315 views
پیشینه تحقیق ماهیت حقوقی سپردههای سرمایهگذاری مدتدار در قانون عملیات بانکی بدون ربا دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول :مفاهیم، تاریخچه سپردهگذاری در بانکداری اسلامی(بدون ربا) ۵
مبحث اول : مفاهیم و تاریخچه سپردهگذاری ۵
گفتار اول : مفهوم سود ۵
بند الف : سود از نظر لغوی ۵
بند ب : سود از نظر اصطلاحی ۵
بند ج : مقایسه سود با مفاهیم مشابه (ربا و بهره) ۶
گفتار دوم : سپرده و تاریخچه سپردهگذاری ۹
بند الف : مفهوم سپرده بانکی ۹
بند ب : اهمیت سپردهها در عملیات بانکی ۱۰
بند ج : تاریخچه سپردهگذاری ۱۱
مبحث دوم : سپردهگذاری در بانکداری اسلامی(بدون ربا) ۱۴
گفتار اول : اهداف و اصول حاکم بر نظام بانکداری اسلامی (بدون ربا) ۱۴
بند الف : اهداف بانکداری اسلامی ۱۴
بند ب : اصول حاکم بر نظام بانکداری اسلامی (بدون ربا) ۱۶
بندج : علل حذف ربا و جایگزین نمودن سود در بانکداری اسلامی ۱۹
گفتار دوم : انواع سپردهگذاری در بانکداری اسلامی (بدون ربا) ۲۱
بند الف : سپردههای قرضالحسنه ۲۲
بند ب : سپردههای سرمایهگذاری مدتدار ۲۴
فصل دوم ۲۷
ماهیت حقوقی سپردههای سرمایهگذاری مدتدار در قانون عملیات بانکی بدون ربا ۲۷
مبحث اول: نظریههای مطرح شده در شناخت ماهیت حقوقی رابطۀ بانک وسپردهگذار ۲۷
نظریه اول : ترکیبی از وکالت و قرارداد عمومی ۲۷
نظریه دوم : حذف وکالت و قرادادن این رابطه در قالب ماده ۱۰ ۲۸
نظریه سوم : قراردادی الحاقی و جمعی و دارای وصف عمومی ۲۹
مبحث دوم : نحوۀ به کارگیری سپردههای سرمایهگذاری مدتدار در قانون عملیات بانکداری بدون ربا ۳۱
گفتار اول : عقود مشارکتی ۳۴
بند الف : بررسی عقود مشارکتی ۳۵
بند ب : وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻗﺮاردادﻫﺎی ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ۳۶
گفتار دوم : عقود مبادلهای ۳۷
بند الف : بررسی عقود مبادلهای ۳۷
بند ب : وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی عقود ﻣﺒﺎدﻟﻪای ۳۸
گفتار سوم : قرضالحسنه و سرمایهگذاری مستقیم ۳۹
بند الف : قرض الحسنه ۳۹
بند ب : سرمایهگذاری مستقیم ۴۰
گفتار چهارم : انتقادات وارده بر نظام بانکداری اسلامی (بدون ربا) ۴۱
بند الف : انتقادات وارده بر به رابطۀ وکالت در قانون عملیات بانکی بدون ربا ۴۱
بند ب : پاسخ وارده بر انتقادات ۴۳
مبحث سوم : ماهیت حقوقی قرارداد سپرده سرمایهگذاری مدتدار از نظر حقوقدانان ۴۶
گفتار اول : تلاش اندیشه ها در شناخت ماهیت ۴۶
بند الف : آیا سپردهگذاری نوعی ودیعه است؟ ۴۷
بند ب : شباهت سپردهگذاری با قرض ۴۹
بندج : رابطۀ ماهیت سپردهها با مضاربه ۵۱
منابع و مآخذ ۵۳
اسلامی، مؤسسه عالی بانکداری ایران، .(۲۸/۸/ ۱۳۹۱)
اسلامی، غلامرضا، ماهیت سود و ربا، دنیایاقتصاد، روزنامه صبح ایران، (۱/۴/۱۳۸۷).
السان، مصطفی، حقوقبانکی، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، ۱۳۸۹، زمستان.
تسخیری، محمدعلی، پنجاه درس در اقتصاد، تهران انتشارات مشرق زمین، ۱۳۸۲، چاپ اول.
خاوری، محمودرضا، اصلاح بانکداری، مجله اقتصادایران، ۱۳۸۲، شماره ۶۱، اسفند.
خاوری، محمودرضا، حقوقبانکی، نشر مؤسسه بانکداری ایران، ۱۳۸۲، چاپ چهارم.
درویشی، ابراهیم، ماهیت حقوقی حسابهای بانکی موضوع ماده ۳ ق. ع. ب. ب. ر، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ۱۳۷۷، اردیبهشت.
دهخدا، علیاکبر، فرهنگ دهخدا، جلد ۳۵، مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۲٫
زنجانی، مرتضی، بانک بدون ربا، انتشارات فرهنگ سبز، ۱۳۸۹، چاپ اول.
زهتابیان، حسین، و…، نقدی بر بانکداری اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، ۱۳۸۹٫
سعادت، اسدالله، بررسی تطبیقی بانکداری متعارف با بانکداری اسلامی، پایاننامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، ۱۳۸۷٫
سلطانی، محمد، حقوق بانکی، انتشارات میزان، ۱۳۹۰، چاپ اول، زمستان.
شریف مقدس، علیرضا، شفاف سازی مفهوم ربا، بهره، سود در نظام بانکداری اسلامی، نشریه علوم انسانی، ۱۳۸۶، شماره ۷، پاییز.
کاشانی، سیدمحمود، بررسی حقوقی چارچوب قانون عملیات بانکی ربا مصوب شهریور ۱۳۶۲،
اول :مفاهیم، تاریخچه سپردهگذاری در بانکداری اسلامی(بدون ربا)
واژۀ سود در مقابل زیان و به عربی نفع گویند[۱]. در جای دیگر معنی سود را بهره، نفع و فایده بیان نموده است[۲] و در لغت عرب از آن به ربح تفسیر میشود.
سود یا مشروع است یا نامشروع. سود مشروع که گرفتن و تصرف در آن جایز است برآمده از کسب مشروع مانند داد و ستد غیر ربایی.
سود نامشروع که دریافت و تصرف آن جایز نیست، سودی است حاصل از تجارت نامشروع مانند معامله ربایی[۳].
سود ارزش افزوده ناشی از انجام یک معاملۀ بین طرفین میباشد که در آن معامله علاوه بر انتظار حصول آن بیم هر گونه ضرر و زیان می رود. میزان افزایش حاصل از قبل معلوم و مشخص نیست بلکه میزان آن بستگی به اوضاع و احوال اقتصادی و مهارت و کاردانی شخص انجام دهنده معامله دارد؛ بدیهی است طرفین معامله با توجه به قوه عقل و درک و استفاده از تجارب خود قبل از انجام هر معامله در خصوص آن به اندیشه می پردازند و منافع و مضار معامله را میسنجد اگر منافع معامله بر مضار آن برتری داشته باشد مبادرت به انجام چنین معاملهای میکنند؛ البته این یک اصل است که در معاملات اصل سودآوری است و زیان خلاف اصل است در حال حاضر در هر معاملهای با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی و مدت انجام عمل و تکرار آن درگذشته و هم چنین ثبات اقتصادی و تثبیت قیمتها میتوان میزان سودآوری آن را پیشبینی کرد لیکن پس از انجام معامله ممکن است این پیشبینی دقیقاً تحقق یابد یا آنکه سود حاصله کمتر یا بیشتر از مبلغ پیشبینی شود همچنان که ممکن است زیان هم حاصل گردد ولی آنچه مسلم است کمتر احتمال وقوع زیان می رود. بنا به دلایل فوق است که ﺑﺎﻧﻚﻫﺎ با پیشبینی سود مبلغی را به عنوان علیالحساب قبل از اتمام سال مالی به سپردهگذاران پرداخت میکنند[۴].
همانطور که گفتیم سود ارزش افزوده ناشی از انجام یک معامله است اما ربا به معنی اضافه گرفتن در معامله یا قرض است (اضافهای که در قرارداد شرط شده باشد )[۵]. به طور کلی در فقه اسلامی ربا بر دو نوع است ۱- ربای معاملی ۲- ربای قرضی
ربای معاملی بیشتر در گذشته در مبادلات پایاپای رواج داشت و هر گونه زیادی در معامله دو شیء هم جنس و یا معاملهای که مشتمل بر زیادی یکی از عوضین باشد با فرض تحقق شرایط خاص ربای معاملی میشود. اما رایج ترین نوع ربا چه در زمانهای گذشته و چه عصر حاضر ربای قرضی است به این صورت که فردی برای تأمین نیازهای مالی جهت امور مصرفی یا سرمایهگذاری تقاضای قرض میکند و در ضمن عقد متعهد میشود آنچه را که میگیرد همراه با زیادی برگرداند؛ در حقیقت ربای قرضی در نوع خاصی از عقد قرض تحقق مییابد که در آن شرط زیادی شده است و این شرط اعم از زیاد حقیقی یا حکمی است. منظور از زیادی حقیقی پول یا کالایی است که شخص قرض دهنده علاوه بر اصل سرمایه ای که به عنوان قرض داده است میگیرد و منظور زیاده حکمی رسیدن هر گونه نفع ( به غیر از پول یا کالا به شخص قرض دهنده است)[۶]. نظر شهید اول این است که در قرض شرط نفع و سودکردن جایز نیست (و لا یجوز اشتراط النفع)[۷].
بنابراین سود حاصل بهرهوری از به کارگیری عوامل تولید به ویژه کار و سرمایه است در حالی که ربا حاصل بهرهوری از سرمایه بدون توجه به بهرهوری از سایر عوامل تولید است[۸].
اسلام همانند سایر ادیان و مذاهب الهی ربا را حرام دانسته و مؤمنان را از انجام معاملات ربوی منع میکند، اما در مقام تشریع، مثل دیگر معضلات ریشه دار نه به صورت دفعی، بلکه به صورت تدریجی و طی چهار مرحله اقدام به تحریم ربا کرد[۹].
در مرحلۀ چهارم و نهایی می فرماید احل الله البیع و حر م الربوا[۱۰]
همان طور که پیداست خداوند در این مرحله ربا را به صورت کلی تحریم کرده است[۱۱].
شهید دکتر بهشتی فلسفه حرمت ربا را این طور توجیه نموده است که «اساساً سرمایه از آن جهت که سرمایه است نمیتواند سود داشته باشد. یعنی سود و ارزش فقط و فقط مربوط به کار است و بس. سرمایه به هیچ شکل نمیتواند تولید سود کند.بنابراین ربا هم که سود سرمایه است غیر طبیعی است[۱۲]».
خطر رباخواری به حدی است که می فرمایند اذا ارادالله بقریه هلاکاً ظهر منهم الربا
هنگامی که خدا بخواهد قریه ای را به هلاکت برساند رباخواری در آن شایع میشود[۱۳].
فرق سود و ربا در این است که سود ارزش افزوده ناشی از انجام یک معامله است که علاوه بر انتظار تحصیل آن بیم ضرر و زیان هم در این معامله وجود دارد ولی در ربا وام دهنده هیچ گونه خطری را نمیپذیرد و مقدار از پیش تعیین شده ای را در موقع مقرر دریافت میدارد بنابراین عنصر خطر بزرگترین مشخصهی تفاوت بین سود و ربا است و به عبارت بهتر سود ممکنالحصول است، لیکن ربا حتمیالحصول میباشد، علاوه بر آن ربا مانع از فعالیت و گسترش تولید و معاملات و رکود اقتصادی میشود، زیرا اشخاص وجوه مالی مازاد بر هزینههای جاری خود را بدون این که به فعالیت مفیدی بپردازند به دیگران می سپارند، به این امید که اصل وجوه و مبلغ اضافه به طور حتمی دریافت خواهند کرد، لیکن سود موجب شکوفایی اقتصاد، گسترش دامنه معاملات و تحریک فعالیت اشخاص به قصد تحصیل سود بیشتر خواهد شد. در تفاوت سود و بهره گفته اند هم در سود و هم در بهره عامل زمان و ریسک وجود دارد ولی در بهره عامل زمان نقش مهمتری ایفا میکند و در سود عامل ریسک پررنگ تر است[۱۴].
[۱] دهخدا، علی اکبر، فرهنگ دهخدا، جلد ۳۵، مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۲ص ۷۰۳
[۲] عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، جلد دوم، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۷۷، چاپ ۱۲ص۱۲۴۳
[۴] خاوری ، محمود رضا، حقوق بانکی ، ناشر مؤسسه بانکداری ایران ، چاپ چهارم، ۱۳۸۲ ص ۱۷۳
[۵] مسعودی ، علیرضا ، حقوق بانکی ، چاپ اول، تهران، بیشبرد، ۱۳۸۷، ص ۴۷
[۶] محققق، محمد جواد، در آمدی بر تدوین شاخص ربا در بانکداری اسلامی ، مقاله ، معرفت اقتصادی ، شماره دوم ص ۶۶
۲ شهید اول، لمعه دمشقیه، کتاب دین، چاپ پنجم اسفند ۱۳۸۶ ص ۶۵
[۸] شریف مقدس، علیرضا، شفاف سازی مفهوم ربا، بهره، سود در نظام بانکداری اسلامی، نشریه علوم انسانی پائیز ۸۶ شماره ۷
[۹] مرحلۀ اول آیۀ ۳۹ سورۀ روم – مرحلۀ دوم آیۀ ۱۶۰ و ۱۶۱ سورۀ نساء – مرحلۀ سوم آیۀ ۱۳۰ سورۀ آل عمران – مرحلۀ چهارم آیۀ ۲۷۵ و ۲۸۰ سورۀ بقره
[۱۱] موسویان، سیدعباس، بانکداری اسلامی، نشر دارالثقلین، چاپ دوم ۱۳۷۹ ص ۱۱۳
[۱۲] مطهری، مرتضی، کتاب ربا و بیمۀ بانک، چاپ هشتم ۱۳۷۶، انتشارات صدرا ص۲۲
[۱۳] طباطبایی، سید محمد حسین(۱۳۶۳)، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی، جلد ۴ص۴۲۷
[۱۴] اسلامی، غلامرضا، ماهیت سود و ربا، دنیای اقصاد(روزنامه صبح ایران) تاریخ چاپ اول تیر ۱۳۸۷
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر