تحقیق مروری بر امواج سه گانه فمینیسم و تأثیر آن در باستان شناسی و تاریخچه مطالعات زنان در باستان شناسی جهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مروری بر امواج سه گانه فمینیسم و تأثیر آن در باستان شناسی و تاریخچه مطالعات زنان در باستان شناسی جهان دارای ۶۳  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل ۱- فمینیسم۲
۱-۱-نقش زنان در تحولات اجتماعی قرون ۱۸-۲۱۲
۱-۲-تعریف فمینیسم۲
۱-۲-۱-ماهیت نهضت فمینیستی۳
۱-۲-۲-تاریخچه تکوین جنبش های فمینیستی۳
۱-۲-۳-ورود زنان به نیروی کار و سطوح آموزشی۴
۱-۲-۴-ارزیابی فمینیسم۵
۱-۲-۵-امواج سه گانه فمینیسم۵
۱-۲-۶-شاخه آکادمیک جنبش زنان۱۴
۱-۲-۷-مکتب های مهم فمینیسم۱۴
۱-۳-برخی دستاوردهای جنبش زنان۱۵
فصل ۲-تاریخچه مطالعات زنان در باستان شناسی جهان۱۷
۲-۱-مقدمه۱۷
۲-۲-مطالعات فمینیسم و زنان در علوم انسانی۱۷
۲-۲-۱-مروری بر امواج سه گانه فمینیسم و تأثیر آن در باستان شناسی۱۸
۲-۲-۲-گرایش های فمینیستی۱۹
۲-۳-مطالعات فمینیسم در باستان شناسی۲۰
۲-۴-پیشنه مطالعات جنسیت در باستان شناسی۲۱
۲-۴-۱-فمینیسم و باستان شناسی جنسیت۲۱
۲-۴-۲-زمینه های شکل گیری مطالعات جنسیت در باستان شناسی۲۲
۲-۴-۳-اهداف فعالیت های دهه های ۶۰-۸۰ میلادی۲۵
۲-۴-۴-روند شکل گیری باستان شناسی جنسیت۲۵
۲-۵-زنان و باستان شناسی آمریکا۳۰
۲-۶-زنان و باستان شناسی استرالیا۳۰
۲-۷-جنسیت در باستان شناسی پیش از تاریخ و تاریخی۳۲
۲-۸-ارزیابی مطالعات زنان در باستان شناسی۳۳
۲-۹-تاریخچه حضور زنان در مطالعات باستان شناسی جهان۳۴
۲-۹-۱-زنان پیشگام در باستان شناسی جهان۳۵
۳-۱- ژان دیولافوا۳۶
۳-۴- مارگارت موری۳۹
۲-۵- موری در کار میدانی۴۱
۳-۶-گرترود بل۴۲
کتاب شناسی۵۸

کتاب شناسی

ریترز،ج.(۱۳۸۳)نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر،ترجمه ثلاثی،م.تهران:نشر علمی.

توحیدی،ا.(۱۳۸۱)مقاله برتری جنب فمینیسم در غرب و ایران،مجموعه مقالات اسلام و فمینیسم،جلد اول،قم،ص ۱۶۶٫

هام،م.(۱۳۸۲) فرهنگ نظریه های فمینیستی،تهران:نشر توسعه.

ویلفورد،ر.(۱۳۷۵)فمینیسم،مکنزی و دیگران، مقدمه ای بر ایدئولوژی های سیاسی، ترجمه قائد،م.تهران:نشر مرکز.

فریدمن،ج.(۱۳۸۱)فمینیسم،ترجمه مهاجر،تهران: نشر آشیان.

جگر، آ. چهار تلقی از فمینیسم، سیاست های فمینیسم و سرشت انسان، ترجمه س. امیری. به نقل از: مجله زنان، ش ۲۸٫

آلیس ، س.(۱۳۸۰) فمینیسمم،قدم اول، زیبا جلالی نیا، تهران:نشر شیرازه.

استفانی،گ.(۱۳۸۰)جامعه شناسی جنسیت،ترجمه کتایون بقایی،تهران:نشر دیگر.

مشیرزاده ، ح. (۱۳۸۱) از جنبش تا نظریه اجتماعی: تاریخ دو قرن فمینیسم. تهران:نشر شیرازه.

……………(۱۳۷۸) “جنبش زنان و روابط بین الملل”،مجله دانشکده حقوق و علوم انسانی.(پاییز): ۱۸۰-۱۵۵ .

…………..(۱۳۸۳)مقدمه ای بر مطالعات زنان،تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوریو دفتر برنامه ریزی مطالعات فرهنگی.

بروس،ک.(۱۳۷۵)درآمدی بر جامعه شناسی، ترجمه محسن ثلاثی،تهران:نشر توتیا.

بیسلی، ک. (۱۳۸۵) چیستی فمینیسمم: درآمدی بر نظریه ی فمینیستی.ترجمه م. زمردی. تهران: نشر روشنگران و مطالعات زنان.

پاملا،آ.و کلر،و.(۱۳۷۶)درآمدی بر جامعه شناسی نگرش های فمینیستی، ترجمه خراسانی،م.واحمدی،ح.تهران:نشر دنیای مادر.

جی گود،و.(۱۳۵۲)خانواده و جامعه،  ترجمه ناصحی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

دژم خوی. م، درآمدی بر باستان شناسی جنسیت،دانشگاه تهران.

فصل ۱- فمینیسم

۱-۱-   نقش زنان در تحولات اجتماعی قرون ۱۸-۲۱

جنبش های اجتماعی[۱] تلاشی جمعی برای دگرگون ساختن ساختار اجتماعی تلقی می شوند که حداقل گهگاه از روشهای فرانهادین استفاده می کنند. با وجودی که در وهله نخست به نظر می رسد دغدغه اصلی جنبش های اجتماعی ایجاد تغییر در مناسبات اجتماعی و توزیع قدرت سیاسی و اقتصادی است، این باور بتدریج نزد بسیاری از رهبران جنبش های اجتماعی پذیرفته شده که تغییر در ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باید همراه با دگرگونیهایی در عرصه های فرهنگی نیز باشد(منیکف، ۱۹۳۷-۷۷۹). تاریخچه ی جنبش زنان اندیشه ای نوبنیاد است و زمان، عنصر لازم و ضروری برای شناختن هر چه بیشتر ماهیت این اندیشه است. جنبش زنان، آموزه یا حرکتی است که در تلاش برای اثبات یا به دست آوردن حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برابر با مردان می باشد و در پی آن است که جهان اجتماعی را از دیدگاه زن ببیند.

۱-۲-   تعریف فمینیسم

واژهٔ فمینیسم[۲] برای  نخستین بار توسط شارل فوریه، سوسیالیست قرن نوزدهم، برای دفاع از جنبش حقوق زنان به کار رفت. ابتدا برای بیان کیفیات زنانه به کار می رفت، اما به تدریج، معنای لغوی خود را از دست داد و به عنوان اصطلاحی عام برای توصیف آنچه در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ در اروپا و آمریکا تحت عنوان جنبش زنان[۳] معروف بود، اطلاق شد(جگر،۱۳۷۸-۲۰). این اصطلاح، به مجموعه متنوعی از گروه ها گفته می شود که هر یک به نحوی در پیشبرد موقعیت زنان تلاش می کنند. امروزه این جنبش همه فعالیت ها و اقداماتی را که با هدف پایان دادن به تابعیت زنان و احیای حقوق آنها تلاش می کنند، دربر می گیرد. برخی فوریه را پرشورترین طرافدار آزادی زنان می دانند .وی در کمون های تعاونی که در سده نوزدهم ایجاد کرد،عملاً برابری کامل میان زنان و مردان را برقرار ساخت.

۱-۲-۱- ماهیت نهضت فمینیستی

فمینیسم باور داشتن به حقوق زنان و برابری سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زن و مرد است. فمینیسم مباحثه‌ای است که از جنبش‌ها، نظریّه‌ها و فلسفه‌های گوناگونی تشکیل شده‌است که در ارتباط با تبعیض جنسیتی هستند و از برابری برای زنان دفاع کرده و برای حقوق زنان و مسائل زنان مبارزه می‌کند. در مجموع، فمینیسم ایدئولوژی آزادی زنان است(هام، ۱۳۸۲-۶۳). به هرحال نکته‌ای که باید بدان توجه داشت این است که فمینیسم به معنای برابری (حقوق) زن و مرد ـ و نه برابری زن و مردـ است که همان‌طور که مشخص است هر کدام تفاوت‌ها و برتری‌هایی نسبت به یکدیگر دارند. به عنوان یک جنبش اجتماعی، فمینیسم بیش‌ ترین تمرکز خود را معطوف به تهدید نابرابری‌های جنسیتی و پیش‌برد حقوق، علایق و مسایل زنان کرده‌است.

۱-۲-۲- تاریخچه تکوین جنبش های فمینیستی

فمینیسم عمدتاً از ابتدای قرن ۱۹ پدید آمد، زمانی که مردم به طور وسیع این امر را پذیرفتند که زنان در جوامع مرد محور، سرکوب می‌شوند(ریتزر،۱۳۸۳- ۴۶۴). در طی یک قرن و نیم، جنبش رو به رشد زنان هدف خود را تغییر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مبتنی بر تبعیض جنسیتی علیه زنان قرار داده‌است. به این ترتیب، مفاهیم اساسی گفتار مدنی که در آموزه ها و ایدئولوژی های این عصر نمود پیدا می کرد، فضا را برای توجیه سنتی فرودستی زنان بیش از بیش تنگ می کرد و در مقابل ایجاد تغییر بنیادی در شرایط زنان را موجه تر از هر زمانی در گذشته می ساخت و این در زمانی بود که شرایط ساختاری اقتصادی و سیاسی زمینه لازم را برای ایجاد یک هویت زنانه آماده می ساخت.

۱-۲-۳- ورود زنان به نیروی کار و سطوح آموزشی

انقلاب صنعتی، گسترش روابط سرمایه داری به تدریج تغییراتی عظیم در حیات اقتصادی و اجتماعی ایالات متحده و به تبع آن در وضعیت زنان ایجاد کرد. گسترش بخش صنعت و افزایش سریع تعداد کارخانه ها از اوایل قرن نوزدهم به معنای کاهش تدریجی اهمیت کشاورزی ، صنایع خانگی ،انتقال تولید از خانه به کارخانه  و ورود بخش وسیعی از جمعیت به بازار کار عمومی بود. این روند علاوه بر تاثیری که در موقعیت اجتماعی و اقتصادی مردان داشت تاثیرات مهمی بر زندگی زنان بر جای گذاشت که همین امر موجب تفکیک کار دست مزدی در عرصه عمومی و کار غیر دست مزدی در عرصه خصوصی گردید(آلیس،۱۳۸۰-۱۵).در شرایط جنگی نیاز به نیروی کار زنان افزایش می یافت و لازم بود در بسیاری از صنایع نیروی کار زنان جایگزین مردانی شود که به جبهه اعزام می شدند. زندگی پیچیده شهر، نیاز به نیروی کار ماهر، رشد تخصص ها و نیاز به آن ها برای اداره امور اقتصادی و اجتماعی بر حق تحصیل تاثیر گذاشته و بدین ترتیب آموزش برای پسران و دختران را در دستور کار اجتماعی قرار داد. وقتی زنان وارد سطوح آموزش عالی شدند، دیگر نمی خواستند فقط در حوزه های محدود تحصیل کنند. آن ها می کوشیدند امکانات آموزش عالی را به خود بسط دهند. از سوی دیگر، حضور زنان در نیروی کار به معنای تغییری بنیادی در سبک زندگی و موقعیت فردی و اجتماعی آن ها بود و تا حدی باعث استقلال آن ها شد. دولت لیبرال نیز تأثیری چشمگیر و تعیین کننده از نظر شکل دادن به جنبش و موفقیت آن ها داشت. تعهد به آزادی بیان و آزادی اجتماعی از سوی، باز بودن کانال های تاثیر گذاری بر حکومت از سوی دیگر زمینه مناسبی برای طرح اندیشه های آنان فراهم ساخت.

۱-۲-۴- ارزیابی فمینیسم

شاید بتوان گفت که در طول قرن بیستم فمینیسم یکی از جنجال برانگیزترین جنبش های اجتماعی و فکری در سطح جهان بوده است. بسیاری از دگرگونی های اجتماعی، سیاسی و حقوقی در وضعیت زنان در جوامع مختلف را در وهله اول می توان ناشی از این جنبش دانست. انقلاب های آمریکا و فرانسه نیز می توانستند رهگشای دعاوی زنان برای برابری باشند. نحوه سازماندهی فمینیسم در اروپا و آمریکا تفاوتهای خاصی داشت؛ زیرا سازماندهی فمینیسم در اروپا با ایجاد باشگاههای زنان طی انقلاب فرانسه و در آمریکا با فعالیت زنان در جنبش الغای بردگی و برده ­داری و مبارزه برای منع استفاده از مشروبات الکلی صورت گرفته که اولی به انتشار اعلامیه حقوق زنان از سوی المپ دوگور و دومی به انتشار «اعلامیه تصمیمات و احساسات» در گردهمایی «سنکافالز» در ژوئیه ۱۸۴۸ انجامید (ویلفورد، ۱۳۷۸، ۳۷). در همین سال بود که اولین منشور دفاع از حقوق زنان در کشور امریکا اعلام شد. خود زنان نیز بتدریج بر برابری انسانی و در نتیجه لزوم برابری حقوقی خود با مردان تاکید کردند.

۱-۲-۵- امواج سه گانه فمینیسم

پس از انقلاب فرانسه جنبش زنان دارای سه موج مهم بوده است. امواجی که با اعتدال و حالت میانه، آغاز و پس از رسیدن به اوج افراط امروزه با رویکرد تعدیلی با اهداف خودش ادامه می دهد.

۱-۲-۵-۱- موج اول

موج نخست جنبش زنان (۱۸۴۸-۱۹۲۰) در شرایطی شکل گرفت که در اروپا و امریکا جنبش های اجتماعی دیگری نیز فعال بودند. در آمریکا، جنبش الغای برده داری نقش مهم و تعیین کننده ای در موج نخست جنبش زنان داشت(مشیرزاده،۱۳۸۲-۵۱). جنبش الغا یکی از تجلیات برابری خواهی مدرن بود. طرفداران آن به دنبال تحقق ایده های مدرن برابری و آزادی بودند و معنایی که از انسان می دادند چنان وسیع بود که سیاهان را نیز شامل شود. زنان از نخستین گروهایی بودند که جذب آرمان های جنبش الغای بردگی شدند. حضور آن ها در این جنبش از عوامل موثر در شکل گیری جنبش زنان است. در شرایطی که زنان در فعالیت خود برای توسعه جنبش الغای بردگی با موانع اخلاقی مواجه شده بیشتر متوجه موقعیت فرودست خود شدند. بعد از کنفرانس ضد برده داری در لندن که در آن زنان نتوانستند اجازه حضور در صحن جلسات را بیابند، بود که آن ها به فکر سازماندهی مستقل از جنبش الغا برای پیشبرد منافع خاص زنان افتادند و مصمم شدند که علاوه بر آزادی بردگان به فکر آزادی خود نیز باشند. اما  در ژوییه ۱۸۴۸ بود که اطلاعیه تشکیل گردهمایی زنان در سنکافالز منتشر شد و این گردهمایی شروع سازماندهی مستقل زنان بر اساس منافع خاص خودشان بود. به هر تقدیر، در گردهمایی سنکا فالز اعلامیه ای با تاکید بر ستم دیدگی تاریخی زنان و لزوم برخورداری آن ها از حقوق برابر با مردان در عرصه های مالی و اقتصادی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی مورد تصویب صد نفر از شرکت کنندگان قرار گرفت، که ازجمله امضا کنند گان آن برخی رهبران جنبش الغا بودند. بعد از سنکافالز هم گردهمایی های متعددی در جهت تاکید بر حقوق زنان تشکیل شد.از مهم ترین زنان فعال در طرفداری از جنبش منع مشروبات الکلی[۴] در سده ۱۹ آنتونی بود که به یکی از فعال ترین زنان در جنبش حقوق زنان تبدیل شد. در دهه های ۱۸۸۰ ،۱۸۷۰ زنان، فعالیت شان را برای انتشار انگاره های خود و نیز فشار آوردن بر مجامع قانون گذار برای پذیرش حق رای و گاه سایر حقوق ادامه می دادند. اما جنبش در این زمان هنوز کوچک و متفرق بود، هر چند که فعالیت های آن به نسبت گسترده بود. تا اواخر دهه ۱۸۷۰ بیشتر فعالیت ها بعد حقوقی، سیاسی و نمایشی داشت اما بتدریج معطوف به ابعاد سیاسی شد.

[۱]. social  movement

[۲] . Feminism

[۳] . Women’s movement

[۴] . Temperance movement

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.