تحقیق طبقه بندی و علل تکثیر و پرورش آلگ ها و عوامل موثر در پرورش آلگ ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق طبقه بندی و علل تکثیر و پرورش آلگ ها و عوامل موثر در پرورش آلگ ها دارای ۲۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱٫مقدمه    ۴
۱-۳٫ طبقه بندی آلگ ها    ۶
۱-۳-۱٫ سیانوباکتری ها یا جلبک های سبز – آبی:    ۶
۱-۳-۲٫ کلروفیت ها-جلبک های سبز:    ۶
۱-۳-۳٫کریسوفیتا- دیاتومه ها:    ۷
۱-۳-۴٫ کریسوفیتا-جلبک های قهوه ای-طلایی:    ۸
۱-۳-۵٫رودوفیتا- جلبک های قرمز:    ۸
۱-۳-۶ .اوگلنوفیتا:    ۹
۱-۳-۷٫ کریپتوفیتا:    ۹
۱-۳-۸٫ پیروفیتا:    ۹
۱-۴٫ علل تکثیر و پرورش آلگ ها    ۱۱
۱-۴-۱٫مصارف شیلاتی:    ۱۱
۱-۴-۲٫ مصارف انسانی :    ۱۳
۱-۴-۳٫ مصارف کشاورزی :    ۱۴
۱-۴-۴٫مصارف صنعتی:    ۱۵
۱-۴-۵٫ جهت تصفیه فاضلاب ها :    ۱۵
۱-۴-۶٫در پژوهش های زیستی:    ۱۶
۱-۵٫عوامل موثر در پرورش آلگ ها:    ۱۶
۱-۵-۱٫ نور:    ۱۶
۱-۵-۲٫ درجه حرارت:    ۱۶
۱-۵-۳٫ شدت نور دهی:    ۱۷
۱-۵-۴٫شوری:    ۱۷
۱-۵-۵٫نیتروژن وفسفر:    ۱۷
۱-۵-۶٫ کیفیت پساب:    ۱۷
۲-۱٫پیشینه تحقیق    ۱۸
فهرست منابع:    ۲۰

 منابع:

اسدالهی ، ر. تکنیکهایپرورشجلبکوکاربردجلبکهادرآبزیپروری .وزارت علوم و تحقیقات فناوری . موسسه آموزش آلی افاق.۸۴ صفحه.

۳-دیار کیان مهر ،ه.۱۳۸۴،بیولوژی جلبک ها ،چاپ اول، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد ،۳۳۶ صفحه

فلاحی کپورچالی،م،۱۳۸۲ .بررسی تنوع زیستی فیتوپلانکتون های حوزه ایرانی خلیج فارس،رساله دکتری بیولوژی در دریا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات،صفحات ۱۵-۱۴

بونی،ا.دی،۱۳۷۹٫فیتوپلانکتون،ترجمه محمد رضا رحیمی بشر،دانشکده علوم پایه رشت ،چاپ دوم، انتشارات شهر سبز، صفحات ۵۱-۴۸

موسوی ،س.۱۳۸۷٫بررسی میزان رشد فیتوپلانکتون Chlorella vulgaris در پساب شهری و تاثیر آن درغلظت ازت و فسفر.دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباس-پایان نامه کارشناسی ارشد شیلات.۷۸ صفحه.

سندهال، ا. و برگرن، ه.، ۱۳۸۱، اطلس رنگی پلانکتون شناسی، عباس اسماعیلی ساری، موسسه تحقیقات شیلات ایران ، مدیریت اطلاعات علمی ، جلد اول.

شریعت پناهی ،م،۱۳۶۸٫اصول کیفیت و تصفیه آب و فاضلاب، انتشارات دانشگاه تهران

فرانک.اچ.هاف و تری .دابلیو. اسنل. ،۱۳۸۷٫ تکثیروپرورش غذای زنده، دستورالعمل تکثیروپرورش پلانکتونها، ترجمه قبادآذری تاکامی و محمد امینی چرمهینی، انتشارات دانشگاه . تهران، صفحات۱۷ الی ۱۲۱٫

ابراهیمی ،م. نیکویان ،ع . مرتضوی  ،م.، اجلالی ،ک.، آقاجری ، ن .، جوکار،ک.، اکبرزاده ،ع.، سراجی ،ف و آقاجری ،ش.۱۳۸۴٫ بررسی هیدرولوژی و هیدروبیولوژی خلیج فارس (آبهای محدوده استان هرمزگان).سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی . مؤسسه تحقیقات شیلات ایران .پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان.۱۱۰ صفحه.

طاهری زاده محمد رضا ۱۳۸۸ ؛ بررسی هیدروبیولوِیکی بعضی از خورهای مهم استان هرمزگان با هدف کاربردی در استخرهای پرورش میگو .گزارش نهایی طرحهای تحقیقاتی موسسه تحقیقات شیلات ایران ص ۱۱۵

یوسفی،ذ.،۱۳۷۲روشهای ساده آزمایش فاضلاب، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مازندران

Duerr,E.O.Molnar,A.,Sato,V.,1998.Cultured microalge as aquqculture feeds.Journal of Marine Biotechnology,7,65-70

Golden, J .  , Stanley,H. I., 1974 .Relative  growth  of  different   species of  marine  algae  in  wastewater  -sea   water   mixtures.Mrine  Biology ,28(1),17-25.

Lavens ,P.,Sorgeloos P.,1996.Manual on theProduction Use of  live food for Aquaculture .FAO,first edition,pp:371-401

Koening, L.M.,and Demacedo, J.S., 2004. Urban secondary sewage:an alternative medium for the culture of Tetraselmis chuii (Prasinophyceae) and Dunaliella viridis (Chlorophyceae), Brazilian archives of Biology and Technology,an International journal,vol.47,n.3, 451-459.

 ۱-۱٫مقدمه

آب دریا زیستگاه بسیاری از موجودات زنده است که که جلبک ها به عنوان تولید کنندگان اصلی و اولیه دراکوسیستم های آبی حضور دارند.جلبک ها گروه بزرگی ازگیاهان ساده هستند که در نتیجه انجام فتوسنتز اکسیژن آزاد می کنند. تنوعی که در شکل، اندازه، رنگ و محیط زیست جلبک ها است  در کمتر گروهی از آبزیان وجود دارد.جلبک ها را در اصطلاح علمی آلگی و علم جلبک شناسی را فایکولوژی می نامند.از نظر علمی تعریفی که برای جلبک ها ارائه شده اینست که:جلبک ها ساده ترین موجودات زنده فتوسنتز کننده هستند که همگی دارای کلروفیل و فاقد آوند می باشند.در ساختمان رویشی این گیاهان ساده، ریشه، ساقه و برگ دیده نمی شود. به چنین ساختمان رویشی ریسه، تال یا تالس می گویند.جلبک ها دارای چهار نوع کلروفیل a,b,c,d هستند.جلبک ها به دو صورت بنتوز و فیتوپلانکتون یافت می شوند:بنتوز یا موجودات کفزی به آن دسته از جلبک هایی گفته می شود که به بستر آب متصل باشند.فیتوپلانکتون ها به صورت آزاد و بصورت معلق در آب زندگی می کنند و قدرت شنا درخلاف جریانهاندارند.جمعیتهای این اجتماعات گیاهی ریز و شناور در مقایسه با گیاهان خشکی و ماکروفیت های زیر آب، دارای عمر کوتاهی بوده و تنها در طی چند هفته رشد و نمو می کنند و طی یک ماه یا کمتر نیز گونه ها جایگزین یکدیگر می شوند.تولید مثل در جلبک ها به سه صورت رویشی، غیرجنسی و جنسی انجام می گیرد. غیر از سیانوفیتا، تولید مثل جنسی )آمیزش دو سلول جنسی باهم  )در تمام جلبک ها دیده می شود.جلبک ها از راه برداشت مواد غذایی و تنظیم pH به حفظ کیفیت آب کمک می کنند.در نتیجه هر سلول جلبکی یک فیلتر زیستی زنده است(اسدالهی.ر،۱۳۸۹).

فیتوپلانکتونها به عنوان اولین حلقه زنحیره غذایی در اکوسیستم های آبی قادر به فتوسنتز بوده و در واقع اولین تولید کنندگان در منابع آبی می باشندوانرژی نورانی از خورشید و مواد معدنی از آب گرفته و آن را در دسترس زنجیره بعدی می گذارند.علاوه بر این نقش مهم، آنها تصفیه کنندگان بیولوژیکی منابع آبی بوده و pHمحیط را تعدیل می نمایند. آمار ماهیگیری که از طریق سازمان جهانی خواروبار(F.A.O) منتشر شده است نشان می دهد که مجموع محصولات موجودات آبزی از سال ۱۹۴۸ میلادی تا سال ۱۹۷۰ از ۲۰ میلیون تن در سال به طور مداوم رو به افزایش بوده تا اینکه در سال ۱۹۷۰ میلادی به ۷۰ میلیون تن در سال رسیده است.لیکن از سال ۱۹۷۰ حداقل تا سال ۱۹۷۷ میلادی تقریبا ثابت مانده است. از آن جایی که این مجموعه را غالبا ماهی تشکیل می دهند،این آمار چنین پیشنهاد می نماید که ماهیگیری در دریا ودر سطح جهانی تقریبا به مرزی رسیده است که عدم افزایش و تامین محصولات اولیه در زنجیره غذایی ماهی ها یعنی آلگ ها اجازه افزایش بیشتر از آن را نمی دهد. بسیاری پذیرفته اند که ماهی ها خود شکارچیان اولیه یا ثانویه محسوب می شوند.بنابرین ازدیاد آنها به چرخه غذایی ارتباط دارد که بایستی از طریق افزایش منابع اولیه (به طور عمده فیتوپلانکتونها وآلگ ها ) آن را افزایش داد. لذا اهمیت گروهی ازآلگ ها یعنی فیتوپلانکتونها و نقش آنها در زنجیره غذایی آبزیان و در نهایت محصولات دریایی و غذای انسان ها به خوبی مشخص می­شود. به طوری که تخمین زده شده تنها فیتوپلانکتونها مسئول ۷۵% کل محصول دهی اولیه دریاها می باشد(دیار کیان مهر،۱۳۸۴).

فیتوپلانکتونها بدلیل دارا بودن ماکروالمنت ها و میکروالمنت های لازم ،در بسیاری از واکنش های آنزیمی نقش کوفاکتور  را  اعمال  می کنند(۱۹۷۸،Sorina).بسیاری ازآنها شاخص های بیولوژیکی آب می باشند و نماینگر وضعیت اکولوژیکی محیط می باشند. این زی شناوران در تهیه مواد غذایی انسان و موجودات دریایی قابل استحصال نظیر ماهی و صدف کاربرد دارند(فلاحی  کپور چالی،۱۳۸۲) ،به علاوه در تولید انبوه زئوپلانکتون ها همچون روتیفر ،کوپه پودا و آرتمیا  نقش دارند که زئوپلانکتون ها نیز خود به عنوان منبع غذایی در رشد مراحل لاروی سخت پوستان و ماهیان منجمله در تکنیک پرورشی آب سبز لارو ماهیان دریایی دارای اهمیت و کاربرد می باشند(Lavena&Sorgeloos 1996 ).  بدلیل داشتن رنگدانه ،ویتامین، اسید های چرب و پروتئین از اهمیت غذایی بالایی در کلیه منابع آبی و آبزی پروری برخوردارند.در حقیقت قسمت عمده احتیاجات  فیتوپلانکتونی دنیا از جانب نرمتنان بوده،برای اینکه  هنوز جایگزین مناسبی برای تغذیه آنها پیدا نشده است و چین تولید کننده اصلی آن می باشد. اگر چه تولید فیتوپلانکتون برای آبزی پروری شامل گونه های متعددی می باشد، اما درخواست یکسان از Spirolina  در حدود۴۵۰۰-۲۰۰۰ تن وزن خشک در سال ، نشان دهنده با اهمیت بودن این گونه است.تقریبا ۹۰% از ۵/۱۴ میلیون تن تولیدات آبزی پروری در سال ۱۹۹۳ با استفاده از فیتوپلانکتونهای پرورشی به عنوان منبع غذایی در طی یک ویا چند مرحله از رشد آبزیان صورت گرفت(Duerr ,  et  al .,و)  et  al . 1998 منبع غذایی در طی یک ویا چند مرحله از رشد آبزیان صورت گرفت(تن تولیدات ابزی پروریولید کننده اصلی آن می باشد. اگر ۱۹۹۸ ) . جنس های فیتوپلانکتونی که برای غذادهی به لارو آبزیان ترجیح داده شده اند عبارتند از: Thalassiosirs cleve , Tetraselmis stein  Nannachloropsis hibberd , chaetoceros ehremberg ,  Isochrysis parke  , , Chlorella vulgaris (Duerr ,  et  al .,و)  et  al . 1998 منبع غذایی در طی یک ویا چند مرحله از رشد آبزیان صورت گرفت(تن تولیدات ابزی پروریولید کننده اصلی آن می باشد. اگر ۱۹۹۸ ) . امروزه بیشتر احتیاجات از فیتوپلانکتونها به وسیله شرکتهای داخلی تهیه شده که آنها را در داخل واحد های تخصصی و یا در داخل تانکهای پرورش لارو کشت می­دهند. در حقیقت پرورش فیتوپلانکتون حاصل از سرمایه گذاری زیاد و مخارج مداوم است که تولیدکننده تمایل دارد که آن را به حداقل برساند(Benemann,1992  )در مطالعات گذشته کاربرد فاضلاب ثانویه در پرورش مخلوطی از گونه های فیتوپلانکتون دریایی با نتایج خوبی همراه بود(Dustan and Menzel,1971;Dustan and Tenore,1972; Goldman and Stanley,1974).همچنین پرورش تک گونه ای فیتوپلانکتون ها نیز موفقیت آمیز بوده است (Yoneahigue-Braga ,1977;Costa ,1999). در پرورش دو گونه ای فیتوپلانکتون ها که در برزیل در سال ۲۰۰۴ انجام گرفت، سودمند بودن  پساب شهری به عنوان منبع ماده مغذی لازم جهت پرورش فیتوپلانکتون ها به خوبی اثبات گردید(Koening&Demacedo ,2004).بدین روش علاوه بر امکان معرفی و تولید انبوه فیتوپلانکتون در سیستم های نیمه متراکم ، می توان نسبت به تولید روغن های غیر اشباع ،آگار و … در کنار اثر تصفیه کنندگی اقدام نمود.

 ۱-۳٫ طبقه بندی آلگ ها

جلبک ها به ۱۰ دسته تقسیم شده اندکه ۶ دسته ی آنها در آبزی پروری مصرف میشوند.

Spirolina plantensisجزء گروه جلبکهای سبز –آبی  وChaetoceros muelleri جزء گروه دیاتومه­ها طبقه  بندی می شوند(اسدالهی.ر،۱۳۸۹).

جلبک های پرورشی مورد استفاده در آبزی پروری(اسدالهی.ر،۱۳۸۹):

 ۱-۳-۱٫ سیانوباکتری ها یا جلبک های سبز – آبی:

ابتدایی ترین گروه جلبک ها بوده وهم خصوصیت های باکتری ها و هم جلبک ها را دارند.

این جلبک ها فقط کلروفیل a دارند.

جلبک های سبز- آبی تک سلولی، کلونی ورشته ای در آبزی پروری هم به عنوان غذا وهم به عنوان موجودات مزاحم مطرح اند.

سه جلبک مشهور از این نوع جلبک ها که آنها را پرورش میدهند:

الف- اسپیرولینا)آب شیرین وآب شور( : رشته ای وبدون هتروسیست است که به شکل مارپیچ یا فنری دیده میشود. در مکزیک، تایوان، تایلند، ژاپن، استرالیا وآمریکا کشت در حوضچه ها و استخر های پرورش انجام میگیرد. رشد اسپیرولینا در شرایط مطلوب بسیار سریع است. درصد پروتئین اسپیرولینا بسیار زیاد است.

ب-اسیلاتوریا)آب شیرین و آب شور(: شنای آزاد ندارد. ممکن است به جایی چسبیده یا شناور باشد. اسیلاتوریا اغلب بی ضرر است. ولی میتواند موجب ایجاد بوی نم و نای خاک شده و مزاحمت آشکار ایجاد کند.

ج-آنابنا(آب شیرین وآب شور:( آنابنا یک موجود مزاحم است که اغلب موجودات پرورشی از آن تغذیه نمیکنند،همچنین بوی نامطبوع ایجاد میکند.

۱-۳-۲٫ کلروفیت ها-جلبک های سبز:

جلبک های سبز پیشرفته ترین گروه جلبک ها بوده ودارای کلروپلاست وکلروفیل b و aجلبک های سبز پیشرفته ترین گروه جلبک ها بوده ودارای کلروپلاست وکلروفیل b و a وچندین نوع کاروتنوئید بوده و اغلب به رنگ سبز علفی اند.هنگامی که کشت های آنها متراکم شده و نور محدود میشود در هر سلول کلروفیل بیشتری تولید شده وسلول ها سبز تیره تر میشوند.

جلبک های دارای سلول های انفرادی یا رشته ای، مشهورترین انواعی هستند که در آبزی پروری وجود دارند. به طور کلی سلول های انفرادی منبع غذایی بوده و جلبک های رشته ای موجودات مزاحم اند.

چند نمونه از جلبک های سبز:

الف- تتراسلمیس:جلبک سبز متحرک است. ۹-۱۰ میکرون عرض و ۱۲-۱۴ میکرون طول داشته و دارای ۴تاژک که ازیک شیار در انتهای قدامی سلولی بیرون می آیند.سلول ها چهار قسمتی بوده وطویل شده اند وممکن است لکه ی چشمی متمایل به قرمز داشته باشند.

ب-کلامیدوموناس: جلبک سبز متحرک با ۱۱-۵/۶ میکرون عرض و۱۴-۵/۷ میکرون طول ودارای ۲ تاژک است که از نزدیک یک برآمدگی در انتهای سلول بیرون آمده اند. سلول ها گرد تا طویل بوده واغلب یک لکه ی چشمی قرمز دارند.

پ- نانوکلریس:جلبک سبز غیر متحرک وبدون تاژک است. سلول های گرد بسیار کوچک که۵/۲-۵/۱میکرون قطر دارد. سلول ها تمایل دارند در کشت شناور شوند و بدون هوادهی در کشت معلق می مانند(در آبزی پروری یک مزیت است).

ت- دونالیلا:جلبک سبز متحرک با دو تاژک میباشد، ۸-۵ میکرون عرض و۱۲-۷ میکرون طول دارند .سلول ها به سرعت درآب حرکت میکنند وسلول ها گرد تا طویل بوده و اغلب لکه ی چشمی قرمز دارند. تولید مثل تقسیم ساده ی سلول مادر به دو سلول دختر است.

ث- کلرلا:جلبک غیر متحرک وبدون تاژک، دارای کلروپلاست به شکل فنجان است. سلول ها با تشکیل۸-۲ سلول دختر درون سلول مادر تولید مثل میکنند.کلرلا از نظر اقتصادی بسیار مهم بوده و حاوی مقدار زیادی پروتئین ، ویتامین و چربی است.

ج- سنه دسموس )آب شیرین ):جلبک سبز غیر متحرک که اغلب به صورت کلونی های چهار سلولی

صاف می باشند. .سلول ها بیضی یا نیزه ای شکل وبرخی دارای خار یا شاخ هستند.درکشت انبوه به عنوان پروتئین تک سلولی استفاده میشود.و در آب غنی از مواد مغذی به خوبی رشد میکند.

چ-آنکسیترودسموس(آب شیرین):یک جلبک سبز غیر متحرک که معمولا تک سلولی، با سلول های دراز باریک و هلالی شکل است. این موجود آلاینده ی رایج منابع آب بوده و میتواند در لوله ها و ظروف آب و محلول های ذخیره زندگی کند. اغلب به عنوان منبع غذایی کشت نمیشود.

ح- سلناستروم(آب شیرین):جلبک سبز غیر متحرک با ۴-۲ میکرون عرض و۲۴-۸ میکرون طول میباشد.سلول های هلالی شکل که شاید به هم بپیچند. این جلبک فقط حاوی مواد مغذی معدنی است و کلونی تشکیل نمیدهد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.