تحقیق ماهیت و مبانی زندان در حقوق اسلامی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ماهیت و مبانی زندان در حقوق اسلامی دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل نخست: مفهوم و سابقه زندان در اسلام    ۵
مبحث اول: تعریف و اقسام زندان    ۵
گفتار اول: تعریف زندان    ۵
بند اول: تعریف لغوی    ۵
بند دوم: تعریف اصطلاحی    ۸
گفتار دوم: اقسام زندان    ۹
بند اول: زندان احتیاطی:    ۱۰
بند دوم: زندان اکتشافی    ۱۰
بند سوم: زندان حقوقی:    ۱۱
بندچهارم: زندان جنایی:    ۱۱
مبحث دوم: سابقه زندان در اسلام    ۱۲
گفتار اول: زندان در صدر اسلام    ۱۲
گفتار دوم: زندان در عهد امویان    ۱۵
گفتار سوم: زندان در عهد باستان    ۱۹
فصل دوم: مبانی مشروعیت زندان در اسلام    ۲۰
مبحث اول: مبانی نقلی    ۲۰
گفتار اول: آیات الهی    ۲۰
بند اول: آیه ۳۳ سوره مائده:    ۲۰
بند دوم: آیه ۱۵ سوره نساء    ۲۷
بند سوم: آیه ۱۰۶ سوره مائده    ۳۲
بند چهارم: آیه ۵ سوره توبه    ۳۶
گفتار دوم: سنت    ۳۸
گفتار سوم: اجماع    ۴۲
مبحث دوم: مبانی عقلی    ۴۳
گفتار اول: مشروعیت زندان از دیدگاه عقل    ۴۴
گفتار دوم: مشروعیت زندان از دیدگاه فقها    ۴۵
فهرست منابع    ۴۹

منابع

قرآن کریم

راوندی، مرتضی. سیر قانون و دادگستری در ایران. چاپ اول. نشر چشم و کتاب سرای بابل. ۱۳۶۸ ، ص۱۹٫

زبیدی، مرتضی. تاج العروس، بیروت: منثورات دارالمکتبه الحیاه، (بی تا).

منتظری، حسین علی. مبانی فقهی حکومت اسلامی. ج ۴، قم: انتشارات سرایی، ۱۳۸۶٫

نجفی، محمد حسن. جواهرالکلام. ج ۴۱، ۲۶، ۴۲، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۹۳ هـ.ق.

نوربها، رضا، حقوق جزای عمومی، ج۱، تهران، انتشارات جنگل، ۱۳۸۷، ص۴۷٫

فیض، علیرضا، مقارنه و تطبیق در حقوق جزای عمومی، ج۱، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۶۸٫

حسینی شیرازی، سیدمحمد، الحکم فی الاسلام. قم: دارالقرآن الحکیم.

پورهاشمی، سید علی. زندان هنر تنبیه یا مجازات قانونی. مرکز مطبوعات و انتشارات معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاعیه، ۱۳۸۳٫

خویی، سید ابوالقاسم. البیان فی تفسیرالقران. قم: المطبعه العلمیه، ۱۳۹۴ هـ.ق.

اولیایی، فرشید، حقوق زندانیان در فقه اسلام، دانشگاه تهران، ۱۳۷۵٫

فصل نخست: مفهوم و سابقه زندان در اسلام

با توجه به اهمیت زندان از دیدگاه اسلام، قبل از ورود به مسائل کلی، مفهوم و سابقه زندان را مورد بررسی قرار می دهد.

مبحث اول: تعریف و اقسام زندان

در ابتدای این بحث ما تعریف لغوی و تعریف اصطلاحی واژه زندان را داریم و در ادامه با اقسام زندان آشنا می شویم که به بحث و بررسی آن خواهیم پرداخت.

گفتار اول: تعریف زندان

برای شروع موضوع زندان، ما در ابتدا به تعریف لغوی زندان می پردازیم.

بند اول: تعریف لغوی

در لسان عرب مشهورترین الفاظی که مفهوم زندان را می‌رساند. واژه سجن و حبس می‌باشد. در قرآن کریم نیز مفهوم زندان در موارد فراوانی تحت الفاظ سجن[۱] و نیز کلمه حبس[۲] به معنای شایع آنها وارد شدهاست. با این وجود باید خاطر نشان کرد که این مفهوم در قالب الفاظ دیگر غیر از الفاظهای سجن و حبس نیز در قرآن بیان شده، که از آن میان می‌توان به مواردی چون[۳] امسک[۴]،حصر[۵]، نفی[۶] و اثبات[۷] اشاره نمود.اما از آنجا که فقط این دو ماده در معنای اصطلاحی آن رایح است و به طور مستقیم به موضوع بحث ما مربوط می‌شود در این قسمت به همین دو واژه بسنده می‌کنیم. خلیل‌بند احمد فراهیدی در بیان معنای لغوی “سِجنِ “می‌گوید: “سجن: زندان است و سَجن: زندانی کردن و سِجن: خانه‌ای است که شخص در آن محبوس شود. سَجِین: ] شخص زندانی است و سِجین[ : از نامهای جهنم

و در “لسان عرب” آمده است: سَبَحنَه یَسجُنُه سَجناً یعنی او را زندانی کرد… و در حدیث آمده است: ما شی ءٌ اَحَقَّ بطولِ من لسانٍ، و سَجَّان : زندانبان است …. و سَجَنَ الهمَّ یَسجُنُه: یعنی آن را در در نگهداشت… و سِجَّین بر وزن فِعَّیل از ماده سجن است… به معنای زندان و نام داره‌ای است در جهنم … و در مورد سخن خداوند متعال: کلا اِنَّ کتابَ الفُجار لفی سجین، گفته شده است: یعنی به سبب پستی منزلتشان، در پیشگاه خداوند عزوجل، نامه اعمالشان در حبس است. ابن عرفه گوید: “هو فعیل من سجنتُ ای هو محبوس علیهم کی یُجازَوا بما فیه”[۸] و نیز گفته می‌شود: ضَربُ سِجَّین، یعنی شدید، گویی آن کسی را که بر او وارد آید، حرکت سلب کند که از جای تکان نخورد.[۹]

زمخشری (۴۶۷- ۵۳۸ هـ ق) نیز همین معنا را چنین تکرار میکند: “ضَربٌ سَجینٌ” ضربتی است که مضروب را بر جای ثابت و حبس می‌کند.[۱۰]  و در تفسیر سخن خداوند متعال:

“کلاً اِنَّ کتاب الفجَّار لفی سِجَّین” [۱۱] می‌گوید: “سِجَّین” کتابی است جامع … که خداوند اعمال شیاطین و کفار و فاسقان جن و انس را در آن ثبت کرده است و سِجَّین- بر وزن فِعَّیل از ماده سجن که به معنای حبس و سختگیری است- نام گرفته؛ چون سبب حبس و سختگیری در جهنم است.[۱۲]

شیخ طوسی در تفسیرس آورده است: سِجّین به معنای شدید است و ]ابن مقیل[ سروده است که ] وَ رَجلَه یَضرِبونَ الهامَ عن عُرُضٍ[ ضَرباً تواصی به الابطالُ سِجَّینا

یعنی: ضربه‌ای شدید گویی که سخن زندان را دارد… و گفته‌اند: سِجَّین زندان ابد است؛ بنابراین سجین بر وزن فِعَّیل …. معنای مبالغه دارد، مانند شِرَّیب و سِکَّیر.

چنانکه از شواهد یاد شده بر می‌آید، در معنای سَجن و مشتقات آن سه نکته ملحوظ است: سلب حرکت و آزادی، شدت و سختی و تحقیر؛ به سخن دیگر سَجن عبارت است از: سلب حرکت و آزادی که با سختی و خواری همراه است.

اما خلیل بن احمد فراهیدی در مورد معنای لغوی “حبس” که دومین لفظ رایج زبان عربی در موضوع زندان است چنین می‌گوید: حبس و مَحبس جایگاه محبوس است بنابراین مِحبِس هم به معنای زندان است و هم معنای مصدری است و حَبیس: اسبی است که در راه خدا وقف شود.

” ابن منظور” آورده است که حَبَسه یَحبِسُه حَبساً که اسم مفعول آن محبوس و حبیس است و اِحتَبَسَه و حَسَّبه یعنی او را از راه خویش باز داشت: و حَبس : ضد آزاد گذاشتن است … و حَبس و مَحبَسَه و مَحبِس اسم مکان است… سیبویه می‌گوید: مَحبِس، بنابر قاعده صرفیان جایی است که شخص در آن محبوس می‌شود و مَحبَس مصدر است … و حِبس: هر چه که مجرای دره بدان مسدود کنند، در هر نقطه که باشد؛ گفته‌اند: حِبس: سنگ یا چوبی است که در مجرای آب قرار می‌دهند تا آب هرز نرود و مردم و چهار پایانشان از آن بنوشند.

[۱] . سوره یوسف آیات ۲۵، ۳۲، ۳۳، ۳۵، ۳۶، ۳۹، ۴۱، ۴۲ و ۱۰۰ سوره الشعراء آیه ۲۹

[۲] . سوره هود آیه ۸- سوره مائده آیه ۱۰۶

[۳] . سوره انعام، آیه ۳۰ و ۲۷- سوره نسا آیه ۳۱- سوره صافات آیه ۲۴

[۴] . سوره نساء آیه ۱۵

[۵] . سوره اسراء آیه ۸- سوره بقره آیه ۱۹۶ و ۲۷۳- سوره توبه آیه ۲۴

[۶] . سوره مائده آیه ۳۳

[۷] . سوره انفعال آیه ۳۰

[۸] . ابن منظور، محمدبن مکرم ، لسان العرب، جلد ۱۳ ص ۴۸،  قم، نشر ادب الحوزه- ۱۴۰۵ هـ. ق- ماده سجن

[۹] . همان، ص۱۴۰٫

[۱۰] . زمخشری، محمودبن عمر جارالله – اساس البلاغه- ج۱، ص۲۳٫ انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی- ماده سجن

[۱۱] . سوره المطففین- آیه ۷

[۱۲] . همان. محمودبن عمر جارالله، اساس البلاغه،  جلد ۱، ص ۲۴، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.