تحقیق عملکرد رگ گیری از نوزادان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عملکرد رگ گیری از نوزادان دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

چهارچوب پنداشتی    ۲
آگاهی    ۷
عملکرد    ۸
انواع دستیابی به عروق (رگ گیری) :    ۸
دستیابی به عروق مرکزی    ۱۰
رگ گیری از عروق  محیطی در نوزادان    ۱۱
مکانیسم شروع نشت خارج عروقی    ۱۶
مراحل  نشت خارج عروقی  و درمان:    ۱۶
اهمیت رعایت اصول پیشگیری از عفونت با شستشوی دست    ۱۷
روش‌های بهداشت دست    ۲۲
استفاده مناسب از دستکش    ۲۲
کنترل درد    ۲۳
اقدامات  توصیه شده جهت پیشگیری و کاهش درد نوزادان    ۲۵
آموزش والدین:    ۲۷
تکنیک های تسهیل رگ گیری    ۲۸
گرمای موضعی    ۲۸
تکنیک مشخص سازی    ۲۹
پماد نیترو گلیسرین پوستی    ۲۹
مروری بر متون:    ۲۹
References    ۴۰

منابع

Zingg W. Peripheral venous catheters: an under-evaluated problem. International Journal of Antimicrobial Agents. 2009;34:38-42.

Morris W. Strategies for preventing peripheral intravenous cannula infection. British Journal of Nursing, 2008 (IV THERAPY SUPPLEMENT), Vol 17, No 19. 2008;17(19):14-21.

Ozyazicioglu N, Arıkan D. The effect of nurse training on the improvement of intravenous applications. Nurse Education Today. 2008;28:179–۸۵٫

Roberge RJ. venodilation techniques to enhance vene ouncture and intravenous cannulation. Emergency Medicine. 2003;27(1):69-73.

Hoseini M, Jodeiri B, Mahallei M, Abdolioskooei S, Safari A. Comparison of early outcomes from the insertion of central venous catheter (PICC) in the peripheral veins with peripheral catheter (PC) in very low birth weight infants. feiz journal. 1392;17(7):563-7.

Buowari OY. Complications of venepuncture Advances in Bioscience and Biotechnology 2013;4:126-8

Hewitta J, Roberts CM. Evaluating the practice outcomes of a venepuncture and intravenous cannulation. Nurse Education in Practice (2004). 2004;4:77-9.

Dalheim A, Harthug S, Nilsen RM, Nortvedt MW. Factors influencing the development of evidence-based practice among nurses: a self-report survey. 2012;12(367):1-10.

Karadeniz G, Kutlu N, Tatlisumak E, Ozbakkaloglu B. Nurses’ knowledge regarding patients with intravenous catheters and phlebitis interventions. JOURNAL OF VASCULAR NURSING. 2003;11(JUNE 2003):44-7.

Asadinoghabi F, Soudagar S, Nazari O. Knowledge, attitude and performance of nurses regarding pain assessment and measurement, Bandar Abbas, Iran. journal of Hormozgan University Medical Sciences. 2011;5:403-13.

Phipps K, Modic A, O’Riordan M, Walsh M. A randomized trial of the Vein Viewerversus standard technique for placement of peripherally inserted central catheters in neonates.. J Perinatol.. 2011;;32(7):1-4.

Azizzadeh P, Zahedpasha Y, Ahmadpourkacho M, Hajiahmadi M. comparing the effect of oral sucrose,breast milk and EMLA cream on acute pain during venipuncture in full term neonates. journal of babol univercity medical science. 2012;15(3):16-23.

چهارچوب پنداشتی

چهار چوب پنداشتی این مقاله، مفهوم کلی رگ گیری از نوزادان می باشد، که در قالب آن بررسی آگاهی و عملکرد پرستاران درمورد رگ گیری از نوزادان در سطح بیمارستان.

نوزادان بستری در صد بالایی از تخت های  بستری  بیمارستان ها را تشکیل می دهند و حدود ۱۰ درصد نوزادان زنده متولد شده را شامل می شوند.نوزادان بستری تحت پروسیجر های متعدد قرار می گیرند که مهمترین و معمول ترین آنها رگ گیری است.سالیانه بیش از ۴۵۰ میلیون مورد رگ گیری بر روی ۱۵۰ میلیون بیمار انجام می شود(۱).بیش از ۸۰در صد از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان تحت رگ گیری و درمان وریدی قرار می گیرند و حدود نیمی از آنها در معرض عوارض آن قرار دارند رگ  رگ گیری پروسیجری است که طی آن جهت قرار دادن کانولای پلاستیکی داخل وریدی، پوست. سوراخ می گردد و هدف آن تجویز داروها، مایعات ، فراورده های خونی و تغذیه وریدی است (۲, ۳). متوسط تعداد رگ گیری در طول مدت بستری برای هر نوزاد بستری ۸/۳ مورد و میزان موارد شکست  در هر پروسیجر حدود ۴۰-۳۰در صد برآورد شده است (۱۷).

رگ گیری مهمترین پروسیجردرمانی در بین بیماران بستری است ودر اغلب  موارد ناجی بیماران می باشد  و در عین حال یکی از موضوعات چالش برانگیز  وبسیار مهم مراقبت از نوزادان می باشد و می تواند منجر به ایجاد آسیب و  استرس در بیماران و پرستاران گردد. رگ گیری عوارض متعدد دارد  که شامل ایجاد درد، آسیب به اعصاب ، شریانها واندام ها، اتلاف خون، جایگذاری نابجا در شریان، ایجاد نکروز در پوست و اندام ها، هماتوم،آنمی و اختلال در خونرسانی اندام ها می باشد. جهت رگ گیری درنوزادان از تمامی عروق قابل رویت می توان استفاده نمود ولی به علت احتمال آسیب به شریان ها، اعصاب و سایر ارگان ها نباید به صورت عمیق و شانسی اقدام نمود. جهت رگ گیری به علت سهولت دسترسی،معمولا از عروق سطحی استفاده می گردد و عدم دقت کافی در انتخاب عروق می تواند باعث افزایش احتمال عدم موفقیت، افزایش ناراحتی بیمار، خطرآسیب و عفونت و همچنین ایجاد استرس در پرسنل درمانی گردد. اما انتخاب صحیح وضعیت برای نوزاد و پرستار ،انتخاب محل مناسب وانجام تکنیک های گشاد و برجسته سازی عروق ، می تواند منجر به افزایش احتمال موفقیت در رگ گیری گردد (۵, ۲۰).

رگ گیری به دلیل ماهیت تهاجمی خویش می تواند منجر به بروز عوارضی چون فلبیت عروق ، وارد شدن آسیب به اندوتلیوم عروق، نشت خارج عروقی [۱] گردد. این عوارض به نوبه خود ممکن است  منجر به عوارض خطرناکی چون نکروز پوست، سندرم کمپارتمان و ایجاد بدشکلی تاخیری در اندام ها  گردد. فلبیت عروق می تواند ناشی از عوامل شیمیایی یا مکانیکی باشد و موجب بروز ترومبوز های تاخیری گردد. به علت آسیب اندوتلیوم عروق توسط دیواره کانولا ، مواد تزریقی و کولونیزاسیون میکروبی، التهاب و عفونت در مسیر رگ ناشی از ، از بین رفتن یکپارچگی پوست به هنگام رگ گیری و تکثیر عوامل میکروبی در مسیر رگ ، ایجاد باکتریمی و سیپسیس ناشی از ورود عوامل عفونی از طریق کانولا به سیستم گردش خون گردد. هرکدام از عوارض فوق می توانند اثرات چشمگیری بر سلامت بیمار داشته باشند و موجب تاخیر در درمان  وطولانی شدن مدت بستری در بیمارستان گردند. بسیاری از عوارض رگ گیری  تا حدودی قابل پیشگیری هستند. عوامل خطر متعددی در فرایند بروز عوارض ناشی از رگ گیری دخیل هستند که عبارتند از : عوامل وابسته به مراقبین(تجربه ،مهارت و اعمال روش صحیح و استاندارد)، عوامل وابسته به دارو (داروهای با پی اچ[۲] پایین یا بالا وهیپراسمولار) وعوامل وابسته به نوع کاتتر(جنس و سایز) و عوامل وابسته به بیمار (بیماران با مشکلات عروقی وخونی).

برخی عوامل دیگر دیگر مانند محل تعبیه و وسایل مورد استفاده مانند چسب و آتل نیز می تواند منجر به تغییرات در میزان عوارض رگ گیری گردد و میزان عوارض  آن می تواند با استفاده از تکنیک صحیح تعبیه و مراقبت مناسب از آن کاهش یابد (۷).

علیرغم شروع تغذیه از راه دهان  بسیاری از این نوزادان تا مدت ها به یک راه وریدی مطمئن نیاز دارند.تلاش های مکرر برای دستیابی به مسیر های وریدی محیطی با آنژیوکت ، سلامت پوست بسیار حساس نوزاد را که به عنوان اولین خط دفاعی در مقابل عفونت های سیستمک محسوب می شود مخدوش ساخته  و نوزاد را در معرض آسیب بیشتر قرار می دهد (۶).

انجام  رگ گیری یکی از بخش های ضروری در درمان کودکان و نوزادان بستری می باشد و تاخیر یا عدم توانایی انجام آن می تواند منجر به آسیب های جبران ناپذیر و تاخیر در درمان گردد (۳).

تعبیه کاتتر وریدی بیشترین کاربرد را در بین پروسیجر های تهاجمی دارد اما با وجود استفاده وسیع از کاتترهای وریدی محیطی،مطالعات در مورد عوارض جدی ناشی از آن بسیار محدود است و میزان عوارض گزارش شده ناشی از رگ گیری در مطالعات مختلف بسیار متفاوت می باشد(۸۰-۴ درصد) که ناشی از تفاوت در تعاریف شخصی و غیر علمی عوارض مورد نظر می باشد (۱, ۲۱).

آشنایی کامل با اصول و مبانی رگ گیری و مهارتهای مرتبط با آن از شروط لازم برای کلیه پرسنل درمانی می باشد و پرستاران نسبت به عوارضی که ناشی از عملکرد پرستاران است ( از جمله فلبیت به عنوان شایعترین عارضه رگ گیری) باید پاسخگو باشند (۱۱, ۲۲-۲۴).

مهمترین موضوع در خصوص پیشگیری از عفونت های وابسته به کاتتر های داخل وریدی، شستشوی دست و رعایت تکنیک آسپتیک قبل از جایگذاری کاتتر می باشد و مطالعات نشان داده است که پرستاران آگاهی کمتری نسبت به اهمیت شستشوی دست و پوشیدن دستکش دارند و مدت زمان شستشوی دست و رعایت پوشیدن دستکش قبل از تماس با بیمار کمتر رعایت می گردد. تعبیه کاتتر یک پروسیجر تهاجمی جراحی محسوب می گردد و می توان با استعمال صحیح مواد ضد عفونی کننده مناسب ،تعبیه کاتتر در محل مناسب ، حفظ ایمنی کاتتر، انتخاب رگ مناسب وغیره ، میزان عوارض و عفونت ناشی از کاتتر های وریدی را کاهش داد و از رشد و ازدیاد میکروارگانیسم ها پیشگیری کرد. پیش زمینه مهم انجام پروتکل درمان وریدی صحیح، سطح آگاهی پرستاران ،انتخاب روش صحیح، حساسیت نسبت به نحوه صحیح تعبیه کاتتر وریدی، مراقبت از کاتتر تعبیه شده و پایش عوارض جانبی آن می باشد و پرستاران نیازمند اطلاعات وسیع در مورد انواع کاتترها، نحوه مراقبت، پیشگیری و درمان عفونت های موضعی و سیستمیک ناشی از کاتتر وریدی می باشند و اطلاعات آنها در این مورد باید بطور مداوم  مورد سنجش قرار گیرد و در صورت نیاز به روز رسانی گردد (۳).

به دلیل اینکه موسسات آموزشی بیشتر به آموزش اصول تئوریک مراقبت و درمان تاکید دارند که این امر با وجود افزایش معلومات تئوریک معمولا باعث ضعف پرستاران در مورد اصول عملی مراقبتهایی مانند رگ گیری می گردد لذا پرستاران نیازمند فراگیری کامل و عملی انجام پروسیجر های مشکل مراقبتی قبل از اعمال بر روی بیماران می باشند و بررسی دوره ای میزان آگاهی و نحوه عملکرد پرستاران در زمینه های مختلف علمی و عملی و به روز رسانی سطح علمی پرستاران ضروری است (۹, ۲۵).

ارتباط میزان آگاهی پرستاران در نحوه عملکرد صحیح و مبتنی بر شواهد پرستاران در مورد جنبه های مختلف مراقبت، دربرخی مطالعات تاکید شده است (۱۰).

همگام باپیشرفت و گسترش تکنولوژی کیفیت مراقبت از نوزادان ارتقاءیافته است.از جمله این پیشرفت هااستفاده ازوسایل نوین دستیابی به عروق و رگ گیری می باشد که منجر به افزایش میزان بقای نوزادان نارس و بیمار گردیده است.استفاده صحیح از این وسایل نیازمند سطح آگاهی بالا و عملکرد صحیح در مورد مراقبت های خاص نوزادان می باشد، بنابراین جهت دستیابی به این اهداف نیاز به بررسی سطح آگاهی و عملکرد پرستاران نوزادان در مورد رگ گیری کاملا آشکار می گردد (۱۳, ۲۰).

آگاهی

آگاهی در فرهنگ لغت عبارت است از ادراک ذهنی ویژه و روش فهمیدن ،اطلاع از امور ،تجربه کردن چیزی،حاصل شدن آشنایی،کسب اطلاعات ،یادگیری و اکتساب است.آنچه در زنگی انسان نقش اساسی دارد و موجب امتیاز انسان از موجودات دیگر و سایر انسانها است سطح آگاهی و شناخت بوده و شاید بزرگترین وجه تمایز و تشخیص جوامع پیشرفته و عقب مانده سطح آگاهی و دانش افراد آن جامعه، در مسایل مختلف می باشد.آگاهی به عنوان عامل موثر بر احتمال بروز رفتارهای بهداشتی خاص مطرح است.

[۱] Infiltration & extravasation

[۲] PH

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.