399 views
پیشینه تحقیق ماهیت نظام سیاسی اسلام و مبانی حفظ اقتدار آن دارای ۱۱۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: مقدمه و تعریف مفاهیم ۵
فصل نخست: کلیات تحقیق ۵
مقدمه ۵
مفاهیم اساسی در نظام سیاسی اسلام ۵
۲-۱ اسلام ۶
۲-۲ دین ۶
۲-۳ نظام ۷
۲-۴ حکومت ۸
۲-۵ سیاست ۹
۲-۶ اقتدار ۱۰
۲-۷ فقه سیاسی ۱۱
۳- ماهیت نظام سیاسی اسلام ۱۳
۴- نظام سیاسی صدر اسلام ۱۴
۵- اصول جهان بینی نظام اسلامی ۱۶
۶- فطری بودن نظام اسلامی ۱۸
فصل دوم: مبانی حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام ۲۰
مقدمه ۲۰
بخش نخست: اقتدار و جهان شمولی دین اسلام ۲۰
۱- جایگاه روابط در دین جهان شمول ۲۰
۲- ویژگیهای دین جهانی ۲۱
۲-۱ جهانشمولی ۲۲
۲-۱-۱ تعالیم قرآن مبنای روابط دین جهانشمول ۲۳
۲-۱ -۲ زبان جهانی قرآن ۲۴
۲-۱ -۳ جهانی بودن رسالت رسول اکرم۶ ۲۵
۲-۲ تغییر ناپذیری دین اسلام ۲۶
۲-۳ فطرتمداری دین اسلام ۲۹
۳- رابطه اقتدار با جهانی شدن ۳۱
بخش دوم: مبانی روابط در جهت حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام ۳۲
۱- اصل عدل ۳۲
۲- وحدت و اتّحاد ۳۷
۳- حوزههای اتّحاد عادلانه ۴۱
۳-۱ امّت اسلامی ۴۱
۳-۲ پیروان ادیان توحیدی ۴۳
۳-۳ جوامع بشری (وحدت جهانی) ۴۵
۴- عامل حفظ وحدت ۵۱
بخش سوم: چارچوب کلی سیاست خارجی در حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام ۵۶
۱- رابطه بین کشورها و امّتهای اسلامی ۵۶
۲- رابطه با ادیان دیگر از نظر اسلام ۵۸
۳- رابطه نظام سیاسی اسلامی با کفار ۶۲
۴- نحوه تعامل و رابطه با مستکبران و متجاوزان ۶۶
۵- مبانی و اصول روابط ضابطهمند با غیر مسلمانان ۷۳
۵-۱ منبع رابطه قلبی و روابط پنهانی و محرمانه با کفار ۷۳
۵-۲ پایبندی به پیمانها با کفار ۷۷
۵-۳ عدم تعرض به پناهندگان سیاسی ۷۷
۵-۴ پیمان عدم تعرض ۷۸
۵-۵ پیمان مالی ۷۹
۵-۶ پیمان نظامی ۸۰
۵-۷ عدالت در روابط ۸۱
۵-۸ نفی سلطه سیاسی و فرهنگی ۸۵
۵-۹ منع هرگونه رابطه ولایی با غیرمسلمانان ۸۷
۵-۹-۱ منع رابطه ولایی مؤمنان با «اهل کتاب» ۸۸
۵-۹-۲ منع رابطه ولایی با «کافران» ۸۸
۵-۹-۳ منع رابطه ولایی با «منافقان» ۹۱
۵-۹-۴ منع رابطه ولایی با «مشرکان» ۹۲
۵-۱۰ بیزاری از مستکبران ۹۳
۵-۱۱ ستیز با مستکبران ۹۵
منابع ۹۸
قرآن کریم
سیفی مازندرانى، علی اکبر (بیتا)، مبانی الفقه الفعال فی القواعد الفقهیه الأساسیه، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ اول.
سیوطی، جلالالدینعبدالرحمنبنابیبکر (بیتا)، جامع الصغیر فی احادیثالبشیرالنذیر، بیروت، دارالفکر.
شایان، علیرضا (١٣٨٨)، دائره المعارف تطبیقی علوم اجتماعی، تهران، نشر کیهان، چاپ اول.
شریف قریشى، باقر (۱۳۷۵ش)، نظام حکومتى و ادارى در اسلام، ترجمه: عباس على سلطانى، تهران، انتشارات بنیاد پژوهشهاى اسلامى، چاپ دوم.
شریف لاهیجى، محمد بن على (۱۳۷۳ش)، تفسیر شریف لاهیجى، تحقیق: میر جلال الدین حسینى ارموى (محدث)، تهران، دفتر نشر داد، چاپ اوّل
شعیری، محمد بن محمد (بیتا)، جامع الأخبار، نجف اشرف، المطبعه الحیدریه.
شمس الدین، محمدمهدی (۱۳۷۵ش)، نظام حکومت و مدیریت در اسلام، ترجمه: دکتر سید مرتضی آیه الله زاده شیرازی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
شهید اول، محمد بن مکی (بی تا)، الدروس الشرعیه فی فقه الإمامیه، محقق: موسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین بقم المشرفه، قم، موسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین بقم.
ــــــــ ، ـــــ (بیتا)، القواعد و الفوائد فی الفقه و الاُصول، محقق: عبدالهادی سید محسن حکیم، قم، کتاب فروشی مفید.
لک زایی، شریف (۱۳۸۱ش)، الگوی مشارکت سیاسی در نظریههای ولایت فقیه، فصلنامه علوم سیاسی، سال پنجم، شماره ۲۰٫
مهوری، محمدحسین (۱۳۸۰ش)، حفظ نظام، فصلنامه حکومت اسلامی، ش۲۰٫
میراحمدی، منصور (۱۳۸۹ش)، گفتمان اسلامی و گفتمان جهانی. مجموعه مقالات اسلام و روابط بین الملل (چارچوبهای نظری، موضوعی و تحلیلی) به اهتمام حسین پوراحمدی، انتشارات دانشگاه امام صادق۷
هاشمی رفسنجانی، اکبر (۱۳۶۶ش)، حکومت در اسلام، سومین کنفرانس اندیشه اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی.
نیاز جامعه به حکومت و نظام سیاسی امری است که همواره مورد توجه و نظر متفکران سیاسی بوده است و آن را از ضروریات زندگی اجتماعی بشر مفروض داشتهاند. باید اذعان داشت که یکی از اهداف مهم بعثت پیامبران صاحب شریعت، بیان چگونگی اداره جامعه و تشکیل حکومت بوده است، که بعضی از پیامبران هم در این زمینه موفق بودند و از آنجا که مکتب مقدس و روح بخش اسلام، عالیترین و جامعترین مکاتب دنیاست در این مورد از ویژگیهای خاصی برخوردار است؛ زیرا اسلام یک دین حکومتی و سیاسی است که سیاست در درون آن نهفته است و منشأ قانون و حکومت آن هم خود اسلام است. احکام حکومتی اسلام همان دیانت وشریعت اسلامی است که از سوی حضرت حق به پیامبرش وحی شده است. ضرورت وجود نظام سیاسی در اسلام از بدیهیات و ضروریات اولیه است، که عقل و شرع بر آن صحه میگذارند و نیازی به دلیل و برهان ندارد؛ ما در این فصل برآنیم تا علاوه بر تبیین موضع تحقیق و ادبیات تحقیق-حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام با تکیه بر قرآن کریم و سیره معصومان:- به صورت اجمال نیز به تبیین ماهیت «نظام سیاسی در اسلام» بپردازیم.
در ابتدا به معانی و مفاهیم واژههای اساسی میپردازیم: “اسلام”، “دین”، “نظام”، “حکومت”، “اقتدار” و “سیاست”. بر اساس آیات قرآن کریم، اسلام بر این پایه بنیان نهاده شده است که ﴿… ان الحکم اِلّا لله یَقصُّ الحق و هو خیر الفاضلین﴾؛ (الأنعام/۵۷) با این جمله خداوند اعلام مىکند که آنچه آنها میخواهند بدست خداست. ابن عباس مىگوید: یعنى: حکم براى فیصله دادن میان حق و باطل و نازل کردن آیات و معجزات، بدست خداست. (طبرسى، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ۱۳۷۲ش، ج۴، ص۴۸۰) حکم چه به معنی حکومت باشد یا قضا و داوری، که آن هم از شئون حکومت است، مخصوص خداوند میباشد، بنابراین از نظر پرورش یافتگان مکتب توحید، خالق و حاکم یکی بیش نیست، و او خداست، و سررشته هر نوع باید به او منتهی گردد. (مکارم شیرازی، طرح حکومت اسلامی، ۱۳۹۹ق، ص۲۶) در حکومت اسلامی حاکمیت منحصر به خدا است و قانون، فرمان و حکم خداست، قانون اسلام یا فرمان خدا بر همه افراد و بر دولت اسلامی حکومت تام دارد، همه افراد از رسول اکرم۶گرفته تا خلفای آن حضرت و سایر افراد تا ابد تابع قانون هستند. (امام خمینی;، ولایت فقیه و جهاد اکبر، ۱۳۷۴ش، ص۴۷)
اسلام به معناى انقیاد و گردن نهادن است. (ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ۱۴۱۴ق، ج۱، اسلام) این واژه در قرآن به معناى تسلیم بودن در برابر دین (اراده و فرمان) خداوند، که به واسطه پیامبران الهى به انسانها ابلاغ شده آمده است. (طباطبایى، المیزان فى تفسیر القرآن، ۱۴۱۷ ق، ج۳، ص۱۲۱) واژه اسلام پس از بعثت پیامبراکرم۶به تدریج در مورد دین و شریعت آن حضرت به کار رفته و اکنون همین معنا از آن فهمیده مىشود. در این مدخل، همین معنا مدّ نظر است؛ همانطور که برخى از مفسّران احتمال دادهاند که مقصود از این واژه در قرآن، (در برخى موارد) همین معنا باشد. (آلوسى، روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، ۱۴۱۵ق، ج۳، ص۱۷۲و۳۴۵)
