تحقیق فنل و خصوصیات فیزیکی و منابع تولید و منابع و مصارف صنعتی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فنل و خصوصیات فیزیکی و منابع تولید و منابع و مصارف صنعتی آن دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه:    ۴
۱-۲-فنل و خصوصیات فیزیکی آن:    ۶
۱-۳-منابع تولید فنل:    ۶
۱-۴- حلالیت در آب و سایر حلال ها :    ۸
۱-۵- قدرت اسیدی فنل:    ۸
۱-۶-رنگ فنل:    ۸
۱-۷-پایداری فنل:    ۸
۱-۸-منابع و مصارف صنعتی:    ۸
۲-۱-مروری بر ادبیات و سوابق تحقیق:    ۱۱
“منابع”    ۲۵

“منابع”

Boyd RN (1992).organic chemistery,1069-1098.

۲٫EPA 2004.The Environmental Protection Agency (EPA) (2004).collation of toxicological data and intake values for humans.EPA Report. Pp. 44-64.

۳٫Fitzhugh TW, & Richter BD (2004). Quenching urban thirst: growing cities and their impacts on freshwater ecosystems. BioScience, 54(8):741-754.

۴٫Morrison RM, Boyd RN (1992).Organic chemistry, 6th ed.1069-1098.

۵٫Nair Cl, jayachandran K, Shashidhar S (2008) Biodegradation of phenol.African J Biotech 7(25):4951-4958

۶٫Richter BD (2004). Quenching urban thirst: growing cities and their impacts on freshwater ecosystems. BioScience, 54(8):741-754.

۷٫Watanabe, K., Teramoto, M., Futamata, H., Harayama, S., (Nov. 1998). Molecular Detection, Isolation, and physiological characterization of functionally dominant phenol-degrading bacteria in activated sludge. Applied and Environmental Microbiology , 64(11): 4396-4402.

۸٫G., Annadurai, R., Shin juang, J., Duu.(2011). Microbiological degradation of phenol using mixed liquors of Pseudomonas putida and activated sludge. Waste management.

۹٫A., Brian, R., Wrenn, D., Albert, P., venosa ;(1996)Selective enumeration of aromatic and aliphatic hydrocarbon degrading bacteria by a most probable number procedure Canadian journal of Microbiology.42(3):252-258.

۱۰٫Adav SS, Chen MY, Lee DJ,Ren NQ(2007) Degradation of phenol by Acinetobacter strain isolated from aerobic granules. Chemosphere 67:1566-1572

۱۱٫APHA, AWWA, WEF, (1995).Standard Methods for the Examination of Water and Wastewater. 19th, New York.

۱۲٫Badalo, A., J.L.  Gomez, M. Gomez, G. Leon, A.M. Hidalgo and M.A. Ruiz: (2008)phenol removal from water by hybrid processes: study of the membrane process step. Desalination, 223, 323-329.

۱۷٫ G., Annadurai, R., Shin Juang, J., Duu. (2002). Microbiological degradation of phenol using mixed liquors of Pseudomonas putida and activated sludge. Waste management. 22: 703-710.

۱۸٫Patterson, J.W. (1975). Wastewater treatment technology, Ann Arbor Science Publishers Inc.,USA

۱۹٫Yaacob nor suhaila. M.Rosfarizan. A. B. Ariff .( 2012),institute of  Bioscience,  University Putra Malaysia,43400 Serdang, Selangor, Malaysia

۲۰٫Annadurai‚ G.‚ Rajesh Babu‚ S.‚ Mahesh‚ K.P.O.‚ Murugesan‚ T.‚ (۲۰۰۰). Adsorption and bio-degradation of phenol by chitosan-immobilized Pseudomonas Putida (NICM 2174). Bioprocess Engineering‚ ۲۲: ۴۹۳-۵۰۱٫

۲۱٫Munazza Ajaz.,Pak. J. Bot 2004,department of microbiology  university of Karachi-75270, Pakistan.,415-424

۲۲٫Armenante PM, Fava F, Kafkewitz D (1995) Effect of yeast extract on growth kinetics during aerobic biodegradation of chlorobenzoic acid. Biotechnol Bioeng 47, 227-233

۲۳٫Reda, A.Bayoumi , 2010,Journal of Applied Sciences Research,1086-1095.

