تحقیق مساله تک هدفه و چند هدفه جریان کارگاهی بدون وقفه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مساله تک هدفه و چند هدفه جریان کارگاهی بدون وقفه  دارای ۲۹ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲- نگرش‌های عمومی در زمانبندی قطعی مسائل    ۶
۱-۲-۱- نگرش‌های سازنده    ۶
۱-۲-۲- روش‌های جستجوی محلی    ۷
۱-۳- مسئله جریان کارگاهی انعطاف پذیر دو مرحله ای بدون وقفه    ۸
۱-۴- کاربردهای مدل    ۹
۱-۵- مساله تک هدفه جریان کارگاهی بدون وقفه    ۱۰
۱-۵-۱- مسائل زمان‌بندی جریان کارگاهی    ۱۰
۲٫مسئله جریان کارگاهی انعطاف‌پذیر      ۱۱
الف ) مسئله جریان کارگاهی انعطاف‌پذیر دو مرحله‌ای      ۱۲
ب ) مسئله جریان کارگاهی انعطاف‌پذیر چند مرحله‌ای      ۱۳
۱٫جریان کارگاهی بدون وقفه    ۱۴
۱-۶- پیش بینی ماکزیمم زمان اتمام کارها    ۲۳
۱-۷- مساله چند هدفه جریان کارگاهی بدون وقفه    ۲۵
۱-۷-۱- جریان کارگاهی بدون وقفه    ۲۵
۱-۷-۲- جریان کارگاهی انعطاف پذیر دو مرحله ای بدون وقفه    ۲۵
۱-۸- جمع بندی    ۲۵
مراجع    ۲۷

مراجع

Baker . R. 1974. Introduction to Sequencing and Scheduling. John Wiley

Dempster, M., Lenstra, J. and Kan, R., 1981.”Deterministic and Stochastic Scheduling: Introduction”, D. Reidel Publishing Company,

French, S., 1982.”Sequencing and Scheduling”, NY : Halsted Press

Graham, R.. L., Lawler, E. L., Lenstra, J. K. and Rinnooy Kan, A. G. 1979, ‘Optimization and approximation in deterministic machine scheduling: A survey’, Annals of Discrete Mathematics, 5, 287-326.

Graves, S., 1981,”A Review of Production Scheduling”, Operation Research;29.

Jones, A. and Rebelo, L.C., 2000,”Survey of Job Shop Scheduling Techniques”, National Institute of Standards and Technology.

Tavakkoli-Moghaddam, R., Jolai, F., Vaziri, F., Ahmed, P.K. and Azaron, A. 2005, “A Hybrid Method for Solving Stochastic Job Shop Scheduling Problems”, Applied Mathematics and Computation;170(1):185-206.

M. Johnson, 1954, Optimal two and three-stage production schedules with setup times included. Naval Research Logistics Quarterly 1: 61-68.

Reza Hejazi, S. & Saghafian, S. 2005, Flowshop-scheduling with makespan criterion: a review.International Journal of Production Research, 43, 2895-2929

Richard Linn and Wei Zhang, 1999, 24th international conference on computers and industrial engineering, 37, 1-2, 57-61.

Imma Ribas, Rainer Leisten and Jose M. Framiñan , 2010, Review and classification of hybrid flow shop scheduling problems from a production system and a solutions procedure perspective
Computers & Operations Research, Volume 37, Issue 8, 1439-1454 .

Arthanary, T.S., K.G. Ramaswamy ,1971,”An Extension of two machine sequencing problem”, Opsearch, 8, pp. 10-22

Gupta, J.N.D,1988, “Two-stage, Hybrid flowshop scheduling problem”, Journal of the operational Research Society, 39, pp. 359-364.

Blazewicz, J., M. Dror, G. Pawlak, K. Stecke ,1992, “Scheduling parts through a two-stage tandem flexible flow shop”, Working paper 699, Division of research, school of Business Administration, The university of Michigan

Narasimhan, S., S. Panwalker ,1984,”Scheduling in a two-stage manufacturing process”, International Journal of Production research, 22, pp. 555-564

  ۱-مقدمه

توالی عملیات[۱] و زمان بندی[۲]  نوعی فرایند تصمیم گیری است که دارای نقشی اساسی در ارتقای بهره وری درصنایع تولیدی و خدماتی است. .به طور کلی زمان بندی، به فعالیت تخصیص تعدادی منابع محدود، در طول زمان، جهت انجام مجموعه ای محدود از فعالیت ها با هدف بهینه سازی یک یا چند معیار عملکرد گفته می شود. از جهتی دیگر می توان گفت زمان بندی نوعی تابع تصمیم گیری بوده و فرآیندی است که در آن، برنامه زمانی تعیین می شود و در نهایت یک یا چند هدف و معیار عملکرد را بهینه سازی می کند. در اکثر سیستم های ساخت و تولید یا محیط های فرآیند اطلاعات،  زمان بندی به عنوان یک پروسه مهم تصمیم گیری عمل می کند.]۱ [توالی عملیات عبارتست از تعیین ترتیب پردازش عملیات و زمان بندی عبارتست از تعیین زمان آغاز و پایان عملیات برای منابع در دسترس. در دنیای رقابتی کنونی، برای شرکت ها، داشتن بهترین توالی انجام عملیات  و زمان بندی مناسب فعالیت ها یک نیاز اساسی به منظور بقا می باشد. از نظر دمپستر و همکاران ]۲ [زمان بندی عبارت است از: “هنر تخصیص منابع به فعالیت ها جهت اطمینان از انجام کامل فعالیت ها در مدت زمانی معقول” در عمل، زمان بندی با استفاده از الگوریتم های زمان بندی یا قوانین مبتنی بر دانش صورت می گیرد. امروزه به کارگیری الگوریتم های ابتکاری و فراابتکاری برای حل مسائل زمان بندی و به دست آوردن جواب های بهینه (یا نزدیک بهینه) بسیار متداول است.مسائل زمان بندی معمولا دارای محدودیت و فرض های عمومی هستند. فرض های عمومی مسئله زمان بندی در ]۳ [آمده است. برای مسائل زمان بندی دسته بندی های مختلفی ارائه شده است. محبوب ترین و پرکاربرد ترین نحوه نمایش مسائل زمان بندی توسط گراهام و همکاران  ]۴ [ارائه شده است. بنا بر مدل طبقه بندی گراهام مسائل زمانبندی قطعی با سه تایی مرتب α│β│γ یا  α/β/γ نمایش می دهند. گریوز ]۵ [یک دسته بندی برای مسائل زمان بندی ارائه کرده است. شکل (۱-۱) این دسته بندی مسائل را با توجه به ابعاد زیر طبقه بندی می نماید:

تامین نیازمندی ها[۳]

پیچیدگی فرآیند[۴]

معیار زمان بندی[۵]

متغیر بودن پارامترها[۶]

ترکیب کارگاه

محیط زمان بندی[۷]

دسته بندی مسائل زمانبندی

زمان بندی را می توان به دو صورت ایستا و پویا تقسیم نمود. به مسائل زمان بندی که در آن تعداد کارها و زمان لازم برای انجام هر عمل مشخص باشد، ایستا گفته می شود. از طرف دیگر، مسائل زمان بندی که در آن تعداد کارها و دیگر عوامل مربوط به آن در طول زمان تغییر می کند، پویا گفته می شود ]۷،۶ [. کلیات اشاره شده در مورد مسائل زمان بندی در ضمیمه ۱ به طور مفصل توضیح داده شده است. در این پایان نامه، مسئله زمان بندی جریان کارگاهی دو مرحله ای انعطاف پذیر بدون وقفه بررسی شده و با استفاده از الگوریتم های ابتکاری و فراابتکاری برای مسائل تک هدفه و چند هدفه حل خواهد شدو یک روش برای تخصیص منطقی زمان های موعد تحویل ارائه می شود. در این فصل، ابتدا برخی از مفاهیم پایه ای بررسی خواهند شد،  و در ادامه، کلیات و مسئله تحقیق معرفی و بررسی خواهند شد و در نهایت ساختار تحقیق ارائه خواهد شد.

نگرش‌های عمومی در زمانبندی قطعی مسائل

بطور کلی دو نگرش عمده برای حل مسائل زمانبندی وجود دارد: نگرش‌های ایجادی و روش‌های جستجوی موضعی که در ادامه شرح آن آمده است.

نگرش‌های سازنده[۱]

این نوع نگرش‌ها شامل قوانین توزیع[۲]، برنامه‌ریزی پویا، برنامه‌ریزی خطی، برنامه‌ریزی اعداد صحیح، روش‌های شاخه و حد[۳] و تکنیک‌های جستجوی شعاعی[۴] می‌باشد. برخی از این تکنیک‌ها به جواب بهینه قطعی دست پیدا می‌کنند که اصطلاحاً به آنها روش‌های بهینه‌گرا گفته می‌شود و برخی دیگر تنها جواب نزدیک به بهینه را می‌یابند. در روش‌های بهینه‌گرا در صورت وجود محدودیت‌ها و متغیرهای بسیار زیاد، فرموله‌سازی مسئله مشکل خواهد بود. عیب عمده دیگر بکارگیری روش‌های بهینه‌گرا این است که با افزایش ابعاد مسئله زمان حل مسئله، بصورت نمایی افزایش می‌یابد. با توجه به این نکته که مسائل جریان کارگاهی انعطاف‌پذیر از پیچیدگی بالایی برخوردارند لذا روش‌های مذکورتنها در برخی مسائل با ابعاد کوچک جواب می‌دهند. افزودن فرض‌های جدید چون خرابی ماشین‌آلات، زمان راه‌اندازی ماشین‌آلات و… پیچیدگی هر چه بیشتر مسئله را بدنبال خواهد آورد و مسئله NP-Hard می‌باشد.

روش‌های جستجوی محلی[۵]

به منظور غلبه بر مشکلاتی که در نگرش‌های ایجادی وجود دارد روش‌های جستجوی موضعی شکل گرفتند. اینگونه روش‌ها از طریق جستجو در همسایگی راه‌حل‌های موجود، به یافتن حل نزدیک به بهینه می‌پردازد که از جمله آنها روش‌های فرا ابتکاری و تجزیه مسائل می‌باشند که در بسیاری از تحقیقات جدید از روش‌های فرا ابتکاری مانند الگوریتم جستجوی ممنوع[۶]، شبیه‌سازی تبرید[۷]، الگوریتم ژنتیک، کلنی مورچه‌ها[۸]، جستجوی پراکنده[۹] و… جهت حل مسائل زمانبندی استفاده شده است. در بسیاری از این تحقیقات کارایی روش‌های مذکور به اثبات رسیده و می‌توان نتیجه گرفت که به شرط طراحی صحیح یک الگوریتم فرا ابتکاری می‌توان به نتایج قابل توجهی جهت حل مسائل با ابعاد بالا دست یافت

مسئله جریان کارگاهی انعطاف پذیر دو مرحله ای بدون وقفه

به طور کلی این مدل حالت خاصی از مسئله جریان کارگاهی است. مسئله مورد مطالعه به شرح زیر می باشد. یک مجموعه شامل n کار  است که قرار است پردازش شوند. هر کار نیاز به دو عملیات دارد که باید در دو مرحله متوالی  و  و بدون وقفه پردازش شوند. مرحله اول شامل  ماشین یکسان و مشابه آن مرحله دو شامل  ماشین یکسان است. اولین و دومین عملیات مربوط به کار  باید به ترتیب روی ماشین های مرحله اول و دوم با زمان های پردازش و  و به ترتیب و بدون وقفه انجام شوند. این مسئله را می توانیم به صورت  نمایش دهیم.

[۱]  Constructive

[۲] Dispatching Rule

[۳] Branch&Bound

[۴]  Beam Search Techniques

[۵]  Local Search

[۶]  Tabu Search

[۷]  Simulated Annealing

[۸]  Ant Colony

[۹]  Scatter Search

[۱] Sequencing

[۲] Scheduling

[۳] Requirement Generation

[۴] Processing Complexity

[۵] Scheduling Criteria

[۶] Parameter Variability

[۷] Scheduling Environment

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نگرش‌های عمومی در زمانبندی قطعی مسائل و مسئله جریان کارگاهی انعطاف پذیر بدون وقفه
  • تحقیق زمانبندی و مسائل جریان کارگاهی انعطاف پذیر و رویکردهای اساسی زمانبندی تحت عدم قطعیت
  • تحقیق زمان‌بندی و آشنایی با مفاهیم زمان‌بندی و مساله جریان کارگاهی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.