2,109 views
پیشینه تحقیق ضرورت مشاوره وراهنمایی در مدارس و هدف مشاوره تحصیلی و طبقه بندی نظریههای مشاوره دارای ۸۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
تاریخچه راهنمایی و مشاوره: ۶
نهضت بهداشت روانی. ۸
تاریخچه مشاوره و راهنمایی در ایران ۱۳
تاریخچه راهنمایی تحصیلی در ایران: ۱۵
راهنمایی: ۱۷
فعالیت های راهنمایی تحصیلی ۲۰
اهداف راهنمایی: ۲۵
اصول اساسی راهنمایی: ۲۶
مشاور کیست؟ ۲۸
خصوصیات مشاور: ۲۸
ضرورت مشاوره وراهنمایی در مدارس ۳۰
هدف مشاوره تحصیلی : ۳۲
هدایت تحصیلی در دبیرستان ۳۳
ویژگیهای مشاور از دیدگاه اسلام: ۳۴
اصول مشاوره ۳۵
مشاوره از دیدگاه اسلام: ۳۷
عوامل موثر در لزوم و گسترش راهنمایی تحصیلی : ۳۸
عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصیلی ۴۱
شیوه هدایت تحصیلی دانش آموزان و ضوابط آن ۴۵
طبقه بندی نظریههای مشاوره: ۵۳
نظریه روان تحلیلی: ۵۳
نظریه روان شناسی فردی: ۵۵
نظریه مراجع – محوری: ۵۶
نظریه رفتاری: ۵۷
نظریه منطقی – عاطفی: ۵۹
نظریه واقعیت درمانی: ۶۱
نظریه تحلیل مراودهای: ۶۲
نظریه و مشاوره گشتالتی: ۶۴
نظریه لوگوتراپی: ۶۶
نظریههای تلفیقی: ۶۷
نظریه و مشاوره التقاطی: ۶۸
پیشینه تحقیقات داخلی: ۷۰
منابع ۸۰
ـ موسوی، فهیمه (۱۳۸۷).بررسی عملکرد مشاوران درحل مشکلات دانش آموزان دختر در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس.
ـ هاشمی، ویدا (۱۳۹۰) بررسی رابطه هوش هشتگا نه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.
ـ چتر زرین، برزو (۱۳۸۷). بررسی میزان کارایی مشاوران دربهبود ادراک دانش اموزان از لیاقت از خود در شهرستان ایلام، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.
ـ مصلح، فرهاد. (۱۳۸۹) بررسی رابطه بین نوع مدرک تحصیلی شاغلین مشاوره در دبیرستانها با عملکرد آنان در حل مشکلات دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم.
ـ حاجی علی اکبر، محبوبه (۱۳۸۹) بررسی میزان اثر سنجش مشاوران در حل مسائل دانش آموزان شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
ـ خسروی راد، محمد جواد (۱۳۸۷) بررسی ارزشیابی ملاکهای هدایت تحصیلی نظام جدید، آموزش متوسطه دانش آموزان دبیرستانهای نیشابور، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
ـ راستکار، بیتا (۱۳۸۸) مقایسه عوامل موثر در هدایت تحصیلی دانش آموزان دختر نظام جدید آموزش متوسطه از دیدگاه مشاوران و دانش آموزان شهر تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
ـ شرف خانی، کریم (۱۳۸۶) بررسی کیفیت فعالیت مشاوران نظام جدید متوسط شهرستان خوی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
ـ عاشقی، منصور (۱۳۸۷) بررسی نظرات مشاوران مدارس نسبت به کارایی ملاکهای هدایت تحصیلی و شغلی در انتخاب رشتههای تحصیلی در منطقه دماوند، فیروزکوه و رودهن، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
یکی از اهداف و وظایف مهم آموزش و پرورش ایجاد زمینه برای رشد همه جانبه فرد و تربیت انسان های سالم،کارآمد و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است یکی از برنامه ها و فعالیت های که در تسهیل فرایند رشد تعلیم و تربیت دانش آموزان نقش مهمی ایفا می کند برنامه را هنمایی و مشاوره است در فرآیند راهنمایی و مشاوره تلاش می شود تا با در نظر گرفتن نقش هر یک از عوامل و موٌلفه های موثر در تعلیم و تربیت اعم از بر نامه های درسی، مدیر، معلم، عوامل اجرایی، والدین ، گروه همسالان و سایر عناصر درون و برون از مدرسه و همچنین ویژگی های روانشناختی فردی و گروهی دانش آموزان با به کار گیری روش های علمی و تخصصی و فنون و تکنیک های راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان کمک نمود . تا ضمن سازگاری عاطفی و روانی با شرایط و موقعیت های مختلف ، نسبت به اخذ تصمیم و انتخاب مناسب و برنامه ریزی برای اجرای تصمیم های خویش اقدام نماید. و در خدمات راهنمایی و مشاوره ضمن شناخت ویژگی های جسمی،ذهنی،روانی،اخلاقی و اجتماعی دانش آموز موانع و مشکلات فرا روی رشد و بالندگی وی نیز شناسایی شده و به فرد کمک می شود. تا بتواند مسیر مناسب را در جهت رشد و تعالی فردی و اجتماعی خویش انتخاب و طی نماید و مشاور به عنوان یک فرد متخصص و هماهنگ کننده این خدمات به عنوان محور ترین عناصر مطرح است. و اساس کار مشاور بر ایجاد رابطه توام با اعتماد با دانش آموز ، اولیاء، مدیر، معلم، و سایر عوامل موثر در رشد و بالندگی دانش آموز استوار است. لذا فرد مشاور علاوه بر دانش تخصصی باید از ویژگی های شخصیتی نظیر: گرم و صمیمی بودن، علاقمندی به کمک و یاری دیگران ، ثبات روانی و عاطفی،استقلال فکری، تعهد، راز داری ،نظم و انضباط کاری برخوردار باشد مشاور سعی می کند با جمع آوری اطلاعات فردی و محیطی مرتبط با دانش آموز طی یک برنامه ی منظم خدمات راهنمایی و مشاوره را با اصول و معیار های علمی در ابعاد سازگاری ،عاطفی و روانی، تحصیلی و شغلی ارایه کند در این رابطه خدمات متنوع راهنمایی و مشاوره به صورت فردی و گروهی و اطلاع رسانی به هنگام در زمینه ی نیازهای دانش آموز به عنوان یک فعالیت پیشگیرانه مورد تاکید است. و در نظام جدید آموزش متوسطه ملاک های زیر در هدایت تحصیلی دانش آموزان دخالت داده می شوند:
۱) شاخص پیشرفت تحصیلی در دروس خاص سال اول دوره متوسطه .
۲) شاخص پیشرفت تحصیلی در دروس خاص دوره سه ساله راهنمایی.
۳)استعداد تحصیلی اختصاصی( برآورد شده توسط دبیران دروس خاص)
۴) هوش یا استعداد عمومی
۵) علاقمندی به رشته تحصیلی (رتبه بندی شده توسط دانش آموز)
۶) اولویت یا مناسب بودن رشته تحصیلی (رتبه بندی شده توسط اولیاء دانش آموز)
۷) رغبت تحصیلی و شغلی
۸) نتیجه بررسی های مشاور
تصور برنامه ریزان و مجریان طرح هدایت تحصیلی این است که سهم هر کدام از این عوامل در پیشرفت تحصیلی دانش آموز معنا دار است
مطالعه زندگی اولیه در اعصار گذشته نشان میدهد که اکثر تعارضات مربوط به تصمیمگیری شغلی که در جامعه امروزی دیده میشود وجود نداشت.در تمدنهای اولیه، فلاسفه، شیوخ یا سایر نمایندگان خدایان و مذاهب نقش مشاوره را بر عهده داشتند و سر چشمههای تاریخی مربوط به تکوین قابلیتهای انسان را میتوان در جوامع اولیه یونان دید.به این صورت که آنها بر تکامل و تقویت از راه آموزش و پرورش تأکید داشتند. اعتقاد بر این بود که در وجود فرد نیروهایی وجود دارد که قابل بر انگیخته شدن و هدایت به سوی اهدافی است که میتواند هم برای فرد و هم برای جامعه مفید باشد. از مشاوران یونان قدیم، افلاطون بیش از هر شخص دیگری به عنوان یکی از اولین کسانی شناخته میشود که بینشهای روانشناختی را به صورت یک نظریه منظم سازماندهی کرده است (بهرامی۱۳۸۸؛۱۰۸).
دومین مشاوره بزرگ تمدنهای اولیه، ارسطو شاگرد افلاطون بود او به آنچه بعدها تبدیل به رشته روانشناسی شد خدمات مهمی نمود. یکی از خدمات عمده او مطالعه مردم در رابطه با محیط و با یکدیگر بود. فیلسوفانی چون لویی و ایوز نیاز به هدایت متناسب با طرز فکر و استعدادهای اشخاص را تشخیص دادند. در قرون وسطی تلاشهای معطوف به مشاوره به طور فرایندهای تحت کنترل کلیسا در آمد. در اوایل قرون وسطی وظیفه ارشاد و هدایت جوانان در اختیار کشیشان قرار گرفت. در آن زمان تعلیم و تربیت عمدتاً تحت اختیار کلیسا بود. اولین کتابهایی که برای کمک به جوانان در انتخاب حرفه مورد استفاد قرار گرفت در قرن هفدهم به چاپ رسید.
هوراس مان[۱] مشهورترین قرن ۱۹ آمریکا در دوازدهمین گزارش سالانه خود عباراتی درباره مزایای نظام مدارس گنجانده، مزایایی که برای توسعه برنامه مشاوره و راهنمایی در یک قرن بعد از آن مفید واقع شد.پارسونز[۲] در کتاب خود سه عامل لازم برای انتخاب عاقلانه شغل را به این صورت عنوان میکند؛
– شناخت روشنی از خود، استعدادها، توانائیها، علایق، آمال، امکانات محدودیتها و سایر عوامل مربوط به خود.
– شناخت شرایط، امکان موفقیت مزایا و محدودیتها، بیمه،امکانات و چشم انداز رشتههای مختلف شغلی.
– استدلال صحیح در مورد رابطه این دو با یکدیگر.
به نظر راکول و رانتی[۳] سایر پیشگامان اولیه نهضت راهنمایی در آمریکا جسی دیویس[۴]، آنارید[۵]، الی ویور[۶] و دیوید هیل[۷] بودند خدمات آنها به مشاوره نیز باید مورد توجه قرار گیرد. روش دیویس مبتنی بر خودآموزی و مطالعه مشاغل بود به نظر میرسد که بنا به توصیف وی از مشاوره باید دانش آموزان را در زمینه ارزشهای اخلاقی، سخت کوشی بلندپروازی صداقت و رسیدن به یک خصلت معقول به عنوان سرمایه ورود به دنیای کار راهنمایی و هدایت کرد. آنارید معتقد بود که خدمات راهنمایی برای نظام مدارس شهر سیاتل به عنوان وسیله رسیدن به بهترین دستاورد آموزشی ممکن میتواند اهمیت داشته باشد او نیازهای دنیای کار را بر خلاف فلسفه امروز مقدم بر نیازهای فرد میدانست. نتیجه این که در برنامه راهنمایی او درباره ارزش فرد بنا به قابلیت اشتغالی که دارد قضاوت میشود.ویور یکی از پیشتازان مشاوره موفق به دایر کردن کمیته راهنمایی معلم در کلیه دبیرستانهای نیویورک شد که کار آن کمک به جوانان برای کشف قابلیتهای خود و نحوه استفاده از این قابلیتها برای دست یافتن به مناسب ترین شغل بود. (راکول، وراتنی، ۱۹۶۱ به نقل از گیبسون؛ میشل؛ ترجمه ثنایی، ۱۳۸۸:؛ ۲۶ تا ۲۳).
[۱]. Hoirace Mann
[۲] .Parsonse
[۳].Racoul&Rattni
[۴] . GessiDavise
[۵] .Anna Y. Reed
[۶] . Eli W. Weaver
[۷]. David S. Hill
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر