تحقیق مشارکت سیاسی و نظریه ها و دیدگاه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشارکت سیاسی و نظریه ها و دیدگاه های آن دارای ۲۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱-۲)مبانی مشارکت سیاسی    ۴
۲-۱-۲)تاریخچه مشارکت سیاسی    ۵
۳-۱-۲)برای مشارکت دو نظریه کلان مطرح است    ۶
۱-۲-۲)دیدگاه ها در مورد مشارکت سیاسی    ۶
۲-۳-۱)انواع مشارکت    ۷
۲-۳-۲)ویژگیهای مشارکت تاثیر گذار    ۸
۳-۳-۲)سطوح مشارکت    ۸
۴-۲)نظریه ها    ۹
۱-۴-۲)دیدگاه هانتینگتون    ۹
۲-۴-۲)دیدگاه پری    ۱۰
۳-۴-۲)دیدگاه رابرت دوز و مارتین لیپست    ۱۰
۴-۴-۲)دیدگاه میلبراث و گوئل    ۱۱
۵-۴-۲)دیدگاه رابرت دال    ۱۱
۱-۵-۲)به طور کلی در تبیین مشارکت سیاسی در غرب دو نظریه مطرح شده است    ۱۱
۱-۶-۲)رسانه ها    ۱۲
۲-۶-۲)وسایل ارتباط جمعی و مشارکت سیاسی    ۱۳
۳-۶-۲)تلویزیون    ۱۴
۱-۷-۲)دانشجویان و سیاست    ۱۵
۱-۸-۲)گروه های نفوذ    ۱۵
۱-۹-۲)هویت سازی    ۱۵
۱-۱۰-۲)رویکرد فرهنگی در تبیین مشارکت    ۱۶
۱-۱۱-۲)قانون مداری    ۱۷
۲-۱۱-۲)نقش دین در گسترش مشارکت سیاسی و اجتماعی    ۱۷
۳-۱۱-۲)نقش سنت، آداب و رسوم    ۱۸
۱-۱۲-۲)اهمیت و جایگاه مشارکت سیاسی در جهان امروز    ۱۸
۱-۱۳-۲)پیشینه پژوهش    ۱۹
۲-۱۴-۱)جمع بندی    ۲۱
منابع وماخذ    ۲۴

 منابع

صالحی سید عباس ،جنبش دانشجویی و تأثیر بر تحولات اجتماعی. باشگاه اندیشه.۱۳۸۲/۲/۱۶٫

اپتر دیوید ای، اعتراض سیاسی و تغیر اجتماعی. ترجمه‌ی محمدرضا سعید آبادی. تهران. پژوهشکده‌ی مطالعات راهبردی. ۱۳۸۰٫

سوره‌ی آل‌عمران. آیه‌ی ۱۵۹

سوره‌ی شوری. آیه‌ی ۳۸

پاینده ابوالقاسم، نهج الفصاحه (سخنان پیامبر اسلام). تهران. جاویدان: ۱۳۸۵٫

رضی سیدشریف ،نهج البلاغه، گرد آوری و ترجمه‌ی عبدالمحمد آیتی. تهران. بنیاد نهج البلاغه: ۱۳۷۸٫

راش مایکل ،جامعه وسیاست.ترجمه منوچهر صبوری. تهران.انتشارات سمت: ۱۳۷۷٫

سیدامامی کاووس، افتخاری اصغر و عبدالله عبدالمطلب ،ارزش‏ها و نگرش‏ها و رفتار سیاسی جوانان. گزارش طرح پژوهشی. سازمان ملی جوانان.۱۳۸۵٫

سیدامامی کاووس،مشارکت سیاسی دانشجویان: ارزیابی برخی از پیش‏بینی کننده‏های مشارکت سیاسی. پژوهشنامه علوم سیاسی. سال دوم. شماره۱٫ سال۱۳۸۶٫

رهبر عباس علی،تاثیر عوامل ملی و مذهبی در افزایش مشارکت سیاسی جوانان دانشجو.انتشارات مرکز تحقیقات و سنجش برنامه ای صداو سیما.شماره ۳۹، ۱۳۸۰٫

ایوبی حجت الله ، نظامهای مختلف انتخاباتی، مجموع مقالات همایش مشارکت سیاسی. تهران. نشر سفیر:

علوی تبارعلیرضا،الگوی مشارکت در جامعه مردم سالار.مجله شهرداری ها.سال اول.شماره۵٫ ۱۳۷۸٫

علوی تبارعلیرضا، مشارکت در اداره امور شهرها. بررسی الگو مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها.جلداول انتشارات سازمان امور شهرداری های کشور.چاپ دوم.۱۳۸۲٫

فریدون علی اکبر،مشارکت مفاهیم،تعاریف و انواع.روزنامه همشهری.۳/۱۱/۱۳۷۷٫

متین نعمت ا…،مبانی نظری مشارکت و ضرورت های آن.مجله جهاد.شماره۲۱۴و۲۱۵٫ ۱۳۷۷٫

مقدمه

مشارکت مشروط به برابری انسان ها و منوط به آزادی آنهاست . در یک نظام مشارکتی فرض بر این است که مردم باید فرصت مناسب برای تأثیرگذاری بر سیاست ها و به دست آوردن مشاغل عمومی را داشته باشند و دولت نیز باید امکان رقابت را بر اساس شایستگی افراد مهیا کند. مشارکت به عنوان فرآیند قدرت گرفتن نوعی گذر از حکومت های سنتی است . لذا هم با دشواری هایی روبرو است و هم تصور این که دولت ها و سازمان های تثبیت شده محلی، بخشی از قدرت و اختیاراتشان را به دیگران واگذار کنند، کمی مشکل به نظر می رسد . مشارکت به عنوان روند کسب قدرت ناگزیر ساختارهای بوروکراتیک موجود را به مبارزه می طلبد، بنابراین طبیعی است اگر این ساختارها به یکی از اصلی ترین موانع بر سر راه مشارکت ( سیاسی ) تبدیل شوند.

مشارکت مردم در امور سیاسی و اجتماعی ، یکی از مباحث مهم و از اهمیت ویژه ای برخواردار است چون مشارکت در امور اجتماعی  نوعی تعهد و قبول مسءولیت فردی و اجتماعی است که همه افراد انسانی ناگزیر به پذیرش آن هستند.(صالحی عباس ۱۳۸۵: شماره ۲۰۰)

۱-۱-۲)مبانی مشارکت سیاسی

این مبانی به اختصار عبارت‌اند از:

۱ .مدنی بودن انسان: انسان بالطبع مدنی یا سیاسی است. زندگی سیاسی براساس روابط مبتنی بر اطاعت پذیری و فرمانروایی انسان‌ها با یک‌دیگر امکان پذیر می‌گردد و در این فرآیند، فرد و جامعه بر یک‌دیگر تأثیر می‌گذارند. در نتیجه، افراد بایستی با مشارکت فعال خویش در سرنوشت خود و جامعه، دخالت کرده و در چگونگی اداره‌ی امور کشور تأثیر گذار باشند چرا که اگر در تعیین سرنوشت خود مشارکت نداشته باشند بر اساس سنت‌های موجود در عالم خلقت، دیگران با سلطه برآن‌ها، برای آن‌ها تصمیم‌گیری خواهند کرد و هر طوری که بخواهند با سیاست‌گذاری و تنظیم اداره‌ی امور، آن‌ها را به دنبال خود می‌کشند و چه بسا که آن‌ها را به ورطه‌ی هلاکت بیندازند.

۲٫خردمند بودن انسان: خرد و عقل انسان که حاصل آن اندیشه، تعقل و تدبیر است. ضرورت همکاری و تعاون در امور مشترک را مورد توجه و تأیید قرار داده است. براین اساس کنش‌های مربوط به مشارکت همگانی رفتارهایی معقول و هدفمندند و این بدین معناست که قصد مردم این است که به دلیل خردمند بودن از راه ابزارهای مناسب به نتایج خاصی برسند.

منافع عمومی و مشترک: انسان‌ها در زندگی دارای منافع مشترک و عمومی هستند که رسیدن به آن‌ها جز از راه اقدام جمعی و همراه با مشارکت ممکن نیست. به علاوه انگیزه‌های متفاوتی هم‌چون کار به خاطر منافع عمومی، احساس وظیفه، علاقه به کار با دیگران، کسب محبوبیت بین دیگران، برخورداری از احترام و قدردانی دیگر شهروندان و یا دست‌یابی به اهداف جمعی، افراد را به مشارکت در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی ترغیب می‌کند. به بیانی: رابطه‌ی متقابل و انتظار از یک‌دیگر حوزه‌ی گسترده‌ای برای مشارکت سیاسی فراهم ساخته که عملکرد فرد در سازمان‌ها و نهادهای جامعه را در گستره‌ی مشارکت سیاسی قرار می‌دهد. )اپتر، دیوید ای ، ترجمه‌ی محمدرضا سعید آبادی: ۱۳۸۰(.

اصل حاکمیت عمومی: مشارکت سیاسی به منظور اعمال حق حاکمیت مردم در تعیین سرنوشت خود، امری لازم و ضروری است. اگر مردم برای تعیین سرنوشت خود در صحنه حاضر نباشند و بار مسؤولیت را به گردن دیگران بیندازند، حق حاکمیتشان در تعیین سرنوشت از بین می‌رود. طبق سنت‌های اسلامی هر کس در این راه تلاش کند، به اندازه‌ی سعی و کوشش خود می‌تواند در تعیین سرنوشت خویش مؤثر باشد.

مسؤولیت شرعی و دینی: اهمیت مشورت و مشاوره، همکاری و همگامی در انجام امور در اسلام مورد تأکید قرار گرفته است وآیات بسیاری وجود دارند که به طور شفاف و روشن حاوی پیام‌هایی در این مورد هستند. به عنوان نمونه: «… وَشاوَرهُم فی الأَمرِ فإذَا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی الله إِنَّ الله یحِبُّ المُتَوَکِّلین)سوره‌ی آل‌عمران، آیه‌ی (۱۵۹و در کارها با آنان مشورت نما، لیکن آنگاه که خود تصمیم گرفتی با توکل به خدا آن را انجام ده که خدا آنان را که بر او اعتماد کنند، دوست دارد.» یا: «وَالَّذینَ استَجابُوا لِرَبِهِم وَاقَامُواالصَّلوه و أَمرُهُم شُورَی بَینَهُم وَ مِمّا رَزَقنَهُم ینفِقُونَ؛[سوره‌ی شوری، آیه‌ی ۳۸ (و آنان که امر خدا اجابت کردند و نماز را به پای داشتند و کارشان را به مشورت با یک‌دیگر انجام می‌دهند و از آنچه روزی آن‌ها کردیم به فقیران انفاق می‌کنند.» یا پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرماید: «مردم همگی کسان خدایند …»[ نهج الفصاحه (سخنان پیامبر اسلام)، گردآوری و ترجمه‌ی ابوالقاسم پاینده، تهران، جاویدان، ۱۳۸۵ (.امام علی(علیه‌السلام) نیز در نامه‌ی معروف خود به مالک اشتر می‌فرماید: «بدان که رعیت را صنف‌هایی است که کارشان جز به یک‌دیگر اصلاح نشود و از یک‌دیگر بی نیاز نباشند.»)نهج البلاغه، گرد آوری سیدشریف رضی، ترجمه‌ی عبدالمحمد آیتی، تهران: بنیاد نهج البلاغه، ۱۳۷۸ (بنابراین با توجه به مبانی یاد شده، مشارکت امری انسانی و در عین حال ضروری و لازم برای بشر است.

۲-۱-۲)تاریخچه مشارکت سیاسی

از قرن شانزدهم میلادی و به دنبال فروپاشی نظام سیاسی کلیسا و ورود نظریه قرارداد اجتماعی به مباحث سیاسی و تاکید متفکران عصر روشنگری بر دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود ،بحث مشارکت سیاسی و جامعه مدنی وارد ادبیات سیاسی مغرب زمین شد.

بر پایه آموزه های عصر روشنگری و نظریه قرارداد اجتماعی مشارکت سیاسی به معنای درگیر شدن فرد در سطوح مختلف فعالیت در نظام سیاسی با اجتماعی شدن سیاست رابطه نزدیکی پیدا کرد.(راش،مایکل،۱۳۷۷)

۳-۱-۲)برای مشارکت دو نظریه کلان مطرح است

الف)نظریات وبری

ب) نظریات رفتاری

۱- نظریه هایی که منشاء وبری دارندیعنی از طریقی به نظریه های مارکس وبر برمی گردد و در آن ها بر سیستم اعتقادات،باورها،گرایش ها و اندیشه های فرد تاکید شده است.درباره مساله مشارکت طبق نظریه های وبری فرض بر این است که اگر مشارکت به عنوان یک کنش اجتماعی در نظر گرفته شود این کنش برگرفته از وجوه فرهنگی هر جامعه است و تحت تاثیر عناصر گوناگون موجود در سیستم فرهنگی جامعه قرار می گیرند.

تصور و پنداشتی که افراد و کنش گرها دارند به شدت در رفتار آنها در زمینه مشارکت موثر خواهد بود . در واقع هنگامی که در جامعه ای رفتار مشارکتی وجود ندارد یا گرایش به مشارکت اندک است،ریشه آن بر سیستم دیدگاه های آن جامعه و فرد در ارتباط با فرهنگ ،باورها و تصوری که نسبت به محیط و پیرامون خود دارد برمی گردد. هر قدر باورها ،گرایش ها و وفرهنگ اجتماعی احساس بی قدرتی را در افراد تقویت کند گرایش آنها به مشارکت کاهش می یابد افرادی که کاملا احساس بی قدرتی می کنند اعتماد به نفس خود را در عرصه اجتماعی از دست داده و کم تر مشارکت دارند(علوی تبار،۱۳۷۸:۱۲ )

۲-نظریه های مشارکت بر جنبه های رفتاری تاکید دارد .در این نظری ها بخش اعظم رفتار به جای اینکه حاصل باورها و گرایش ها باشد ، نتیجه سود و زیانی است که یک رفتار در خود دارد، به این معنی که پاداش ها و مجازات هایی که در برابر انجام یک رفتار نصیب شخص می شود،تعیین کننده ادامه رفتار اوست . در واقع برای این گونه افراد این مساله مهم است که در صورت نشان دادن گرایش های مشارکتی ،نظام اجتماعی چقدر آنها را تنبیه می کند یا پاداش می دهد . این افراد عقلایی رفتار می کنند و با محاسبه هزینه و فایده های مشارکت یا عدم مشارکت در تصمیم گیری اقدام می نمایند(همان)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشارکت سیاسی و ویژگی‌های مشارکت و نقش رسانه‌ها در سازماندهی توسعه و مدیریت بحران‌های سیاسی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.