دین در لغت به معناى جزا، اطاعت و انقیاد (زبیدی، تاج العروس من جواهر القاموس، ۲۰۰۸م، ج ۱۸، ص۲۱۵، دین) آمده است. اطاعت و پیروى را بدین جهت دین نامیدهاند که اطاعت براى جزا و پاداش است. (طبرسى، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ۱۳۷۲ش، ج۱-۲، ص۷۱۵) نیز دین را به چیزى که معبود به واسطه آن اطاعت مىشود، معنا کردهاند. (ابی هلال العسکری، معجم الفروق اللغویه، ۱۴۱۲ق، ص۲۹۹) در شرع، دین عبارت است از چیزى که وضع آن الهى باشد و صاحبان خرد را به اختیار خود به سوى رستگارى در این دنیا و حسن عاقبت در آخرت هدایت کند و شامل عقاید و اعمال مىشود. (تهانوی، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، ۱۴۱۴ق، ج۱، ص۸۱۴)
نظام: به معنی نظم دادن، آراستن، به رشته کشیدن مروارید، آراسته، رویه، عادت، روش، رشته مروارید، صف درخت و سپاه است. (معین، فرهنگ فارسی معین، ۱۳۸۸ش، ذیل واژه نظام) نظام، یک مفهوم عام و یک مفهوم خاص دارد. در مفهوم عام، نظام به معنای سامانداشتن زندگی مردم و استقرار نظم و عدالت در جامعه است که در اصطلاح به آن «نظام عام یا کلان اجتماعی» گفته میشود و در مفهوم خاص، شامل نظامهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میشود؛ بهطوری که حفظ یا اختلال هر یک از آنها به حفظ یا اختلال آن نظام عام و کلان خواهد انجامید. (ابن برّاج، جواهر الفقه، ۱۴۱۱ق، ص۸۵)
نظام سیاسی به معنای همان نظمی است که امور جامعه را اداره میکند .یعنی همان قوانینی که با آن، امور اجتماع را تدبیر میکنند. هیچ جامعهای بدون نظام سیاسی نمیتواند به پای خود بایستد مگرآن که ازاصل بینظم و قانون باشد. (عمید زنجانی، فقه سیاسی، ۱۳۶۷ش، ج۱، ص۱۴۱) نظام سیاسی نظامی است که به امور سیاسی و دولت میپردازد، این نظام اغلب با نظام حقوقی، نظام اقتصادی، نظام فرهنگی و دیگر نظامهای اجتماعی مورد مقایسه قرار میگیرد. البته این دیدگاه بسیار سادهای از یک نظام بسیار پیچیدهتر است که به مقولههایی از این قبیل میپردازد که چه کسی باید در مصدر قدرت باشد، مسائل و امور مذهبی چگونه باید مدیریت شوند و دولت باید چه تاثیری بر مردم و اقتصاد داشته باشد. در واقع حکومت نظامی است که تحت آن یک کشور یا یک اجتماع اداره میشوند. حکومت ابزاری است که به وسیله آن سیاستهای دولت مورد اعمال واقع میشوند و همین طور این نهاد خود سیاست گذار و تعیین کننده راهبردهای پیش روی کشور است. نوع حکومت و شکلی که کشور با آن اداره میشود، به نظامهای سیاسی مختلف و نهادها و ابزارهایی بستگی دارد که مورد استفاده ایشان قرار میگیرد. (همان، ۱۵۴)
چندین تعریف از نظام سیاسی وجود دارد:
نظام سیاسی، مجموعه کاملی از نهادها، گروههای ذی نفع (از قبیل احزاب سیاسی، اتّحادیههای تجاری و گروههای رأی دهی) و ارتباطات میان آن نهادها و قواعد و نُرمهای سیاسی است که عملکردهای آنها را اداره میکند. (برای مثال قواعدی چون قانون اساسی و قانون انتخابات)
یک نظام سیاسی از مجموعهای از گروههای اجتماعی تشکیل شده است که دارای قدرت میباشند.
یک نظام سیاسی، نظامی است که ضرورتا دارای دو مشخصه است: مجموعه از از اجزای مستقل که دارای مرزهایی با یکدیگر هستند و هر یک در محیطی که ایجاد شده است، مشغول فعالیت میباشند.
نظام سیاسی مفهومی است که از لحاظ نظری به روشی از حکومت اطلاق میشود که به سیاست گذاری و سازمان دهی کردن بیشتر آنان در تشکیلات خود میپردازد. (رفیع پور، آناتومی جامعه یا سنه الله: مقدمهای بر جامعهشناسی کاربردی، ۱۳۷۷ش، ص۴۱)
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر