آورد، تفسیر ژئوفیزیکی با به کارگیری کلیه‌ راه‌حل‌های ممکن جهت تعیین خصوصیات زیرسطحی بکار گرفته می‌شود. با وجود این مشکلات اساسی، تکمیل برداشت ژئوفیزیکی به وسیله ی تلفیق آن با اطلاعات بدست آمده از چاه، یک ابزار بسیار ارزشمند برای تکمیل کاوش زمین‌شناسی زیرسطحی بوده و نقش کلیدی‌ را در برنامه‌های اکتشافی برای منابع زمین‌شناسی، ایفا می‌کند و جایگاه و ضرورت تهیه مدل سرعت ناحیه ای مشخص می گردد.

اهمیت مدل سرعت ناحیه ای

اهمیت مدل سرعت در اکتشاف نفت و تفسیرداده های لرزه ای به کاربردهای مدل سرعت در صنعت باز می گردد. به عنوان مثال یک مفسر بعد از تفسیر یک منطقه کوچک که ممکن است روزها به طول بینجامد، برای اینکه بتواند از صحت و سقم تفسیر انجام شده، در یک زمان بسیار کوتاه، اطمینان حاصل نماید، از مدل سرعت استفاده می کند. همچنین در تمامی طول مدت تفسیر با ملاحظه مدل سرعت قابل اعتماد، می تواند برای تفسیر از سرعت هایی در هر نقطه استفاده کند، که بیشترین همخوانی را با محیطهای مرتبط اطراف منطقه ی تفسیر دارند. لذا در صورت فقدان مدل سرعت، مراحل تفسیر کندتر و با دقت کمتری صورت می گیرد و تفسیر به طور اجتناب ناپذیری با ابهام و مفروضات اثبات نشده ای پیش می رود. از طرفی اگر مدل سرعت اشتباه باشد، تفسیر و تشخیص ساختمانها به طور کاملاً واضحی اشتباه از کار در آمده و نمی تواند مبنای کارهای تکمیلی بعدی قرار بگیرد.  با توجه به مطالعات اندک صورت گرفته در ناحیه خلیج فارس و همچنین کفایت مطلوب اطلاعات لرزه­ای موجود از این ناحیه، بررسی ناحیه­ای سرعت در ناحیه ی خلیج فارس و منطقه فلات قاره (به ویژه سازندهای گورپی، ایلام، سروک و کژدمی که به اهداف مخزنی ارتباط بیشتری دارند) مورد نظر قرار گرفت.

سرعت لرزه­ای لایه­ ها به عوامل متعددی چون سیستم رسوبی (شامل سنگ­ شناسی، دانه­ بندی، سیمان­ شدگی، انحلال، شکستگی و سایر فرآیندهای ثانویه)، تکتونیک (شامل گسل­خوردگی، روند شکستگی، بالاآمدگی، فرونشست، روند و شدت چین­خوردگی)، تخلخل، سیال منفذی (شامل نوع، فاز و فشار سیال) و غیره بستگی دارد.

با توجه به اینکه سرعت­های بدست ­آمده از منابع مختلف، شامل چاه و سرعت پردازش (کوچ، برانبارش و …) با سرعت­های محاسبه­شده­ی تئوری هم­خوانی کامل ندارند، انتخاب سرعت واقعی و شناخت روند تغییر آن در ناحیه با چالش مواجه است و این امر به ویژه در فعالیت­های اکتشافی که نیازمند تعیین سرعت­ با دقت بالاست، نمود بیشتری پیدا می کند. بنابر اصول مهندسی مخزن، که نوع سنگ، پدیده­ها و ساخت­های موجود در آن تأثیر زیادی بر میزان تخلخل مفید و به خصوص تراوایی و درنتیجه میزان بهره­ دهی مخزن دارند، شناخت هر چه بهتر روند سرعت و یافتن ارتباط منطقی آن با تغییر رخساره­های رسوبی و سیستم چینه­ای منطقه می­تواند نقش مکمل برای اطلاعات موجود داشته باشد و منجر به طرح فرضیاتی از جمله وجود گاز، شکستگی، روند دانه ­بندی و… شود. در زمینه ی تلاش برای طرح فرضیات علمی مورد نظر، سؤالات مختلفی قابل طرح است:

آیا تغیرات سرعت در ناحیه ی خلیج فارس از الگوی خاصی تبعیت می کند؟

میزان انطباق سرعت­های بدست­آمده از منابع مختلف تا چه میزان است و علل عدم انطباق احتمالی چیست؟

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.