تحقیق مشخصات گیاه‌شناسی آلسترومریا و روش های ازدیاد آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشخصات گیاه‌شناسی آلسترومریا و روش های ازدیاد آن دارای ۳۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- تاریخچه آلسترومریا    ۵
۱-۳- مشخصات گیاه‌شناسی آلسترومریا    ۷
۱-۴- روش‌های تکثیر آلسترومریا    ۹
۱-۴-۱- تکثیر جنسی    ۹
۱-۴-۲- تکثیر از طریق رویشی    ۹
۱-۴-۳- تکثیر از طریق کشت بافت    ۱۰
۱-۵- اهمیت و جایگاه آلسترومریا به عنوان یک گل شاخه بریده    ۱۱
۱-۶-کشت بافت    ۱۲
۱-۶-۱- محیط کشت و مواد غذایی مورد نیاز برای رشد    ۱۲
۱-۶-۱-۱- مواد غذایی غیر آلی    ۱۲
۱-۶-۱-۲- مواد غذایی آلی    ۱۳
۱-۶-۱-۳- تنظیم کننده‌های رشد گیاهی    ۱۴
۱-۶-۲- زغال فعال    ۱۵
۱-۶-۳- ریزازدیادی    ۱۶
۱-۶-۴- کشت مریستم‌    ۱۷
۲- مروری بر تحقیقات    ۲۰
۲-۱- انتخاب ریزنمونه و ترکیب محیط کشت    ۲۰
۲-۲- دما و نور    ۲۴
۲-۳- جنین زایی سوماتیکی    ۲۵
منابع    ۳۰

منابع

سید طباطبایی، ب. و امیدی، م.   کشت بافت و سلول گیاهی. انتشارات دانشگاه تهران . ۳۶۸ صفحه.

ناصری، م. ابراهیم گروی، م. (ترجمه). ۱۳۷۷٫ فیزیولوژی گل‌های پیازی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

فتحی، ق. اسماعیل پور، ب. ( ترجمه). ۱۳۷۹٫ مواد تنظیم کننده رشد گیاهی (اصول و کاربرد). انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

باقری، ع. ، صفاری، م. (ترجمه). ۱۳۷۷٫ مبانی کشت بافت برای گیاهان باغبانی. انتشارات دانشگاه شیراز.

Martha, E. Cristina, L. Victor, A. G. Mark, E. Prometeo, S. 2006. In vitro regeneration of Alstroemeria Yellow King” by direct organogenesis. Plant Cell, Tissue and Organ culture. 84: 189-198.

Uphot O. C. 1952. A review of the genus Alstroemeria. Plant Life. 8: 36-53.

Van Schaik, C. E. Posthuma, A. De Jeu, M. J. Jacobsen, E. 1996. Plant regeneration through somatic embryogenesis from callus induced on immature embryos of Alstroemeria L. Plant cell Rep. 15: 377-380.

Chiari, A. and Bridgen, M. P. 2002. Meristem culture and virus eradication in plant cell, tissue and org cult 68:49-55.

Darlington, C. D. Wylie, A. P. 1955. Chromosome atlas of flowering plants. Allen and Unwin, London.

Fischer, C. Neuhaus, G. 1996. Influence of ouxin on the establishment of bilateral symmetry in monocots. Plant J 19:659-669.

Otvos, K. Pasternak. T. P. miskolczi, P. Domoki, M. Dorjgotov, D. Szucs, A. Bottka, S. Dudits, D. Feher, A. 2005. Nitric oxide is required for, and promotes auxin-madiated activation of, cell division and embryogeneic cell formation but does not influence cell cycle progression in alfalfa cell cultures. Plant J. 43: 849-860.

 ۱-۱- مقدمه

فناوری کشت بافت و سلول در دومین انقلاب سبز، که بر اساس تغییر ژن و دستکاری ژنتیکی برای بهبود کیفیت و کمیت محصولات پایه گذاری شد، نقش کلیدی دارد. کشت بافت و سلول گیاهی به روشی گفته می‌شود که اجزای مختلف گیاه شامل سلول، پروتوپلاست، جنین، بافت، اندام و غیره در شرایط آزمایشگاهی و به طور کامل سترون روی یک محیط غذایی قرار می‌گیرند و در شرایط محیطی مناسب نگهداری می‌شوند. این روش در سطح کم وسعت در مقایسه با کشت های مزرعه‌ای و با استفاده از محیط غذایی مشخص و عاری از هر گونه آلودگی صورت می‌گیرد .

روش‌های اصلی برای ایجاد کالوس‌دهی و بارزایی، شامل روش‌هایی است که هم کاربرد تجاری مستقیم دارند و به همان اندازه نیز امکان پژوهش‌های پایه‌های ژنتیکی و بیو شیمیایی در سلول را فراهم می‌آورند. این روش‌ها شامل انواع کشت بافت و سلول‌های گیاهی، مانند بساک، تخمک (تخمدان)، بذر، ساقه، برگ، کالوس، جداسازی پروتوپلاست و امتزاج آنها، انتخاب سلول، کشت مریستم و جوانه، و همچنین تغییر ژنتیکی سلول‌ها و گیاهان است (سید طباطبایی و امیدی، ۱۳۸۸).

امروزه از تکنیک‌های کشت بافت در سراسر جهان به منظور تولید بسیاری از گیاهان با اهداف گوناگون استفاده می‌شود. این تکنیک‌ها دامنه وسیعی از روش‌های مختلف را بسته به محیط‌های کشت مورد استفاده، ریزنمونه مورد نظر، چگونگی انتقال از فازهای مختلف فرآیند و … را در بر می‌گیرند.

یکی از مهم‌ترین روش‌های کشت بافت، ریزازدیادی است که به منظور تکثیر انبوه گیاهان در زمانی کوتاه به کار می‌رود. در این روش از قسمت‌های مختلف گیاه ریزنمونه تهیه شده و با استفاده از ترکیبات غذایی و هورمونی مناسب مستقیماً به فاز باززایی هدایت می‌شوند. در واقع این تکنیک می‌تواند جایگزینی برای روش‌های سنتی تکثیر غیر جنسی در بسیاری از گیاهان باشد.

یک روش بسیار پرکاربرد ریزازدیادی کشت مریستم و نوک ساقه است. مریستم شامل سلول‌های به سرعت در حال تقسیم است، از این رو از این تکنیک برای تولید تجاری گیاهان و همین طور تولید گیاهان عاری از ویروس به طور وسیعی استفاده می‌شود. گیاهان به دست آمده از این طریق، پایداری ژنتیکی زیادی نشان می‌دهند، از این رو برای انجام تحقیقات بیوتکنولوژیکی بسیار مناسب هستند.

۱-۲- تاریخچه آلسترومریا

آلسترومریا (Alstromeria sp.)که در ایران با نام سوسن پرویی نیز خوانده می شود، گیاهی دگرگشن بوده که خاستگاه آن آمریکای جنوبی است. این جنس دارای گونه‌های فراوانی در خانواده آلسترومریاسه است که امروزه تعدادی از آنها به عنوان گیاهان زینتی برای تولید گل‌های شاخه بریده، گیاهان باغی، باغچه‌ای و یا گلدانی پرورش داده می‌شوند) باند و الدرسون، ۱۹۹۳).

درحال حاضر آلسترومریا به علت داشتن گل‌های زیبا و بادوام در بازارهای جهانی گل و گیاه به عنوان یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین گل‌های زینتی شاخه بریده به شمار می‌رود (خالقی و همکاران، ۲۰۰۸).

آلسترومریا به طور معمول با استفاده از ریزوم تکثیر می‌شود، اما آلودگی‌های ویروسی، سرعت کم تکثیر و محدودیت‌های فصلی، سبب محدود شدن استفاده از این روش شده است (وان و همکاران، ۱۹۹۶).

درحال حاضر برای فایق آمدن بر مشکلات روش‌های معمول تکثیر این گیاه زینتی و تولید گیاهان عاری از ویروس، استفاده از روش‌های کشت درون شیشه‌ای در این گیاه اهمیت زیادی پیدا کرده است. برای تکثیر این‌ویتروی آلسترومریا معمولاً از ریزنمونه‌های جوانه انتهایی شاخه (پدراز سانتوز و همکاران،۲۰۰۵)، جوانه جانبی (لین و همکاران، ۱۹۹۷) و ریزوم (لین و همکاران، ۱۹۸۷) استفاده می‌گردد. با این وجود سرعت باززایی جوانه انتهایی ریزوم (نوک ریزوم) از سایر ریزنمونه‌ها بیشتر گزارش شده است (لین و همکاران، ۱۹۸۷).

۱-۳- مشخصات گیاه‌شناسی آلسترومریا

آلسترمریا (Alstromeria) از گیاهان زیر رده تک لپه‌ایها متعلق به خانواده آلسترومریاسه می‌باشد. آلسترومریا گیاهی است علفی، چند ساله، ریزوم دار با گلهایی به رنگ‌های مختلف که حدود ۶۰ گونه دارد که منشا همگی از جنوب آمریکا می‌باشد (بیکر، ۱۸۸۸؛ آفوت، ۱۹۵۲؛ رابینسون، ۱۹۶۳). آلسترومریا دارای انواع مختلفی می‌باشند که می‌توانند در شرایط گوناگونی همچون سواحل شنی (A.peregrina L.)، بیابانها (A.Violacea phil)، جلگه‌های آبرفتی (A.heamantha Ruiz)، دشتهای نیمه جنگلی (A.aurantiaca D.Don ) و مناطق سرد کوهستانی (A. Nivalis phil. In Lin) رشد و نمو کنند (هنس و ویلکینز، ۱۹۷۹ ).   این گیاه دارای ریزوم‌های سفیدی می‌باشد که از آن شاخه‌های هوایی منشا می‌گیرند. شاخه‌ها بسته به دمای خاک، طول روز و شدت نور می‌توانند بصورت رویشی یا زایشی باشند (وانک نوردیروف، ۱۹۷۵؛ هیلی و همکاران، ۱۹۸۲).

گل‌ها در انتهای ساقه به صورت گل‌آذین گرزن تشکیل می‌شوند که هر گل‌آذین بسته به فصل رشد، شدت نور، و اندازه و قدرت رشدی گیاه بیش از ۴ گلچه دارد (هیوز و همکاران، ۱۹۸۶). گل‌ها به رنگ‌های مختلفی از زرد تا قرمز، دیپلوئید و دارای ۲n=16 کروموزوم و ناهمرس می‌باشند، یعنی قبل از اینکه کلاله پذیرا گردد پرچم‌ها باز شده و دانه‌های گرده خود را رها می‌کنند (دارلینگتون و وایلی، ۱۹۵۵). در میان کولتیوارها، تتراپلوئید نیز وجود دارد. برگها نیز به صورت متناوب با لبه صاف می‌باشند (پاول و همکاران، ۱۹۸۶ ).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.