۲۴٫D. Hank, 2010,Journal of Engineering Science and Technology, 123-127

۲۵٫PRZYBULEWSKA. K, 2006,Polish Journal of Microbiology,63-67.

 ۱-۱-مقدمه:

مبارزه با آلودگی های نفتی از زمان پیدایش این ماده سیاهرنگ اما گرانبها، بخشی از پژوهش های علمی را به خود اختصاص داده که در گذشته به مراتب کمتر و امروزه به طور روز افزون، توجه متخصصان و کارشناسان را به خود جلب کرده است. در میان راهکارهای ارایه شده با نتایج هر چه بهتر و سریعتر، استفاده از میکروارگانیسم ها روشی است که با عنوان پاکسازی زیستی یا تجزیه زیستی  Bioremediation   در اکثر کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد.

نفت خام، کمپلکس پیچیده ای از مخلوط صدها نوع ترکیب مختلف شامل هیدروکربنها، نیتروژن، گوگرد و وانادیوم است که قسمت هیدروکربنی شامل ترکیبات آروماتیک، آلیفاتیک و آسفالتن است. آلودگی های نفتی تقریباً یک پیامد اجتناب ناپذیر از افزایش سریع جمعیت و مصرف انرژی است که بر پایه تکنولوژی نفت قرار دارد. طی سالهای گذشته تمام توجه کارشناسان به آلودگی های نفتی اقیانوس ها ناشی از تصادف نفت کش ها معطوف شده بود که بزرگترین آن در سال١٩۶۷در آبهای انگلستان رخ داد.  در سالهای اخیر دریای خزر به دلیل تردد کشتی های نفت کش، حفر چاه های متعدد بویژه در سواحل استان گیلان، همچنین تاسیس پالایشگاه نفتی و استخراج نفت در این استان، سالانه حدود١۶٠ هزار تن نفت و مواد نفتی را در خود جای می دهد و به عنوان یکی از آلوده ترین دریاهای جهان شناخته می شود. به طور کلی وقایعی که به برخی از آنها اشاره شد، سبب شد تا توجه بیشتری به ساخت و ابداع روشهای مختلف معطوف شود تا بتوان با آلودگی های دریاها و نواحی ساحلی مقابله کرد. روشهای متعددی برای حذف آلودگی های نفتی در محیط زیست ارایه شده که مهمترین آنها عبارتند از:

۱-جمع آوری دستی آلودگی های نفتی از سطح آب

۲-محصور کردن آلودگی های نفتی به وسیله وسایل فیزیکی

۳-استفاده از موادی مانند پر و کاه که ذرات نفت را جذب می کند

۴-آتش زدن

۵-استفاده از حلال های دو قطبی

۶-پاکسازی زیستی یا تجزیه زیستی و یا Bioremediation

۲۵ درصد از نفت رها شده در آب از طریق تبخیر از بین می رود و بقیه به وسیله عمل اکسایش نوری و اکسایش میکروارگانیزم ها شکسته می شود. حضور میکروارگانیزم های تجزیه کننده هیدراتهای کربن در آب دریا و خاکها سبب شده که تجزیه به عنوان یکی از موثرترین روشهای حذف آلودگی های نفتی معرفی شود. این عمل در حضور اکسیژن و مواد غذایی به خصوص نیتروژن و فسفر تسریع می شود. فراورده های حاصل از تجزیه زیستی معمولاً CO2 و مواد آلی کوچک مولکول با سمیت بسیار کم است. روش های متعددی برای تجزیه توسط میکروارگانیزم ها وجود دارند که از جمله مهمترین آنها می توان به bioleaching- bio augmentation -Biostimulation-Bioreactor  اشاره کرد. انواع روش های فوق در کشورهای صنعتی نظیر آمریکا، ژاپن، آلمان، انگلستان، کره جنوبی و روسیه به طور معمول استفاده می شود و در سایر کشورهای در حال پیشرفت در مرحله تحقیقاتی است. میکروارگانیزم های متعددی برای تجزیه هیدروکربنهای نفتی بکار می روند که مهمترین آنها عبارتند از: باکتری ها- آنزیمها- اکتینومسیت ها – قارچها اصولاً تجزیه پذیری ترکیبات نفتی به صورت زیر است: آلکان<آلکن= آلیکن< هیدروکربونهای آروماتیک< هیدروکربنهای پلی آروماتیک در میان میکروارگانیزم های فوق آنزیمها از اهمیت بیشتر برخوردارند. آنزیم ها قادرند هم ترکیبات آلیفاتیک و هم ترکیبات آروماتیک موجود در نفت را تجزیه کنند. آنزیمهای مونواکسیژناز و دی اکسیژناز مهمترین آنزیمهای موثر در تجزیه هیدروکربنهای نفتی بوده و فراورده های حاصل از فعالیت این آنزیمها، الکلها هستند، بنابراین با سنجش میزان الکل ها می توان پی به مقدار تجزیه هیدروکربن های نفتی برد.  فنل از جمله آروماتیک های تک حلقه ای مهم است.این ماده و مشتقات آن در صنایع متعددی چون پالایشگاه های نفت،پتروشیمی،معادن و سموم دفع آفات کاربرد دارد که از طریق دفع غیر بهداشتی پساب این صنایع منجر به آلودگی محیط زیست و به خصوص منابع آبی می شود.

۱-۲-فنل و خصوصیات فیزیکی آن:

فنل با فرمول ArOH (C6H5OH)  یک ترکیب حلقوی است که با نام های هیدروکسی بنزن یا اسید کاربولیک (Carbolic Acid)شناخته می شودو به فرم مختلف و در ترکیب با عناصر مختلف وجود دارد (١). فنل ها بلور های سفید سوزنی شکل نیمه شفاف به صورت توده متبلور و جاذب الرطوبه می باشد.فنل به صورت مایع یا جامد دارای نقطه ذوب پایین اما نقطه جوش بالا است زیرا در ساختمان خود پیوندهای هیدروژنی دارد وحتی در مقادیر کم می تواند با آب پیوند هیدروژنی برقرار کند(٩ گرم در هر ١٠٠میلی لیتر آب). فنل دارای وزن مولکولی ١١/٩۴،وزن مخصوص ٠۷۲/١،نقطه ذوب ۴١درجه سانتی گراد،نقطه جوش ١٨۲ درجه سانتی گراد،چگالی بخار ۲۴/٣وضریب شکست در ۴۵درجه سانتی گراد معادل ۵۴/١و فشار بخار معادل ٣۵١٣/٠ میلی متر جیوه در ۲۵درجه سانتی گراد است(۲). ترکیبات فنل آلودگی جدی برای رودخانه ها به شمار می رود.

۱-۳-منابع تولید فنل:

منبع اصلی فنل در محیط طبیعی به دو صورت آنتروپوژنیک وزنوبیوتیک می باشد: منبع  آنتروپوژنیک :آتش سوزی جنگل ها ، خروج طبیعی از محیط شهری حاصل از آسفالت ها که به عنوان مواد چسبنده به کار می روند و فساد طبیعی مواد لیگنوسلولزی در این دسته قرار می گیرند. منبع زنوبیوتیک:شامل پسماند های صنعتی حاصل از استخراج سوخت های فسیلی و فرآیندهای سودمند شیمیایی از قبیل صنایع تولید فنل و رزین های فنلی ،صنایع دارویی ، صنایع چوب و کاغذ ، صنایع تولید حشره کش ها و سموم کشاورزی ، صنایع چرم و دباغی ، صنایع رنگ ، صنایع تولید انواع مواد پاک کننده می باشد. فنل را می توان از فاضلاب های صنعتی مختلف مثل پالایشگاه نفت و صنایع  پتروشیمی و معدن زغال سنگ و صنایع شیمیایی جدا کرد. مقدار فنل در خروجی های صنعتی نباید بیش از ۵/٠ میلی گرم در لیتر باشد. روش های فیزیکوشیمیایی برای حذف فنل وترکیبات آن استفاده می شود(٣). اما امروزه ترجیحا از تجزیه فنل استفاده می کنند که ابزار جدید حذف آلودگی محیطی است.شماری از میکروارگانیسم های تجزیه کننده فنل از منابع مختلف جدا شده است که شامل مخمر و قارچ وجلبک و باکتری می باشد.

امروزه نگرانی بسیاری در مورد موضوع وجود سموم شیمیایی همچون فنل در آب وجود دارد که می تواند از این طریق وارد بدن انسان شود ویا به مصرف جانوران آبزی برسد. آب معمولا با فاضلاب کارخانه ها آلوده می شود واین امر  موجب کدر شدن آب رودخانه ها می شود.در حدود ٨٠ درصد از بیماری ها در ارتباط با آب است ودر حدود ۵٠ درصد از جمعیت های شهری جهان این مشکل وجود دارد(۴).مطالعات بر روی انسان و جانوران نشان می دهد فنل به طور موثر از طریق استنشاق و گوارش جذب می شود. بخار فنل می تواند به آسانی از طریق پوست جذب شود. فنل در فرم محلول  به آسانی از پوست عبور می کند و روی کبد و کلیه و ریه اثر می گذارد. فنل سمی است و می تواند موجب کاهش فعالیت آنزیماتیک شود, اختلال در سیستم عصبی ایجاد  کند و منجر به غش و اغما  شود. این سم در ماهی ها بین ۲۵-۵ میلی گرم در لیتر مرگ آور است. اثر مستقیم فنل یک مانع برای واکنش های بیولوژیک است. ترکیبات فنل آلودگی جدی برای رودخانه ها است و اثر مضر آن مهار کنندگی رشد , کاهش مقاومت در برابر بیماری ها , مرگ آبزیان و افزایش رشد علف های هرز است. اگر آلودگی های فنلی در آب های زیرزمینی وارد شود سبب مشکلات اکولوژیکی جدی می شود. از اینرو حذف فنل از محیط مخصوصا از آب و منابع آب اهمیت حیاتی دارد. از روش های فیزیکو شیمیایی روتین در تخریب فنل استفاده می شود اما این روش ها هزینه بالایی دارد و تولید مواد و حدواسط مضر می کند. به همین دلیل امروزه از تجزیه میکروبی برای حذف آلودگی های فنل استفاده می شود(۵).                                             

۱-۴- حلالیت در آب و سایر حلال ها :

فنل افزوده شده به آب ۲۵ درجه سانتی گراد در غلظت تا ٨ درصد و همچنین از ۷١ تا ٩٨درصد وزن حجمی تولید محلول های حقیقی می کند.فنل در الکل اتیلیک ،کلروفرم،تولوثن ، گلیسرین، روغن زیتون حتی بیش از ۵٠درصد حل می شود. در روغن های معدنی حلالیت آن در ۲۵ درجه سانتی گراد تقریبا ۲/٠ درصد و در اتر دوپترون ۵/۵درصد (در ٣٠ درجه سانتی گراد) و در روغن های حیوانی تا حدود ۴٠ درصداست. مطابق قانون عمومی با افزوده شدن تعداد گروه هیدروکسیل در یک ترکیب میزان حلالیت آن در آب افزایش می یابد.ولی در مورد فنل چند ظرفیتی صدق نمی کند(۶).

۱-۵- قدرت اسیدی فنل:

یک خاصیت اسیدی بعلت وجود اوربیتال ان ، مربوط به حلقه بنزن است.قدرت اسیدی فنل ها بوسیله جانشین های جاذب یا دافع الکترون تغییر می کند.از طرف دیگر وارد شدن گروه های جاذب الکترون ، مانند گروه های نیترو بسته به تعداد آن ها موجب افزایش قدرت اسیدی فنل می شود.

۱-۶-رنگ فنل:

بسیاری از فنل ها بصورت محلول های خیلی رقیق در آب یا الکل بوسیله میکرورفریک ایجاد رنگ های مشخصی می نمایند، گاهی برای ایجاد رنگ ، محلول غلیظ الکلی فنل لازم است.این رنگ ها بر حسب نوع فنل در تعداد گروه های هیدروکسی و محل قرار گرفتن آن ها متفاوت است.برای مثال فنل بنفش ، گایاکول آبی یا سبز و…

۱۷پایداری فنل:                                                                     

فنل ها در مقابل حمله اکسیژن هوا و عوامل اکسید آن ، مانند میکرورفریک و اسید کرومیک حساس هستند.گروه های جاذب الکترون پایداری فنل ها را افزایش می دهد، در حالیکه گروه های الکترون دهنده موجب کاهش پایداری آن ها در مقابل اکسید شدن بوسیله هوا            می شود(۷).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق روش تصفیه الکتروشیمیایی و انواع روش های آن و اکسایش الکتروشیمیایی و آلایندهی فنل
  • تحقیق فنل و مضرات آن، روش های حذف و جداسازی آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.