تحقیق مبنای نظریه امنیت ملی و عوامل تهدید کننده و ویژگی‌ها و مختصات آن و نظریه های امنیت و نظریه اسلامی امنیت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مبنای نظریه امنیت ملی و عوامل تهدید کننده و ویژگی‌ها و مختصات آن و نظریه های امنیت و نظریه اسلامی امنیت دارای ۲۶  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۵
۲-۲-مبنای نظریه امنیت ملی    ۵
۲-۳-عوامل تهدید کننده امنیت ملی:    ۶
۲-۴-ویژگی‌ها و مختصات نظریه مجموعه امنیتی    ۶
۲-۵- مفهوم امنیت در قرن بیست و یکم    ۷
۲-۶- تاثیر تغییر سیستمی بر امنیت ملی    ۸
۲-۷- مولفه‌های جدید امنیت:    ۹
۲-۸- سیاست نگاه به شرق    ۱۰
۲-۹- نظریه های امنیت:    ۱۲
۲-۹-۱-نظریه شومان    ۱۲
۲-۹-۲-نظریه ایده آلیستها    ۱۲
۲-۹-۳-نظریه هارولد براون    ۱۳
۲-۹-۴- نظریه جورج آ. کازور    ۱۳
۲-۱۰-اظهار نظر هایی در مورد مرزو مرزهای شرقی ایران    ۱۴
۲-۱۰-۱- نظریه دکتر بهرام امیراحمدیان    ۱۴
۲-۱۰-۲- نظریه هارولد براون    ۱۴
۲-۱۰-۴- باگز و هارتشون    ۱۵
۲-۱۰-۵- نظریه پیتر تیلور    ۱۵
۲-۱۰-۶-نظریه ماریتن گلاسنر    ۱۵
۲-۱۱-نظریه اسلامی امنیت    ۱۶
۲-۱۱-۱- استقرار و استمرار صلح و امنیت در جامعه بین‌المللی، اقتضای نفی روحیه «برتری خواهی»:    ۱۶
۲-۱۱-۲- استقرار و استمرار صلح و امنیت در جامعه بین‌المللی، نفی «استثناگرایی»    ۱۶
۲-۱۲-ایده دولت ورشکسته    ۱۶
۲-۱۳-اجلاس جهانی امن تر:    ۱۷
۲-۱۴-  نظریه دکتر محمود واعظی:    ۱۸
۲-۱۵-دکترمحمدباقرقالیباف:    ۱۸
۲-۱۶-نظر یه هلال طلایی :    ۱۹
۲-۱۷- سرهنگ مک گرگور    ۱۹
۲-۱۸- لرد کرزن    ۱۹
۱-۷-پیشینه تحقیق:    ۲۰
فهرست منابع و ماخذ    ۲۳

منابع

سیف زاده، سیدحسین(۱۳۷۸).اصول روابط بین الملل ، تهران: نشر دادگستر، میزان.

بهزادی ، حمید(۱۳۵۹).اصول روابط بین الملل و سیاست خارجی ، تهران :دهخدا

عبداللله خانی، علی(۱۳۸۳).نظریه های امنیت، تهران: ابرار معاصر تهران.

عبدالله خانی ،علی (۱۳۸۴).کتاب امنیت بین الملل (۳): فرصت ها تهدیدات و چالش های فراروی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران : ابرار معاصر تهران.

عزتی ، عزت اله(۱۳۸۶).نظریه های جدید جغرافیای سیاسی ، تهران: قومس .

احدی، مرتضی(۱۳۸۶).راهکارهایی برای توسعه ایران، قم: کشف الغطا.

امینیان ، بهادر (۱۳۷۴).مطالعات استراتژیک در ایران، روزنامه همشهری ۲۷تیر ۱۳۷۴ ص ۸٫

پیشگاه هادیان،حمید،(۱۳۸۵). امنیت مرزهای شرقی ایران، فصلنامه های پژوهشکده تحقیقات راهبردی، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵

پیشگاهی فرد، زهرا(۱۳۹۱).مقدمه ای بر روش های شناخت تهدیدات امنیت ملی در ایران، تهران : سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح .

پیشگاهی فرد، زهرا (۱۳۸۵) «تحلیل چالش‌های جامعه ایران از منظر جغرافیای سیاسی»، پژوهش‌های جغرافیایی، سال سی‌وهشتم، ش ۵۷، پاییز ، ص ۷٫

جونز، ماریتن (۱۳۸۶) .مقدمه ای بر جغرافیای سیاسی ، ترجمه زهرا پیشگاهی فرد ، تهران : دانشگاه تهران، موسسه لانتشارات و چاپ.

-Michael Kraiy, “Assesing Alternative Security Frame works for the Persian Gulf, “Middle East Policy Council, Vol. 1, Fall 2004, No.3.

۲-۱-مقدمه

در دنیای کنونی حفاظت از مرزها از مهمترین مسائل یک کشور محسوب می شود که امنیت در مرزها امنیت در داخل را نیز میسر می سازد کشوری که بتواند مرزهای خود را کنترل نماید و احاطه کامل بر مرزهای خود داشته باشد کشور موفقی خواهد بود. ایران با توجه به داشتن مرزهای وسیع با کشورهای  زیادی از طریق مرزهای زمینی ارتباط دارد که از ویژگی بارز کشور ایران است و این ویژگی بسیار حساس و مهم بوده و کشور ما را بیشتر با تهدیدات خارجی مواجه ساخته است.کشور ایران مثل سایر کشورها در این راستا، برای دستیابی به منافع خود در عرصه­های بین المللی نیازمند بازگشایی مرزهای خود برای بهره گیری از فرصت­های جدید هستند. از سوی دیگر در کنار این منافع و فرصت­ها، مسائل و چالش هایی نیز وجود دارد که بصورت­های مختلف کشورها را تحت تأثیر قرار داده و نظم و امنیت در درون کشور را با مشکل مواجه می­سازد. در این بین کشورها باید بتوانند مرزهای خود در عرصه های مختلف فضای عینی، فضای سایبری و هویتی (ادراکی) را تا حدی باز کنند تا منافع و فرصت های آن سوی مرز را کسب کرده و تا حدی مرزهای خود را بسته نگه دارند که ناامنی­ها و چالش­های فراسوی مرزها زمینه بی­نظمی و ناامنی را در درون کشور و جامعه به وجود نیاورند که این امر از طریق مدیریت مرزها امکانپذیر است. لذا  چگونگی مدیریت مرزها در عرصه­های مختلف عینی، سایبری و هویتی و رابطه آن با نظم و امنیت در درون کشور از مهمترین مسائل در جوامع کنونی است.  لذا بحث امنیت و مرزها از مسائل بسیار مهم در این مقوله به نظر می رسد (منبع از نگارنده)

۲-۲-مبنای نظریه امنیت ملی

مفهوم «امنیت ملی» در بستر تاریخی خاص مطرح گردید. با پیدایش دولتهای ملی در قرن ۱۷ و توجه آنها به بقای خود، «امنیت ملی» اهمیت بیشتری پیداکرد و تبدیل به بخش مهمی از فلسفه وجودی و حیات دولت شد. مفهوم امنیت ملی با قرار گرفتن در چنین جایگاهی در ارتباط با برداشت رئالیستها از منافع ملی مطرح شده است که منافع ملی را بر اساس قدرت تعریف می کنند و آن را مترادف با امنیت ملی می دانند و تأیید می کنند که صرفاً قدرت می تواند تأمین کننده منافع ملی باشد در این دیدگاه امنیت ملی معنایی مترادف با قدرت ملی پیدا می کند. (سیف زاده، ۱۳۷۰: ۱۰۷)

بطور کلی امنیت ملی از دیدگاه رئالیستها مبنی بر مفروضات این مکتب در مورد سرشت قدرت طلب و آزمند بشر، ماهیت هرج و مرج گونه نظام بین الملل، اولویت منافع ملی، تعارض منافع و امنیت کشورها با یکدیگر ودر نتیجه حاکمیت بازی حاصل جمع صفر در سیاست بین الملل می باشد. بر این مبنا امنیت ملی هدف اولیه سیاست خارجی است.

۲-۳-عوامل تهدید کننده امنیت ملی:

عوامل تهدید کننده امنیت ملی را بطور کلی می توان به دو دسته تهدیدات خارجی و تهدیدات داخلی تقسیم کرد. تهدیدات خارجی در دو سطح قابل بررسی است: اول، در سطح سیستم بین المللی؛ تهدیداتی چون بی ثباتی بین المللی، تروریسم بین المللی، رقابت اقتصادی جهانی و … و دوم سطح سیستمهای منطقه ای؛ نظیر بی ثباتی مرزی، جنگ میان دو کشور همسایه و … تهدیدات داخلی نیز می تواند شامل بی ثباتی، اغتشاش در نظامهای فرعی، تعارضات قومی و نژادی، مشکلات اقتصادی (افول میزان نرخ رشد، توسعه نیافتگی، کاهش میزان بهره وری و…)، مشکلات زیست محیطی، مسائل فرهنگی و … باشد. این عوامل می توانند بر یکدیگر تأثیر متقابل داشته باشند و یکدیگر را تقویت یا حتی خنثی نمایند. امنیت ملی، مهمترین اصل در ثبات سیاسی و استقلال یک کشور با یک واحد سیاسی می باشد؛ زیرا بقای هر کشور، تمامیت ارضی و ثبات و استمرار حکومت آن بستگی به امنیت ملی آن کشور دارد. اهمیت این موضوع به حدی است که برخی امنیت ملی را پیش شرط تأمین سایر اهداف ملی می دانند (بهزادی، حمید، ۱۰۲،۱۳۵۲). عده ای نیز مطرح می سازند که ملاحظات امنیتی گاه به رژیمهای سیاسی حاکم بر کشورها اجازه می دهد دست به اقداماتی بزنند که حداقل در جوامع دموکراتیک برای تأمین سایر اهداف قابل قبول نیست(بهزادی ،۱۳۵۲ : ۱۰۲)

۲-۴-ویژگی‌ها و مختصات نظریه مجموعه امنیتی

RSCT  نظریه‌ای از پایین به بالاست و می‌کوشد با در نظر گرفتن ویژگی‌های خاصی مناطق، تصویری جهانی را به دست دهد. بدین ترتیب کل جهان بر روی نقشه‌ای ترسیم می‌شود و مجموعه‌های امنیتی منطقه‌ای مستقل از یکدیگر اجزای آن را تشکیل می‌دهند، براین اساس RSCT به مثابه چهارچوب سازماندهی کننده مطالعات تجربی امنیت منطقه‌ای و با محیط‌ شناسی امنیتی با سطح تحلیل مسلط منطقه عمل می‌کند. و در این تحلیل، ساختار امنیت بین‌المللی براساس مناطق است (عبداله خانی ،۱۳۷۷ : ۲۷۸).

ایده این نظریه این است که چون انتقال تهدید است در فواصل کوتاه به مراتب راحت‌تر از انتقال آن در فواصل طولانی‌تر است.

وابستگی متقابل امنیتی به شکل طبیعی به الگوی دسته‌بندی‌های منطقه‌ای مجموعه امنیتی تبدیل می‌شود. علاوه بر این، تحلیل‌های تاریخی نشان می‌دهد علی رغم مطرود شدن پویش‌های منطقه‌ای در دوران جنگ سرد و نظم دوقطبی چنین پویش‌هایی عملاً وجود داشته و امنیت در سطح منطقه‌ای فعال بوده است ضمن آنکه در دنیای پس از جنگ سرد و فروپاشی نظام دوقطبی، سطح منطقه‌ای به علت افول ابرقدرت‌ها و در نتیجه تأثیر آن بر کیفیت، نفوذ منافع و راهبردهای امنیتی قدرت‌های بزرگ جهانی برای دولت‌ها آشکارا به مکان هندسی منازعه و همکاری تبدیل شده است(عبداله خانی ،۱۳۷۷ : ۲۷۸).

نظریه مجموعه امنیتی منطقه‌ای صرفاً چشم‌اندازی برای همه گوه‌ها کشوری نیست، براین‌ اساس، گروهی از دولت یا واحدهای برای اینکه واحد کیفیت RSCT باشند، باید از نظر امنیتی تا آن اندازه وابستگی متقابل داشته باشند که برای تبدیل آنها به مجموعه‌ای متصل و در عین حال مجرای از مناطق امنیتی پیرامون کفایت می‌کند، به بیان دیگر به واسطه شدت نسبی وابستگی متقابل میان گروهی از واحدها و بی‌تفاوتی امنیتی بین آن گروه واحدهای پیرامون خود، یک زیرساختار نظام بین‌المللی توصیف می‌شود (عبداله خانی ، ۱۳۷۷: ۲۷۹).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.